Citat:
Ursprungligen postat av
skyltpatrullen
Jag börjar med att säga att jag är novis på fonder/aktier.
Har inte alls mycket i fonder, men har förlorat 1 724:- nu på två veckor på en låg investering (Kring 11800) kör Avanza Zero och är ner kring 15%.
Läst lite i tråden, men i och med att det handlar om så lite pengar så kanske jag ska avvakta? Behöver ju inte pengarna nu och jag ser långsiktigt på investeringen. Men hur länge kan det ta innan börsen går upp igen säger ni med erfarenhet och kunskap? Tacksam för svar

Det brukar ta ett år ungefär. Men kan ta två om det vill sig illa.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrKurd
Tycker synd om dem som sparat 30-40% av lönen på börsen senaste 2-3 åren. Dem har levt som munkar och ligger antagligen minus med flera månadslöner nu, kanske t.o.m årslön.
Men samtidigt, hur kunde man inte se detta? Det var inte bara en influensa, hela Kina stannade av i 2 månader. Jag som amatör gick ut i början av Februari.
Men glöm inte allihopa: sitt lugnt i båten
Så många aktiebloggare som talat med stora ord och trott att portföjlerna skulle lysa blått i evigheter. "Sålänge man månadssparar"
Jag hoppas vi går ner till minst -60%
Man går med fin vinst över tid om man månadssparar på börsen, det är sedan gammalt. Det handlar bara om att man ska se till att man inte är beroende av att ta ut pengarna, då rider man igenom en börskrasch. Efter ett år eller två är allt upphämtat. Dessutom kommer den som månadssparar naturligtvis köpa denna månad också, när det har rasat, de köpen kommer addera fint till portföljens tillväxt senare.
Månadssparar man behöver man dessutom inte bevaka börsen, man kan göra roligare saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Media är som de är, de tar aldrig ansvar, och bör avskaffas, media är direkt skadlig för samhället.
Den var radikal får man säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Det brukar gå snabbt ner men långsamt upp.
Nu är bra läge att nyspara, att tillföra friskt kapital om du har något.
Just nu, ser detta ut att kunna bli långvarigt, för de stänger ner ekonomin nu. Så det kan bli recession av detta. Då tar det kanske ett eller två år innan det är uppe igen. Räkna med 2020 som ett förlorat år.
Vi närmar oss dock botten väldigt fort nu, det är ett extremt snabbt fall.
Så är det, det har gått ner extremt fort. Det är stup i börskurvan verkligen. För er som är intresserade så kan ni gå tillbaka och titta på hur kurvan ser ut för tidigare krascher, det är inte samma galna stup på t ex finanskrisen 2008.