2013-10-16, 09:02
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Först: ja det är ett organisationsproblem. Silva och Luiz skulle också sett vilsna ut i Sverige.

Jag fokuserar sällan på mittbackarna när jag kollar fotboll, så det tar längre tid för mig att få en bild av dem än av offensiva spelare, men jag har tyckt att det varit ett fall framåt från Olsson/Granqvist där det var uppenbart från första minut att de inte klarade uppgiften. Ikväll gjorde de varsin blunder i passningsspelet och såg även i övrigt ganska vilsna ut stundtals, speciellt Antonsson, men det är iofs inte konstigt med tanke på hur många spelare de fick försvara mot och hur djupt de pressades. Jag vet inte vilka bra alternativ vi har, det är hur som helst inte läge att tänka på det nu, det skulle gjorts tidigare.
Visst är det ett organisationsproblem, försvarsspel är inget som endast sköts av mittbackarna.

Och visst har du också rätt i att det inte är läge att börja experimentera med nya mittbackar i denna stund. Snarare är det istället viktigt med kontinuerlighet, Nilsson och Antonsson behöver få mer matcher ihop så de blir mer samspelta.

Resultatet i matchen är egentligen inte så mycket att säga om, var lite väl många mål givetvis, men Tyskland är flera klasser bättre än oss. Däremot reagerade jag på hur matchbilden hanterades av Hamrén och att laget uppenbarligen inte kunde utnyttja denna.

Har man en ledning med två mål mot ett sådant duktigt passningsskickligt lag efter en halvtimme så är det ett typ av spel som gäller; parkera bussen, kryp hem, försvara, försvara och så hugg med några kontringar. Ett sådant scenario måste ingå i matchplanen helt enkelt och bättre förutsättningar än detta kunde inte landslaget få. Ett pressat Tyskland som mindes Berlinmatchen och nu låg under med två mål.

Men detta kräver en väl organiserat defensiv som hela laget behärskar likt rinnande vatten samt ett försiktigt beräknande anfallsspel och allt detta saknar Sverige fullständigt under Mr Shining. Lite taktiska förändringar behövs också, eventuellt även något byte. Men inget hände egentligen (utom att spelare blev trötta), matchen rullade på som tidigare och tyskarna kunde, välförtjänt, göra sina mål efter att successivt hittat landslagets svagheter.

Det är detta man ska vara besviken på, oförmågan att utnyttja ett 2-0 överläge, inte resultatet i sig eller enskilda spelares prestationer. Detta även om jag är lika frågande som de flesta här över laguttagningen med alibi-Elm och slö-Toivonen.
Citera
2013-10-16, 09:31
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Toivonen på första, Kongo på andra och Larsson på tredje, eller? 101greatgoals mållänkar verkar vara nere dock så jag kan inte dubbelkolla.

Vi båda hade fel. Larsson stod för första och sista assisten tydligen.
Citera
2013-10-16, 09:59
Medlem
bagarn29s avatar
Dumazz har nu två svaga inhopp på rad så det är kanske dags att pröva någon ny. Även om jag inte tycker att Zengin har något att göra i landslagstrupp så borde han fått chansen igår efter JDs inhopp mot Österrike.

Pierre Bengtsson var ju ingen förstärkning på högerbacken. Dags att låta Johan Larsson eller Mattias Johansson få chansen?

Mittbackarna är uppenbarligen vårt stora problem, varför inte låta Olsson och Nilsson få en chans?

Hamad skulle inte gjort bort sig på högerkanten, det beror inte på att han är någon stjärna utan att konkurrensen är medelmåttig.

Svensson och Ekdal på mitten och Kaca på vänsterkanten även om han varit lika bra som tidigare matcher.

Längst fram Zlatan med Elmander/ Hysén som outtröttliga djupledslöpare.
Citera
2013-10-16, 10:35
Medlem
skrudiss avatar
Undrar om Sverige haft en bättre chans vid 0-2 underläge inför andra, än som nu. Dessvärre blev det ju det snabba målet i baken, som lyfte Tyskland och gjorde att vi tappade poängen. Som tur var det en prestigefylld match där det i mina ögon saknade relevans kring vilken grupp Sverige hamnade i. Nu slipper vi Frankrike, men riskerar Portugal. Å andra sidan kan Sverige spela precis hur som helst oavsett lag; så jag ser ingen match som varken omöjlig eller given.

Det är fortfarande trist att så få spelare tar chansen att visa upp sig. Larsson gjorde en piggare match än tidigare, men Elm, Toivonen och Durmaz (mfl) fortsätter underprestera. Synd att Ekdal är borta under denna viktiga period, inte minst som en ytterligare inkörsperiod. Dock lär väl den generellt låga konkurrensen göra det enklare för honom att återta sin plats.

Kaca var jag nöjd med igår. Visst, defensiven sitter inte, men som kreatör tycker jag att han lämpar sig med sitt irrationella och chansartade spel. Det går ju att ändra spelstil med åren (jfr Zlatan).

Bengtsson hade en oturlig roll. Tycker att Larsson borde fallit ned ytterligare när anfallen fortsatte komma från den kanten. Tyskarna utnyttjade detta maximalt med ett hattrick som tydligt exempel.

Är slutligen besviken över Wiland. Tuffa mål, visst, men han blev mest stillastående och uppspelen var nästan på en lägre nivå än Isaksson.
Citera
2013-10-16, 11:02
Medlem
Pancevs avatar
Förstår inte att så många människor lägger så mycket vikt vid Isakssons usla teknik med fötterna. Det har aldrig kostat oss någonting, inte ens en målchans har han bjudit på pga hans taffliga fötter.

