2024-10-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det som är känt är att CA hade för vana att röra sig på Sveavägen, i city och förbi Grand. Samt att det verkar som att han rörde sig ute på stan även kvällstid.

Du har såklart rätt i att det inte finns några exakta uppgifter om att han brukade gå förbi just Grand på just kvällstid och vid vilka temperaturer. Av det skälet kan man om man önskar givetvis välja att sortera undan uppslaget CA. En mordutredningen kan dock inte göra detsamma.

Angående tid på dygn och vana att röra sig ute, kan man förutom det brodern uppger om krogbesök även erinra om att CA på sjuttiotalet och fram till 1980 arbetar natt och 1982-84 har han skiftande arbetstider över hela dygnet, inklusive kvällar, sena kvällar och natt.

Angående brodern och förkylningar, så är det ju hans uppgifter just gällande detta som visar att CA av allt att döma lämnat oriktiga uppgifter om sin belägenhet vid tiden för MOP. Dvs, han verkar inte under 10-14 dagar ha legat nedbäddad och förskansad i bostaden med undantag för något matinköp.

Du/ni får tro att CA var ute och promenerade i kylan på mordkvällen- jag tror inte det. CA bodde ändå ca 1,5 km från Grand dvs blir ca 3 km fram och tillbaka. Polisspaningarna några år senare visade också att CA inte brukade vara ute sent på kvällarna. Hans brors uppgifter tyder snarare på att CA:s egna uppgifter om att han var sjuk på mordkvällen stämmer. Det har kommit fram uppgifter (se Gunnar Walls blogg) att hans bror K nya adress var från 18/2 1986 (inte 28/2 1986 som man kan anta) dvs det kan visst ha varit så att CA var sjuk både en vecka före mordet som en vecka efter. Att han var sjuk på mordkvällen verkar sannolikt.

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/09/24/garningsmannaprofilen-och-utpekandet-av-en-pastadd-palmemordare-del-2-bevisningen-granskad/#comment-51650

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/10/21/svar-till-jon-jordas-hur-kan-martens-fantombild-vara-det-avgorande-beviset/
Senast redigerad av Niklasgl87 2024-10-24 kl. 19:56.
Citera
2024-10-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tilläggas kan kommer jag nu ihåg,att den av Expressen intervjuade Christer A säger att han "bott här ute hela tiden".
Som jag rimligtvis ser på det via det magra underlaget som finnes,så handlar det om en Christer A som bott på Tornslingan en längre tid.
Då är vi i sådant fall tillbaka vid de tre Christer Andersson som kan vara aktuella gällande adress Tornslingan år 1999.
Det som får mig att anta att det rör sig om "Christer den Tredje" är att den felaktige Christer i Expressens intervju endast anger att hans tidigare kontakt med PU varit i samband med att tips inkommit PU om att han skall vara hyggligt lik den famösa fantombilden Smala Gränd.

Hade det varit radioamatör Christer Andersson som intervjuats så hade denne knappast uttryckt sig så eftersom denna haft annan kontakt via Stålnackes famösa besök sommaren 1993(troligen).

Då återstår Christer den Tredje som Expressens intervjuoffer..om Expressen nu gått på adress Tornslingan..som förefaller rimligt då den rätte Christer Andersson även bodde där år 1999.

Edit..det rätta är att den rätte Christer A hade anknytning till Tornslingan år 1999 via sin mor.
Själv så bor han där från år 2002.
Det skall aldrig vara helt enkelt i MOP sammanhang..:-)
Problemet är bara att Christer den tredje (avliden tidigare i år) bodde i Österhaninge 1999. Den ende CA som varit permanent boende på Tornslingan i flera decennier är radioamatören.
Citera
2024-10-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Problemet är bara att Christer den tredje (avliden tidigare i år) bodde i Österhaninge 1999. Den ende CA som varit permanent boende på Tornslingan i flera decennier är radioamatören.

Därmed sket det sig för min tidigare framlagda teori..:-)
Omtag Västerhaninge istället?
Expressen måste ju ha sökt efter den rätte Christer A på något sätt..och det förefaller som aktuell adress tidpunkt ifråga kan vara den sökvariabel de använt sig av..andra varianter är naturligtvis möjliga men förefaller vara lite mer långsökta kanske såsom läckor från PU med mera.

Jag kan ha fel,men det faktum att Expressen finner en felaktig Christer Andersson att intervjua måste ju ha berott på någonting och en simpel adressförväxling förefaller vara en hyggligt rimlig förklaringsmodell.

