Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Nu var inte frågorna direkt riktade till mina inlägg men jag skall nog försöka förklara min ståndpunkt.
Visst syns ett visst hat i media men i betydligt mindre propotioner till övriga människor som får samma massmediala utrymme och projekteras så hårt mot oss.
Sen att vissa hakar upp sig på hennes utseende och ev psyskiska störningar är väl i grunden inte så konstigt då hela grunden för "framgångssagan" handlar om att det är en ung sårbar tjej som framför sina åsikter.
Tror du själv att massan skulle ta till sig samma budskap av en yppig blondin med en klädstil som mer passar en 17åring?
Så mycket av det i vissa fall rent personliga påhopp jag ser beror mer på just på hur kampanjen runt Greta ser ut, mer än ett genuint hat mot hennes person, eller aggretion mot det faktum att miljöfrågan lyfts fram( Vilket jag personligen tycker är bra, men samtidigt så ogillar jag formatet och krafterna bakom/eller som använder kampanjen i eget syfte)
Det som är det ruskiga och det som jag(och jag vet många med mig) vänder oss mot är att alt som framförs som kritik mot denna propagandamaskin avfärdas som hat eller okunskap.
Snarare skulle jag säga att okunskapen finns hos de som har köpt denna kampanj till 100% som du m.fl. 9 ( Sen så kankse vissa av er är en del av kampanjen).Givetvis har vi ett växande bekymmer med miljöpåverkan, men samtidigt så måste det hanteras korrekt och ser man igenom budskapet som hamras fram så ser man att i följet runt detta florerar flertalet personer med stora ekonomiska intressen och en egen agenda som knappast har med miljöhotet att göra.
Du får gärna svara, det är intressant att diskutera frågan var gränsen för hat går tycker jag. Min uppfattning (oavsett Greta Thunberg) är att vi idag accepterar nästan vad som helst vilket jag tycker är lite otäckt.
Jag kan förstå om man ogillar formatet, men jag tycker inte det gör det tillåtet att vara otrevlig mot Greta Thunberg oavsett om det är hat eller bara vanlig mobbing.
Jag håller inte med att saklig kritik avfärdas som hat och/eller okunskap, men om du har några bra exempel kan jag säkert ändra mig.
Självklart är det så att det är just Greta Thunberg och hennes agerande som gjort detta så stort. Det finns ju några före henne som inte lyckats få lika stor uppmärksamhet på klimatfrågan.
Severn Cullis-Suzuki talade i Rio 1992 och fick uppmärksamhet, "Om ni inte kan fixa det, så snälla, sluta förstöra mer åtminstone!"
Al Gore lyfte klimatfrågan på 2000-talet.
GT göt det nu.
Sedan kan jag inte komma på flera som i någon mån lyckats få internationellt genomslag, men det finns säkert flera.
Min "okunskap" består i att jag arbetat som forskare/ingenjör inom den kraftproducerande branschen (eller närliggande) sedan slutet av 80-talet. Jag har sett utvecklingen och jag har sett att väldigt lite görs internationellt. Uppriktigt sagt bryr jag mig väldigt lite om på vilka grunder GT har kommit till, men jag ser med tillförsikt fram emot att klimatfrågan kommer högre upp på beslutsfattarnas dagordning.
För mig är det helt okej om många tjänar pengar på detta, det är ju betydligt bättre än att många förlorar pengar på klimatfrågan.