2022-01-25, 12:56
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Danmark slopar ALLA restriktioner. Covid klassas inte som en samhällsfarlig sjukdom längre. Vad ska vaxxizterna göra nu av sina liv!??

https://www.expressen.se/kvallsposten/danmark-slopar-alla-restriktioner/

Bara en tidsfråga innan Danmarks regering åtalas för folkmord nu när man släpper en livsfarlig dödssmitta lös i samhället
Citera
2022-01-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fantastisk nyhet, gått snabbare än jag vågat hoppas.
Sverige ligger en knapp månad efter, förhoppningsvis kommer vårt grannlands exempel göra det politiskt omöjligt för våra styrande att hålla liv i pandemin.

Det konstigaste är ändå att man släpper restriktionerna.

Jag har ju läst i tråden att restriktionerna ALDRIG kommer släppas.
Allt enligt någon obskyr konspirationsteori.

Hur förklarar foliehattarna detta?
Citera
2022-01-25, 13:01
Medlem
Citat:
Det är på god väg att bli det. Omicron är hittills inte mer dödlig än influensa så här långt av vad jag kan se.

Vi pratade om detta igår. och jag håller inte med.

Vad vi sett hittills så verkar det hamna betydligt mer på IVA än för influensa.

Vi kollade igår specifikt för personer under 40 år som hamnade på IVA.

Under influensaperioden 2016/2017 (Oktober till Maj) hamnade det 20 personer på IVA.

Från Oktober till nu har det hamnat 131 personer under 40 år på IVA.

Om man skulle jämföra grupperna så skulle skillnaden vara större då relativt få under 40 vaccinerar sig för Influensa medans många under 40 är vaccinerade för Covid 19.
Citera
2022-01-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
De sa just att det ska slopas helt och hållet 31 januari, så nej de blir inte kvar till mars.

Februari må vara den värsta virusmånaden varje år men vi brukar inte ha restriktioner för det. Även om det nu finns ett gäng personer i den här tråden som vill ha lockdown tills samtliga världens sjukdomar är utrotade och människan gjorts odödlig

Inte fel med lite restriktioner varje år, vi har tagit för lätt på influensan tidigare år.
Citera
2022-01-25, 13:03
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det konstigaste är ändå att man släpper restriktionerna.

Jag har ju läst i tråden att restriktionerna ALDRIG kommer släppas.
Allt enligt någon obskyr konspirationsteori.

Hur förklarar foliehattarna detta?
Att folk var oroliga för detta är ju knappast negativt, ifall du inte är orolig så är du antingen okunnig om historien och regeringar i allmännhet eller så gillar du vara ett får i flocken som glatt lyder herden oavsett vad. Sen ifall restriktioner släpps på grund av press från befolkningen eller för att regeringar gjorde det av sitt goda hjärta kanske bör diskuteras.
Citera
2022-01-25, 13:03
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vad fan väntar sverige på??

Man ska först tillsätta en utredning som ger sitt betänkande om 3 månader, och sedan så måste Hallengren bestämma sig. Eller nåt
Citera
2022-01-25, 13:07
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fantastisk nyhet, gått snabbare än jag vågat hoppas.
Sverige ligger en knapp månad efter, förhoppningsvis kommer vårt grannlands exempel göra det politiskt omöjligt för våra styrande att hålla liv i pandemin.

Precis. Det går inte att upprätthålla och motivera restriktioner när det finns närliggande länder som slopat dem helt. Vad vi behövde var ett par länder som går i bräschen och det har vi nu fått. Många fler kommer följa efter de närmaste veckorna/månaden.

Ska bli intressant att se vad ett land som Österrike gör dock, de röstade ju för tvångsvaccinering så sent som förra veckan. Kommer de hålla fast vid det sen om någon månad när övriga Europa har återgått till det normala och t om slopat vaccinpassen? Det kan de ju inte göra utan att framstå som idioter. Det håller helt enkelt inte.
Citera
2022-01-25, 13:07
Medlem
Citat:
Bara en tidsfråga innan Danmarks regering åtalas för folkmord nu när man släpper en livsfarlig dödssmitta lös i samhället
Minkmordet i danmark blir kul läsning för kommande generationer då vår tids läkekonst beskrivs
Senast redigerad av BlixtarDunder 2022-01-25 kl. 13:09.
Citera
2022-01-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä jag har inte gissat fel även om du vill påstå det. Ja jag tror du är smygvaccinerad och något bevis för att du haft covid har jag inte heller sett. Sen skiter jag i vad du har för lön den är ändå futtig, men jag kan hålla med om att sjukvårdspersonalen bör ha bättre lön.

