2024-10-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Gällande Expressens intervju med felaktig Christer A så är min lilla teori att de helt enkelt kollat upp adress Tornslingan och därefter hamnat hos fel Christer A. Vid tidpunkt ifråga så bor inte mindre än tre Christer A på adress Tornslingan.
Har inte själv tillgång till intervjun, så jag kan inte säga något om detta, men då Expressen tydligen klantat sig, så frågar jag mig vad denne CA egentligen hade att säga, som samtidigt skulle kunna ge en ledtråd om vem han är.
Citera
2024-10-24, 15:36
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vad betyder det i sammanhanget?

TP nämner artikeln under en debatt.
Artikel är skriven av en journalist på SvD som har 2 källor till påståendet (medlemmar på skytteklubben).
Oavsett hur bra eller dåliga dessa källor är - är det fortfarande inte TP som är källan?!

Du gjorde ett påstående: "Finns absolut ingen trovärdig källa på detta, det är Thomas ”Hawaiiskjortan” Pettersson som sprider det."

Jag frågar igen. Är det verkligen så? Eller tog du kanske bara tillfället i akt för att spy lite galla på någon du inte tycker om?

Det var inte meningen att låta andra slippa undan. Du har rätt, det är inte bara TP, det är Gunnar Walls blogg också på sistone, och den som är mest skyldig från början är väl SvD-journalisten ifråga som inte hade koll på att uppgifterna härstammar från en psyksjuk person vilket kanske hade givit anledning att vara mer försiktig med att sprida dem.
Citera
2024-10-24, 15:37
Medlem
Citat:
CAs Palmehat är väldokumenterat.Han var så långt gången att han inte ens kunde diskutera Palme utan att allt låste sig..enligt uppgifter från släktingar.
Jag finner det inte alls osannolikt att fördubblingen av oms skatten på aktier blev grädden på moset så att säga.I sammanhanget kan kanske spekuleras i om han hellre velat knäppa K.O Feldt..men det var i samband med Palmes biobesök som tillfället yppade sig.

Från vilka släktingar ? och var finns dessa uppgifter att ta del av ??
Citera
2024-10-24, 15:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Det var inte meningen att låta andra slippa undan. Du har rätt, det är inte bara TP, det är Gunnar Walls blogg också på sistone, och den som är mest skyldig från början är väl SvD-journalisten ifråga som inte hade koll på att uppgifterna härstammar från en psyksjuk person vilket kanske hade givit anledning att vara mer försiktig med att sprida dem.

Jag tycker alla är "skyldiga" till att det blir en jäkla soppa hela tiden.
Även Jordås.

Uppgifterna om en splittrad skytteföreningen och ett möjligtvis sålt vapen så tidigt som 85 måste väl vara hyperintressant att reda ut?

Att dömma av debatten kände Jordås till uppgifterna men hade inte alls utrett dem. Varför kan man undra? Är det verkligen mer intressant med AI-bilder än uppgifter som möjligtvis kan sabortera hela ens hypotes? Skulle det faktiskt gå att påvisa att CA sålde sin puffra 85 inom skytteklubben så är väl spåret mer eller mindre plötsligt stendött?

Nu är det ju utrett (nästan iaf). Enligt artikeln är det 3 personer (inte 2 som jag tidigare hävdade) som kommer med uppgifterna. Är det hörsägen och det hela började med BÅ?

Möjligtvis är det så. Troligtvis kanske vi kan tillägga.
Citera
2024-10-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Har inte själv tillgång till intervjun, så jag kan inte säga något om detta, men då Expressen tydligen klantat sig, så frågar jag mig vad denne CA egentligen hade att säga, som samtidigt skulle kunna ge en ledtråd om vem han är.

Har själv försökt leta upp artikeln som tidigare varit sökbar,men nu synes vara arkiverad.
Aktuellt datum är Expressen 1999-08-10.
Jag minns inget själv från artikeln ifråga,inget jag lagt på minnet då det var uppenbart det inte var rätt Christer A som intervjuades.
Finns lite att läsa om det i Jordås bok..i huvudsak sägs där att viss likhet med fantombild(smala gränd)skall ha funnits och att ett tips därmed inkommit till PU gällande just denna likhet.
I övrigt så är han,av naturliga orsaker,helt oförstående inför Expressens frågor om Smith and Wesson revolver..att han bott nära biograf Grand osv.
Citera
2024-10-24, 17:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Även Jordås.

Uppgifterna om en splittrad skytteföreningen och ett möjligtvis sålt vapen så tidigt som 85 måste väl vara hyperintressant att reda ut?

