Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Greta Thunberg har sagt flera saker om Kina, ungefär följande.
Hon vill ta sin klimatkampanj till Kina, men hon måste få en inbjudan.
Hon ser, liksom många andra, en viss rimlighet i att Kina och andra länder får hjälp av de fossila bränslena för att öka sin levnadsstandard.
Hon påpekar att alla kan bidra till minskade utsläpp i Kina genom att konsumera färre varor (som ofta produceras i Kina).
Min kommentar! Det mesta man behöver går att köpa från producenter i andra länder än Kina. Bäst är att köpa från EU-länder så att pengarna och arbetstillfällena stannar inom EU.
För egen del var det när jag läste om Kinas snabba utbyggnad av kolkraft både i och utanför landet som jag tappade all tilltro till miljöaktivisterna. (Det blev inte bättre när jag läste om FN:s klimatpanel IPCC och deras fula metoder. Greta har nog inte läst på där, nej.)
Det är förstås väldigt sympatiskt av Greta att vilja lyfta upp fattigare länder, men vad jag förstår kan därigenom klimatmålen omöjligt uppnås. Det blir lite duttande med sugrör, plastkassar och utsläppsrätter här och folk ska skambeläggas och känna skuld (och flyger ändå i smyg). Sådant som direkt ”äts upp” av bl.a Kinas expansion.
Det som jag som förälder har emot Greta är att hon agerar ”scare monger”, som hon ofta betecknas i engelskspråkiga diskussionsforum. På grund av henne har klimatångest och oro ökat hos små barn, medan hon själv njuter för fulla muggar av uppmärksamheten.
Hon säger att de inte har någon framtid om inte koldioxidutsläppen minskar snabbt (vilket ändå är omöjligt), att vuxna skiter i dem och att en framkomlig väg är att skolstrejka.
Dessutom har hon varit korkad nog att använda ordval som fick t.o.m SVT:s reporter att kalla henne vänsterpopulist och hon har uttryckt stöd för Extinction Rebellion. Redan där får hon mängder med människor att vända henne ryggen. Hennes iskalla ”I want you to panic” och fräsande ”How dare you!” fick henne också att uppfattas som obalanserad och överdriven.
Sen är det många som anser att hon ägnar sig åt dubbelmoral. Att t.ex åka bensinbil är big No-No men att åka Tesla som laddas med el från kolkraft går alldeles utmärkt. Att hennes ”fossilfria” båtresa till USA krävde flygresor för flera andra är ett annat exempel. Och om CO2-utsläppen måste ner borde hon kanske förespråka att vi äter lokalproducerad mat i stället för att importera från andra sidan jorden?
Att påpeka sådana enkla saker kallas för ”hat”. Alla ifrågasättanden av Greta kallas för ”hat från vita medelålders män som bara tänker på sig själva”. Högerextremister, givetvis.
Visst förekommer det också hot, obehagliga kommentarer om hennes utseende osv. Det är fruktansvärt tråkigt men tycks drabba alla som ger sig ut i hetluften. Därför kan man kanske tycka att hennes föräldrar borde skyddat henne.
Eller utgick alla från att ingen vill kritisera en liten späd tös med ångestproblematik som ”bara vill rädda världen”? Henne kan vi skicka fram och låta säga saker som kanske inte är alldeles sanna, eller åtminstone lite överdrivna ..?
Därför finns det mycket spekulationer om Greta bara är en marionettdocka, en frontfigur i politiska syften. Och att det går att tjäna grova pengar på henne har varit uppenbart länge.