Citat:
Visst är det ett organisationsproblem, försvarsspel är inget som endast sköts av mittbackarna. Först: ja det är ett organisationsproblem. Silva och Luiz skulle också sett vilsna ut i Sverige.
Jag fokuserar sällan på mittbackarna när jag kollar fotboll, så det tar längre tid för mig att få en bild av dem än av offensiva spelare, men jag har tyckt att det varit ett fall framåt från Olsson/Granqvist där det var uppenbart från första minut att de inte klarade uppgiften. Ikväll gjorde de varsin blunder i passningsspelet och såg även i övrigt ganska vilsna ut stundtals, speciellt Antonsson, men det är iofs inte konstigt med tanke på hur många spelare de fick försvara mot och hur djupt de pressades. Jag vet inte vilka bra alternativ vi har, det är hur som helst inte läge att tänka på det nu, det skulle gjorts tidigare.
Jag fokuserar sällan på mittbackarna när jag kollar fotboll, så det tar längre tid för mig att få en bild av dem än av offensiva spelare, men jag har tyckt att det varit ett fall framåt från Olsson/Granqvist där det var uppenbart från första minut att de inte klarade uppgiften. Ikväll gjorde de varsin blunder i passningsspelet och såg även i övrigt ganska vilsna ut stundtals, speciellt Antonsson, men det är iofs inte konstigt med tanke på hur många spelare de fick försvara mot och hur djupt de pressades. Jag vet inte vilka bra alternativ vi har, det är hur som helst inte läge att tänka på det nu, det skulle gjorts tidigare.
Och visst har du också rätt i att det inte är läge att börja experimentera med nya mittbackar i denna stund. Snarare är det istället viktigt med kontinuerlighet, Nilsson och Antonsson behöver få mer matcher ihop så de blir mer samspelta.
Resultatet i matchen är egentligen inte så mycket att säga om, var lite väl många mål givetvis, men Tyskland är flera klasser bättre än oss. Däremot reagerade jag på hur matchbilden hanterades av Hamrén och att laget uppenbarligen inte kunde utnyttja denna.
Har man en ledning med två mål mot ett sådant duktigt passningsskickligt lag efter en halvtimme så är det ett typ av spel som gäller; parkera bussen, kryp hem, försvara, försvara och så hugg med några kontringar. Ett sådant scenario måste ingå i matchplanen helt enkelt och bättre förutsättningar än detta kunde inte landslaget få. Ett pressat Tyskland som mindes Berlinmatchen och nu låg under med två mål.
Men detta kräver en väl organiserat defensiv som hela laget behärskar likt rinnande vatten samt ett försiktigt beräknande anfallsspel och allt detta saknar Sverige fullständigt under Mr Shining. Lite taktiska förändringar behövs också, eventuellt även något byte. Men inget hände egentligen (utom att spelare blev trötta), matchen rullade på som tidigare och tyskarna kunde, välförtjänt, göra sina mål efter att successivt hittat landslagets svagheter.
Det är detta man ska vara besviken på, oförmågan att utnyttja ett 2-0 överläge, inte resultatet i sig eller enskilda spelares prestationer. Detta även om jag är lika frågande som de flesta här över laguttagningen med alibi-Elm och slö-Toivonen.