2016-05-11, 22:49
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kim Källström. Hur kan du inte minnas det? :P

Hur skulle jag kunna minnas, med ett minne som är nästintill ickeexisterande? Eller kanske var det under Lagerbäck? Lagerbäck dödade mitt intresse, inte bara för landslaget utan för hela sporten som helhet. Det var mörka, dystra tider.
Citera
2016-05-11, 22:52
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Varför är så många överraskade att Hamrén satsar på de som deltagit i kvalspelet? De är ju så man bör göra. Det är väl dessutom ganska 'svenskt' då vi inte har alltför mycket bra spelare att välja på.

Håkan Ericson hade samma taktik för U21 förra sommaren. Fick mycket kritik, bland annat för petningen av individuellt skicklige Viktor Claesson, men det gick ju bra ändå.

Att vara förvånad att Wendt inte är med är ju märkligt då han inte har spelat i landslaget på flera år.

Det finns ju stora skillnader dem emellan. Håkan valde ut spelare som han trodde passade bättre i sitt system medan Hamrén väljer spelare som han tycker visat shining.

Men naivt att hoppas på något annat såklart, Hamrén gör nog trots allt rätt i att fortsätta på sin väg, sen blir det upp till Andersson att bygga något annat och bättre i höst. Bara så trist i det här läget när ligorna börjar ta slut och man inser att det snart är mästerskapet att påminnas om att vi kommer ställa upp med Zengin, Källström och Martin Olsson m.m.
Citera
2016-05-11, 22:56
Medlem
MrSkargards avatar
Rasmus Elm var alltså väldigt nära att inkluderas i EM-truppen.
Citera
2016-05-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Hur skulle jag kunna minnas, med ett minne som är nästintill ickeexisterande? Eller kanske var det under Lagerbäck? Lagerbäck dödade mitt intresse, inte bara för landslaget utan för hela sporten som helhet. Det var mörka, dystra tider.

Vad var det som var dystert? Det är ju under de senaste 6-7 åren vi har haft dystra tider i så fall, med två missade VM och ett misslyckat EM-slutspel. VM 2002 och EM 2004 var riktigt roliga ur svensk synvinkel om man bortser från de snöpliga uttågen. Efter det började det gå utför, men VM 2006 var ändå inte så illa.
Citera
2016-05-11, 23:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nej, Zlatan tog oss ensam till EM.

Nej, ingen tog oss ensam till EM, men Zlatan och Forsberg gjorde båda insatser som ingen annan hade gjort om vi inte haft dom. Sen håller jag Zlatan som mer avgörande, men Forsbergs roll i målen var också stor.

Citat:

Det var tider då vi stod upp mot dom bästa och var små marginaler från stora framgångar.

Eller vad sägs om Anders Svensson i stolpen mot Senegal? Zlatan som bara hade behövt passa Andreas Andersson?

Henke Larssons och Freddie Ljungbergs ramträffar mot Holland?

Och hur darriga hade inte Tyskland blivit om Henke hade satt den billiga straffen han fick till skänks?
Citera
2016-05-11, 23:24
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, ingen tog oss ensam till EM, men Zlatan och Forsberg gjorde båda insatser som ingen annan hade gjort om vi inte haft dom. Sen håller jag Zlatan som mer avgörande, men Forsbergs roll i målen var också stor.

Det var tider då vi stod upp mot dom bästa och var små marginaler från stora framgångar.

Eller vad sägs om Anders Svensson i stolpen mot Senegal? Zlatan som bara hade behövt passa Andreas Andersson?

Henke Larssons och Freddie Ljungbergs ramträffar mot Holland?

Och hur darriga hade inte Tyskland blivit om Henke hade satt den billiga straffen han fick till skänks?

