Citat:
Ursprungligen postat av
WhatDoesTheFoxSay
Jag vill gå ner i vikt. Alltid kunnat äta vad jag vill och haft lågt BIM men efter att jag födde barn hände något. Tog mig aldrig tillbaka till ursprungsvikt, vilket är okej...
... men nu är barnet 7 år och jag har fortfarande + 20kg vikt. Innan graviditet vägde jag 64kg. Gick upp 20kg under graviditeten!!! Och lyckades gå ner 10kg under amning. Sen har det stått still men senaste 2 åren ökat per månad.
Till saken hör att jag hade både ätstörning före graviditet i form av anorexitendenser samt träningsnarkoman... i mitt esse 176 cm, 58kg, rutor på magen osv...
Nu: ja, fortfarande 176 cm... men 85 kg!!! 😔
Ge mig alla era bästa tips!! Främst med mat, men även aktiviteter som funkar när man är ensamstående med barn. Har ingen barnvakt så kan inte gå på gym osv utan måste funka med barnet som är 7 år.
Jag ska ner till iaf 70kg för jag vägrar bli ett fetto!
Det är enkelt. Jag gjorde det. Frugan gjorde det. Gick ned 10 kg på ett halvår.
1. Sluta tvärt med alla kolhydrater (socker, mjölprodukter, potatis, pasta, vanligt bröd osv).
2. Sluta tänka kalorier. Tänk kolhydrater istället. Max 20 gram kolhydrater per dag. Helst mindre än 10.
3. Ät endast när du är hungrig. Ät inte om du inte är hungrig.
4. Det konstiga är att om du slutar äta kolhydrater (dvs endast mindre än 20 gram per dag), så förändras ämnesomsättningen nästan direkt. I normalfallet drivs våra kroppar av kolhdrater (cellernas energi). Men de kan även drivas av fett som alternativt bränsle (ketoner).
5. Eftersom kroppen har inbyggt fett, speciellt om man är överviktig, så har kroppen alltid "mat", även om man inte har ätit. Äter du inget så bränner kroppen av det egna fettet istället.
6. Redan efter någon dag eller två märker du att du inte behöver äta frukost; du är inte särskilt hungrig. Hoppa frukosten - kroppen kommer istället att bränna fettet.
7. Vad kan man då äta? Fett, kött, ägg, bladgrönsaker mm. T.ex. en bacon-spenatsallad. Stekt ägg med bacon. Fet yoghurt med lite bär. Googla "LCHF" och följ t.ex. "Diet Doctor" eller googla "keto" för engelska recept.
8. I morse åt jag ingenting - endast en kopp kaffe. Till lunch en proteinbröd-smörgås med skinka, ost, sallad och majonäs. En kopp kaffe. Där flög 6-7 gram kolhydrater. Till lunch-middag korv med rotmos (gjord på kålrot med mycket smör och fet mjölk).
9. För bevis om att ketos (när kroppen bränner fett/ketoner) fungerar:
A) jämför spädbarn som dricker modersmjölk och växer otroligt mycket. Det är i stort sett endast fett, proteiner och vitaminer mm. Väldigt lite kalorier i form av kolhydrater - dock en del laktos.
B) Det finns en vetenskalig studie som beskriver hur en fet skotte/engelsman kom in på sin lokala vårdcentral och meddelade att han tänkte svälta bort knappt 100 kg genom att enbart dricka vatten. Han ville bli övervakad av vårdcentralen. De tyckte inte att det var en bra idé men gick med på det om han låg inne på vårdcentralen den första veckan. Allt gick bra och han åkte hem. Drack endast vatten, men han åt cirka 10 gram protein (jäst) om dagen, så att kroppen inte skulle förbruka musklerna och dessutom upptäckte man att han behövde ett tillskott av kalium (tror att det var skelettet som behöver det). Mannen gick ned knappt 100 kg på ett år och drack bara vatten under denna tid (+ jäst och kalium). Han mådde fina fisken och hans värden kontrollerades hela tiden och finns i en vetnskapliga artikeln. Dvs: kroppen kan leva i stort sett helt på sitt eget kroppsfett, tills det att fettet är slut naturligtvis.
10. Det finns andra fördelar med att vara i ketos (äta mindre än 10 gram kolhydrater per dag). Om man äter sällan (högst 2 ggr per dag) och kanske fastar några dagar om året, så bildar kroppen stamceller. Dessa celler är "tomma" celler som inte bestämt vad de skall vara till - kroppen använder dessa stamceller när andra celler i kroppen tar slut. Mycket fiffigt.
En annan fördel som ofta tas upp, men som den svenska skolvetenskapen inte vill prata om, är att cancerceller endast lever på kolhydrater. En cancercell förbrukar 6 ggr mer kolhydrater/glukos än vanliga celler. Dock kan inte cancerceller leva på ketoner (vilket alltså vanliga celler kan). Det finns otaliga anekdoter om människor som haft cancer men börjat med keto och blivit av med sin cancer. Läkarna går i allmänhet inte med på att den försvunna cancern har att göra med kosten utan mest är tur. Svenska läkare brukar hänvisa till att kroppen kan bilda eget socker i processen "glukogenisis" och att detta räcker för att hålla cancern vid liv. Det finns dock en stor skara läkare och professorer i världen som ser fördelarna med ketogen kost och att det verkligen kan bota cancer. Googla t.ex. "Dr Eric Berg" på Youtube - han är en av dessa läkare och har runt 5 miljoner följare. Varje dag har han tips om mat och kroppen baserat på keto.
Hursomhelst. Ovanstående fungerar. Det kan vara lite lurigare (tar längre tid) för en del kvinnor som genomgått klimakteriet, men det går (Eric Berg har tips för detta). Jag själv gick ned 10 kg på några månader. Frugan gick ned 5 kg på 3-4 månader. Det lustiga är att frugan alltid behövt äta minst var 4:e timma annars blir hon ohanterlig. Redan tredje dagen hoppade hon frukosten och ätbehovet var bortblåst. Fantastiskt.
Det kan låta hemskt att sluta ät t.ex. smörgåsar. En fet kompis som jag rekommenderade ovanstående blev upprörd och sa att han absolut inte fungerar om han inte får en macka direkt på morgonen. Han blev förbannad på mig. Han började med ovanstående och efter ett par dagar hade han slutat äta på morgonen - lätt som en plätt. Dvs det där behovet av kolhydrater som man har försvinner i ett nafs om man följer regeln att inte äta mer än 10 gram kolhydrater per dag (sk "strikt keto"). Man kan efter några veckor inte ens förstå att man skulle längta efter en smörgås, bulle, kaka, chips eller vad för skräp man nu brukat sätta i sig. Behovet försvinner.
Följer du ovanstående så kommer du direkt att gå ned 2-3 kg på en vecka - kroppen gör sig av med vätska och annat, vilket inte behövs när kroppen inte drivs av kolhydrater. Viktnedgången därefter är lite individuell - själv gick jag ned cirka 1/2 kg per vecka.
11. Vill du skoja till det, så kan du köpa s.k. "ketostickor" på apoteket. De mäter andelen ketoner i kroppen genom att man kissar på en liten sticka - ju mörkrödare stickan blir, detso mer i ketos är man. Kul sätt att se att kroppen ställt om sin metabolism. Själv fick jag ett kvitto när jag träffade en läkare som kollade mina värden (från blodprov) inför förnyandet av körkort - hon tittade på provresultaten och nästan skrek till: "Men du är ju i ketos!!". Läkaren visste vad det var eftersom hennes dotter åt keto/LCHF, så just detta var en läkare som kände till och förstod fördelarna med ketolivsstilen.