2021-02-24, 22:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mmm, men det är inte periodisk fasta.

Periodisk fasta stipulerar inte mängden mat (kaloriintaget över dygnet) man stoppar i sig.
Det anger endast när man intar födan.

Det går lika bra att gå upp i vikt under det upplägget som att gå ner i vikt.
Fast periodisk fasta (8-10 timmar) stimulerar till en katabol förbränning som de facto bidrar till att bränna fett, oavsett om man går upp i vikt. Så någon vinst har det. Även om kroppen går in i någon sorts stressreaktion.
Citera
2021-02-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Nä, 97.
Men högsta innan var 95 så nytt "rekord" om man nu kan se det så.
Ligger helst på 85.

Haha ok, ålder längd? (skippar trådstart)!
Citera
2021-02-24, 22:46
Medlem
Hitta en aktivitet som bränner kalorier och du tycker är rolig.
Citera
2021-02-24, 22:57
Medlem
Citat:
Jag ställde mig precis på vågen. Nästan 100 pannor.
Min idealvikt är 85. Då är jag smal. Jag är ganska grov och naturligt muskulös så vid 85 är jag lagom.
Vid 82 ger jag ett spinkigt intryck.
Jag är över 30.

Alltså det har smugit så på mig. Man tror inte att jag väger så mycket när man tittar på mig.
Nog fan visste jag att jag gått upp, men inte så mycket.
Massa skrivbordsjobb senaste året.

Två frågor nu.

1. Hur långsamt skall jag gå ner detta för att det skall vara hälsosamt?
2. Finns det något sätt att göra det utan att man får en massa slapp hud? Jag är ju ung fortfarande...

Min digitala våg har inte funkat på länge så jag ställde undan den. Nu plockade jag fram den och den funkade. Hade jag vägt mig hela tiden så hade det nog inte smygit på sådär.
Fuck, fetaste jag någonsin varit. Brukar pendla mellan 83-95 som vuxen. Ganska muskulös naturligt.

Sök på HIIT program. Träna ca 15 min varje pass. Då kommer utöver att gå ner i vikt även bygga en del muskler.

Men detta rekommenderas inte för folk som har hjärtproblem. Och börja kanske inte med 15 min direkt utan kör till du känner dig färdig, så försöker du köra längre och längre pass sedan tills du klarar 15 min.

Finns bra gratisappar för detta.

Givetvis så underlättar det ju om du inte käkar massa skit under tiden.
Citera
2021-02-24, 23:00
Medlem
Jag tycker det enklaste sättet är att försöka äta varierad paleokost, dvs undvik mjölmat, mejeri och socker. Då behöver man inte räkna kalorier om du dessutom kör 16:8 några dagar per vecka. Ska du äta kosttillskott undvik tillsatser.

Kombinera detta med styrkeprogram (för att få upp metabolismen). Helst inget bodybuilding program utan ett med basövningar.

Både kropp och själ kommer tacka dig
Citera
2021-02-24, 23:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Verkar farligt.
Då får jag väl dessutom överskottshud?
Terapeutisk fasta är det självklara svaret på din fråga.

Det påminner om periodisk fasta, men du fastar över flera dagar istället för bara några timmar.

Vattenfasta med mineraler och vitaminer fem dagar i veckan och sedan äter du vettigt, men utan att på något vis frossa under helgen. (Läs på om elektrolyter.)

En variant som vissa idrottsinriktade brukar uppskatta är att fasta tills du gått ned två kilo, sedan äta under en dag för att därefter fasta tills du gått ned ytterligare två kilo räknat från dagen innan du började äta senaste gången.

Jag brukar fasta för sinnet och den generella hälsan och inte för viktnedgången per se och de dagar jag fastar promenerar jag också lite drygt en mil. (Se till att investera i bra skor.)

Medan du går ned till din målvikt så ser du till att fundera lite över vad du äter och vad du ska förändra i framtiden för att dels behålla din vikt och dels få äta sådant du tycker gör livet värt att leva. (Facit är oftast barnsligt enkelt. Ät vad du vill, men mycket mycket mindre - lär dig uppskatta smakerna och inte frossandet, ät aldrig för tröst och aldrig som belöning.

Hungerskänslan är mycket lätt att övervinna.

Det stora tankespöket hos folk som aldrig totalfastat i några dygn är att hungern ska öka och öka, när den i verkligheten går över för att bara dyka upp som små yttepytte vindpustar då och då och lätt övervinns av alla med ett matskedsmått av självdisciplin.
Citera
2021-02-24, 23:28
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Jag tycker det enklaste sättet är att försöka äta varierad paleokost, dvs undvik mjölmat, mejeri och socker. Då behöver man inte räkna kalorier om du dessutom kör 16:8 några dagar per vecka. Ska du äta kosttillskott undvik tillsatser.

Kombinera detta med styrkeprogram (för att få upp metabolismen). Helst inget bodybuilding program utan ett med basövningar.

Både kropp och själ kommer tacka dig

- Håller med mycket om vad Dildobagginz skriver ovan

- Det är inte ohälsosamt att gå ner ganska snabbt i vikt, jämfört att ha ett så högt BMI som du har nu, det är farligare.

- Genom att äta mer protein och fett, och mycket mindre kolhydrater håller du dig mätt längre. Testa i morgon: Ät 2-3 ägg till frukost och se hur länge det varar.

- Pga detta är även en lågkolhydratkost smidig att kombinera med periodisk fasta. Det finns inga rapporterade hälsorisker vad jag vet med varken 16:8- eller 5:2-diet (periodisk fasta). Tvärtom verkar det bara gynnsamt för hälsan.

- Det hjälper att aktivera kroppen dagligen. Behöver inte vara tung träning.
T.ex. promenad 30 min och styrketräning 30 min räcker långt och gör att du förbränner mer under hela dygnet.

- Drick mycket vatten
Citera
2021-02-24, 23:33
Avslutad
Ska ge dig ett gott råd i alla fall.
Är mindre, nyttigare och ös på med grönsaker. Läs på om hur mycket kalorier livsmedel innehåller, det finns många bovar man inte ens tänker på. Ringla lite olivolja över salladen kanske verkar harmlöst men faktum är att du kan spara in några hundra kalorier bara där. Nyttigt fett är ändå fett liksom.

Gillar inte att du la den här tråden i träningsforumet. Du kommer nämligen märka att träning nästan inte ger någonting om du inte är elitidrottare. Nog för att det är bra för hälsan men ditt primära mål är viktnedgång som jag förstått det.

Är mindre kalorier. Oavsett hur. Hoppa över frukosten, fasta eller är mindre portioner så ser du snart resultat.
Citera
2021-02-24, 23:39
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Jag ställde mig precis på vågen. Nästan 100 pannor.
Min idealvikt är 85. Då är jag smal. Jag är ganska grov och naturligt muskulös så vid 85 är jag lagom.
Vid 82 ger jag ett spinkigt intryck.
Jag är över 30.

Alltså det har smugit så på mig. Man tror inte att jag väger så mycket när man tittar på mig.
Nog fan visste jag att jag gått upp, men inte så mycket.
Massa skrivbordsjobb senaste året.

Två frågor nu.

2. Finns det något sätt att göra det utan att man får en massa slapp hud? Jag är ju ung fortfarande...

Min digitala våg har inte funkat på länge så jag ställde undan den. Nu plockade jag fram den och den funkade. Hade jag vägt mig hela tiden så hade det nog inte smygit på sådär.
Fuck, fetaste jag någonsin varit. Brukar pendla mellan 83-95 som vuxen. Ganska muskulös naturligt.
Sluta äta kolhydrater. LCHF. Har etablerats sedan över tio år tillbaka att det låter dig tappa vikt utan en massa hälsoproblem. Sedan hade jag rekommenderat motion men det är väl mest upp till dig.
Citera
2021-02-24, 23:45
Medlem
Var i samma sits som dig, gick helt plötsligt upp från 85-87kg som jag vägt sen jag var 16 till 95kg. Har gått ner till 89,5 utan mkt ansträngning alls.

Kost:
Äter typ inget mjukt bröd längre (knäckebröd är nästan lika gott).
Köper aldrig snacks på vardagar (kör morötter/knäckemackor istället om jag blir sugen).
Köper 1-2 burkar läsk till helgen istället för flaska.
Bytt öl mot vin (vet inte hur mkt det ger).
Dragit ner på hämtpizzan.

Motion:
Försöker röra på mig iaf lite varje dag. Om jag inte gymmar eller tar lång promenad ser jag till att gå till mataffären eller liknande.
Citera
2021-02-24, 23:49
Medlem
Treantprotectors avatar
enkelt. sluta ät. ditt fetto.
Citera
2021-02-24, 23:51
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Du måste bara se komiskt ut när du kommer gående med två svingande hantlar. Använder du hjälm också?
Nja, jag rör nog armarna ganska diskret och elegant faktiskt, och då och då bär jag bara hantlarna utan några direkta rörelser.. Har inte märkt att folk skrattar åt mig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in