2020-03-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Hur i helvete kan vi inte ha en rekyl efter en nedgång på 11%? Stackars mina Bull Certs.

På CNBC talar man om en ny TAARP, Marshall plan eller något liknande för alla företag som riskerar konkursa. Skattebetalarna ska alltså stå för kalaset och siffrorna som nämns är många gånger större än bailouten under finanskrisen. Företagen har belånat sig upp över öronen för att köpa tillbaka sina aktier och pumpa upp aktiekursen. Nu när man får sämre intäkter kan man inte betala räntan på lånen och hela skiten riskerar kollapsa.

Dow stängde på dagslägsta trots Fed's gratispengar samtidigt som volatiliteten aldrig nått sådana höjder som nu på så kort tid. Det finns Noll förtroende kvar.

På Fear & Greed index träffade vi 1 på skalan (kan den gå till minus?), nu visar den 2.

https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/
Citera
2020-03-13, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Bara för sätta i perspektiv hur mkt pengar det är. Det är som om varje amerikansk medborgare skulle tillföra 15 000 dollar i snitt. Helt sjuka summor, och löser det ens problemet? De amerikanska terminerna är väl på lite plus i alla fall. Men blåser man inte bara upp bubblan.

Det såg vi igår att det inte gjorde, amerikanska börserna stängde på dagslägsta. Och vilka får egentligen ta del av pengarna? Det är 15k i snitt men bara de med tillgångar gynnas, med andra ord de rika blir rikare medan vanligt folk förlorar köpkraft.
Citera
2020-03-13, 08:10
Medlem
brutefishs avatar
australien nästan upp 5%, ryssland på plus och det blinkar grönt nästan rakt över på indexterminerna.

i stort sett noll nya fall i kina, apple öppnar upp alla butiker, etc etc.

nu är det inte över i europa ännu, men kan folk bara tvätta händerna och låta bli att hosta varandra i ansiktet så har vi nog skiten klart inom 1 månad.

det handlar bara om eget ansvar. min syster som jobbar på ett stort företag och som anställer låt oss säga, väldigt duktiga personer, hade en idiotjävel som kom hem från italien i söndags kväll och stövlade rätt in på jobbet på måndagen. blev nästan lynchstämning och han fick åka och testa sig, han var naturligtvis sjuk.

JUST DÄRFÖR skiten sprids, folk är så jävla ego och har noll respekt. deras jävla alpresa är viktigare än allt annat. om folk som besökt smittohärdar som italien just nu och bara åker hem precis som vanligt, då är man fan korkad på riktigt.
Citera
2020-03-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hon har full upp med mig eftersom hon är min livscoach bland annat 🙂

Men om Coronan kommer o tar dig så står hon ju utan kundkrets
Citera
2020-03-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Då är marknaden dömt till att blåsas upp på nytt med nya finanspolitiska tricks som gör de rika rikare och vanligt folk fattigare. Att höja räntorna är inget alternativ med tanke på hur skulderna ser ut, så vad ska de göra?

Det är annorlunda denna gången
😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Citera
2020-03-13, 08:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Bara för sätta i perspektiv hur mkt pengar det är. Det är som om varje amerikansk medborgare skulle tillföra 15 000 dollar i snitt. Helt sjuka summor, och löser det ens problemet? De amerikanska terminerna är väl på lite plus i alla fall. Men blåser man inte bara upp bubblan.
Det är knappt 50 biljoner SEK om jag räknat rätt. Vi får väl se om det får någon påverkan. Min killgissning är att vi får se en rekyl både i Europa och i USA men en temporär sådan. Det riktiga genomslaget på börserna får vi först när de verkliga effekterna slår igenom på företagen.

Ta bara Boeing som fortfarande inte riktigt fått grepp om 737 MAX...
Citera
2020-03-13, 08:21
Medlem
RingRing2014s avatar
Har inte varit inne och läst här de senaste dagarna. Så nu tänkte jag backa till strax innan öppning igår och följa kommentarerna i det största börsraset i Sverige någonsin.

Vi lever mitt i historiens vingslag gott folk. Inse att gårdagen blir en dag som människor som inte ens är födda idag kommer läsa och skrämmas av.

1987 är 33 år sedan, och det är fortfarande en klassiker.

Man önskar att Flashback funnits 1987, snacka om häftigt det hade varit att kunna gå tillbaka och följa paniken i den tråden, Svarta måndagen-tråden.
Citera
2020-03-13, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
australien nästan upp 5%, ryssland på plus och det blinkar grönt nästan rakt över på indexterminerna.

i stort sett noll nya fall i kina, apple öppnar upp alla butiker, etc etc.

nu är det inte över i europa ännu, men kan folk bara tvätta händerna och låta bli att hosta varandra i ansiktet så har vi nog skiten klart inom 1 månad.

det handlar bara om eget ansvar. min syster som jobbar på ett stort företag och som anställer låt oss säga, väldigt duktiga personer, hade en idiotjävel som kom hem från italien i söndags kväll och stövlade rätt in på jobbet på måndagen. blev nästan lynchstämning och han fick åka och testa sig, han var naturligtvis sjuk.

JUST DÄRFÖR skiten sprids, folk är så jävla ego och har noll respekt. deras jävla alpresa är viktigare än allt annat. om folk som besökt smittohärdar som italien just nu och bara åker hem precis som vanligt, då är man fan korkad på riktigt.

