2022-01-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Över 2 miljoner bekfräftade coronafall vaccinet är ett jävla skämt!!!

Vart läste du det? 2 miljoner nya fall i Sverige eller under hela pandemin totalt sett?
Citera
2022-01-25, 18:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Region Stockholm rapporterar idag 639 inlagda. Igår var 604.

Kan det inte börja jag minska snart...
Det är väl i vanlig ordning inlagda med covid, inte nödvändigtvis för covid.
Citera
2022-01-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Vart läste du det? 2 miljoner nya fall i Sverige eller under hela pandemin totalt sett?
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/n%c3%a4stan-tv%c3%a5-miljoner-fall-av-covid-19-totalt-%e2%80%93-ett-av-sju-fall-fr%c3%a5n-senaste-ve ckan/ar-AAT7w1Z?li=BBqxCu3

Det var visst totalt men ändå är vaccinet inte att lita på tanke på den enorma smittan som är i hela Sverige nu.
Citera
2022-01-25, 18:26
Medlem
Danmark sloppar alla restriktioner med start första februari för er som missat. Covid är inte samhällsfarlig längre helt enkelt.

Förhoppngsvis tar Sverige samma beslut inom några dagar…
Citera
2022-01-25, 18:28
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Är så jävla trött på den här pandemin. Vad är det som gör Danmark annorlunda i Sverige? Varför har Danmark beslutat för att öppna upp medans Sverige inför ännu fler restriktioner? För smittsamheten är väl ändå samma?

för tidigt att säga dock om det danmark gör är bra och det inte biter dom i röven men jag är ändå glad dom gör som dom gör, bort med skiten det är över.
Citera
2022-01-25, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Danskarna fortsätter glänsa och tycks öppna upp. Insikten tycks vara att alla kommer exponeras för Covid-19, restriktioner eller ej.
Detta kommer inte en dag för tidigt. Spontan tanke är vad Björn Olsen eller de andra i alarmistgänget "22:an" tänker om detta?

Danskarna är handlingskraftiga. Går inte att jämföra på samma dag som svensk byråkrati. Det finns något segt och trögt över hela det svenska samhället. Ju långsammare desto bättre.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-25 kl. 18:40.
Citera
2022-01-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
för tidigt att säga dock om det danmark gör är bra och det inte biter dom i röven men jag är ändå glad dom gör som dom gör, bort med skiten det är över.

Hela denna pandemin handlar om att ta risker. Man vet ju aldrig i vilket fall som helst. Iom att de allra flesta inte kommer att råka illa ut, tycker jag som du att det beslutet är helt klokt.
Citera
2022-01-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Smittspridningen är enorm det är väl på tiden att stänga ner Sverige dvs en total lockdown.

Varför ska vi det? Danmark har en högre spridning men väljer att slopa alla restriktioner. En lockdown är därmed obefogad.
Citera
2022-01-25, 18:35
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag undrar också över hur det där kommer fungera i praktiken. Om de faktiskt genomför det är det uppenbart en poänglös bestraffning, med totalitära tendenser, i syfte att förnedra de människor som inte bara blint lydde. Om de inte gör det tvingas de erkänna att det var fel. Oavsett vilket blir det en enorm prestigeförlust för de som drev igenom det, och de lär göras till åtlöje för hela Europa på det ena eller andra sättet. Det var verkligen dålig timing, och oerhört ironiskt att det skedde i Hitlers hemland.

De som initierade beslutet avgick, två stycken. Jag hoppades på att det skulle innebära att tvångsvaccineringen drogs tillbaka, men den har uppenbarligen harvats vidare av ansiktslösa byråkrater.

Italien hann införa tvångsvaccinering för först 60+, och sedan 50+ (genom 100 euro per månad i böter). Men de har inte valt sin egen ledare, utan har fått det EU-tillsatta monstret Draghi.
Citera
2022-01-25, 18:36
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det bästa vore om du slutade skriva, det är ingen som påstår att folk ligger halvdöda av omikron på IVA, sluta hitta på dumheter. Nej jag tänker inte be dig om något.

Vänta du, en autist väntar aldrig för länge.

Jag tycker inte att Eskulap ska sluta skriva. Skönt att någon orkar posta studier som motsäger trådens självutnämnda kungar och renhållningsarbetare. Jag är fascinerad över Eskulaps ork.

Mer fakta, mindre tjafs och nedsättande epitet, skulle göra alla gladare.
Citera
2022-01-25, 18:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag är inte nöjd förrän sådana som du ställs inför rätta för vad ni gjort. Tvingat en hel ungdom till restriktioner under nära tre år och försört deras liv bara för att ska "skydda" flottiga fetton som du.

Nu måste du, Eskulap, förklara hur du får perioden mars 2020 till januari 2022, dvs. knappt två år till att bli nära tre år.

Jag noterar rätt ofta att många tror att överdrifter - om covids farlighet, antalet sjuka eller antalet som inte blir så sjuka, om hur bra eller farligt vaccinet är - gör argumentationen bättre, men detta är väl ändå en väl gro överdrift??

Självklart har barn och ungdommar drabbats av pandemin och av restriktionerna. BO har undersökt detta, https://www.barnombudsmannen.se/aktuellt/covid-19-pandemins-konsekvenser-for-barn/, men jag tycker att man missat att undersöka även vad som varit positivt.

Det finns andra som även undersökt de positiva effekterna
Ungdomar har klarat pandemins restriktioner bättre än förväntat. En förklaring kan vara att man är van att hålla kontakter på sociala medier. En tredjedel av ungdomarna har dessutom blivit mer fysiskt aktiva.

Svenska ungdommar har påverkats minst av pandemin jämfört med andra länder som ingår i studien (Sverige,USA, Vietnam, Serbien och Marocko). Ungdommar från USA verkar ha drabbats hårdast
https://www.mdpi.com/1660-4601/18/16/8755/pdf

Jag tror att överdrifter och felaktigheter som sprids är lika farligt för hur alla mår som själva pandemin och restriktionerna. Sedan kan vi bara se myntets ena sida.
Vi kan bara gissa hur allt hade blivit utan restriktioner.
Citera
2022-01-25, 18:38
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fungerar inte. Sars-cov-2 har upp till 2 veckors inkubationstid, vilket betyder att någon smittad kan utveckla sjukdomen den 14e dagen och sprida viruset efter de 2 veckornas karantän.

Dessutom går ingen magisk gräns vid 14 dagar, så det finns säkert enstaka undantag som utvecklar sjukdomen efter de 2 veckorna. Dessutom finns gott om folk som inte klarar 2 veckor själva, och så fort du har en grupp viruset kan spridas i måste du förlänga tiden.

Lägg därtill alla djur, vilda och i fångenskap, som bär på viruset. Så nej, det går inte stoppa, bara skjuta det oundvikliga framför sig.

Hur kommer det sig att folk fortfarande tror att två veckor är allt som krävs?
.
De olika mutationerna Alfa-Delta-Omicron har även olika inkubationstider.
Nuvarande Omicron Ba.2 anges till 3-4 dagars inkubationstid, och på ditt inlägg kan man då ana hur den stora allmänheten då rör ihop inkubationstider-förlopp i sjukdomen etc till en enda stor röra med risker för felaktiga åtgärder tack vare skillnader i mutationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in