2024-09-08, 09:43
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vad gäller dokumenterad Palmehat så slår Enerström konkurrenterna (Andersson, Pettersson och Engström) med hästlängder.

Så är det givetvis, Alf Enerström var exceptionell, och vinner den tävlingen med hästlängder. Håller tummarna att någon gör en ordentlig genomlysning av Enerström med bok och dokumentär vad det lider. Hans liv var en tragedi på många plan. Och han var, än en gång, landets största dokumenterade Palmehatare genom tiderna. Synd att inte utredaren Alf Andersson fick resurser nog att utreda honom, och att någon i Polishuset inte ville att man skulle utreda Alf och EAP tills saken var utagerad.

Christer Pettersson hade väl inget dokumenterat Palmehat?
Citera
2024-09-08, 09:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Så är det givetvis, Alf Enerström var exceptionell, och vinner den tävlingen med hästlängder. Håller tummarna att någon gör en ordentlig genomlysning av Enerström med bok och dokumentär vad det lider. Hans liv var en tragedi på många plan. Och han var, än en gång, landets största dokumenterade Palmehatare genom tiderna. Synd att inte utredaren Alf Andersson fick resurser nog att utreda honom, och att någon i Polishuset inte ville att man skulle utreda Alf och EAP tills saken var utagerad.

Christer Pettersson hade väl inget dokumenterat Palmehat?
LGWP sa att Christer Pettersson på tu man hand sagt att "jag tror att Palme tyckte om sådana som jag".
Citera
2024-09-08, 09:57
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
LGWP sa att Christer Pettersson på tu man hand sagt att "jag tror att Palme tyckte om sådana som jag".

Ja, han lär väl även vid upprepade tillfällen i diverse dokumentärer ifrågasatt varför han skulle mörda honom, "jag tyckte ju om honom". Engström må ha hatat Palme, frågan är hur djupt hans hat nådde? Palmehatet var ju utbrett på åttiotalet, frågan är om majoriteten verkligen hatade Palme från djupet av sina hjärtan, eller om det "bara" var ett kraftigt ogillande? Det kryllar ju exempelvis av folk (vilket detta forum är ett lysande exempel på) som kraftigt ogillar och "hatar" Miljöpartister, Vänsterpartister och Sossar - steget till att bli blind av hat och slakta folk är ju tämligen långt.
Citera
2024-09-08, 10:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag kollade förhöret från 860301 och han säger 185-190. Han kan ha sagt annat i senare förhör.

Ändå kvarstår väl faktumet att de allra flesta säger ca 180 cm? Om mördaren var 185 cm eller längre borde fler ha nämnt att han var lång eller väldigt lång. Anser jag.
Citera
2024-09-08, 16:52
Medlem
Om besök Svea..

Det förekommer regelmässigt uppgiften i tråden att Christer Andersson besökt Cafe Svea 1-2 ggr i veckan alltsedan 1988-1989..oavsett långt före tidpunkt han blir aktuell i PU.
Stämmer antalet besök per vecka,eller skall det egentligen ligga till som så att de båda vittnena från Svea(ägarinnan plus sambo)helt enkelt jobbat olika tider olika dagar..och att Christer därigenom snarare besökt Svea 3-4 ggr per vecka?
Läser man förhöret från år 2000 så är det precis detta antal per vecka som Lennart Gustafsson frågar om...Christer A förefaller bli överrumplad och slirar iväg ett långt icke svar.

Har ägarinnan och dennes sambo(var det väl)jobbat olika dagar i veckan,och de båda två registrerat att Christer kommit in en-två ggr per vecka..så skall ju i detta fallet antalet besök på Svea fördubblas till de tre-fyra ggr per vecka som Lennart Gustafsson uppger enligt ovan.

