2022-02-11, 11:44
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ok, kör idag 2x20-30min samt 1x60 min löpning i veckan, men kanske prövar byta ut ett mot promenad.
Är inne på att öka kaloriintagen till 17-1800/dag i några veckor och se om det gör någon skillnad.
Sover 7-8 timmer per natt, mår bra och känner förvånansvärt nog inte någon märkvärd ökad hunger.
Kan inte påstå att jag har jättebra koll på mitt intag av micros, men försöker äta lite varierat typ kyckling, fisk, mycket broccoli, bönor osv. Samt tar vitamintillskott.
Ligger på ca 20-25% fettintag.

Nu kan det bero på att har lite högre bf% men tydliga saker jag märker av ett stort underskott är att sömnen blir sämre, fryser konstant, och orken påverkas. Jag behöver inte nödvändigtvis känna hunger men suget ökas.

Tänker på att det ger iaf indikationer för mig att jag är på ett stort underskott.
Just det med micros går inte att uppnå i ett underskott men det är viktigt för kroppens funktioner och organ. Även fett och bra källor av fett.

Men att minska kalorierna tycker jag inte att du ska göra iaf. Då borde du hellre öka din aktivitet utöver träningen. Få in mer rörelser. Parkera längre bort, gå av hållplatsen tidigare, gå istället för hiss, gå under raster osv.
Att öka kalorierna kan göra så att du omedvetet får in mer rörelser och kanske att kroppens metabolism ökar lite. För 1400kcal är väldigt lågt oavsett.
Citera
2022-02-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Nu kan det bero på att har lite högre bf% men tydliga saker jag märker av ett stort underskott är att sömnen blir sämre, fryser konstant, och orken påverkas. Jag behöver inte nödvändigtvis känna hunger men suget ökas.

Tänker på att det ger iaf indikationer för mig att jag är på ett stort underskott.
Just det med micros går inte att uppnå i ett underskott men det är viktigt för kroppens funktioner och organ. Även fett och bra källor av fett.

Men att minska kalorierna tycker jag inte att du ska göra iaf. Då borde du hellre öka din aktivitet utöver träningen. Få in mer rörelser. Parkera längre bort, gå av hållplatsen tidigare, gå istället för hiss, gå under raster osv.
Att öka kalorierna kan göra så att du omedvetet får in mer rörelser och kanske att kroppens metabolism ökar lite. För 1400kcal är väldigt lågt oavsett.

Toppen! Då blir steg 1 att prova lite ökat kaloriintag och få till fler steg per dag.
Ska ge det några veckor och utvärdera sen.
Citera
2022-02-11, 18:36
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Toppen! Då blir steg 1 att prova lite ökat kaloriintag och få till fler steg per dag.
Ska ge det några veckor och utvärdera sen.

Hoppas att det ordnar sig. Tror nödvändigtvis inte att du inte har tappat eventuellt mer än vågen visar. Men trots allt har du gått ner fast förstår att man blir besviken när det inte möter förväntningarna.

Men tror mycket ligger i livsstilen och saker utanför träningen. Om det är kost relaterat så tror jag inte att det är kalorierna, att du behöver sänka det.

De flesta tycker nog att de äter "nyttigt" och "bra", men jag tror alla har rum för många förbättringar om man disikerar det hela. Men det betyder inte att man behöver grotta sig ner i att göra allt för bli optimal. Det tar tid att utbilda sig, gör en förändring i taget, prova vad som man gillar och inte gillar, vad som funkar och inte funkar.
Man blir aldrig fulländad på gott och ont, det är så livet är.
Citera
2022-02-11, 21:05
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Oväntat låg viktnedgång?
Har sedan drygt 4 veckor försökt komma i form. Målet är att gå från 82kg till ca 74kg och minska kroppsfettprocenten.
Sedan dess har jag:
Tränat: 3 pass styrka, 3 pass löpning, 2 pass klättring i veckan.
Ätit: i snitt 1400 kalorier/dag (37% protein, 3
39% kolhydrat, 24% fett).
Förbrukat: 2700 kalorier/dag (enligt garmin träningsklocka).
Trots detta har jag bara förlorat 1kg på drygt 4 veckor!
Enligt vågen ligger jag dessutom fortfarande på 22% kroppsfett.
Äter jag förlite och är i nåt slags svältläge eller bör jag minska kaloriintaget ännu mer?

