2022-01-23, 23:05
Medlem
Promenader för viktminskning

Hej!

Jag har tidigare sprungit för att hålla kilona i schack. Dessvärre har jag dragit på mig en skada som hindrar mig att springa kommande året åtminstone.

Har sedan skadan lagt på mig flera kilon, och skulle nu vilja komma i form igen.

Dagliga promenader om 6 km, i ca. 55 minuter förbränner ca 300 kcal enligt runkeeper.

Min fråga är helt enkelt: är det tillräckligt för att åstadkomma en viktnedgång?

60 min rask promenad om dagen.
Citera
2022-01-23, 23:10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basmiq
Hej!

Jag har tidigare sprungit för att hålla kilona i schack. Dessvärre har jag dragit på mig en skada som hindrar mig att springa kommande året åtminstone.

Har sedan skadan lagt på mig flera kilon, och skulle nu vilja komma i form igen.

Dagliga promenader om 6 km, i ca. 55 minuter förbränner ca 300 kcal enligt runkeeper.

Min fråga är helt enkelt: är det tillräckligt för att åstadkomma en viktnedgång?

Kalorier in kalorier ut.. Rätt simpel matematik .

Trycker du i dig 3000+ kalorier dagligen så blir viktnedgång lite kinkig.
Citera
2022-01-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI

Ja men exakt. Kommer utöver promenaderna hålla nere kaloriintaget.

Ingen alkohol på vardagar, inga kakor eller godis.
Citera
2022-01-23, 23:14
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASnej, men SAGATTI

Nej men han ska ju lägga om kosten också. Går ni 60 minuter i raskt tempo bara kommer ni förbruka drygt 400 kcal, du kan även lägga på lite tyngder så blir det kanske 500 jämt.

Men fixera inte vid detta, du behöver även lyfta tyngder.
Citera
2022-01-23, 23:14
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ja men exakt. Kommer utöver promenaderna hålla nere kaloriintaget.

Ingen alkohol på vardagar, inga kakor eller godis.

Håller du en ok kosthållning så skall du nog kunna fixa det. Tycker du om grönsaker
så är det än lättare.
Citera
2022-01-24, 00:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Hade 3 veckors semester under sensommaren/början av hösten.
Drog till sydligare breddgrader. Och i 17 dagar av de tre veckorna, vandrade jag i 2,5-3 timmar om dagen. Gick ned 5 kilo.
Likväl stannade jag efter halva tiden och tog mig en öl. Sedan gick jag igen. Åt även lite chips och annat gott under några dagar.
Förut har jag alltid joggat. Men detta var ännu bättre.
Senast redigerad av GormDenGamle 2022-01-24 kl. 00:36.
Citera
2022-01-24, 00:58
Avstängd
Citat:
Hej!

Till en början för att gå ner ett par kilon rekommenderar jag att du först fokuserar på kosten. Räkna kalorier och ligg på ett underskott. Detta i samband med promenaderna.

Sen när ditt mål endast är att hålla formen på ett rutinmässigt sätt så kan du absolut ersätta löpning med gång/powerwalk. För att hålla dig på ungefär samma nivå kaloriförbränning så går du ungefär dubbelt så länge som du brukar springa. Ett tips för att bränna lite extra när du promenerar är att gå så mycket du kan i backar eller någon sorts lutning. Lycka till!
Citera
2022-01-24, 07:27
Medlem
halaltarzans avatar
Krymp magsäcken också, ät dig inte mätt på nägon månad.
Citera
2022-01-24, 07:32
Medlem
Satsa hellre på en bra kost. Låter som du äter mer eftersom du är inomhus. Vet inte hur du bor och så, men bor man i lägenhet så kan det ju vara lite att göra tyvärr.
Är man ute och rör sig så förbränner det inte mycket, men man har ju roligt eftersom man aktiverar sig och då tänker man bara på mat om man blir hungrig. Nu gjorde jag det lite mer svart och vitt än vad det är bara för att man tydligare ska se skillnaden till hur det kan bli. Försök göra något ute oavsett vad det är med andra ord.
Citera
2022-01-24, 08:39
Medlem
cacas avatar
Citat:
Hej!

Japp runt 7000 kcal för gå ner ett kg så går du varje dag så kommer du gå ner 1 kg i månaden om du äter oförändrat mot vad du gör idag.
Vill du gå ner mer så passa på att se över kosten och minska ner antalet kcal som du trycker i dig, men inget radikalt utan kanske även här minska ner med kanske 300 kcal/dag och du har ett kg till i viktminskning/månad initialt.
Citera
2022-01-24, 19:10
Avslutad
Gå ner i vikt snabbt….

Hej, jag behöver gå ner minst 5 kg på två veckor(varje kg mer är en skänk från ovan). Hur gör man?
Citera
2022-01-24, 19:13
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Hej, jag behöver gå ner minst 5 kg på två veckor(varje kg mer är en skänk från ovan). Hur gör man?

Sluta ät, och promenera mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in