2025-03-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Man måste dock förklara en sak för att det skulle vara CA och det är hur SE kan se LJ i gränden. Han uppger detta i förhör redan 1986-03-01. Det var väldigt få som kunnat se LJ under den ytterst korta tiden

Han (SE) kom fram till mordplatsen senare än vad han själv anger. Troligen är han precis utanför skandiaentren när skotten faller, och så går han söderut och kommer fram ca 35-45 sekunder efter skotten, där han just då kan se LJ. (När han står strax norr om där Palme ligger, längs den gula linjen).
Citera
2025-03-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Av alla grandvittnen som hörs eller uttalar sig så finns det väl ett vittne som faktiskt pekar ut en person..

Runt 2010 förekommer i media en uppgift om att någon sydafrikansk agent ska ha synts i Sverige (på Arlanda?) dagen efter mordet. Om jag inte minns fel så ska väl en kvinna som varit på Grand under mordkvällen i nån tidningsintervju sagt att det var just sydafrikanen hon såg! Den individen och Christer A råkar vara mycket lika varandra. Mycket lika..

Christer A är dessutom också lik Mårtens fantombild!

Mordet sker den 28 februari. Dagen innan har det väl varit ett börsfall på Stockholmsbörsen? Christer A lever på lite våghalsig aktiehandel..

Judge for yourself..

Han hade vunnit på travet och köpt aktier. Dessa aktier hade han belånat för att köpa fler aktier, osv i flera led. Han hade skapat sin egen hävstångsprodukt, innan sådana fanns. Och därmed förlorade han mycket mer pengar vid börsfallet än vad han annars skulle ha gjort. Kanske blev hans aktielån också tvångsinlösta, dvs han blev tvungen att sälja till ett lågt pris eftersom säkerheten för lånen hade försvunnit. Jag har hört i någon podd att börsraset dagen före mordet hade en koppling till Palme, och att det kunde ha varit droppen som rann över för CA.
Citera
2025-03-28, 19:53
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumposinen
Han (SE) kom fram till mordplatsen senare än vad han själv anger. Troligen är han precis utanför skandiaentren när skotten faller, och så går han söderut och kommer fram ca 35-45 sekunder efter skotten, där han just då kan se LJ. (När han står strax norr om där Palme ligger, längs den gula linjen).

Men andra vittnen ser ju honom inte?
Citera
2025-03-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Han hade vunnit på travet och köpt aktier. Dessa aktier hade han belånat för att köpa fler aktier, osv i flera led. Han hade skapat sin egen hävstångsprodukt, innan sådana fanns. Och därmed förlorade han mycket mer pengar vid börsfallet än vad han annars skulle ha gjort. Kanske blev hans aktielån också tvångsinlösta, dvs han blev tvungen att sälja till ett lågt pris eftersom säkerheten för lånen hade försvunnit. Jag har hört i någon podd att börsraset dagen före mordet hade en koppling till Palme, och att det kunde ha varit droppen som rann över för CA.

Ja och det vittnas om att han avskydde Palme redan sen innan.

Sen är det mycket snack om när revolvern försvann. Men det spelar egentligen ingen roll. Det som är intressant, och beklagligt, är att revolvern gick upp i rök. Huruvida han hade kvar revolvern så sent som 1989 (eller om han gjorde sig av med vapnet tidigare) spelar egentligen mindre roll i det stora hela.

Det är inte direkt avgörande.

Intressant är dock att han ändrar sin historia lite inför polisen, och han glider lite i sina förklaringar över tiden…
Senast redigerad av Macke85 2025-03-28 kl. 20:12.
Citera
2025-03-28, 20:01
Medlem
Inte mycket mer att skriva. Mordet kan betecknas som uppklarat.

Palme sköts i februari 1986 och i januari 1994 hittar sedan polisen Christer A och han blir till en huvudmisstänkt ganska snart.

Man lyckas inte få honom att erkänna och det är svårt att binda honom till mordet. Men misstankarna mot honom kvarstår över tiden, och så sent som 2007 hålls det sista förhöret med honom. Allt pekar mot Christer A.

