Citat:
Ursprungligen postat av
WONGnr1
Hehe, ja, men de har delvis rätt. Återhämtningen mellan passen blir lidande vid ett underskott så att sänka vikten och slita mindre på leder är bara bra. Underskottet kommer göra dig sliten också och styrkan i kroppen kommer inte vara på topp och träningen kanske inte alls blir lika kul. Men konditionsträning påverkas inte lika mycket så om du gillar det så är det bara ett plus för man får endorfiner av att köra kondis. Men oavsett så tycker jag att du kan sänka vikterna med runt 50-70% i gymmet och så matar du på så som du gillar att träna.
Jag tror du ska fokusera på att tappa vikten (30kg) för du kommer snabbt bygga tillbaka det lilla du förlorar i muskler under en så stor viktnedgång. Fett bidrar mycket till styrkan så din styrka i övningarna kommer gå ner mycket även om muskelmassan skulle vara densamma. Så se till att få passen gjorda oavsett vad du lyfter tycker jag. Det är ingen idé alls att pusha och skada sig för att försöka köra samma vikter som innan.
Kan du tappa 2-4kg fett i månaden så är du snabbt tillbaka igen på banan där du kan bygga muskler.
Det är nog det jag kan bidra med skulle jag tro. En viktig sak jag vill tillägga är att livet kan förändras närsom och därför ska man inte dra ut på saker. Vill du ner i vikt så se till att göra det nu för du kanske inte har möjlighet att fokusera på det senare. Att gå ner 30kg är en jäkla bedrift så kör nu. Gör minimalt i gymmet och ät grönsaker som in i helsike under 1 år så är du i kanonform sen.
Min energidricka kickade in här i texten. Dags för bänkpress nu.

Citat:
Ursprungligen postat av
shewasahooah
Tack för svaret! Det kanske är lika bra att sänka vikten. Jag hade inte tänkt på skaderisken som du nämnde. Jag tar nästa vecka, då jag är en vecka in på dieten, som en utvärdering för att hitta rätt viktspann. Jag hoppas att jag slipper sänka med 50%, det skulle suga fett att köra 35kg i militärpress t ex, men vi får se.
Citat:
Ursprungligen postat av
SlappTjackBalle
Jag brukar köra mellan 60-80% av mitt max. Har ju inte så stor koll men det jag läst och hört en del säga att man ska göra. Alltså inte försöka köra 100% hela tiden eller försöka maxa för ofta.
Nu anser jag inte att min syn är det ända rätta, men jag har lite annat tänk och erfarenhet.
Ska väl främst nämna att jag håller med WONGnr1 om att återhämtningen försämras. Inte bara pass till pass men även mellan set till set. Även att skaderisken ökar.
Men jag som är relativt "tidig" i min träningsålder upplever inte att styrkan påverkas så kraftigt att man behöver sänka vikterna. För mig klarar jag att öka trots underskott fast det går mycket trögare. Större chans att jag tappar orken för reps.
Dock så har jag märkt att det påverkar mig olika beroende på hur min bf% är, hur stort underskottet är samt hur mycket kolhydrater jag får i mig.
Med det sagt så tycker jag att det ändå är rätt men inte alltid lätt att lyssna på kroppen och pressa sig för hårt. Det är värt ibland att göra deloads om man fortsätter kör tungt och även pausar underskottet ibland för att låta kroppen återhämta sig.
Jag tycker inte att träningen eller vikterna behöver förändras. Men samtidigt kan det vara smart att ändra sin träning för få ett nytt stimuli för att få snabba ökningar.
Men i huvudsak hade jag tränat på som vanligt, eventuellt dragit ner på volym genom dra av några set, ta bort massa små övningar och set. Men enligt din journal så verkar du ganska ny i träningen, ganska stor övervikt, få övningar. Så jag skulle tro att du inte behöver göra så stor ändring i din träning. Kanske dra ner volymen isf. Ha lite längre set vila, och ta deloads när vikterna blir för tunga och tappar reps.