2025-04-27, 15:14
Medlem
ElFettsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Intressant å önskar dig lycka till.

"Jag har inte blivit så fet som jag är för att jag dricker läsk, äter chips, godis eller snabbmat, utan det beror på att jag överäter vanlig mat. Kastar i mig maten på några minuter och tar i 9 av 10 fall också påfyllning."

Jag kastar oxå i mig å äter stora portioner men är sparsam angående "gottat" å jag väger inte 3 siffrigt. Så nog har läsk, chips, godis å snabbmat bidragit en hel del för dig men du vill inte erkänna det ändå?

Tack!

Läsk och snacks äts bara när jag går på bio. Äter då en 200 g Super Cheez Doodles (1100 kcal) samt en 33 cl läsk, dock sockerfri, 0 kcal. Under 2024 gick jag på bio 3 gånger vilket resulterar i 3300 kcal. Under 2024 har jag inte käkat snabbmat en endaste gång.

Nä, mitt beroende är sedvanlig mat och då i massor. Kokt potatis med gräddsås (eller löksky) och hemgjorda köttbullar eller pannbiffar är bättre än sex.
Citera
2025-04-27, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElFettso
Tack!

Läsk och snacks äts bara när jag går på bio. Äter då en 200 g Super Cheez Doodles (1100 kcal) samt en 33 cl läsk, dock sockerfri, 0 kcal. Under 2024 gick jag på bio 3 gånger vilket resulterar i 3300 kcal. Under 2024 har jag inte käkat snabbmat en endaste gång.

Nä, mitt beroende är sedvanlig mat och då i massor. Kokt potatis med gräddsås (eller löksky) och hemgjorda köttbullar eller pannbiffar är bättre än sex.
Varsågod. Men mums vad maten lät god när jag läste 😋

Ok, det betyder ju att du inte har rört nåt sånt alls under 2025. Det är riktigt duktigt gjort 😀 Detta fixar du. Heja!💪🏻
Citera
2025-04-28, 07:26
Medlem
Citat:
Tack!

Inte för att vara elak men du behöver inte bli extrem för att känna att du har "kontroll ". Du kan inte lyckas genom att vara extrem utan dåliga beslut ger ringar på vattnet och de får tråkiga konsekvenser...
Det finns bra metoder ifall du är öppen och vill lära dig. När du känner att detta är ett bra förslag så är du mottaglig. Innan dess är du inte det och då kommer du inte heller göra rätt saker.
Citera
2025-04-28, 15:47
Medlem
ElFettsos avatar
Jag har fortfarande diarré, men har bara behövt gå på toaletten en gång. Hungern har närmast försvunnit men jag har ett sug i magen som gör att det känns som att magsäcken har vänt sig ut och in. Det försvinner dock efter att jag dricker vatten men återkommer efter 1 tim vilket är riktigt irriterande. På tal om vatten så dricker jag minst 3 liter per dag och intar en multivitamin samt lite salt. Huvudvärken har släppt och jag kan äntligen få en full natts sömn.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Inte för att vara elak men du behöver inte bli extrem för att känna att du har "kontroll ". Du kan inte lyckas genom att vara extrem utan dåliga beslut ger ringar på vattnet och de får tråkiga konsekvenser...
Det finns bra metoder ifall du är öppen och vill lära dig. När du känner att detta är ett bra förslag så är du mottaglig. Innan dess är du inte det och då kommer du inte heller göra rätt saker.

Jag har läst på och vet vad jag har att välja mellan, och jag kan mig själv utan och innan så jag vet därför vad jag ska välja för att det ska fungera för mig. Därför väljer jag vattenfasta i 30 dagar.

Att vattenfasta och då under en längre period, är enligt forskning det bästa sättet att göra kroppen redo för en helomvändning när det gäller livsstil. Det renar kroppen, förbättrar hormonbalansen (t.ex. insulin och leptin), sänker blodtrycket, förbättringar nivåerna av LDL (dåligt kolesterol), minskar kroppens inflammation vilket skyddar hjärtat mot skador från fria radikaler, men det allra viktigaste är autofagocytos, då kroppen bryter ner och återanvänder celler vilket hjälper till att skydda mot sjukdomar som cancer, alzheimers samt hjärt/kärlsjukdomar. Det saktar också ner åldrandet av kroppen.

När jag efter 30 dagar kommer att övergå till mat igen så kommer jag göra det stegvis för att förhindra återuppfödningssyndrom, som kan vara dödligt. Kommer börja med slät soppa dag 1, soppa med mindre bitar potatis och kött dag 2 osv.

Jag kommer också fram till att jag nått min målvikt, vilket är runt 85 kg, att äta enligt 18:6, där jag mellan kl 12-18 äter för att sedan fasta resterande tid till nästa dag kl 12. Detta för att det fungerar med mitt jobb där jag har lunch kl 12 och att jag hinner hem för att äta middag kl 18. 16:8 har alla fördelar av en förlängd vattenfasta men gör det på ett sätt som alla klarar av.

Så jo, jag tror nog att jag vet vad jag talar om och vad jag gör.
Citera
2025-04-29, 05:18
Medlem
CommanderShepards avatar
Jag skulle gärna behöva lite tips här känner jag!