Det räcker med 500 kalorier underskott för att få till en bra deff. Som du säkert förstår är svältmode något som kan få kroppen att gå in i ett läge som sakta drar ner på förbränningen som jag förstår det.

Annars är det rätt vanligt att resan till viktnedgång är lite som taggig väg neråt där man ibland hamnar på samma vikt som veckan innan eller i värsta fall månaden innan men fortsätt med att ligga i underskott konsekvent så bör du se resultat redan nästa månad eller i värsta fall efter tre månader. Du gick ju ner 1 kg så det är bara fortsätta egentligen, men vill du vara extremt drastisk så finns det vattenfasta men skulle inte rekommendera det när det finns normala hälsosamma metoder där man kan behålla någorlunda muskelmassa och ändå gå ned i vikt.

Ofta diffar vikten när man mäter sig på vågen på grund av vatten, mat och om man svettats m.m så där kan vikten diffa säkert 1-2 kg beroende på morgon och kväll.
Citera
2022-02-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Det räcker med 500 kalorier underskott för att få till en bra deff. Som du säkert förstår är svältmode något som kan få kroppen att gå in i ett läge som sakta drar ner på förbränningen som jag förstår det.

Annars är det rätt vanligt att resan till viktnedgång är lite som taggig väg neråt där man ibland hamnar på samma vikt som veckan innan eller i värsta fall månaden innan men fortsätt med att ligga i underskott konsekvent så bör du se resultat redan nästa månad eller i värsta fall efter tre månader. Du gick ju ner 1 kg så det är bara fortsätta egentligen, men vill du vara extremt drastisk så finns det vattenfasta men skulle inte rekommendera det när det finns normala hälsosamma metoder där man kan behålla någorlunda muskelmassa och ändå gå ned i vikt.

Ofta diffar vikten när man mäter sig på vågen på grund av vatten, mat och om man svettats m.m så där kan vikten diffa säkert 1-2 kg beroende på morgon och kväll.

Det var tänkvärt skrivit tycker jag; att det bara är att fortsätta köra om det går åt rätt håll. Det ska inte vara jobbigt även om man måste kämpa och ta reda på varför om det nu känns jobbigt.
Jag tänker på en sådan där mördarsnigel som kryper på gräsmattan och som verkar stå stilla. Men sätter man sig och gör något kul en stund och kollar till den efter en stund så är den borta. All form av kroppsförändring ser ut att stå stilla, men den går framåt om man gör rätt och har kul.
Det svåra är ju att veta om det går åt rätt håll. Det är inte rocket science, men många gör felet att de ska klara sig på egen hand och ställer mål. Lite som att säga att man ska träna fotboll själv och bli lika bra som Zlatan. Dum liknelse tycker nog den som vill ner i vikt, men det är faktiskt lika fånigt som att du som är överviktig ska klara att gå ner i vikt och behålla resultaten (jag riktar mig bara till dig som är överviktig).
Även med hjälp så är det svårt att gå ner i vikt om man inte har gedigen erfarenhet så ibland så undrar jag ju hur vissa tänker. Det är väl något med oss svenskar som gör att de flesta ändå väljer soffan istället för att röra på sig när det kommer till kritan. Ursäkterna har vi ju redan klara. Nu vet jag inte vilken typ av människor sen typiske användaren på flashback är. Men i verkligheten så tycker den typiske människan det är jobbigt att träna och bygga upp en sund kropp.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-02-12 kl. 07:58.
Citera
2022-02-14, 19:43
Medlem
maxatdunders avatar
Deffar vidare, gått ned från 16/17 ned till 14/15 % uppskattningsvis. Ser redan att magen börjar bli indragen med magrutor i rätt ljus samt tydligare definitioner på armarna och axlar. Nu förväntar jag mig inte ens något speciellt efter en månad utan mitt mål är deffa ner till 11 % till våren, och om det krävs trycka sista % till 10 inför sommaren så gör jag nog det. Kosten har gått bra, har inte failat en enda dag vad gäller kalorier men har fuskat med cheatmeals fåtal dagar vilket resulterade i lågt proteinintag ála 1.2-1.4 x kroppsvikt istället för 1.8-2.4 som jag annars ligger på.
Citera
2022-02-15, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Hur står det till med pepsi Max och andra ”light” läsker när man ska gå ner i vikt egentligen? Känner ändå att det är jävligt gott och hjälper till skapligt mkt när man käkar en lite mindre uppskattad måltid. Var man än kollar online hittar man väldigt blandade åsikter också..

