2020-02-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag skriver inte detta för att dumma mig, men jag har läst ditt inlägg flera gånger utan att riktigt förstå vad du menar. Kan du förtydliga på något vis.
Sorry!
Det jag menar om vi går direkt till frågeställningen är att hela upplägget med " Greta rörelsen" handlar om att få fokus och en platfrom genom att skapa en "mesias" och då är Greta den lilla flickan som har problem som inte får kritiseras.
Då spelar man på folks känslor och då får man dessa reaktioner från folk vilket är mycket medvetet från gänget som skapat detta.
Med tanke på den ekstrema exponeringen och de känslor som man spelar på från "Greta kampanjen" tillsamans med att ni frälsta alltid möter kritik med att man är förnekare eller hatar personen men ni vägrar ta debatten om vad som ligger bakom och de krafter som står för kampanjen.
Citera
2020-02-01, 17:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Det finns en underliggande känsla av att hennes kampanj är emot Europa och USA.

Har hon sagt något om Kina? Jag hade respekterat henne mer om hon stått och gapat på Himmelska fridens torg. Kina och Indien står ju för uppemot 40% av koldioxidutsläppen.
Hon har gett Kina frikort i koldioxidhetsen.
Deras utsläpp är tydligen inte så farliga för globala uppvärmningen....
Citera
2020-02-01, 23:44
Medlem
Goulburns avatar
Citat:

Har hon sagt något om Kina? Jag hade respekterat henne mer om hon stått och gapat på Himmelska fridens torg. Kina och Indien står ju för uppemot 40% av koldioxidutsläppen.

Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot

Riskerar man varning om man kommenterar dessa inlägg här? Ska det här ses som exempel på Greta hat?
Citera
2020-02-02, 01:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det finns hur många exempel som helst. Både i Flashback samt övrig media (framförallt massmedia). Eftersom Greta Thunberg är en ung tjej med olika diagnoser och psykiska störningar (eller vad det nu än kallas), då är det helt plötsligt tabu att ens kommentera eller ifrågasätta henne. Utan att det blir stämplat som hat, etc.

Om någon exempelvis gör en karikatyr av Stefan Löfven, så skulle inte så särskilt många bli upprörda över det. Fast om någon däremot gör en karikatyr av Greta, då tar det hus i helvete. Visst är det märkligt?

Är inte både Stefan och Greta lika mycket värda som människor? Varför ska Stefan förväntas tåla mer "hat" jämfört med Greta?
Men det var ju inget exempel på när ifrågasättande av påståenden av Greta Thunberg uppfattats som hat?

Jag kan absolut tänka mig att det finns sådana exempel, så fram med åtminstone ett.
Citera
2020-02-02, 01:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det jag menar om vi går direkt till frågeställningen är att hela upplägget med " Greta rörelsen" handlar om att få fokus och en platfrom genom att skapa en "mesias" och då är Greta den lilla flickan som har problem som inte får kritiseras.
Då spelar man på folks känslor och då får man dessa reaktioner från folk vilket är mycket medvetet från gänget som skapat detta.
Med tanke på den ekstrema exponeringen och de känslor som man spelar på från "Greta kampanjen" tillsamans med att ni frälsta alltid möter kritik med att man är förnekare eller hatar personen men ni vägrar ta debatten om vad som ligger bakom och de krafter som står för kampanjen.
Jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning, men jag tror jag förstår vad du menar.

Personligen tror jag att Greta Thunberg "skapat sig själv", men att många hängt på henne för att de tycker att det finns ett stort behov av att sätta fokus på klimatfrågan eller för att de på något vis tror att de ska kunna vinna något.. Jag tror inte det är så lätt som att placera ut en anorektisk tonåring med AS vid riksdagshuset så plötsligt har man skapat klimatmesias.
Citera
2020-02-02, 02:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det finns hur många exempel som helst. Både i Flashback samt övrig media (framförallt massmedia). Eftersom Greta Thunberg är en ung tjej med olika diagnoser och psykiska störningar (eller vad det nu än kallas), då är det helt plötsligt tabu att ens kommentera eller ifrågasätta henne. Utan att det blir stämplat som hat, etc.

