2021-12-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Av två skäl.

1. Jag är inte helt enkelt så hungrig när jag vaknar och jag brukar gå upp 09.00.

2. Jag vill som sagt ligga på ett lågt antal kalorier.

Jag har gått ner ca 15 kilo detta år. Jag själv har alltid skippat frukosten. Men nu äter jag ca 0,5 dl havregrynsgröt med frön varje dag. Alltså 0,5 okokt havregryn.

Äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Däremot inga större mängder. Ersätter ofta pasta, ris och potatis till grönsaker. Som morötter, kål, lök samt en sallad till. Salladen är mest vätska, men gurka, majs, paprika, osv. Samt protein i någon form. Ca 100-150g beroende på vad det är. Blir jag inte mätt tar jag ett extra glas med vatten.

Mjölk har jag dragit ner på. Drack orimliga mängder förut. Nu är det endast 0,5L om dagen. Ca 2 glas mjölk.

Har inte gått ner i vikt varje vecka. Vissa veckor är det inget, andra veckor 1-2 kilo.
Citera
2021-12-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ditt problem är att du faktiskt verkar tro att din basalförbränning ligger på 4000kcal. Inte en chans om du inte har ett fysiskt tungt arbete, men det har du ju inte då du går "powerwalks". Såna lär inte förbränna mycket.

Sen ligger du troligtvis högre i intag än vad du tror, antagligen närmare 2000kcal om dagen. Realistiskt är du ligger max 500-800kcal under vad du behöver i dagligt intag. Och då är din viktminskning 1,7kg på 4-6veckor också rimlig.

Jag skrev inte att min basalförbränning är 4.000 utan att min basalförbränning är cirka 3000 kalorier (jag är 30 år, 112 kilo och 195 cm lång). Plus jag lever ett ganska aktivt liv, står upp på jobbet och dylikt.

Jag går mellan 1 mil och 2 mil varje dag, hyfsad tempo. Jag räknade ca 1000 kalorier där men vi kan även dra ner det med 500 då är det fortfarande totalt 3500.
Citera
2021-12-04, 00:19
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ditt problem är att du faktiskt verkar tro att din basalförbränning ligger på 4000kcal. Inte en chans om du inte har ett fysiskt tungt arbete, men det har du ju inte då du går "powerwalks". Såna lär inte förbränna mycket.

Basalförbränning syftar på vad kroppen gör av med i viloläge, 'fysiskt tungt arbete' och annan aktivitet har inget med saken att göra
Citera
2021-12-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Jag skrev inte att min basalförbränning är 4.000 utan att min basalförbränning är cirka 3000 kalorier (jag är 30 år, 112 kilo och 195 cm lång). Plus jag lever ett ganska aktivt liv, står upp på jobbet och dylikt.

Jag går mellan 1 mil och 2 mil varje dag, hyfsad tempo. Jag räknade ca 1000 kalorier där men vi kan även dra ner det med 500 då är det fortfarande totalt 3500.

Jag tycker du fått många och konkreta tips som är bra. Kanske är svårt för dig att sålla ut de bra, men det går ju att ta reda på.
Det enda jag kan tillföra är ju att fråga om du rett ut varför du gick upp så mycket i vikt. Om det ligger tröstätning i bakgrunden som man inte reder ut så kommer den alltid att förstör ditt liv. Vikten är svår att få ordning på om man har något som ligger och spökar.
Runt 2000-2500 kcal kan du försöka ligga på. Och försök åstadkomma det genom lagad ren mat. Kött och grönsaker där grönsakerna ska ta överhanden varje måltid. Ägg och sommargrönsaker går inte att överäta. Allt med lågt GI är bra mat då det ger bra mättnad. Högt GI betyder att man snabbt blir hungrig. ÖL har 115 i GI och det är därför man ser människor häva i sig ÖL som om det inte finns något stop. Socker har 100 i GI. Kikärter har bara 14 i GI.
Du behöver inte känna att du ska ta långa promenader varje dag. Men att vara aktiva många timmar varje dag är våra kroppar gjorda för. Så att gå promenader är fint och för att inte slita ut dig så blanda aktiviteter regelbundet under veckan. Själv försöker jag vara aktiv 2-3h per dag. Så någon dag där jag bara sitter på jobbet och sen sitter i soffan hemma finns inte. Brukar bli promenad eller något pulshöjande varje dag. Greja inne eller på tomten är fint. Det svåra är väl när man bor i lägenhet då man inte riktigt kan åstadkomma något samtidigt. Att bara träna för att träna kan ju bli tråkigt i längden. Vi husägare har det lättare tycker jag då vi får hälsa gratis genom att fixa.
Senast redigerad av WONGnr1 2021-12-05 kl. 09:53.
Citera
2021-12-08, 13:10
Medlem
Mmblods avatar
Tja, drar några snabba frågor gällande viktförlust.