Jag kör min årliga deff just nu och siktar på ca 2000 kcal (150-160g protein) om dagen, 10k steg och gym varje dag och har fått bra resultat hittills, nackdelen är lite mitt jobb som inte är optimalt!

Jag jobbar 6 dagar för att sedan vara ledig 8 dagar, när jag jobbar så ligger jag i stort sett alltid borta på hotell samt att jag jobbar nätter, kalorimässigt brukar inte vara några problem, jag äter inget under natten för att sedan äta hotellfrukost (2 hårdbröd mackor med 4 skivor kalkon pastrami, 2 ägg och sen lite grönsaker och någon frukt) sen sover jag över lunchen så jag skippar lunchen, drar i mig pwo och fixar 10k steg och gympasset när jag vaknar och dricker en proteinshake efteråt och sedan äter jag på hotellet, lite svårräknat med kalorierna för det varierar oftast vad som finns, Caesar sallad brukar väl vara det nyttigaste alternativet men magen brukar inte riktigt klara av det i längden för att sedan fasta till frukosten igen.

Men när jag räknar ihop mina macros så är just protein riktigt dåligt, kanske strax över 100g om jag har tur. Det finns dåligt med proteinrika alternativ på hotellfrukostar tycker jag (äggröra visst men ett ägg vet jag vad kalorierna blir och det vet jag inte med röran)

Hur skulle ni ha gjort för att lösa detta om ni var i min sits? Jag får checkar på hotellen så jag äter i stort sett gratis så det vill jag ju utnyttja, bristen på kylskåp så kan jag inte ta med egen mat heller.

Viktmässigt så fortsätter jag att gå ned men jag är rädd att jag ska tappa mer muskler än vad jag vill.

Tänkte ett tag om jag ska ta med en hela kilot med protein på mina jobbveckor och sänka 5 shakes om dagen (569 kcal och 108g protein)

Vad skulle ni ta på hotellfrukosten under deff?
Citera
2025-04-29, 10:56
Medlem
Citat:
Jag har fortfarande diarré, men har bara behövt gå på toaletten en gång. Hungern har närmast försvunnit men jag har ett sug i magen som gör att det känns som att magsäcken har vänt sig ut och in. Det försvinner dock efter att jag dricker vatten men återkommer efter 1 tim vilket är riktigt irriterande. På tal om vatten så dricker jag minst 3 liter per dag och intar en multivitamin samt lite salt. Huvudvärken har släppt och jag kan äntligen få en full natts sömn.

Jag har läst på och vet vad jag har att välja mellan, och jag kan mig själv utan och innan så jag vet därför vad jag ska välja för att det ska fungera för mig. Därför väljer jag vattenfasta i 30 dagar.

Att vattenfasta och då under en längre period, är enligt forskning det bästa sättet att göra kroppen redo för en helomvändning när det gäller livsstil. Det renar kroppen, förbättrar hormonbalansen (t.ex. insulin och leptin), sänker blodtrycket, förbättringar nivåerna av LDL (dåligt kolesterol), minskar kroppens inflammation vilket skyddar hjärtat mot skador från fria radikaler, men det allra viktigaste är autofagocytos, då kroppen bryter ner och återanvänder celler vilket hjälper till att skydda mot sjukdomar som cancer, alzheimers samt hjärt/kärlsjukdomar. Det saktar också ner åldrandet av kroppen.

När jag efter 30 dagar kommer att övergå till mat igen så kommer jag göra det stegvis för att förhindra återuppfödningssyndrom, som kan vara dödligt. Kommer börja med slät soppa dag 1, soppa med mindre bitar potatis och kött dag 2 osv.

Jag kommer också fram till att jag nått min målvikt, vilket är runt 85 kg, att äta enligt 18:6, där jag mellan kl 12-18 äter för att sedan fasta resterande tid till nästa dag kl 12. Detta för att det fungerar med mitt jobb där jag har lunch kl 12 och att jag hinner hem för att äta middag kl 18. 16:8 har alla fördelar av en förlängd vattenfasta men gör det på ett sätt som alla klarar av.

Så jo, jag tror nog att jag vet vad jag talar om och vad jag gör.

Mjo. Kroppen är som en bil som går varje dag så man måste tanka den med rätt bränsle om den ska fungera bra. Även om du upplever resultat av vattenfasta på vikten kan kroppen tagit skada vilket gör att du kanske behöver återhämta dig i 1-3 månader efteråt vilket gör att du börjar tröstäta och går upp betydligt mer än du väger idag. Alla dåliga beslut ger konsekvenser på sikt. Och du har redan tagit mängder av sådana vilket har lett dig till situationen du är i just idag. Så därför bör du ta hjälp och inte läsa på om mirakelkurer som är skrivna för att få dig att ta ännu fler dåliga beslut.
Citera
2025-04-29, 12:55
Medlem
ElFettsos avatar
Inte mycket har skett sedan gårdagen. Jag har fortfarande diarré, men har bara behövt gå på toaletten en gång. Hungern har dock försvunnit helt. Dricker minst 3 liter per dag och intar en multivitamin samt lite salt.

