2026-05-08, 14:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Misstänker att du skämtar när du hänvisar att CP är avförd för att han sa att han hade alibi , för det hade han ju inte men han försökte få det av både Sigge och Spinnars .. CP blev utpekad av minst 6 olika vittnen , det finns fler än en som vittnade om att han hade lånat en magnum av Sigge och sköt med den ute på Ingarö tsm med LT , polisen hade span på Tingström när dom var till Sigge och hämtade vapnet och det finns dokumenterat

Dessutom erkände CP mordet för sitt ex och för flera andra , han eldade upp kläder runt tiden för mordet , GW kör ju sin take på mordet och där är inte CP med

Hovrätten friade mkt pga att dom inte tyckte att CP hade motiv , men läs på om Tingström , CP och Harry Miekkalina så får ni reda på motivet , tycker lite synd om alla som snöat in på CA när det finns så otroligt mkt mer som pekar mot CP , men det är ganska opopulär åsikt nu att hålla fast vid CP som den mest troliga GM , och folk vill ju ha mer spännande lösningar

Delvis skämt, därav mitt "allvarligt". Risk för att tråden går OT nu, handlar ju om CA och inte CP.

Visst, Tingströmmotivet är känt sedan gammalt. Minns en intervju med Harry M där han skrattande säger "näää, Christer har inte skjutit Palme". Nevermind, motivtrasslandet i Hovrättsfriandet tycker jag är av akademisk karaktär. CP var en alkoholiserad tjackpundare, en dylik behöver inget motiv, kan handla helt slumpmässigt spontant.

Trots att jag nördat in på Palmemordet är Ingaröprylen ny för mig. Hittar;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKmbkv/han-erkande--fore-sin-dod

Njaee... rövarhistoria från rövarvärlden. Kanske.
Citera
2026-05-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vad gäller kusinen så finns det flera skäl till att man kan misstänka att möjligheten finns att historian inte är helt verklighetsbaserad. För det första så kommer det flera uttalanden från denna person. Tex att det skulle låsa sig när man talar om Palme. Det är uppgifter som motsägs av de övriga som blivit frågade om Palmehat och liknande. Det framkommer även att hans sambo påstått att kusinen ska ha hört ett erkännande.

När flertalet märkliga uppgifter som motsägs av övrigt material så finns det skäl att misstänka att det inte står helt rätt till.

Vi kan inte heller se att dessa påståenden och misstankar funnits före tiden innan CA blev misstänkt.

Och sedan blir det en feltanke om man ställer förklaringen att han är OPs mördare mot en enstaka annan förklaring i varje indicie och sedan kommer fram till att av dessa två så är att han är GM det mest sannolika.

I verkligheten är det så att det till varje indicie finns en lång rad olika möjligheter, varav en är den om att han är Gm. Ska man diskutera sannolikhet måste man alltså ställa gm-hypotesen mot alla andra möjliga förklaringar tillsammans. Och alla möjliga förklaringar har vi nog inte ens berört. Tex varför han struntar i kallelser, om han nu gjorde det, kan ha en förklaring som bara gör sig logisk om man är CA. Och hans hjärna har vi tyvärr inte tillgång till.

Näe..det är ju svårt att misstänka att CA har mördat Palme innan sådant eventuellt verkligen har skett..angående att misstankarna hos kusin Lennart uppstår efter händelserna på Sveavägen den 28 Februari 1986.

Jag finner fortsatt att du synes ha svårigheter att förklara varför du befarar att Lennart ljuger. Det är flera källor än Lennart som talar om en specifik Palmeaversion. Att sambon har missförstått att Lennart har påstått att Christer har erkänt mordet för honom är heller inget underligt. Lennart själv påstår detta vid första tillfälle detta omtalas för honom, och alldeles oavsett så är det ingen indikation i ena eller andra riktningen gällande sanningshalten i Lennarts övriga uppgifter..de sista lämnade så sent som för bara fyra-fem år sedan.

Lennarts väsentliga uppgifter emotsäges icke av övrigt material. Tvärtom synes detta ytterligare understyka potentiell sanningshalt i Lennarts utsagor.

Det finns bara två vågskålar. Antingen så är Christer oskyldig, eller också så är han skyldig. Olika förklaringar gällande olika indicium finns i båda skålarna. Detta förändrar icke det faktum att varje indicium för sig bildar en kedja. Frågan är endast vad den samlade och rimligt neutrala bedömningen ger för helhetsbild gällande gärningsmannahypotesen.

Faderlig, anser du att Christer har ljugit och uppgivit flera olika lögnaktiga förklaringar gällande kallelser och påminnelser om sin Magnumrevolver?