Det var väl Henke som aldrig fick en passning från Zlatan mot Senegal i utmärkt läge? Är det förresten bara jag som stör mig på att en spelare med dubbelt medborgarskap har tagit plats i truppen? Rasse eller ej så känns det ovärdigt.
Citera
2016-05-11, 23:33
Medlem
Citat:
Det kanske stämmer för dig, men många i den här tråden har en enorm övertro på u21-matcher. Wernbloom har betydligt bättre cv och spelar på högre nivå än spelarna jag nyss räknade upp.

Kan bero på att "u21" spelarna som fått komma in i laget och spela, faktiskt spelar minst lika bra som de varit "givna" i hundra år.

Det känns som jag är den ende som hade velat se en av våra största talanger som joker i detta EM. Ingen kan väl på allvar, utan att vara sinnessjuk - påstå att Zengin är i närheten av Arben Zenelis kunnande & potential.

PS: Förövrigt är det alldeles för tunt med HIF spelare i laget. Rasmus Jönsson. Joel Ekstrand. Gerndt. Pär Hansson och Jordan Larsson, samt Bojanic - borde varit stengivna i truppen
Citera
2016-05-11, 23:35
Medlem
Citat:
Är det förresten bara jag som stör mig på att en spelare med dubbelt medborgarskap har tagit plats i truppen? Rasse eller ej så känns det ovärdigt.

Ser inte problemen med dubbla medborgarskap. Spelare som är födda, eller åtminstone uppvuxna i Sverige och fostrade i svensk fotboll ska givetvis få ta plats i landslaget. Ett dubbelt medborgarskap, som de troligen har med sen födseln, ska inte förhindra något sådant. Ovärdigt skulle det vara om det handlade om en Aregawi-situation, eller som Qatar har gjort i handbollen.

Citat:
Det var väl Henke som aldrig fick en passning från Zlatan mot Senegal i utmärkt läge?[/

Ja, det var Henke. Det jag säga med sådär 99% säkerhet.
Citera
2016-05-11, 23:38
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Ser inte problemen med dubbla medborgarskap. Spelare som är födda, eller åtminstone uppvuxna i Sverige och fostrade i svensk fotboll ska givetvis få ta plats i landslaget. Ett dubbelt medborgarskap, som de troligen har med sen födseln, ska inte förhindra något sådant. Ovärdigt skulle det vara om det handlade om en Aregawi-situation, eller som Qatar har gjort i handbollen.

Ja, det var Henke. Det jag säga med sådär 99% säkerhet.

Jag syftar på Jimmy Durmaz som skaffade sig turkiskt medborgarskap 2012.
Citera
2016-05-11, 23:42
Medlem
Ambivalens_s avatar
Ja, det var Henke.
https://www.youtube.com/watch?v=F12ygQ62uvw&feature=youtu.be&t=3m39s
Citera
2016-05-11, 23:45
Medlem
Kul att det kommer fram lite yngre. Gillar Hiljemark & Lewicki!
Ang Jonas Olsson, vartenda match jag sett med honom så har han gjort bort sig rejält, finns det någon här som har bra koll på killen? Är han verkligen så genomusel?
Citera
2016-05-11, 23:48
Medlem
Citat:
Jag syftar på Jimmy Durmaz som skaffade sig turkiskt medborgarskap 2012.

Trodde du syftade på Zengin. Skulle det vara i syfte att istället få spela för Turkiet, då kanske jag håller med dig, till viss del iaf. Men dubbla medborgarskap i sig är inget jag bryr mig om iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Det känns som jag är den ende som hade velat se en av våra största talanger som joker i detta EM. Ingen kan väl på allvar, utan att vara sinnessjuk - påstå att Zengin är i närheten av Arben Zenelis kunnande & potential.

Zeneli skulle ha varit väldigt spännande, hade han spelat i Malmö innan Heerenveen istället för Elfsborg skulle han redan fått flera chanser. Hans tid kommer dock, Janne kommer garanterat ge honom chansen i landslaget om han fortsätter att utvecklas, vilket han kommer att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in