2021-12-18, 00:55
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
Tjalol alla flashback dasar.

Nu är det så här att jag planerar att gå ner 10kg, jag väger just nu 90kg och jag är en man mellan 25-30 års åldern.

Varje gång jag snackar med folk om att gå ner i vikt så kommer alltid "diet och kost" ämnet upp. Grejen är så här att jag älskar mig en iskall coca cola eller pepsi, finns heller inte mycket som slår en god äppelpaj med vanilj, listan kan göras oändlig. Tränar hellre extra än att ändra om min kost.

Tycker det är jävligt feminint att hålla på med massa trend dieter också.

Nu bryr jag mig inte om det tar lång tid att gå ned dessa 10kg.

Finns det någon möjlighet att gå ner i vikt om man bara kör konditionsträning och kampsport utan att bry sig om dieten och fortsätta äta som vanligt?

Vad mer kan ni rekommendera mig att göra? Tack på förhand.
Ta endast mindre kalorier än du gör av med.

Om du gör av med 2200 kCal för att existerar, så behöver du bara äta runt 1700-1800 kCal per dag, och på så vis slipper du använda dig av dieter. Du kan t.o.m. egentligen äta exakt vad du vill, så länge du följer dessa enkla principer. Försök även minska på sockerintaget, om du nu måste ha Coca-Cola och Pepsi. Ta då sockerfri Coca-Cola eller Pepsi Max.
Citera
2021-12-18, 04:47
Medlem
Citat:
Jag blir dock så jävla grinig och tjurig om jag inte får i mig rätt mängd mat eller näring.

Får helt enkelt öka träningsdosen.

Hur blev ditt humör när du ställde om och började äta 2 gånger om dagen bara? Hur länge fick du "lida" innan du nu kände att du är okej med mat 2 ggr om dagen?
Det var inte så farligt faktiskt, men jag har aldrig som vuxen varit speciellt stor i maten och jag tror att ett mål varje dag på enbart frukt och grönsaker gör susen som igår hade jag ett päron, en apelsin samt rädisor och paprika
Citera
2021-12-18, 06:25
Medlem
Citat:

Nu är det så här att jag planerar att gå ner 10kg, jag väger just nu 90kg och jag är en man mellan 25-30 års åldern.

Varje gång jag snackar med folk om att gå ner i vikt så kommer alltid "diet och kost" ämnet upp. Grejen är så här att jag älskar mig en iskall coca cola eller pepsi, finns heller inte mycket som slår en god äppelpaj med vanilj, listan kan göras oändlig. Tränar hellre extra än att ändra om min kost.

Finns det någon möjlighet att gå ner i vikt om man bara kör konditionsträning och kampsport utan att bry sig om dieten och fortsätta äta som vanligt?

Sluta är som en gris så ska du se att det blir resulta😃
Citera
2021-12-18, 06:51
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:

Börja spela golf. Du kommer att rasa i vikt.
Citera
2021-12-18, 09:46
Medlem
GanjaFarfars avatar
Det enda hållbara om du vill leva ett i övrigt härligt liv är att äta precis samma sak som du gör nu fast mindre. Alla dieter och "snabbfixar" är dömda att misslyckas ifall du inte har blivit psykotisk.

Typ chips -> en halv/trekvarts påse ist för en hel.
Läsk -> zero-varianter.
Pizza -> barnpizza
burgarhak -> utan plusmeny

osv.
Citera
2021-12-18, 09:55
Medlem
Citat:

Det är i princip helt omöjligt att gå ner i vikt enbart genom att träna. Det hjälper till att träna och då framförallt styrketräning men det är genom kosten det verkligen händer grejer. Om du har muskler så förbränner dessa även när du inte tränar. Något att tänka på. Att ge sig ut och springa en timme är visserligen väldigt bra, men då kommer du bli så enormt hungrig efteråt som gör att du snabbt kommer fylla på med kalorier, eventuellt även mer kalorier. Det bästa är att träna lågintensivt om du nu vill uppnå viktnedgång. Långa promenader är då att rekommendera eftersom du inte blir lika hungrig efteråt.