Det är ändå starkt graverande kan jag tycka att han anger som skäl till varför han inte ville låta polisen provskjuta revolvern att han inte ville bli till en syndabock.. Vilket är en mycket märklig och klart ologisk inställning. Varför skulle polisen använda just honom som syndabock när han rimligen vet att flera hundra vapen kommer att provskjutas?

Det är nåt jag inte riktigt kan släppa..
Senast redigerad av Macke85 2025-03-28 kl. 20:13.
Citera
2025-03-28, 20:34
Avslutad
Citat:
Inte mycket mer att skriva. Mordet kan betecknas som uppklarat.

Palme sköts i februari 1986 och i januari 1994 hittar sedan polisen Christer A och han blir till en huvudmisstänkt ganska snart.

Man lyckas inte få honom att erkänna och det är svårt att binda honom till mordet. Men misstankarna mot honom kvarstår över tiden, och så sent som 2007 hålls det sista förhöret med honom. Allt pekar mot Christer A.

Det är ändå starkt graverande kan jag tycka att han anger som skäl till varför han inte ville låta polisen provskjuta revolvern att han inte ville bli till en syndabock.. Vilket är en mycket märklig och klart ologisk inställning. Varför skulle polisen använda just honom som syndabock när han rimligen vet att flera hundra vapen kommer att provskjutas?

Det är nåt jag inte riktigt kan släppa..
Eller att man helt enkelt inte bara är samarbetsvillig, om man nu verkligen är oskyldig. Sättet han svarar på frågorna i förhöret med andan i halsen visar bara hur tydligt det är att han ljuger och försöker komma undan.

Är man verkligen oskyldig så kan man detaljerat svara på alla frågor och invändningar. Han vet inte ens vad han gjorde när Palme sköts, trots att varenda svensk vet exakt var dom stod det klockslaget. Svar som "det var ju mitt i natten" eller "jag låg väl och sov" är så genomskinligt.
Citera
2025-03-28, 21:29
Medlem
Vi kan alla pushas över kanten och då ryker puttaren
Citera
2025-03-28, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Givetvis, hittar man CAs revolver och kan stämma av det med mordkulorna, blir det en helt annan femma. Men utan vapen eller ett erkännande, kommer uppslaget att trampa vatten. Det är rätt beklämmande hur somliga uppfört sig i tråden och basunerat ut CAs skuld med (minst sagt) lite på fötterna, bara antaganden och önskande, berättat att han är mördaren. Det är förtal. En mycket allvarlig form av det, dessutom. Dessa personer lider minst sagt av en svår fix idé. Sorgligt.

Jag avfärdar inte uppslaget CA, tycker det är bitvis intressant, men det är det många uppslag som är. Dock är det på tok för många viktiga pusselbitar som saknas (de viktigaste), för att man ska/bör måla ut honom som mördaren, som en viss användare i tråden gjort under lång lång tid, samt snedseglaren på youtube. Mycket allvarligt. Dessa borde rycka upp sig, skaffa sig ett liv.

Indiciekedjan är inte särskilt stark. Finns inget som pekar i riktningen att CA befann sig utanför Grand och såg Palme, det är inte ens fastslaget att Palme sköts med en Smith & Wesson. Som bekant finns det (och har funnits) åtskilliga uppslag och människor som man misstänkt för brottet genom åren. Just nu peakar CA, innan dess var det SE, innan dess var det CP, innan dess var det PKK, innan dess var det VG, däremellan har det funnits en handfull "högintressanta" uppslag som florerat. You do the math. Om ett år är CA glömt, precis som SE och de övriga.
CA får faktiskt skylla sig själv som inte var samarbetsvillig i någon som helst bemärkelse. Han har själv bäddat för det här genom att vägra lämna in revolvern eller uppge var revolvern är, samt hans lögn om att han var sängliggande den dagen som motsägs av andra uppgifter i spåret. Och anhöriga får också skylla sig själva som innerst inne misstänkte CA men inte tipsade polisen. Jag anser därmed inte att vi ska känna någon skam eller dåligt samvete för att vi pekar ut CA.

CA kommer aldrig glömmas. Det finns inget annat spår som har bränts lika mycket som fallet CA. Folk sa för flera år sedan också att CA-spåret kommer trampa vatten och bli bortglömt. Men rätt vad det är så har nya uppslag uppkommit som är besvärande för CA.

