2022-05-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se8035
Yes, du är inne på rätt spår; Kör cardio nästan varje dag ibland 2 ggr om dagen de dagarna jag inte lyfter bara för att hålla mig aktiv med ett rätt intensivt temo på morgonen och sedan lugnt på kvällen. Ser att jag leanar ut riktigt fint och käkar bra och cleant. Är dock orolig över att tappa gains. Kör ca 12-15 reps för det ger en skönare pump och bättre kontakt än 5x5.

Förstår hur du känner. Håll lite koll på fettprocent och prestation i gymmet och checka av någon gång i månaden eller så, men inte för ofta. Man har trots allt dåliga dagar även när allt flyter på som det ska. Går fettprocenten ner så är min erfarenhet att man blir svagare trots samma mängd muskelmassa.
Citera
2022-05-22, 07:21
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Förstår hur du känner. Håll lite koll på fettprocent och prestation i gymmet och checka av någon gång i månaden eller så, men inte för ofta. Man har trots allt dåliga dagar även när allt flyter på som det ska. Går fettprocenten ner så är min erfarenhet att man blir svagare trots samma mängd muskelmassa.
Hur ofta ska man ha cheat day/cheat meal tycker du?
Citera
2022-05-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se8035
Hur ofta ska man ha cheat day/cheat meal tycker du?

Det beror lite på vad du syftar på. Vill du unna dig en "cheat day" för att du tycker det är gott eller känner du att du behöver äta mycket för att det ska gynna träningen? Cheat meals gynnar inte träningen om det innebär att du lägger på dig fett. Eftersom du aldrig deffar på "bygg-säsongen" (kaloriunderskott stör återhämtningen och muskeluppbyggnaden mellan pass) innebär varje dag som du lägger på dig fett att du blir mer ur form och blir mer fyrkantig och vener och magrutorna blir allt otydligare.
Så om du ska iväg på aktiviteter där du vet att du ska äta skräpmat så skulle jag råda dig att planera redan från frukosten vad du äter. Själv äter jag 700g äggröra sådana dagar. Kanske lite frysta grönsaker också. Då står jag mig länge och sen äter jag lite av det som bjuds när jag är iväg men jag bombar inte magen. På så sätt håller jag formen och träningen stabil även om jag äter en del skräpmat.
Citera
2022-05-27, 17:01
Medlem
maxatdunders avatar
Ligger på 12 % nu, börjar gå lite slöare och måste egentligen öka underskottet 100-200kcal för att kroppen anpassat sig bättre nu. Muskelvolymen har såklart minskat något efter att legat på kaloriunderskott i snart 5 månader men ser redigt shreddad ut vilket jag är stolt över då sommaren är runt hörnet.

Ang cheatdays, jag har ätit en utemat rätt ofta och det går att äta det så länge man räknar kalorier att man hamnar underskott veckovis. Som värst har jag väl hamnat +/- 0 på helgen när jag varit ute och festat. Klart man kan(och ska) deffa samtidigt som man har roligt!
Citera
2022-05-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ligger på 12 % nu, börjar gå lite slöare och måste egentligen öka underskottet 100-200kcal för att kroppen anpassat sig bättre nu. Muskelvolymen har såklart minskat något efter att legat på kaloriunderskott i snart 5 månader men ser redigt shreddad ut vilket jag är stolt över då sommaren är runt hörnet.

Ang cheatdays, jag har ätit en utemat rätt ofta och det går att äta det så länge man räknar kalorier att man hamnar underskott veckovis. Som värst har jag väl hamnat +/- 0 på helgen när jag varit ute och festat. Klart man kan(och ska) deffa samtidigt som man har roligt!
Håller med dig och ditt sätt, men ska du bli ”shredded” (vilket inte ~12% är) så måste du nog snart göra lite andra prioriteringar

Se det som att du lägger 10-12 veckor på något du verkligen vill, det är inte din vardag utan vad som krävs för att uppnå ditt mål för stunden

Vi som inte är naturligt smala av oss behöver kämpa på andra sätt än dom som är det, inte värre än så 🤷‍♂️
Citera
2022-05-30, 00:01
Medlem
Tappa vikt på "fel ställen"

Är det vanligt när man försöker gå ner i vikt att man inte tappar vikten på de ställen man vill? De flesta vill ju få en mindre mage. Men är det vanligt att man blir av med fett i rumpa eller i armarna m.m. istället?
Citera
2022-05-30, 00:07
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Är det vanligt när man försöker gå ner i vikt att man inte tappar vikten på de ställen man vill? De flesta vill ju få en mindre mage. Men är det vanligt att man blir av med fett i rumpa eller i armarna m.m. istället?

Beror på hur du är byggd. Men att bara banta magen är nog inte realistiskt, men visst får du ändå mindre mage om du går ner. Har du varit fet länge och är man över 50 och förlorat kontrollen över din mages storlek så tar det längre tid att få bort den men det är fullt möjligt.
Citera
2022-05-30, 00:14
Medlem
Citat:

Det där beror på vad du har för kön.
Män får fett på magen först och sedan armar, ben och rygg. Medans kvinnor få fett på arslet först och sedan resten av kroppen.

Ska du som man då bli av med fett på magen så är det de sista stället du blir av med fett på. Och den bästa sättet är promenader samt uthållighet.
Citera
2022-05-30, 00:36
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Det är i princip omöjligt att punktförbränna fett.
Lågintensiv konditionsträning med ett kaloriunderskott på cirka 500 kcal per dag är att föredra för en smidig och hälsosam viktnedgång.
Citera
2022-05-30, 07:39
Medlem
Cindells avatar
Jag läste någonstans att de fettdepåer man fick sist är de som försvinner först när man går ned i vikt. Vet ej om det stämmer.
Citera
2022-05-30, 09:00
Medlem
Gå ner helt i vikt så att du blir normalsmal.
Vill du ha platt mage så är det vad som krävs.
Citera
2022-05-30, 18:05
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namn.
Håller med dig och ditt sätt, men ska du bli ”shredded” (vilket inte ~12% är) så måste du nog snart göra lite andra prioriteringar

Se det som att du lägger 10-12 veckor på något du verkligen vill, det är inte din vardag utan vad som krävs för att uppnå ditt mål för stunden

Vi som inte är naturligt smala av oss behöver kämpa på andra sätt än dom som är det, inte värre än så 🤷‍♂️

"shreddad" är bara en diffus definition egentligen och för mig räcker det när man ser ådrorna på underarmarna, sexpack och definitioner på ryggen. Jag uppskattar att jag ligger på 12% men kan såklart aldrig varar riktigt säker. Jag tycker att jag ser shreddad ut i spegeln när jag spänner mig och är lägre BF än nästan alla jag känner, så räcker för mig. Jämför mig inte med bodybuilders som tycker att minst sub 8% krävs för att vara shreddad.

Jag går gärna ner 2-3% BF max för att se hur det ser ut men det tar emot att se sina lyft minska så pass mycket sedan Januari. Det är svårt att behålla kralliga armar men ändå ha abs ändå
Senast redigerad av maxatdunder 2022-05-30 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in