Det är även så att med åldern så ökar vikten hos de flesta. Du kan inte äta lika mycket som du åt för 15-20 år sedan. Du kan fortsätta att äta samma typ av mat men om du börjar räkna kalorier så ser du snart att du måste äta mindre. Eller så börjar du äta smartare. Ät mer protein som håller dig mätt längre istället för massa skit som cocacola. Måste du dricka det så köp cola med noll kalorier. Det finns men är inte särskilt nyttigt i övrigt. Iskallt vatten med citron är verkligen gott om du frågar mig.

Gör en uträkning på hur mycket ditt dagliga energibehov är och utgå sedan efter det. Googla så hittar du sådana på nätet. Finns även appar där du kan räkna kalorier.

Ändrar du ingenting så kommer ingenting att ändras. Promenader och styrketräning hjälper dig, men du måste även ändra kosten. Antingen genom mindre portioner eller genom att äta smartare och då kommer du även att äta mer faktiskt men samtidigt rasa i vikt. 10 kg är inte så mycket. Det kan du fixa på två månader om du är hängiven. Det svåra är att sedan behålla den vikten genom att ligga viktstabil.

Lycka till!
Citera
2021-12-18, 09:59
Medlem
Citat:

Rask promenad en timme om dagen, väg dig efter en vecka. Har då gått ner kör vidare. Om inte, två timmar om dagen nästa vecka. Öka mängden tills du når en stabil nedgång.

Kroppen är bra på att kompensera förbränning med ökat matintag så när du är uppe i fem timmar promenad om dagen kanske du omvärderar situationen och överväger art räkna kalorier istället.
Citera
2021-12-18, 10:02
Medlem
Citat:
Jag blir dock så jävla grinig och tjurig om jag inte får i mig rätt mängd mat eller näring.

Får helt enkelt öka träningsdosen.

Hur blev ditt humör när du ställde om och började äta 2 gånger om dagen bara? Hur länge fick du "lida" innan du nu kände att du är okej med mat 2 ggr om dagen?

Om du äter rätt mat behöver du inte vara hungrig. Öka proteinintaget samt ät massa grönsaker. Skippa svält och börja ät mer istället.
Citera
2021-12-18, 10:12
Medlem
pinnpelle88s avatar
Skippa frukost och ät första målet så sent du kan. Rekomenderar inte kaffe men om du måste "ha något" så drick svart kaffe för att dämpa hungern (tills kroppen vänjer sig vid att äta senare).

Äter du varje dag klockan 14 i en vecka kommer kroppen bli "hungrig" vid 14. Tryck fram första målet så långt du kan = mindre tid att trycka ner mat = mindre kcal in = vikt nedgång.

Som nämnts, byt ut socker mot Stevia, Cola mot Zero, Pepsi mot Max, Julmust mot sockerfri osv.

Gå, gå, gå varje dag går du minst 1 timme. Hitta ett ämne som intresserar dig, i med hörlurarna och gå hemma (när du inte går ute), räkna steg, sätt mål, gå 10k steg om dagen i en eller två veckor, gå 12k nästa och höj progressivt.

Drick mycket vatten.

Sen sätter du 1 dag där du utöver din "nya" bättre kost lyxar till det med en pizza eller något, det gör inget.. om 6 dagar går fram kommer en dag bak inte göra något i det långa loppet.

Väg dig dagligen efter toan på morgonen, sätt en dag i veckan (förslagsvis på morgonen du käkar onyttigast) och jämför varje vecka.
Citera
2021-12-18, 10:15
Medlem
Citat:

Prova träning, spring 5km varannan dag typ.
Citera
2021-12-18, 10:18
Medlem
.ANDERSs avatar
Kalorier in, kalorier ut. Fetto! Raska promenader hjälper inte. Bättre att se till att ligga på kaloriunderskott. Om du ska fortsätta trycka i dig äppelpaj och Cola som en 14 åring måste du helt enkelt se till att bränna mer än den mängden kalorier än du stoppar in i din mun. Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av .ANDERS 2021-12-18 kl. 10:21.
Citera
2021-12-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Prova träning, spring 5km varannan dag typ.

Som uppgjort för skador om man är överviktig och aldrig sprungit innan. Blir en enorm plötslig påfrestning för knäna, på leder och skelett. Ska man börja springa så ska det ske lugnt och kort i början och helst med ingen överviktig alls. Sedan ökar man successivt intensiteten med tiden. Det tar månader för kroppen att vänja sig, även om konditionen får du relativt fort. Låt dig inte luras av det dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in