Om någon exempelvis gör en karikatyr av Stefan Löfven, så skulle inte så särskilt många bli upprörda över det. Fast om någon däremot gör en karikatyr av Greta, då tar det hus i helvete. Visst är det märkligt?

Är inte både Stefan och Greta lika mycket värda som människor? Varför ska Stefan förväntas tåla mer "hat" jämfört med Greta?
Det ligger något i att en karikatyr av Löfven nog är mera okej än en av Greta Thunberg.
SL är inte vatten värd som statsminister i mina ögon, så för mig är det helt okej med en riktigt löjlig politisk karikatyr av SL.
Som människor är SL och GT givetvis lika mycket värda och det är något man bör tänka på, att det är människor som är politiker, aktivister och annat som man kanske inte uppskattar..
Citera
2020-02-02, 02:22
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det är väl dags för en tråd om hatet mot Greta Thunberg. För mig verkar hatet mot henne vara helt irrationellt. Det liknar mest demoniseringen av SD och deras väljare som etablissemanget sysslar med.
Varifrån kommer hatet mot Greta? Det kan väl knappast ha med hennes budskap att göra? Jag tänkte att vi kunde göra en psykologisk djupdykning i hatet mot henne, dess orsaker och utveckling och så vidare.

Det som är mest irrationellt är hur man låter ett litet barn ta på sig den rollen som hon har nu i form av " klimatfrälsare". Ett sårbart barn, dessutom. Det är sjukt att föräldrar låter detta jippo pågå, att låta flickan tro att hon är något hon inte är. Surrealistiskt. Hat finns, där människor finns. Det är för mig obegripligt att man låter ett barn stå på scen för hela jordklotet och utsättas för allt som hon gör...
Citera
2020-02-02, 02:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot

Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Riskerar man varning om man kommenterar dessa inlägg här? Ska det här ses som exempel på Greta hat?
Greta Thunberg har sagt flera saker om Kina, ungefär följande.
Hon vill ta sin klimatkampanj till Kina, men hon måste få en inbjudan.
Hon ser, liksom många andra, en viss rimlighet i att Kina och andra länder får hjälp av de fossila bränslena för att öka sin levnadsstandard.
Hon påpekar att alla kan bidra till minskade utsläpp i Kina genom att konsumera färre varor (som ofta produceras i Kina).
Min kommentar! Det mesta man behöver går att köpa från producenter i andra länder än Kina. Bäst är att köpa från EU-länder så att pengarna och arbetstillfällena stannar inom EU.
Citera
2020-02-02, 08:36
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Hon ser, liksom många andra, en viss rimlighet i att Kina och andra länder får hjälp av de fossila bränslena för att öka sin levnadsstandard.
Hon påpekar att alla kan bidra till minskade utsläpp i Kina genom att konsumera färre varor (som ofta produceras i Kina).
Min kommentar! Det mesta man behöver går att köpa från producenter i andra länder än Kina. Bäst är att köpa från EU-länder så att pengarna och arbetstillfällena stannar inom EU.
I vilket EU-land tillverkar dom mobiler eller surfplattor tex?
Vi har ju I 30 år gjort allt för att flytta produktion till Kina och nu är det alltså fel?
Citera
2020-02-02, 09:25
Medlem
Citat:
Jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning, men jag tror jag förstår vad du menar.

Personligen tror jag att Greta Thunberg "skapat sig själv", men att många hängt på henne för att de tycker att det finns ett stort behov av att sätta fokus på klimatfrågan eller för att de på något vis tror att de ska kunna vinna något.. Jag tror inte det är så lätt som att placera ut en anorektisk tonåring med AS vid riksdagshuset så plötsligt har man skapat klimatmesias.
Om du tror på vad du säger själv är du mer naiv en vad du ger sken av. Tittar du på skeendet och medias bevakning och rapportering så är det tydligt att det redan fanns en plan och det hela skedde via väl etablerade kontakter.
Nu har ju familjen Thunberg ett väl dokumenterat kontaktnät så det kanske inte var så konstigt, sen är det dessutom väldokumenterat att en PR byrå med knytning till familjens företagande var inblandad i marknadsföringen.
Om du tittar på de möten och konferenser hon deltog i på ett tidigt stadium så var det välredigerat och enbart väl utvalda jornalister som deltog

