Citat:
Ursprungligen postat av
thebroffessor
Tjalol alla flashback dasar.
Nu är det så här att jag planerar att gå ner 10kg, jag väger just nu 90kg och jag är en man mellan 25-30 års åldern.
Varje gång jag snackar med folk om att gå ner i vikt så kommer alltid "diet och kost" ämnet upp. Grejen är så här att jag älskar mig en iskall coca cola eller pepsi, finns heller inte mycket som slår en god äppelpaj med vanilj, listan kan göras oändlig. Tränar hellre extra än att ändra om min kost.
Tycker det är jävligt feminint att hålla på med massa trend dieter också.
Nu bryr jag mig inte om det tar lång tid att gå ned dessa 10kg.
Finns det någon möjlighet att gå ner i vikt om man bara kör konditionsträning och kampsport utan att bry sig om dieten och fortsätta äta som vanligt?
Vad mer kan ni rekommendera mig att göra? Tack på förhand.
Det är i princip helt omöjligt att gå ner i vikt enbart genom att träna. Det hjälper till att träna och då framförallt styrketräning men det är genom kosten det verkligen händer grejer. Om du har muskler så förbränner dessa även när du inte tränar. Något att tänka på. Att ge sig ut och springa en timme är visserligen väldigt bra, men då kommer du bli så enormt hungrig efteråt som gör att du snabbt kommer fylla på med kalorier, eventuellt även mer kalorier. Det bästa är att träna lågintensivt om du nu vill uppnå viktnedgång. Långa promenader är då att rekommendera eftersom du inte blir lika hungrig efteråt.
Det är även så att med åldern så ökar vikten hos de flesta. Du kan inte äta lika mycket som du åt för 15-20 år sedan. Du kan fortsätta att äta samma typ av mat men om du börjar räkna kalorier så ser du snart att du måste äta mindre. Eller så börjar du äta smartare. Ät mer protein som håller dig mätt längre istället för massa skit som cocacola. Måste du dricka det så köp cola med noll kalorier. Det finns men är inte särskilt nyttigt i övrigt. Iskallt vatten med citron är verkligen gott om du frågar mig.
Gör en uträkning på hur mycket ditt dagliga energibehov är och utgå sedan efter det. Googla så hittar du sådana på nätet. Finns även appar där du kan räkna kalorier.
Ändrar du ingenting så kommer ingenting att ändras. Promenader och styrketräning hjälper dig, men du måste även ändra kosten. Antingen genom mindre portioner eller genom att äta smartare och då kommer du även att äta mer faktiskt men samtidigt rasa i vikt. 10 kg är inte så mycket. Det kan du fixa på två månader om du är hängiven. Det svåra är att sedan behålla den vikten genom att ligga viktstabil.
Lycka till!