Citat:
Ursprungligen postat av
svenkolrot
Ja där är vi rörande överens.
Det här var något som eliten bestämde sig för och nu står vi här med en absurd miljödebatt.
Där vi I väst ska rädda världen och kineserna kan göra nästan precis som dom vill.
Vad bygger kritiken av Greta på när det gäller hennes inställning till Kina? Har hon sagt att de som bor i USA bör använda mindre fossila bränslen. Lika med de som bor i t.ex. i Australien eller de som bor Polen men för de som bor i Kina är det ok att bränna mer kol?
Det intressanta är väl utsläpp per invånare. Om man jämför Kina med 1,4 miljarder invånare med t.ex. Monaco med 40 000 invånare kan man konstatera att om varje kines bara hade en fotogenlampa som CO2 källa så skulle furste Albert i Monaco kunna berömma det egna landets invånare med att den mängd CO2 dessa bidrog med var försumbar i jämförelse Kinas bidrag även om alla som bor i Monaco skulle roade sig med att åka runt planlöst i lyxjakter på Medelhavet varje dag.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/mi...=/25471/1/all/
Om jag räknat rätt är det fortfarande 19 länder i världen där varje invånare i snitt bidrar med mer CO2 än kineserna. Det förvånar mig inte att kineserna bidrar med mer CO2 än t.ex de som bor på Island.
Man undrar varför inte Greta reser till Kina för att demonstrera? Kan se många anledningar. Dels är ju inte resor bra för klimatet. Om Greta skulle cykla dit skulle det väl vara ok.
Dels tror jag inte Greta kan tala Kinesiska och att de flesta kineserna inte talar engelska så det skulle bli svårt att få kontakt.
Men om kineserna har möjlighet att följa Greta på Twitter kan de kineser som kan förstå engelska liksom alla andra kolla upp vad Greta har för åsikter där.
Är den enkla anledningen till att så många inte gillar Greta att de tror att de själva skulle förlora betydligt materiellt om bruket av fossila bränslen skulle minska?