Jag har gått ner 8 kg (kommer fortsätta neråt) o och dricker pepsi Max för fullt! I detta fallet får du säga vad internet säger, drick på!
Citera
2022-02-22, 15:36
Medlem
maxatdunders avatar
Tycker ni det är svårare att ligga kalorier underskott(säg -500kcal/dag) än att upprätthålla hög intag av protein(säg 2.2g x kroppsvikt/dag)?
Citera
2022-02-24, 15:48
Avslutad
Att göra efter för högt kaloriintag?

Hej! Jag går på en diet där man äter 1500 kcal varje dag. När jag nyss räknat ihop mitt intag efter middagen har jag ätit 2000…

Jag hade hållit det i två månader och gått ner 10 kg, och kommer efter idag såklart fortsätta!

Anledningen till denna tråden är ifall vad man gör när man ätit för mycket. Jag ska ut och röra mig och bränna 500 kcal vilket jag räknar med min Applewatch. Är det så det fungerar? Tar det ut varandra eller får jag skylla mig själv och äta ännu striktare?
Citera
2022-02-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Hej! Jag går på en diet där man äter 1500 kcal varje dag. När jag nyss räknat ihop mitt intag efter middagen har jag ätit 2000…

Jag hade hållit det i två månader och gått ner 10 kg, och kommer efter idag såklart fortsätta!

Anledningen till denna tråden är ifall vad man gör när man ätit för mycket. Jag ska ut och röra mig och bränna 500 kcal vilket jag räknar med min Applewatch. Är det så det fungerar? Tar det ut varandra eller får jag skylla mig själv och äta ännu striktare?

Bara gilla läget. Acceptera det och fortsätt imorgon igen. Fastna inte i en cykel av kompensation.
Citera
2022-02-24, 15:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Huruvida man går upp, ned eller stannar i vikt beror enbart på kalornettot, d.v.s kalori in minus kalori ut. Äter man 10 000 kalorier går man ner i vikt om man gör av med 10 500 kalorier per dag. Äter man 2 000 kalorier per dag går man upp i vikt om man gör av med 1 900 kcal per dag.

Alltså kan du göra av med 500 kcal extra, så blir effekten samma som om du ätit 1 500 kcal, men inte gjort av med de 500 kcal extra. Eller så skiter du i att du åt 500 kcal "extra" idag, eftersom de är en liten mängd och varken gör från eller till på det stora hela.
Citera
2022-02-24, 15:57
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:

Du bör nog vila. Lägg bara ner att räkna på saken (idag). Ska säga att jag inte är för dieter och än mindre över tid. Du har gått ner mer än ett kg i veckan under 2 mån och nu smockat i dig 2000 kcal under en middag. Gissar att du är däst och rätt så trött. Varför inte vila och tänka över hur du vill leva, äta och träna den kommande tiden? Och njut av att vara smockmätt idag, det är tillfredsställande och då kan och ska man vila som art människa.
Senast redigerad av Oucho.Sparks 2022-02-24 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in