Skulle jag bli förvånad om det fanns en Christer Andersson i Västerhaninge som möjligen förväxlats vara den rätte CA?

Näe.
Citera
2024-10-24, 22:28
Medlem
Annan fråga i sammanhang hypotes Christer A.
Enligt uppgift så skall det finnas en artikel i SvD av datum 990809 vari det omnämns att Christer A fortsatt vid denna tidpunkt skall hålla sig med gammal mössa som han ägt redan vid tiden för MOP.Denna gamla huvudbonad skall enligt artikeltexten likna den huvudbeklädnad som beskrivs i vittnesmål från biografen Grand.

Jag har inte uppmärksammat detta tidigare.
Någon som har lite mera kött på benen gällande denna uppgift?
Citera
2024-10-24, 22:59
Medlem
Citat:
Enligt uppgift så skall det finnas en artikel i SvD av datum 990809 vari det omnämns att Christer A fortsatt vid denna tidpunkt skall hålla sig med gammal mössa som han ägt redan vid tiden för MOP.Denna gamla huvudbonad skall enligt artikeltexten likna den huvudbeklädnad som beskrivs i vittnesmål från biografen Grand.

Om man söker finner man ibland.
Man finner exempelvis att Roerlig redan varit före via exempelvis post 7843 i denna tråd.
Nej,jag kan inte påstå att jag är överraskad.
I artikeln kan man dessutom läsa att Christer fortfarande(år 1999)har kvar halvlång rock som han ägt redan vid tidpunkt för mordet på Palme.
Det skulle vara intressant härmed att kunna utröna vilka foton som exempelvis ägarparet av Cafe Svea har tittat på i samband med att de identifierar Christer såsom stammis på deras hak.

Finns det något material som berör denna fotovisning?
Citera
2024-10-25, 00:45
Medlem
Finns det konkreta bevis för att han besökte sitt favoritcafé mitt emot mordplatsen på 10 års dagen? Eller åren efter mordet? Vart kan man läsa om det? Och vad hette fiket?

Edit: Såg nu i föregående post att fiket hette Café Svea. Men efterfrågar konkreta bevis på att han var där åren efter och på 10 års dagen. Låter lite vagt att ägarna skulle identifiera honom som ”stammis” när han inte ens bodde kvar i city några år efter mordet.
Citera
2024-10-25, 07:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag ser det som troligt att Jordås inte har tagit med uppgifterna från BÅ beroende på källvärdering.
Egentligen så är ju nyhetsvärdet,om man vill uttrycka det så,lika stort i att debunka hypotes CA som att saluföra den som en i mängden..så att säga.
Bevekelsegrunden för AI trixandet tycker jag i sig är av sympatisk art.Enligt Jordås själv så har han slagits av tanken att han drabbats av tunnelseende..en olycklig egenskap som drabbar de flesta MOP initierade.Att han då försökt kringkomma detta genom att använda ett till synes neutralt verktyg tycker jag talar till Jordås förmån.
Att metoden för detta inte är fullgod är en sak.Syftet förefaller ha varit gott likafullt.

Hur du "ser det" är tyvärr mindre spännande för mig. Jag vill höra det från Jordås mun, inte din. Han hade massor av tillfällen under tex debatten att uttrycka sig så, men gjorde inte det. Resultatet blir tyvärr en förtroende fråga. Har han medvetet valt att inte inkludera uppgifter som möjligtvis pekar åt ett annat håll? Eller är hans research bristfällig?
Citera
2024-10-25, 09:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man bör nog hålla isär två olika uppgifter. Dels den om skytte mot bilder på Palme. Och dels den att CA 1985 på grund av ekonomiskt trångmål sålt revolvern för 25000:- till en utpekad medlem på klubben och som mördat Palme med den.

Sistnämnda är en uppenbar stolle-uppgift och kan lämnas därhän?

Skytte mot Palme-bilder. Den uppgiften faller måhända inom häradet att man bör "utreda" den, då SvD ska ha talat med en "revolverskytt" som vet något om detta.

Man kan notera att tidigare användes uppgiften om skytte mot Palmebilder på klubben som något som talade för Palmehat på klubben och som kan ha smittat av sig på CA (ursprungligen kom den nog från Paul Smith och hans svenska källa). Nu tas den tydligen som intäkt för CA:s patos och moraliska resning.

Jag är och var tveksam oavsett.

Helt rätt. Uppgifterna bör hållas isär.

Jag håller med om allt du skriver - min invändning rörde egentligen inte uppgifternas validitet. Jag köper att med stor sannolikhet härstammar de från en och samma individ (som uppenbarligen har haft lite "svårigheter" med sin omgivning).

