2021-12-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Tycker 2700 kcal på 93kg låter lite.. Väger själv runt 96-98 och bibehåller min vikt på 3200 kcal. Dock skiljer vi ju oss.

Om du nu bibehåller din vikt på 2500 så är det bra att lägga sig på 2700-2800 om du vill bygga, behövs inget mer och kommer inte resultera i mer muskelmassa om du lägger dig högre direkt.

Sedan om du vill bli lite mer trimmad till sommaren föreslår jag att du lägger dig på ett -500 kcal/dag för att kunna bibehålla så mkt massa som möjligt, vilket kommer resultera i c:a 2kg viktnedgång i månaden. Om du vill köra hårdare kan du såklart lägga dig på ett -1000, vilket resulterar c:a 4kg i månaden, men räkna då med att tappa lite massa + att det kommer bli rätt tufft ju längre diet du kör.

Tackar! Nu vad gäller att trimma, ligga på kcal underskott och träna samtidigt eller bara vanlig motion?
Citera
2021-12-25, 23:41
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Tackar! Nu vad gäller att trimma, ligga på kcal underskott och träna samtidigt eller bara vanlig motion?

Självklart föresätter jag att du styrketränar regelbundet. Om du slutar styrketräna kommer du självklart tappa massa över tid oavsett vilket kcal intag du ligger på. Men alltid bra att kombinera med konditionsträning/motion såklart, både vid kcal underskott och överskott. Gör även att du kan äta mer vilket är guld speciellt vid ett kcal underskott.
Citera
2021-12-25, 23:58
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Gå ner i vikt men gör det sakta. Sänkt dina kcal. Gå ner några kg kommer bli bra.
Citera
2021-12-26, 00:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Finns typ 100 liknande trådar. Läs den stora tråden så finns det gott om tips.

(FB) Den stora tråden om viktminskning, diet och deff

Men räkna dina kcal och makros så är du halvvägs
Citera
2021-12-26, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Självklart föresätter jag att du styrketränar regelbundet. Om du slutar styrketräna kommer du självklart tappa massa över tid oavsett vilket kcal intag du ligger på. Men alltid bra att kombinera med konditionsträning/motion såklart, både vid kcal underskott och överskott. Gör även att du kan äta mer vilket är guld speciellt vid ett kcal underskott.

Ok, hur tunga vikter ska man ta för att deffa och bibehålla musklerna?
Citera
2021-12-26, 09:29
Medlem
Citat:
Jag är 185 cm och väger ca 93 kg. Jag är hyfsat vältränad och tränar så ofta jag kan. Dock är min kost lite usel så min kroppsfett är ganska hög. Men jag ser vältränad ut. Jag har hamnat i en dilemma nämligen att jag vill gå ner i kroppsfett men samtidig bygga mer muskler, är det i så fall kosten som reglerar det här? Jag tänker om jag ligger på 2700 (2300 borde jag ligga på) kcal per dag och äter så nyttigt som möjligt slipper jag då att få en mage och se allmänt tjock ut? Jag tänker att om man kan bygga muskler samtidigt äta nyttigt och gå ner i kroppsfett?

Beror på vilket träningsupplägg du kör nu och sådär. Hur mycket vill du satsa på hobbyn liksom. Lättast är kanske att ta och fixa till vikten. Du kommer se större ut om du går ner i vikt så det är en win win tycker jag. Under denna tiden kan du lära dig hur du kan träna och äta för att växa i muskelmassa utan att behöva gå upp i fett igen.
Citera
2021-12-26, 20:44
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ok, hur tunga vikter ska man ta för att deffa och bibehålla musklerna?

Finns ingen överenskommelse gällande det. Vet att många förespråkar tyngre vikter och färre reps, men i min mening är det mer för att behålla just styrka som kommer bli lite lidande under deff. Personligen föredrar jag högre reps oavsett om jag "deffar" eller inte. Du får testa dig fram och finna ut vad som passar bäst för dig helt enkelt.
Citera
2021-12-31, 22:01
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagtblodsocker
Tjena
Att äta på ett kaloriunderskott är nyckeln till viktnedgång. Grejen är bara att jag är så kort. Får ett BMR på 1200kcal. Det är dagsbehovet för en treåring. Att äta under det är ju typ lika med att svälta.
HUr ska jag kunna gå ner i vikt utan att svälta?

En kycklingfilé en mat sked ris och lite grönsaker räcker gott o väl
Citera
2022-01-14, 16:29
Medlem
Tjena Flashback! Har lite funderingar kring hur ni brukar lägga upp eran deff och längd på den.

Jag har varit aktiv och tränat 4-5 dagar i veckan hela mitt vuxna liv och ofta kombinerat löpning med styrketräning och fotboll, alltid försökt äta hyfsat rent mat och kunnat hålla min vikt runt 80kg på mina 170 cm.