Hur ligger det till med detta,egentligen?
Senast redigerad av Lookalike 2024-09-08 kl. 17:16.
Citera
2024-09-08, 17:03
Medlem
Var kommer Christer As inkomst av tjänst på 14K kronor ifrån gällande beskattningsåret 1985?
Varför är det noll i både kolumn för tjänst som kapital för 1986?
Struntade Christer att lämna in deklarationen helt och håller här?
Tidpunkt sammanfaller ju med den tidsperiod som Christer så att säga gick "under jorden".
Citera
2024-09-08, 21:34
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ändå kvarstår väl faktumet att de allra flesta säger ca 180 cm? Om mördaren var 185 cm eller längre borde fler ha nämnt att han var lång eller väldigt lång. Anser jag.

Jag tror det måste ha varit extremt svårt att se. Gatubelysningen just där var trasig, det var mörkt; mitt i natten. Det räcker med att GM stått lite hopkrupen så kan det diffa 10 cm i bedömningen.
Citera
2024-09-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Christer Andersson går bort för att han är tre centimeter längre än din GM Stig Engström?
Citera
2024-09-09, 01:47
Medlem
Christer A vann en skyttetävling med sin revolver 1987. Skulle han ha behållit världens mest eftersökta vapen och dessutom skjutit i tävling med den? Hans bror sägs också ha sett den -90 eller -91.

Den enda anledningen att överhuvudtaget misstänka honom är pistolspåret. Men med ovan nämnda skäl är det fruktansvärt osannolikt. Det var många som aldrig fick sina Magnumrevolvrar provskjutna. Bara inte i det distriktet. Dessutom osannolikt att det var ett vapen registrerat på någon.

Att cherry picka en av flera fantombilder och säga att den är lik Christer A. En fantombild som inte ens är från mordplatsen utan på en teoretisk gärningsman.

Motivet är larvigt. Just den biten kan man nog bortse från om man tror det var en ensam galning. Flera hundratusen människor hatade Palme.
Citera
2024-09-09, 06:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Christer Andersson går bort för att han är tre centimeter längre än din GM Stig Engström?

Nej, jag påpekar att jag tycker att fler vittnen borde ha nämnt att mördaren var påfallande lång eftersom att CA såvitt jag vet var 186 cm. Och återigen, jag håller SE som misstänkt men han kan mycket väl vara ett vittne.
Citera
2024-09-09, 06:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag tror det måste ha varit extremt svårt att se. Gatubelysningen just där var trasig, det var mörkt; mitt i natten. Det räcker med att GM stått lite hopkrupen så kan det diffa 10 cm i bedömningen.

Visst, så kan det vara. Då blir det ju nästan omöjligt att dra någon slutsats av vittnesmålen. Hade mördaren jacka? Mössa? Var han 176 cm eller 188 cm? En 36-åring eller närmare 50 år?
Citera
2024-09-09, 06:19
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Christer A vann en skyttetävling med sin revolver 1987. Skulle han ha behållit världens mest eftersökta vapen och dessutom skjutit i tävling med den? Hans bror sägs också ha sett den -90 eller -91.

Det hänger väl på hur han var som person, inte direkt den typ som det går 13 på dussinet. Han kan mycket väl ha fortsatt använda vapnet eftersom det kitttlade lite. Vapnet kanske var hans enda kompis.

Citat:
Den enda anledningen att överhuvudtaget misstänka honom är pistolspåret. Men med ovan nämnda skäl är det fruktansvärt osannolikt. Det var många som aldrig fick sina Magnumrevolvrar provskjutna. Bara inte i det distriktet. Dessutom osannolikt att det var ett vapen registrerat på någon.

Du utgår från att GM handlar logiskt, under och efter mordet. Det hehöver inte vara så. Och faktum är att förbluffande många mördare inte gör det.

Citat:
Att cherry picka en av flera fantombilder och säga att den är lik Christer A. En fantombild som inte ens är från mordplatsen utan på en teoretisk gärningsman.

Där har du rätt. Helt meninglöst då felmarginalen är extremt stor.

Citat:
Motivet är larvigt. Just den biten kan man nog bortse från om man tror det var en ensam galning. Flera hundratusen människor hatade Palme.

Vi har inte hela motivbilden. Det kan vara hat i kombination med att GM konfronteras med LOP eller passerar nära och handlar i affekt i ett ögonblick av bristande omdöme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in