Citat:
Ursprungligen postat av
northrunner
Ok, kör idag 2x20-30min samt 1x60 min löpning i veckan, men kanske prövar byta ut ett mot promenad.
Är inne på att öka kaloriintagen till 17-1800/dag i några veckor och se om det gör någon skillnad.
Sover 7-8 timmer per natt, mår bra och känner förvånansvärt nog inte någon märkvärd ökad hunger.
Kan inte påstå att jag har jättebra koll på mitt intag av micros, men försöker äta lite varierat typ kyckling, fisk, mycket broccoli, bönor osv. Samt tar vitamintillskott.
Ligger på ca 20-25% fettintag.
Nu kan det bero på att har lite högre bf% men tydliga saker jag märker av ett stort underskott är att sömnen blir sämre, fryser konstant, och orken påverkas. Jag behöver inte nödvändigtvis känna hunger men suget ökas.
Tänker på att det ger iaf indikationer för mig att jag är på ett stort underskott.
Just det med micros går inte att uppnå i ett underskott men det är viktigt för kroppens funktioner och organ. Även fett och bra källor av fett.
Men att minska kalorierna tycker jag inte att du ska göra iaf. Då borde du hellre öka din aktivitet utöver träningen. Få in mer rörelser. Parkera längre bort, gå av hållplatsen tidigare, gå istället för hiss, gå under raster osv.
Att öka kalorierna kan göra så att du omedvetet får in mer rörelser och kanske att kroppens metabolism ökar lite. För 1400kcal är väldigt lågt oavsett.