Har inte gymmat på kanske 3-4 månader, kom igång med ett vanligt LPP (leg push pull) jag använde när jag började med generell styrkeökning runt 2-3 år sedan för tre veckor sedan.

Jag har börjat med en basic cut också: Frukost havregrynsgröt ägg/shake (beroende på humör), lunch ris/pasta med köttfärs, kyckling, bönor och fläsk (skinkschnitzel just specifikt, billigt i mitt område runt 88 spänn för 1,2 kg) och min kvällsmat är antingen det jag hade till lunch eller min frukost igen. Har spenat till allting förutom typ, frukost, än en gång beroende på hunger och humör. Har också vitamin D, C vitamin och omega 3 som tillskott med Kreatin och PWO till gymmet.

Nu till frågorna: 1. Är detta ett okej marginal för en basic cut? Har inget emot att äta samma skit i flera månader och har råd till allt protein jag skrev ned.
2. Har märkt att när jag tappar vattenvikt och fett att min mage och mina tarmar går in i överdrift och har gaser och flytande typ konstant under en månad. I och med att det har gått från en vanlig no think ät när som diet till en striktare diet kommer detta att fortsätta vara ett problem under min cut eller borde min tarmflora anpassa sig allt efter som?

Uppskattar ärliga svar och är villig att dumpa mer info om det behövs.
Senast redigerad av Mmblod 2021-12-08 kl. 13:10. Anledning: Felstavning
Citera
2021-12-17, 20:18
Medlem
thebroffessors avatar
Gå ned i vikt utan massa löjliga dieter?

Tjalol alla flashback dasar.

Nu är det så här att jag planerar att gå ner 10kg, jag väger just nu 90kg och jag är en man mellan 25-30 års åldern.

Varje gång jag snackar med folk om att gå ner i vikt så kommer alltid "diet och kost" ämnet upp. Grejen är så här att jag älskar mig en iskall coca cola eller pepsi, finns heller inte mycket som slår en god äppelpaj med vanilj, listan kan göras oändlig. Tränar hellre extra än att ändra om min kost.

Tycker det är jävligt feminint att hålla på med massa trend dieter också.

Nu bryr jag mig inte om det tar lång tid att gå ned dessa 10kg.

Finns det någon möjlighet att gå ner i vikt om man bara kör konditionsträning och kampsport utan att bry sig om dieten och fortsätta äta som vanligt?

Vad mer kan ni rekommendera mig att göra? Tack på förhand.
Citera
2021-12-17, 20:18
Medlem
thebroffessors avatar
Dagens vikt 88.5 kg, Mål vikt: 80 kg
Citera
2021-12-17, 20:22
Medlem
Minska energiintaget bara...hur kan en tränande människa inte veta detta...räkna kalorier..klart du inte kan äta lika mycket..
Citera
2021-12-17, 20:27
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
Tjalol alla flashback dasar.

Nu är det så här att jag planerar att gå ner 10kg, jag väger just nu 90kg och jag är en man mellan 25-30 års åldern.

Varje gång jag snackar med folk om att gå ner i vikt så kommer alltid "diet och kost" ämnet upp. Grejen är så här att jag älskar mig en iskall coca cola eller pepsi, finns heller inte mycket som slår en god äppelpaj med vanilj, listan kan göras oändlig. Tränar hellre extra än att ändra om min kost.

Tycker det är jävligt feminint att hålla på med massa trend dieter också.

Nu bryr jag mig inte om det tar lång tid att gå ned dessa 10kg.

Finns det någon möjlighet att gå ner i vikt om man bara kör konditionsträning och kampsport utan att bry sig om dieten och fortsätta äta som vanligt?

Vad mer kan ni rekommendera mig att göra? Tack på förhand.

Jogga en mil om dagen.
Citera
2021-12-17, 20:29
Medlem
Du kan äta samma, men ät lite mindre, eller öka din träningsdos ordentligt.
Citera
2021-12-17, 20:37
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
... Vad mer kan ni rekommendera mig att göra? Tack på förhand.

Hör du alltid folk prata om dieter? Det handlar aldrig om dieter, det handlar om att äta lika vettigt hela tiden så att man kan unna sig ibland och ändå vara plus minus noll.

Du är vuxen och dricker saft. Bara sluta med det, drick dig otörstig på vatten - men ingen behöver gå med en flaska av något flytande eller stoppa något i munnen hela tiden.

Cola och äppelpaj är nåt du ska äta hos din mormor men inte annars.

Du tränar hellre extra än ändrar kost men då har du väl redan räknat ut hur många timmar extra du behöver lägga på träning varje vecka? Gissar spontant på 8-10.
Citera
2021-12-17, 20:40
Medlem
Vill gå ner i vikt

”Vill unna mig”
”Dieter är töntiga”

Finn två fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto