Citat:
Ursprungligen postat av
WhaleMale
Verkar farligt.
Då får jag väl dessutom överskottshud?
Terapeutisk fasta är det självklara svaret på din fråga.
Det påminner om periodisk fasta, men du fastar över flera dagar istället för bara några timmar.
Vattenfasta med mineraler och vitaminer fem dagar i veckan och sedan äter du vettigt, men utan att på något vis frossa under helgen. (Läs på om elektrolyter.)
En variant som vissa idrottsinriktade brukar uppskatta är att fasta tills du gått ned två kilo, sedan äta under en dag för att därefter fasta tills du gått ned ytterligare två kilo räknat från dagen innan du började äta senaste gången.
Jag brukar fasta för sinnet och den generella hälsan och inte för viktnedgången per se och de dagar jag fastar promenerar jag också lite drygt en mil. (Se till att investera i bra skor.)
Medan du går ned till din målvikt så ser du till att fundera lite över vad du äter och vad du ska förändra i framtiden för att dels behålla din vikt och dels få äta sådant du tycker gör livet värt att leva. (Facit är oftast barnsligt enkelt. Ät vad du vill, men mycket mycket mindre - lär dig uppskatta smakerna och inte frossandet, ät aldrig för tröst och aldrig som belöning.
Hungerskänslan är mycket lätt att övervinna.
Det stora tankespöket hos folk som aldrig totalfastat i några dygn är att hungern ska öka och öka, när den i verkligheten går över för att bara dyka upp som små yttepytte vindpustar då och då och lätt övervinns av alla med ett matskedsmått av självdisciplin.