Min invändning gällde att man ännu en gång försökte härleda och "skylla" på TP Att uppgifterna inte hade någon "bra källa" och att det var TP som spred "smörjan". Källan är fortfarande en artikel som hänvisar till 3? indivder från skytteklubben.

Istället för att svara sakligt om uppgifternas härkomst (vilket du gjorde) så känns det viktigare att ge TP ytterligare ett smeknamn - "Hawaiiskjortan". Kärt barn har många namn antar jag...
Citera
2024-10-25, 11:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du/ni får tro att CA var ute och promenerade i kylan på mordkvällen- jag tror inte det. CA bodde ändå ca 1,5 km från Grand dvs blir ca 3 km fram och tillbaka. Polisspaningarna några år senare visade också att CA inte brukade vara ute sent på kvällarna. Hans brors uppgifter tyder snarare på att CA:s egna uppgifter om att han var sjuk på mordkvällen stämmer. Det har kommit fram uppgifter (se Gunnar Walls blogg) att hans bror K nya adress var från 18/2 1986 (inte 28/2 1986 som man kan anta) dvs det kan visst ha varit så att CA var sjuk både en vecka före mordet som en vecka efter. Att han var sjuk på mordkvällen verkar sannolikt.

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/09/24/garningsmannaprofilen-och-utpekandet-av-en-pastadd-palmemordare-del-2-bevisningen-granskad/#comment-51650

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/10/21/svar-till-jon-jordas-hur-kan-martens-fantombild-vara-det-avgorande-beviset/

Jag tror ingenting om promenerande på Sveavägen under mordkvällen. Det jag tydligt visat är att det knappast skulle strida mot det som är känt om hans allmänna vanor att ha råkat passera förbi området aktuell kväll. Vilket givetvis är fullt förenligt med att inte ha gjort så.

Tack för att Walls inspel gällande CA:s uppgifter påtalas, har ej sett det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Från ett inlägg på Gunnar Walls blogg

"Jag har via Stockholms Stadsarkiv inhämtat att Christer A:s bror folkbokfördes på den nya adressen den 18 februari 1986. (Rimligen folkbokförde man sig inte förrän i samband med flytt; räkningar och annan väsentlig post kunde ju komma fel.) Då borde Christer A kunna ha varit sjuk som han sa vid mordet, och även en vecka före och efter detsamma, och ändå ha kunnat hjälpa brodern med flytten i samband med folkbokföringsdatum."

Denna uppgift är "inhämtad" för några år sedan.

Att brodern folkbokförs på en ny adress 18/2 styrker givetvis det han uppger. Datumet visar att han inte misstar sig gällande när flytten sker. Utan den genomför han och CA gemensamt vid den tid han berättat om.

Och han kan hänga upp sina minnesbilder på mordet. Flytten avslutas med en gemensam insats på morddagen eller någon dag före. Han minns att han vaknar upp i sin nya lägenhet 1/3 och ser en flagga på halv stång och tänker att han överlevde i varje fall flyttbestyren.

Så ser en samlad bedömning av saken ut.

Vidare är det uppenbarligen så att brodern i ett överlapp förfogar över såväl sin gamla som sin nya bostad eftersom det flyttas under flera dagar. Varför skulle post komma bort för att man ändrar sin folkbokföring (även om det är adressändring som är relevant här) under den tid man har tillgång till båda adresserna? Den risken fanns i sådana fall om adressen ändrades för sent och eftersändningen inte kommit igång. Sannolikt frånträdde han sin tidigare bostad vid månadsskiftet, det vill säga på morddagen.

Man kan också notera att CA efter förhören gör en "påstöt" gällande sin influensa vid tiden för mordet, men brodern ställer sig helt frågande inför detta.
Citera
2024-10-25, 12:04
Medlem
Vid vilken tidpunkt väcktes Palmeutredningens intresse för Christer A?
Citera
2024-10-25, 12:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Jag vet inte varifrån medieuppgifterna om hans klädsel kommer. I revisionsrapporten står bara att han går i samma kläder då som nu.

Att han går runt i mössa av den i MOP-sammanhang populära Gökboet-modellen rapporteras från en observation 1996 (IVA16636-12).

För Svea-paret visar man de bilder som tas i samband med förhöret 1995. Kavaj och rock.
Citera
2024-10-25, 12:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vid vilken tidpunkt väcktes Palmeutredningens intresse för Christer A?

12/1 1995 är ett svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in