Om man vill kritisera honom för att vara en dålig målvakt så gör det men att få dampanfall för att han rensar upp bollen åt helvete istället för att slå en bredsida snett utåt på 15 meter till Lustig är så jävla patetiskt.

Det är den enskilt minst viktiga egenskapen för en målvakt, utan konkurrens.

En målvakt som kan hatta till 10 000 har noll betydelse för antalet mål som Sverige producerar framåt, det enda som är av relevans är att slipsjäveln ska hålla bollen utanför sitt egna mål.

Han ska inte hålla på med uppspel, det enda han ska klara av är att vid ngt enstaka tillfälle per match kunna passa bollen till närmaste back.
Senast redigerad av Pancev 2013-10-16 kl. 11:05.
Citera
2013-10-16, 11:05
Medlem
LuaLuas avatar
Med tanke på att u21 var spellediga och dom många återbud som Sverige drabbades av hade det väl varit ett utmärkt tillfälle att kalla några från u21 till den här matchen? Hade exempelvis varit betydligt mer intressant att plocka in Hrgota istället för Gerndt, om än bara för att få vara med i truppen och träna några dagar.
Tyvärr hade Mattias Johansson lämnat återbud till u21 den här gången, annars hade det varit snudd på tjänstefel att inte plocka med honom när Lustig nu skadade sig.
Citera
2013-10-16, 12:04
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Förstår inte att så många människor lägger så mycket vikt vid Isakssons usla teknik med fötterna. Det har aldrig kostat oss någonting, inte ens en målchans har han bjudit på pga hans taffliga fötter.

Om man vill kritisera honom för att vara en dålig målvakt så gör det men att få dampanfall för att han rensar upp bollen åt helvete istället för att slå en bredsida snett utåt på 15 meter till Lustig är så jävla patetiskt.

Det är den enskilt minst viktiga egenskapen för en målvakt, utan konkurrens.

En målvakt som kan hatta till 10 000 har noll betydelse för antalet mål som Sverige producerar framåt, det enda som är av relevans är att slipsjäveln ska hålla bollen utanför sitt egna mål.

Han ska inte hålla på med uppspel, det enda han ska klara av är att vid ngt enstaka tillfälle per match kunna passa bollen till närmaste back.

Instämmer i allt. Patetiskt att kritisera en målvakt med utgångspunkten att han har dåliga fötter.
Citera
2013-10-16, 12:49
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Instämmer i allt. Patetiskt att kritisera en målvakt med utgångspunkten att han har dåliga fötter.

Det tycker jag inte, beroende på vilket lag det handlar om. I Sveriges fall känns det inte lika relevant t.ex.
Citera
2013-10-16, 12:54
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Det tycker jag inte, beroende på vilket lag det handlar om. I Sveriges fall känns det inte lika relevant t.ex.

Inte ens i Barca ska det ses som en egenskap som är viktigare än 10% av en målvakts styrka. Därav är kritiken totalt onyanserad.
Citera
2013-10-16, 13:41
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Fortfarande ska han bara klara att slå en bredsida 15-20 meter. Det klarar vilken apa som helst, till o med Isaksson. Sen att det ser för roligt ut är en annan sak.

De få som håller på o småchippar eller slår snygga lyror ut till ytterbacken är ju bara spel för galleriet.

En passning från eget straffområde förbi en pressande forward som har ett samlat försvar bakom sig är ju så totalt irrelevant för matchens utgång. Istället för att mittbacken ska slå en farligare lyra över forwarden så går den via målvakten...men det är ju fortfarande en ytterback som får bollen 80 meter från målet o har ett helt samlat försvar emot sig.
Citera
2013-10-16, 13:51
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Inte ens i Barca ska det ses som en egenskap som är viktigare än 10% av en målvakts styrka. Därav är kritiken totalt onyanserad.

Jo i Barcelona är det det, och även i andra lag underskattas det nog. Säkert 90% av målvaktens ingripanden sker med fötterna, och det är där det skiljer mest i kvalitet målvakter emellan. Vi släppte in nio mål mot Tyskland över två matcher och jag tror vi hade gjort det även om någon av målvakterna stått båda matcherna. Det är ingen jätteskillnad på hur många skott olika toppmålvakter tar.

Både mot Österrike och mot Tyskland såg vi ytterbackar som inte vågade vända hem på målvakt när de var pressade trots att det inte fanns några motståndare i närheten av passningsvägen. Istället lade de ut bollen till inkast eller försökte vända bort sin motståndare. Sånt påverkar spelet mycket.

Nilssons indianpass skulle kunna bero på att han instinktivt känner att passen hem inte är ett alternativ eftersom det innebär att bollen sitter på läktaren, därför försöker han forcera något konstruktivt själv men får panik när han inte hittar något alternativ. Piqué hade sulat den tillbaka, passat till Valdes och begärt bollen igen.
Citera
2013-10-16, 13:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Har man sett några matcher där Pär Hansson från pressade lägen smeker upp en passning över motståndarnas första press upp till en fristående yttermittfältare så känns det rätt så självklart att det kan vara en stor tillgång. Till exempel i gårdagens match.

Dock så är det ju fortfarande långt mindre viktigt än att han faktiskt håller bolljäveln utanför eget mål. Så lite nyans i det hela är ju inte fel.

Det som slog mig igår är ju hur det funkar med alla dom som högt ropade efter Wiland eftersom Isaksson hade så usla fötter. Hur tänker dom? Wiland gjorde väl fler oprovocerade missar med fötterna igår än vad Isaksson har gjort det senaste året. Fast det är väl som vanligt, kan man ingenting så är det enkelt att bara ropa efter nått nytt och spännande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in