Citat:
Ursprungligen postat av
Pescara
Tjena Flashback! Har lite funderingar kring hur ni brukar lägga upp eran deff och längd på den.
Jag har varit aktiv och tränat 4-5 dagar i veckan hela mitt vuxna liv och ofta kombinerat löpning med styrketräning och fotboll, alltid försökt äta hyfsat rent mat och kunnat hålla min vikt runt 80kg på mina 170 cm.
Under sensommaren 2021 så skadade jag knät illa vilket gjorde att jag inte kunde springa och motivationen fanns inte att gå till gymmet hoppandes på kryckor. Det resulterade i soffliggande och småätande och idag väger jag runt runt 90kg och börjar känna mig riktigt tung och ur form. Hur mycket kaloriunderskott brukar ni ligga på och hur många veckor brukar ni köra?
Vill helst komma tillbaka till under 80kg innan sommaren men vet inte om det är för optimistiskt.
Det där är så individuellt vilket tillvägagångssätt som är bra. Det är absolut möjligt men beror lite på dina förutsättningar och tidigare kunskaper och erfarenheter.
Du kan lägga dig på ett rimligt underskott eller kör ett ganska stort underskott. Men då ställer de högre krav på disciplin, kost och rutiner ju högre underskottet är.
Jag personligen föredrar stort underskott och tar hellre paus med kaloribalans när det behövs.
Mest hållbart är ett mindre underskott för många, och om man har koll på allt sedan innan är det inga bekymmer att planera och bolla med kosten med mer aptitlig mat, och eventuellt snacks.
Om du går tillbaka till gamla vanor, tar bort det onödiga och äter lite mindre än vad du har gjort som när du var aktiv, samt håller koll på kalorierna du får i dig, vikt och mått iaf första 4-5 veckorna så får du bra uppfattning om du kommer komma i mål eller inte.
Sedan tänka på att du eventuellt kommer behöva justera ner kalorierna ytterligare med tiden, så du inte glömmer det.