Att dömma av debatten kände Jordås till uppgifterna men hade inte alls utrett dem. Varför kan man undra? Är det verkligen mer intressant med AI-bilder än uppgifter som möjligtvis kan sabortera hela ens hypotes? Skulle det faktiskt gå att påvisa att CA sålde sin puffra 85 inom skytteklubben så är väl spåret mer eller mindre plötsligt stendött?

Nu är det ju utrett (nästan iaf). Enligt artikeln är det 3 personer (inte 2 som jag tidigare hävdade) som kommer med uppgifterna. Är det hörsägen och det hela började med BÅ?

Man bör nog hålla isär två olika uppgifter. Dels den om skytte mot bilder på Palme. Och dels den att CA 1985 på grund av ekonomiskt trångmål sålt revolvern för 25000:- till en utpekad medlem på klubben och som mördat Palme med den.

Sistnämnda är en uppenbar stolle-uppgift och kan lämnas därhän?

Skytte mot Palme-bilder. Den uppgiften faller måhända inom häradet att man bör "utreda" den, då SvD ska ha talat med en "revolverskytt" som vet något om detta.

Man kan notera att tidigare användes uppgiften om skytte mot Palmebilder på klubben som något som talade för Palmehat på klubben och som kan ha smittat av sig på CA (ursprungligen kom den nog från Paul Smith och hans svenska källa). Nu tas den tydligen som intäkt för CA:s patos och moraliska resning.

Jag är och var tveksam oavsett.
Citera
2024-10-24, 17:15
Medlem
Citat:
Även Jordås.

Jag ser det som troligt att Jordås inte har tagit med uppgifterna från BÅ beroende på källvärdering.
Egentligen så är ju nyhetsvärdet,om man vill uttrycka det så,lika stort i att debunka hypotes CA som att saluföra den som en i mängden..så att säga.
Bevekelsegrunden för AI trixandet tycker jag i sig är av sympatisk art.Enligt Jordås själv så har han slagits av tanken att han drabbats av tunnelseende..en olycklig egenskap som drabbar de flesta MOP initierade.Att han då försökt kringkomma detta genom att använda ett till synes neutralt verktyg tycker jag talar till Jordås förmån.
Att metoden för detta inte är fullgod är en sak.Syftet förefaller ha varit gott likafullt.
Citera
2024-10-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni

Tilläggas kan kommer jag nu ihåg,att den av Expressen intervjuade Christer A säger att han "bott här ute hela tiden".
Som jag rimligtvis ser på det via det magra underlaget som finnes,så handlar det om en Christer A som bott på Tornslingan en längre tid.
Då är vi i sådant fall tillbaka vid de tre Christer Andersson som kan vara aktuella gällande adress Tornslingan år 1999.
Det som får mig att anta att det rör sig om "Christer den Tredje" är att den felaktige Christer i Expressens intervju endast anger att hans tidigare kontakt med PU varit i samband med att tips inkommit PU om att han skall vara hyggligt lik den famösa fantombilden Smala Gränd.

Hade det varit radioamatör Christer Andersson som intervjuats så hade denne knappast uttryckt sig så eftersom denna haft annan kontakt via Stålnackes famösa besök sommaren 1993(troligen).

Då återstår Christer den Tredje som Expressens intervjuoffer..om Expressen nu gått på adress Tornslingan..som förefaller rimligt då den rätte Christer Andersson även bodde där år 1999.

Edit..det rätta är att den rätte Christer A hade anknytning till Tornslingan år 1999 via sin mor.
Själv så bor han där från år 2002.
Det skall aldrig vara helt enkelt i MOP sammanhang..:-)
Senast redigerad av Lookalike 2024-10-24 kl. 18:30.
Citera
2024-10-24, 17:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ja även under vilka tider han brukade vara i området är viktigt. Det har inte framkommit att han brukade vara till Grand på kvällarna och han sade inte han brukade gå in där heller för att t ex kolla på filmer. Mordkvällen var det också rejält kallt (minus 6-7 grader) så det verkar osannolikt att CA skulle gått förbi vid Grand ca kl 21 på mordkvällen. Var CA sjuk på mordkvällen blir det ännu mer osannolikt att CA var vid Grand ca kl 21 på mordkvällen. Enligt hans bror K var CA ofta sjuk i förkylningar och influensa och i februari är fler sjuka.

Det som är känt är att CA hade för vana att röra sig på Sveavägen, i city och förbi Grand. Samt att det verkar som att han rörde sig ute på stan även kvällstid.

Du har såklart rätt i att det inte finns några exakta uppgifter om att han brukade gå förbi just Grand på just kvällstid och vid vilka temperaturer. Av det skälet kan man om man önskar givetvis välja att sortera undan uppslaget CA. En mordutredningen kan dock inte göra detsamma.