Citat:
Mjo. Kroppen är som en bil som går varje dag så man måste tanka den med rätt bränsle om den ska fungera bra. Även om du upplever resultat av vattenfasta på vikten kan kroppen tagit skada vilket gör att du kanske behöver återhämta dig i 1-3 månader efteråt vilket gör att du börjar tröstäta och går upp betydligt mer än du väger idag. Alla dåliga beslut ger konsekvenser på sikt. Och du har redan tagit mängder av sådana vilket har lett dig till situationen du är i just idag. Så därför bör du ta hjälp och inte läsa på om mirakelkurer som är skrivna för att få dig att ta ännu fler dåliga beslut.

Att fasta periodvis eller att vattenfasta längre perioder är ingen mirakelkur utan är vetenskapligt bevisat vara extremt bra för kroppen då vi inte är gjorde för att inte föda konstant. Så sluta slösa min och andras tid med ditt trams, kommer inte svara på dina kommentarer mer utan kommer ignorera dig framöver.
Citera
2025-04-29, 17:40
Medlem
ElFettsos avatar
Citat:
...då vi inte är gjorde för att *inte föda konstant.

Går inte längre att redigera inlägget. *inta ska det stå.
Citera
2025-04-30, 07:18
Medlem
Citat:
Inte mycket har skett sedan gårdagen. Jag har fortfarande diarré, men har bara behövt gå på toaletten en gång. Hungern har dock försvunnit helt. Dricker minst 3 liter per dag och intar en multivitamin samt lite salt.

Att fasta periodvis eller att vattenfasta längre perioder är ingen mirakelkur utan är vetenskapligt bevisat vara extremt bra för kroppen då vi inte är gjorde för att inte föda konstant. Så sluta slösa min och andras tid med ditt trams, kommer inte svara på dina kommentarer mer utan kommer ignorera dig framöver.

Jo du ignorerar väl som alltid och är och förblir en loser... Trist att behöva säga sanningen till dig. Jag kan skriva såhär taskigt till dig utan att någon på forumet reagerar eftersom jag har rätt. Våra kroppar är gjorda för att klara av att inte äta konstant men kroppen mår inte bra av vattenfasta i 30 dagar som du påstår. Hur kan du ens tro på något sådant? Det är hur lätt som helst att kolla upp att jag har rätt.

Eftersom jag tycker att du typ är en loser så kommer jag ignorera dig framöver och du kan glömma att fortsätta skriva i tråden då ingen vill se dina uppdateringar som dessutom bryter mot forumets regler och jag kommer anmäla dig då 😂
Citera
2025-04-30, 19:45
Medlem
ElFettsos avatar
Ny dag och allt flyter på som det ska. Ingen hunger och inget toalettbesök. Dricker mitt vatten samt intar en multivitamintablett samt lite salt.

Citat:
Jo du ignorerar väl som alltid och är och förblir en loser... Trist att behöva säga sanningen till dig. Jag kan skriva såhär taskigt till dig utan att någon på forumet reagerar eftersom jag har rätt. Våra kroppar är gjorda för att klara av att inte äta konstant men kroppen mår inte bra av vattenfasta i 30 dagar som du påstår. Hur kan du ens tro på något sådant? Det är hur lätt som helst att kolla upp att jag har rätt.

Eftersom jag tycker att du typ är en loser så kommer jag ignorera dig framöver och du kan glömma att fortsätta skriva i tråden då ingen vill se dina uppdateringar som dessutom bryter mot forumets regler och jag kommer anmäla dig då 😂

Att du är ignorant är klart och tydligt då det finns hur mycket forskning som helst på ämnet som motsäger allt du påstår. Det finns även en man som fastade i 382 dagar (alltså över 1 år) och bara intog te, kaffe, kolsyrat vatten, jästextrakt samt vitaminer. Han gick ner 125 kg och vägde sedan 89 kg livet ut. Läkare som undersökte honom sa att hans fastande inte hade skadat kroppen alls.

Anmäl du, det ändrar inte faktumet att du är den som har fel.

Edit: Hitade inget I reglerna som skulle förbjuda det jag gör så lycka till.
Senast redigerad av ElFettso 2025-04-30 kl. 19:49.
Citera
2025-05-01, 09:13
Medlem
Epimaness avatar
Är man så fet som ElFettso är så kan man med fördel kickstarta deffen med vattenfasta eller om man vill ha i sig lite mer en VLCD. Lättare att absorbera fettlösliga vitaminer och så på den senare.

Lycka till!
Citera
2025-05-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Är man så fet som ElFettso är så kan man med fördel kickstarta deffen med vattenfasta eller om man vill ha i sig lite mer en VLCD. Lättare att absorbera fettlösliga vitaminer och så på den senare.

Lycka till!

"kickstarta"? Du vet att kvällstidningarna kom på det ordet? O_o
Vad är det för en fördel att börja en hälsofrämjande förändring i sitt liv med en katastrofal inledning som får stor negativ påverkan på hälsan ? Har du problem att ta upp vitaminer eller vad? Då har du ju stora problem 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in