Skadan är redan gjord på ekonomin..

https://www.expressen.se/dinapengar/tunga-ekonomer-varnar-for-svar-kris-inget-vi-sett-i-modern-tid/

"Det är mer fråga om dagar än veckor innan konkurserna börjar bli ett faktum. Vi efterlyser kraftfulla snabba åtgärder från regeringen. Annars blir det långtgående konsekvenser vi inte kan repa oss ifrån, säger Johan Siljhammar."

Lustigt att alla förståsigpåare skriker om att regeringarna ska kasta ännu mer pengar på det här galna experimentet. Vi behöver en reform inte mer toapapper.
Citera
2020-03-13, 08:36
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Skadan är redan gjord på ekonomin..

https://www.expressen.se/dinapengar/tunga-ekonomer-varnar-for-svar-kris-inget-vi-sett-i-modern-tid/

"Det är mer fråga om dagar än veckor innan konkurserna börjar bli ett faktum. Vi efterlyser kraftfulla snabba åtgärder från regeringen. Annars blir det långtgående konsekvenser vi inte kan repa oss ifrån, säger Johan Siljhammar."

Lustigt att alla förståsigpåare skriker om att regeringarna ska kasta ännu mer pengar på det här galna experimentet. Vi behöver en reform inte mer toapapper.

Precis. Denna ekonomiska kris har världens regeringar skapat själva och nu vill marknaden att de som har skapat krisen ska hjälpa dem? Som att be vargen att föda upp kycklingar. Kompetensen inom både politik och näringsliv är bedrövligt låg... eller snarare "feg". Det finns säkert de som vet som vad borde göras men ingen vågar säga det då den stora massan av folk "kräver" handling även om den är kontraproduktiv.

// CC
Citera
2020-03-13, 08:41
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Här gäller det att hålla sig borta från börsapparna, kliar i köpfingret nu när Astra står i 815:-, men avstår för om några dagar kanske runt 700, nobody knows i dessa dagar - nä nu släcker jag ner o läser en gammal hederlig bok!

Åter igen, ingen kan tajma börsens exakta toppar och dalar. Tips, köp i portioner varje eller varannan vecka när det är börspanik.

Sprid ut köptillfällena i en börskrasch. Behåll i åratal och bli rik.

Där har du det.
Citera
2020-03-13, 08:43
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyltpatrullen
Jag börjar med att säga att jag är novis på fonder/aktier.

Har inte alls mycket i fonder, men har förlorat 1 724:- nu på två veckor på en låg investering (Kring 11800) kör Avanza Zero och är ner kring 15%.

Läst lite i tråden, men i och med att det handlar om så lite pengar så kanske jag ska avvakta? Behöver ju inte pengarna nu och jag ser långsiktigt på investeringen. Men hur länge kan det ta innan börsen går upp igen säger ni med erfarenhet och kunskap? Tacksam för svar

Det brukar ta ett år ungefär. Men kan ta två om det vill sig illa.

Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
Tycker synd om dem som sparat 30-40% av lönen på börsen senaste 2-3 åren. Dem har levt som munkar och ligger antagligen minus med flera månadslöner nu, kanske t.o.m årslön.

Men samtidigt, hur kunde man inte se detta? Det var inte bara en influensa, hela Kina stannade av i 2 månader. Jag som amatör gick ut i början av Februari.

Men glöm inte allihopa: sitt lugnt i båten

Så många aktiebloggare som talat med stora ord och trott att portföjlerna skulle lysa blått i evigheter. "Sålänge man månadssparar"

Jag hoppas vi går ner till minst -60%

Man går med fin vinst över tid om man månadssparar på börsen, det är sedan gammalt. Det handlar bara om att man ska se till att man inte är beroende av att ta ut pengarna, då rider man igenom en börskrasch. Efter ett år eller två är allt upphämtat. Dessutom kommer den som månadssparar naturligtvis köpa denna månad också, när det har rasat, de köpen kommer addera fint till portföljens tillväxt senare.

Månadssparar man behöver man dessutom inte bevaka börsen, man kan göra roligare saker.

Citat:
Media är som de är, de tar aldrig ansvar, och bör avskaffas, media är direkt skadlig för samhället.

Den var radikal får man säga.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det brukar gå snabbt ner men långsamt upp.

Nu är bra läge att nyspara, att tillföra friskt kapital om du har något.

Just nu, ser detta ut att kunna bli långvarigt, för de stänger ner ekonomin nu. Så det kan bli recession av detta. Då tar det kanske ett eller två år innan det är uppe igen. Räkna med 2020 som ett förlorat år.

Vi närmar oss dock botten väldigt fort nu, det är ett extremt snabbt fall.

Så är det, det har gått ner extremt fort. Det är stup i börskurvan verkligen. För er som är intresserade så kan ni gå tillbaka och titta på hur kurvan ser ut för tidigare krascher, det är inte samma galna stup på t ex finanskrisen 2008.
Senast redigerad av RingRing2014 2020-03-13 kl. 09:19.
Citera
2020-03-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Precis. Denna ekonomiska kris har världens regeringar skapat själva och nu vill marknaden att de som har skapat krisen ska hjälpa dem? Som att be vargen att föda upp kycklingar. Kompetensen inom både politik och näringsliv är bedrövligt låg... eller snarare "feg". Det finns säkert de som vet som vad borde göras men ingen vågar säga det då den stora massan av folk "kräver" handling även om den är kontraproduktiv.

// CC

Ja det krävs ju att någon säger som det är, att det kommer bli för jävligt en tid framöver och mycket "rikedom" som folk trodde de hade i sina siffror på skärmen kommer försvinna.... inget man vinner ett val på direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in