Angående tid på dygn och vana att röra sig ute, kan man förutom det brodern uppger om krogbesök även erinra om att CA på sjuttiotalet och fram till 1980 arbetar natt och 1982-84 har han skiftande arbetstider över hela dygnet, inklusive kvällar, sena kvällar och natt.

Angående brodern och förkylningar, så är det ju hans uppgifter just gällande detta som visar att CA av allt att döma lämnat oriktiga uppgifter om sin belägenhet vid tiden för MOP. Dvs, han verkar inte under 10-14 dagar ha legat nedbäddad och förskansad i bostaden med undantag för något matinköp.
Citera
2024-10-24, 17:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Gällande Expressens intervju med felaktig Christer A så är min lilla teori att de helt enkelt kollat upp adress Tornslingan och därefter hamnat hos fel Christer A.
Vid tidpunkt ifråga så bor inte mindre än tre Christer A på adress Tornslingan.
Läser man igenom intervjun så inser man att det knappast rör sig om den radioamatör som jag benämner BL Christer.
Eftersom det inte är den rätte Christer som intervjuas så återstår endast Christer den Tredje i detta scenario.Expressen har helt enkelt missuppfattat vilket nummer Tornslingan som den rätte Christer huserar på och istället hamnat på annat nummer Tornslingan där felaktig Christer A bor.

Radioamatören Christer A har bott på Tornslingan sedan tidigt 70-tal.
Det finns ingen annan Christer A med större intresse av amatörradio än denna individ i Stockholmsområdet vad synes.
Sannolikheten för att det skall röra sig om ytterligare en Christer..i sådana fall Christer den Fjärde..verkar vara närmast obefintlig om man lägger till den begränsning som intresset för amatörradio innebär.
BL Christer(radioamatör)bor närmast granne med Christer A på adress Tornslingan.
Stålnacke uppsöker onekligen inte heller någon Christer A på ovan nämnda adress.Han letar efter Christer A i sommarstugeområdet,och vi vet ju via andra källor att därute finns det två Christer A.
En Christer A med stort intresse för amatörradio som har sommarstuga i närheten av Christer As föräldrars stuga.

Det kan knappast handla om annan individ än BL Christer med ovan gällande förutsättningar.
BL Christer torde dessutom stå som ägare till sin stuga vid relevant tidpunkt ifråga(troligen sommar,tidig höst 1993).
Christer As sommarstuga ägdes ju av Christers föräldrar här.

Inte helt underligt att Stålnacke hamnade lite snett här kan tyckas.
Två(egentligen TRE Christer Andersson med adress Tornslingan)varav en av dem troligen ägt en sommarstuga i samma område där den rätte CA brukar uppehålla sig.

Gällande Stålnackes utfärd (omkring 1992) och möte med någon Christer A som han kommer överens med "skulle inkomma med sin revolver vid senare tillfälle eller liknande", så hänger jag inte riktigt med.

Vilket är förslaget gällande det heta mötet?
Citera
2024-10-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Gällande Stålnackes utfärd (omkring 1992) och möte med någon Christer A som han kommer överens med "skulle inkomma med sin revolver vid senare tillfälle eller liknande", så hänger jag inte riktigt med.

Vilket är förslaget gällande det heta mötet?

Det torde vara BLC Andersson detta handlar om.
Han är radioamatör och han bor på Tornslingan.
Det gör han fortfarande för övrigt.
Att han skall ha lovat att inkomma med en revolver måste vara ett direkt missförstånd från den arme Stålnackes sida.

Vill tillägga som ytterligare referens,Roerlig,den diskussion som fördes från sidan 1000 i denna tråd där vi försökte nysta fram vem radioamatören var och är.Utifall du missat detta.
Senast redigerad av Lookalike 2024-10-24 kl. 18:16.
Citera
2024-10-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man bör nog hålla isär två olika uppgifter. Dels den om skytte mot bilder på Palme. Och dels den att CA 1985 på grund av ekonomiskt trångmål sålt revolvern för 25000:- till en utpekad medlem på klubben och som mördat Palme med den.

Sistnämnda är en uppenbar stolle-uppgift och kan lämnas därhän?

Skytte mot Palme-bilder. Den uppgiften faller måhända inom häradet att man bör "utreda" den, då SvD ska ha talat med en "revolverskytt" som vet något om detta.

Man kan notera att tidigare användes uppgiften om skytte mot Palmebilder på klubben som något som talade för Palmehat på klubben och som kan ha smittat av sig på CA (ursprungligen kom den nog från Paul Smith och hans svenska källa). Nu tas den tydligen som intäkt för CA:s patos och moraliska resning.

Jag är och var tveksam oavsett.

Så det var OK när det talade till CA:s nackdel.. men sen när det framkom att han var emot att skjuta på Palmebilder så blev det tveksamt om det stämde ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in