Citat:
Ursprungligen postat av €&$
Wennman är ju dum i huvudet, inte för att det är en nyhet men ändå. Ljungberg har visat att han är en duglig straffskytt både i landslaget och i Arsenal.
Vad gäller straff eller inte straff har det redan tagits upp (om det var i den här tråden eller inte vet jag ej) att det i regelboken klart och tydligt står att det ska vara straff för en sådan förseelse oavsett var bollen befinner sig.
Straffen är given.
Men diskussionen om ev. straffskytt tycker jag är intressant. Är helt inne på samma linje som Wennman.
Ska ärligt erkänna att jag inte sett så många av Ljungbergs straffar under tiden i Arsenal. Har väl iofs inte slagit allt för många?
Men straffar som man minns tydligare är ju landslagsstraffarna. Åttondelen i EM 04. Dåligt tillslag, ribba, Van Der Sars rygg och in i mål. Usel straff som tack och lov gick i mål.
Sedan har vi straffen på Ullevi mot Liechteinstein?. Ännu en gång Ribba och denna gång räddas han av att Rosenberg nickar bollen i mål.
Tycker detta är ett problem i landslaget. Vi saknar naturliga straffskyttar. Sällan straffarna är tokstabila likt Lampard och Gerrard för att nämna två bra straffskyttar.
Källström känns given när han spelar, men sedan är det klart sämre. Elmander, Taco-Svensson och "Chippen" är iaf några spelare som jag varje dag i veckan hellre ser slår en straff före Ljungberg.
Visst, man kan tala om pressade situationer och liknande och att då lägga ansvaret på kaptenen är naturligt. Men Ljungberg har bevisat en mängd gånger att han inte har något naturligt tillslag. Och det är A och O vid en straff oavsett hur pressat läget är...