Jag har inte förnedrat någon sjukvårdspersonal, känner många inom det gebitet och alla de är vaccinerade, precis som du.

Enda trollet här är du som inte lyckas med något annat än ad hominem.

Jisses, du blir bara mer desperat för varje dag som går. Hur mår du egentligen? Dags att söka hjälp på psykakuten snart eventuellt?

Vad ska du göra nu när också Danmark slopar ALLA restriktioner och inte längre klassar covid som en samhällsfarlig sjukdom? Vad ska det bli av ditt patetiska tomma liv nu? Hur ska du lyckas sälja in ditt vaxxin till alla 5-åringar nu?

Citera
2022-01-25, 13:11
Medlem
Citat:
Danmark slopar ALLA restriktioner. Covid klassas inte som en samhällsfarlig sjukdom längre. Vad ska vaxxizterna göra nu av sina liv!??

Ja - inte är det de ovaccinerades förtjänst.

Alla gånger innan Danmark har släppt på restriktionerna så har det ju varit med motiveringen att bland annat vaccineringsgraden är så hög.
Citera
2022-01-25, 13:12
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ska bli intressant att se vad ett land som Österrike gör dock, de röstade ju för tvångsvaccinering så sent som förra veckan. Kommer de hålla fast vid det sen om någon månad när övriga Europa har återgått till det normala och t om slopat vaccinpassen? Det kan de ju inte göra utan att framstå som idioter. Det håller helt enkelt inte.
Jag undrar också över hur det där kommer fungera i praktiken. Om de faktiskt genomför det är det uppenbart en poänglös bestraffning, med totalitära tendenser, i syfte att förnedra de människor som inte bara blint lydde. Om de inte gör det tvingas de erkänna att det var fel. Oavsett vilket blir det en enorm prestigeförlust för de som drev igenom det, och de lär göras till åtlöje för hela Europa på det ena eller andra sättet. Det var verkligen dålig timing, och oerhört ironiskt att det skedde i Hitlers hemland.
Citera
2022-01-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi pratade om detta igår. och jag håller inte med.

Vad vi sett hittills så verkar det hamna betydligt mer på IVA än för influensa.

Vi kollade igår specifikt för personer under 40 år som hamnade på IVA.

Under influensaperioden 2016/2017 (Oktober till Maj) hamnade det 20 personer på IVA.

Från Oktober till nu har det hamnat 131 personer under 40 år på IVA.

Om man skulle jämföra grupperna så skulle skillnaden vara större då relativt få under 40 vaccinerar sig för Influensa medans många under 40 är vaccinerade för Covid 19.

Nja, statistiken som presenteras har visat sig vara allt annat än tydligt. Begreppet "med" corona används flitigt och ingen jag frågat kan presentera bevis som med all tydlighet säger att alla dessa människor ligger inne pga av corona, inte med. Vi har sett hur dessa siffror manipulerats förr

Citat:

Flera regioner varnar nu för att covidsiffrorna kan vara missvisande, rapporterar Dagens Nyheter.

Antalet personer som vårdas för covid-19 kan vara lägre än vad statistiken visar. Det ska röra sig om minst tre regioner där statistiken är felaktig.

Det beror på att deras siffror indikerar antalet personer som är inlagda med sjukdomen, snarare än antalet som lagts in på grund av smittan. Exempelvis har en person som vårdats för benbrott kommit med i statistiken då denna testat positivt för covid-19 vid inläggning.

- Vi har uppmärksammats av flera personer i vården om det här, säger statsepidemiologen Anders Tegnell till Dagens Nyheter.

Magnus Gisslén, överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, gör bedömningen att en tredjedel av de som ligger inlagda i regionen med covid-19 har en annan huvuddiagnos som de vårdas för.

Socialstyrelsen tillhandahåller också statistik över personer som vårdas för covid-19. Dock med viss eftersläpning. Deras siffror justeras efter att en person skrivits ut från sjukhuset. Då anges ifall covid-19 smitta varit huvud- eller bidiagnosen.

-Aftonbladet

Det smittas väl runt 40k per dag, så det är snarare troligare att de som läggs in testas positivt än att de inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in