Hur många människor boendes i centrala Stockholm med en innehavare av en legal 357 magnum och samma kulor, med den stirriga blicken, längden, kroppsformen och gångstilen som beskrivs från Grand till mordplatsen tror du att det finns utöver CA? Vad är oddsen för det? Som dessutom av en slump uteblir från skytteklubben och alla styrelsemöten precis efter mordet och 1 år framåt?

FBI säger att det är en 357 magnum. Det är ingen idé att krångla till det för mycket. Bevis finns inte för att det är CA. Men indiciekedjan är faktiskt stark. Inte svag som du påstår.

Den sista pusselbiten som jag ser det, förutom revolvern, är att polisen släpper videofilmen på CA och låter sedan ögonvittnen avgöra om gångstilen är på pricken lik mördarens.
Senast redigerad av Genelkurmay 2025-03-28 kl. 21:53.
Citera
2025-03-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
CA får faktiskt skylla sig själv som inte var samarbetsvillig i någon som helst bemärkelse. Han har själv bäddat för det här genom att vägra lämna in revolvern eller uppge var revolvern är, samt hans lögn om att han var sängliggande den dagen som motsägs av andra uppgifter i spåret. Och anhöriga får också skylla sig själva som innerst inne misstänkte CA men inte tipsade polisen. Jag anser därmed inte att vi ska känna någon skam eller dåligt samvete för att vi pekar ut CA.

CA kommer aldrig glömmas. Det finns inget annat spår som har bränts lika mycket som fallet CA. Folk sa för flera år sedan också att CA-spåret kommer trampa vatten och bli bortglömt. Men rätt vad det är så har nya uppslag uppkommit som är besvärande för CA.

Hur många människor boendes i centrala Stockholm med en innehavare av en legal 357 magnum och samma kulor, med den stirriga blicken, längden, kroppsformen och gångstilen som beskrivs från Grand till mordplatsen tror du att det finns utöver CA? Vad är oddsen för det? Som dessutom av en slump uteblir från skytteklubben och alla styrelsemöten precis efter mordet och 1 år framåt?

FBI säger att det är en 357 magnum. Det är ingen idé att krångla till det för mycket. Bevis finns inte för att det är CA. Men indiciekedjan är faktiskt stark. Inte svag som du påstår.

Den sista pusselbiten som jag ser det, förutom revolvern, är att polisen släpper videofilmen på CA och låter sedan ögonvittnen avgöra om gångstilen är på pricken lik mördarens.

Frågan är om revolvern finns gömd eller nedgrävd någonstans. Jag har ju spontant alltid tänkt att den är dumpad i vattnet någonstans under en tur med båten..

Men det faktum att han skjuter sig när polisen knackar på? Kanske lite långsökt men kan vapnet finnas någonstans och han trodde att polisen fått fatt på det?
Citera
2025-03-28, 22:16
Avslutad
Citat:
Frågan är om revolvern finns gömd eller nedgrävd någonstans. Jag har ju spontant alltid tänkt att den är dumpad i vattnet någonstans under en tur med båten..

Men det faktum att han skjuter sig när polisen knackar på? Kanske lite långsökt men kan vapnet finnas någonstans och han trodde att polisen fått fatt på det?
Det går såklart inte att utesluta att han sköt sig själv för att polisen kanske kom in för att storma och gripa honom för mordet.

Men samtidigt skrev han ju ett brev till en anhörig om hur dåligt han mådde. Så nog kanske han ändå var förberedd på att polisen skulle kunna komma. Undrar vad CA exakt skrev på det brevet.
Citera
2025-03-28, 22:16
Medlem
Citat:

Bra resonemang håller med
Citera
2025-03-28, 22:20
Medlem
Citat:
Det går såklart inte att utesluta att han sköt sig själv för att polisen kanske kom in för att storma och gripa honom för mordet.

Men samtidigt skrev han ju ett brev till en anhörig om hur dåligt han mådde. Så nog kanske han ändå var förberedd på att polisen skulle kunna komma. Undrar vad CA exakt skrev på det brevet.

Hade varit väldigt intressant veta vad som stod i brevet..
Någon som vet om brevet existerar fortfarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in