Under sensommaren 2021 så skadade jag knät illa vilket gjorde att jag inte kunde springa och motivationen fanns inte att gå till gymmet hoppandes på kryckor. Det resulterade i soffliggande och småätande och idag väger jag runt runt 90kg och börjar känna mig riktigt tung och ur form. Hur mycket kaloriunderskott brukar ni ligga på och hur många veckor brukar ni köra?

Vill helst komma tillbaka till under 80kg innan sommaren men vet inte om det är för optimistiskt.
Citera
2022-01-14, 16:54
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
Tjena Flashback! Har lite funderingar kring hur ni brukar lägga upp eran deff och längd på den.

Jag har varit aktiv och tränat 4-5 dagar i veckan hela mitt vuxna liv och ofta kombinerat löpning med styrketräning och fotboll, alltid försökt äta hyfsat rent mat och kunnat hålla min vikt runt 80kg på mina 170 cm.

Under sensommaren 2021 så skadade jag knät illa vilket gjorde att jag inte kunde springa och motivationen fanns inte att gå till gymmet hoppandes på kryckor. Det resulterade i soffliggande och småätande och idag väger jag runt runt 90kg och börjar känna mig riktigt tung och ur form. Hur mycket kaloriunderskott brukar ni ligga på och hur många veckor brukar ni köra?

Vill helst komma tillbaka till under 80kg innan sommaren men vet inte om det är för optimistiskt.

Det där är så individuellt vilket tillvägagångssätt som är bra. Det är absolut möjligt men beror lite på dina förutsättningar och tidigare kunskaper och erfarenheter.

Du kan lägga dig på ett rimligt underskott eller kör ett ganska stort underskott. Men då ställer de högre krav på disciplin, kost och rutiner ju högre underskottet är.

Jag personligen föredrar stort underskott och tar hellre paus med kaloribalans när det behövs.
Mest hållbart är ett mindre underskott för många, och om man har koll på allt sedan innan är det inga bekymmer att planera och bolla med kosten med mer aptitlig mat, och eventuellt snacks.

Om du går tillbaka till gamla vanor, tar bort det onödiga och äter lite mindre än vad du har gjort som när du var aktiv, samt håller koll på kalorierna du får i dig, vikt och mått iaf första 4-5 veckorna så får du bra uppfattning om du kommer komma i mål eller inte.

Sedan tänka på att du eventuellt kommer behöva justera ner kalorierna ytterligare med tiden, så du inte glömmer det.
Citera
2022-01-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Det där är så individuellt vilket tillvägagångssätt som är bra. Det är absolut möjligt men beror lite på dina förutsättningar och tidigare kunskaper och erfarenheter.

Du kan lägga dig på ett rimligt underskott eller kör ett ganska stort underskott. Men då ställer de högre krav på disciplin, kost och rutiner ju högre underskottet är.

Jag personligen föredrar stort underskott och tar hellre paus med kaloribalans när det behövs.
Mest hållbart är ett mindre underskott för många, och om man har koll på allt sedan innan är det inga bekymmer att planera och bolla med kosten med mer aptitlig mat, och eventuellt snacks.

Om du går tillbaka till gamla vanor, tar bort det onödiga och äter lite mindre än vad du har gjort som när du var aktiv, samt håller koll på kalorierna du får i dig, vikt och mått iaf första 4-5 veckorna så får du bra uppfattning om du kommer komma i mål eller inte.

Sedan tänka på att du eventuellt kommer behöva justera ner kalorierna ytterligare med tiden, så du inte glömmer det.

Tack för tipsen! Jag har genomgått dieter och deffat tidigare, men har aldrig varit såhär tung tidigare så har ingen uppfattning om hur lång tid det kommer att ta.. men ska gå tillbaka och köra gamla rutiner så får vi se efter några veckor hur det ser ut
Citera
2022-01-15, 17:04
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
Tack för tipsen! Jag har genomgått dieter och deffat tidigare, men har aldrig varit såhär tung tidigare så har ingen uppfattning om hur lång tid det kommer att ta.. men ska gå tillbaka och köra gamla rutiner så får vi se efter några veckor hur det ser ut

Varsågod, hoppas att det kommer vara till hjälp!

Det är svårt att uppskatta om man inte har erfarenhet att referera till. De flesta underskattar hur lång tid det tar eller hur mycket som ska bort innan man är nöjd.

Men du har iaf en referenspunkt att utgå från som du vill tillbaka till. Men liksom 10kg kan för någon gå väldigt snabbt, för andra långsammare.

Jag brukar bara vilja få det gjort så snabbt som möjligt. Vet att för andra är det tillvägagångssättet inte alls som fungerar. Det som fungerar för dig är det som kommer ge bäst resultat och därför svårt att jämföra sig med andra. Det som är viktigt är att komma i mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in