2022-02-24, 15:59
Medlem
vadsadusadus avatar
Om det händer en gång spelar mindre roll, du kommer garanterat väga upp det mot att äta mindre nån annan dag denna månaden utan att ens tänka på det. Jag upplevde viktminskningen som effektivast när jag inte åt lika mycket kalorier varje dag, utan ett visst antal kalorier i veckan som jag då spred ut lite hur som helst under dagarna. Att "fuska" en dag spelar absolut ingen roll på lite längre sikt, även om det kanske just idag känns så.
Citera
2022-02-24, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Huruvida man går upp, ned eller stannar i vikt beror enbart på kalornettot, d.v.s kalori in minus kalori ut. Äter man 10 000 kalorier går man ner i vikt om man gör av med 10 500 kalorier per dag. Äter man 2 000 kalorier per dag går man upp i vikt om man gör av med 1 900 kcal per dag.

Alltså kan du göra av med 500 kcal extra, så blir effekten samma som om du ätit 1 500 kcal, men inte gjort av med de 500 kcal extra. Eller så skiter du i att du åt 500 kcal "extra" idag, eftersom de är en liten mängd och varken gör från eller till på det stora hela.

Tack för svar,

Jag förstår att de inte spelar någon större roll men lite drygt när man har klarat sig så länge som jag faktiskt har.

Ha en fin dag
Citera
2022-02-24, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Om det händer en gång spelar mindre roll, du kommer garanterat väga upp det mot att äta mindre nån annan dag denna månaden utan att ens tänka på det. Jag upplevde viktminskningen som effektivast när jag inte åt lika mycket kalorier varje dag, utan ett visst antal kalorier i veckan som jag då spred ut lite hur som helst under dagarna. Att "fuska" en dag spelar absolut ingen roll på lite längre sikt, även om det kanske just idag känns så.

Hur mycket gick du ner, du måste givetvis inte svara eftersom det är en extremt personlig fråga. 😊
Citera
2022-02-24, 16:06
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Hur mycket gick du ner, du måste givetvis inte svara eftersom det är en extremt personlig fråga. 😊

Jag fick anorexia av att räkna kalorier och gå ner i vikt, så min vikt är egentligen helt orelevant för den bevisar bara vad som händer om man går för långt med sitt kaloriräknande. Slutade nämligen med att jag efter ett halvår låg på typ 600 kalorier om dagen och blev så smal att jag blev sjuk och fick läggas in på vård.
Citera
2022-02-24, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag fick anorexia av att räkna kalorier och gå ner i vikt, så min vikt är egentligen helt orelevant för den bevisar bara vad som händer om man går för långt med sitt kaloriräknande. Slutade nämligen med att jag efter ett halvår låg på typ 600 kalorier om dagen och blev så smal att jag blev sjuk och fick läggas in på vård.

Oj sorry jag visste inte

Hoppas det är bättre nu, kram.
Citera
2022-02-24, 16:26
Medlem
bushuss avatar
Försök aldrig kompensera eller liknande, det försvårar bara för dig själv.

Tänk bara ”Idag följde jag inte mitt mål, imorgon kommer jag göra det”.

Om det ofta är svårt att hålla ditt kalorimål kan det vara värt att se över om du försöker hålla ett för stort kaloriunderskott.

Det snabbaste sättet att gå ner i vikt är en diet du kan hålla. Att tillåta sig själv lite flexibilitet är viktigt för att stå ut i alla veckor/månader det tar att nå sitt mål.

Väääldigt vanligt misstag att vara för ambitiös i början och sen hoppa av efter två veckor.
Citera
2022-02-24, 16:31
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Oj sorry jag visste inte

Hoppas det är bättre nu, kram.

Lugnt. Jag är frisk nu men kommer aldrig räkna kalorier själv igen eftersom det uppenbarligen ledde till besatthet hos mig. Lärde mig dock som jag skrev, en enda dag på så lång tid kommer inte göra något alls för om du lyckas eller inte. Det är om du börjar fuska dag efter dag det kan bli att du avstannar i viktminskningen. Vet många som till och med har en dag i veckan som cheat day då de inte räknar och sköter sig de andra sex dagarna, och de når sina viktmål.
Citera
2022-02-24, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Försök aldrig kompensera eller liknande, det försvårar bara för dig själv.

Tänk bara ”Idag följde jag inte mitt mål, imorgon kommer jag göra det”.

Om det ofta är svårt att hålla ditt kalorimål kan det vara värt att se över om du försöker hålla ett för stort kaloriunderskott.

Det snabbaste sättet att gå ner i vikt är en diet du kan hålla. Att tillåta sig själv lite flexibilitet är viktigt för att stå ut i alla veckor/månader det tar att nå sitt mål.

Väääldigt vanligt misstag att vara för ambitiös i början och sen hoppa av efter två veckor.

Jag har ju klarat det i två månader så uppenbart klarar jag det vet inte bara vad som skedde idag. Tack endå
Citera
2022-02-24, 16:39
Medlem
Citat:
Hej! Jag går på en diet där man äter 1500 kcal varje dag. När jag nyss räknat ihop mitt intag efter middagen har jag ätit 2000…

Jag hade hållit det i två månader och gått ner 10 kg, och kommer efter idag såklart fortsätta!

Anledningen till denna tråden är ifall vad man gör när man ätit för mycket. Jag ska ut och röra mig och bränna 500 kcal vilket jag räknar med min Applewatch. Är det så det fungerar? Tar det ut varandra eller får jag skylla mig själv och äta ännu striktare?

Så detta är första dagen du ätit över ditt kaloriemål på två månader? Imponerande!

Hur du träffar ditt mål per dag är rätt så irrelevant,huvudsaken att du ligger på ett underskotter när veckan är slut, jag deffar nu och jag snittar 2700kcal per dag, dock äter jag Måndag-Fredag 2200kalorier och 4000kalorier på lördag och söndag.
Citera
2022-02-24, 17:11
Medlem
Med största sannolikt bara bra för kroppen om du ätit mer än du brukar 1 dag (!) efter 2 månader med negativ energibalans. Fortsätt med kaloriräknandet imorgon igen istället. I slutänden kommer den här "fuskdagen" inte spela någon för viktnedgången - det är bara 1 dag.
Citera
2022-02-24, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Så detta är första dagen du ätit över ditt kaloriemål på två månader? Imponerande!

Hur du träffar ditt mål per dag är rätt så irrelevant,huvudsaken att du ligger på ett underskotter när veckan är slut, jag deffar nu och jag snittar 2700kcal per dag, dock äter jag Måndag-Fredag 2200kalorier och 4000kalorier på lördag och söndag.

Tack
Citera
2022-02-24, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Med största sannolikt bara bra för kroppen om du ätit mer än du brukar 1 dag (!) efter 2 månader med negativ energibalans. Fortsätt med kaloriräknandet imorgon igen istället. I slutänden kommer den här "fuskdagen" inte spela någon för viktnedgången - det är bara 1 dag.

Skönt att höra😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in