Vi kan gå igenom indicium för indicium..men låt oss börja med kallelserna och påminnelserna etersom detta är utgångspunkten för den vidare utredningen kring Christer Andersson i MOP relaterade sammanhang.
Citera
2026-05-08, 17:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Näe..det är ju svårt att misstänka att CA har mördat Palme innan sådant eventuellt verkligen har skett..angående att misstankarna hos kusin Lennart uppstår efter händelserna på Sveavägen den 28 Februari 1986.

Jag finner fortsatt att du synes ha svårigheter att förklara varför du befarar att Lennart ljuger. Det är flera källor än Lennart som talar om en specifik Palmeaversion. Att sambon har missförstått att Lennart har påstått att Christer har erkänt mordet för honom är heller inget underligt. Lennart själv påstår detta vid första tillfälle detta omtalas för honom, och alldeles oavsett så är det ingen indikation i ena eller andra riktningen gällande sanningshalten i Lennarts övriga uppgifter..de sista lämnade så sent som för bara fyra-fem år sedan.

Lennarts väsentliga uppgifter emotsäges icke av övrigt material. Tvärtom synes detta ytterligare understyka potentiell sanningshalt i Lennarts utsagor.

Det finns bara två vågskålar. Antingen så är Christer oskyldig, eller också så är han skyldig. Olika förklaringar gällande olika indicium finns i båda skålarna. Detta förändrar icke det faktum att varje indicium för sig bildar en kedja. Frågan är endast vad den samlade och rimligt neutrala bedömningen ger för helhetsbild gällande gärningsmannahypotesen.

Faderlig, anser du att Christer har ljugit och uppgivit flera olika lögnaktiga förklaringar gällande kallelser och påminnelser om sin Magnumrevolver?

Vi kan gå igenom indicium för indicium..men låt oss börja med kallelserna och påminnelserna etersom detta är utgångspunkten för den vidare utredningen kring Christer Andersson i MOP relaterade sammanhang.
Jag har inte svårt att förklara det. Jag gjorde det ju rätt nyligen.

Sedan missuppfattar du. Det går såklart inte att spåra misstanken mot CA till innan mordet. Men däremot är skottet mot Palme i rutan en händelse som utspelade sig innan mordet. Men det går inte att finna stöd för att det påståendet florerade innan mordet. Det betyder inte att det är en lögn såklart. Men ska man avgöra hur mycket värde man ska lägga i det påståendet måste det vägas in.

Man kan notera att det är väldigt dubbla måttstockar i det här. Jag är rätt övertygad om att du inte har den här tilltron och inställningen till folk som kommer med påståenden och misstankar mot andra än CA.

Vi kan göra ett litet experiment gällande det.
https://wpu.nu/wiki/UppslagC10068-00 Här påstår en person att han hört CÖ och SÅ erkänna att de vet vem som mördade OP.

Med din inställning gällande personer som inkommer med historier och tips bör vi utgå från att detta är sanning.

Om han ljuger om kallelserna eller ej kan inte jag avgöra. Det finns en mängd olika förklaringar. Och det finns inte tillräckligt med konkret information för att avgöra vad som har hänt.

Sedan förstår jag att det finns indicier och misstänkt beteende hos CA. Det är inte det jag bönder mig emot. Utan jag vänder mig bara mot det fenomen som uppstår i sådana här häxjakter där flertalet osäkra indicier som är helt omöjliga att avgöra helt plötsligt ska bilda en "kedja", där de helt plötsligt förstärker varandra. Detta trots att vi inte vet om länkarna i kedjan håller.
Citera
2026-05-12, 20:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fb35
Det jämförelsen haltar betänkligt. da Costa-allmänläkaren/obducenten och Palme-CP-spåret omgärdades av ett MASSIVT medietryck, där utredare och media tillsammans föll ner i en allt snabbare virvlande spiral, omöjlig att ta sig ur.
Det är väl ingen som har påstått att det ganska begränsade drevet mot CA ens skulle ha kommit i närheten av det enorma mediadrev som Härm och Allgén råkade ut för. Jag menade bara att mekanismerna är desamma.
Citat:
Ursprungligen postat av fb35
Kusinen och materialmannen hade egna av varandra och media OBEROENDE drivkrafter att larma polis.
"Materialmannen" gick tydligen igång efter ett inslag i ett TV-program, där Hasse Aro hade efterlyst bevisning för att få fast CA. Det var efter det här som den hjälpsamme Materialmannen kontaktade Aros bisittare i programmet och lämnade över de sk. mordkulorna. Sedan vad "Kusinen" egentligen sysslade med, och vad hans drivkrafter kan ha varit, det har jag svårare att förstå. Men det där kanske "Lookalike" har bättre koll på.
Senast redigerad av Draifos 2026-05-12 kl. 20:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in