Men det är lite OT i denna tråd, det jag vill påvisa är att hela marknadsföringen har baserats på känslor till en liten flicka och mycket kritik mot detta har avförts som hat mot henne. Det är det som gör att tonläget höjs och att folk agerar i affekt, du slipper sånt om du skapar en kampanj som bygger på dialog men i detta har man använt mycket noga avvägda komunikationsvägar för att stoppa en verklig dialog.
Tillsammans med en extrem marknadsföring, folk har fullkomligt bombarderats med bilder på denna unga person som har ett väldigt speciell utseende och uttryck.
Citera
2020-02-02, 09:51
Medlem
Citat:

För egen del var det när jag läste om Kinas snabba utbyggnad av kolkraft både i och utanför landet som jag tappade all tilltro till miljöaktivisterna. (Det blev inte bättre när jag läste om FN:s klimatpanel IPCC och deras fula metoder. Greta har nog inte läst på där, nej.)

Det är förstås väldigt sympatiskt av Greta att vilja lyfta upp fattigare länder, men vad jag förstår kan därigenom klimatmålen omöjligt uppnås. Det blir lite duttande med sugrör, plastkassar och utsläppsrätter här och folk ska skambeläggas och känna skuld (och flyger ändå i smyg). Sådant som direkt ”äts upp” av bl.a Kinas expansion.

Det som jag som förälder har emot Greta är att hon agerar ”scare monger”, som hon ofta betecknas i engelskspråkiga diskussionsforum. På grund av henne har klimatångest och oro ökat hos små barn, medan hon själv njuter för fulla muggar av uppmärksamheten.

Hon säger att de inte har någon framtid om inte koldioxidutsläppen minskar snabbt (vilket ändå är omöjligt), att vuxna skiter i dem och att en framkomlig väg är att skolstrejka.

Dessutom har hon varit korkad nog att använda ordval som fick t.o.m SVT:s reporter att kalla henne vänsterpopulist och hon har uttryckt stöd för Extinction Rebellion. Redan där får hon mängder med människor att vända henne ryggen. Hennes iskalla ”I want you to panic” och fräsande ”How dare you!” fick henne också att uppfattas som obalanserad och överdriven.

Sen är det många som anser att hon ägnar sig åt dubbelmoral. Att t.ex åka bensinbil är big No-No men att åka Tesla som laddas med el från kolkraft går alldeles utmärkt. Att hennes ”fossilfria” båtresa till USA krävde flygresor för flera andra är ett annat exempel. Och om CO2-utsläppen måste ner borde hon kanske förespråka att vi äter lokalproducerad mat i stället för att importera från andra sidan jorden?

Att påpeka sådana enkla saker kallas för ”hat”. Alla ifrågasättanden av Greta kallas för ”hat från vita medelålders män som bara tänker på sig själva”. Högerextremister, givetvis.

Visst förekommer det också hot, obehagliga kommentarer om hennes utseende osv. Det är fruktansvärt tråkigt men tycks drabba alla som ger sig ut i hetluften. Därför kan man kanske tycka att hennes föräldrar borde skyddat henne.

Eller utgick alla från att ingen vill kritisera en liten späd tös med ångestproblematik som ”bara vill rädda världen”? Henne kan vi skicka fram och låta säga saker som kanske inte är alldeles sanna, eller åtminstone lite överdrivna ..?

Därför finns det mycket spekulationer om Greta bara är en marionettdocka, en frontfigur i politiska syften. Och att det går att tjäna grova pengar på henne har varit uppenbart länge.
Citera
2020-02-02, 10:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Att påpeka sådana enkla saker kallas för ”hat”. Alla ifrågasättanden av Greta kallas för ”hat från vita medelålders män som bara tänker på sig själva”. Högerextremister, givetvis.
Jag har personligen inte satt kritik = hat, men det är möjligt att andra gör även om jag inte sett det så tydligt som du.

Det ev. hat som jag sett diskuteras är när man kallar GT för nedsättande saker som tex. virus, äckel, mongo antikrist, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in