2023-03-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
????????????????????????????????????????????????

En normalstor burk jordnötssmör på 360g innehåller drygt 2100 kcal, dvs ganska exakt ditt dagliga energibehov.

Nu hade jag ett fysiskt krävande yrke och åt bara ett mål om dagen. Gick på keto så det var inte svårt. Kunde bli ett par rejäla skedar jordnötssmör på kvällen. Ibland en hel burk. Inget jag rekommenderar men... Mina vanor är kanske extrema.
Citera
2023-03-02, 21:41
Medlem
zombie-nations avatar
Testa med och utan. Om du blir mättare av dem med jordnötter i så kanske det är värt. Räkna ut hur mycket kalorier det är i jordnötssmöret du tar i.

Du kan ju kompromissa med, ta i mindre.
Citera
2023-03-02, 22:44
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Hade inte räknat med att kreatin bundit 2-3kg. Det är ju ändå ingenting man slutarmed under/efter deff om man nu inte ska göra en show eller något. Man brukar väl rekommendera viktnedgång på 0.5kg i veckan men första två-tre veckorna brukar det gå snabbare så 10kg kanske tar 15-20 veckor om man ska hålla det i lagom takt.

Har läst något om att 1kg fett kan frigöra 70kcal per dygn så kommer gradvis minska underskottet
Citera
2023-03-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Har läst något om att 1kg fett kan frigöra 70kcal per dygn så kommer gradvis minska underskottet

Vad menar du?

Att gå ut hårt och sedan gradvis minska underskottet är sällan ett framgångsrecept. Kroppen är snabb på att anpassa sig till en crash diet och sänker ämnesomsättningen rätt fort.
Citera
2023-03-05, 23:34
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Okej! Alltså, man går ner i vikt av att vara i kaloriunderskott och det går väldigt snabbt att "äta ikapp" ett hårt träningspass om man inte riktigt tänker på vad man äter/dricker. Kanske testa att vara mer exakt i antalet kalorier du äter i några dagar för att se hur du ligger till på den fronten?

Toppenbra att du äter saker som sallad men skillnaden mellan en kycklingsallad och en halloumi- eller laxsallad är förmodligen flera hundra kalorier och det gör så klart stor skillnad i slutändan. När jag ska gå ner i vikt försöker jag öka antalet steg jag tar på en dag snarare än att köra hård cardio. Cardio bränner mer kalorier men ökar också hungerkänslorna rejält medan en långpromenad snarare dämpar min hunger.

Har du kört i två veckor är det förmodligen för tidigt att prata om någon sorts platå, kör på en vecka till och se om något händer. Om det nu visar sig att du inte ligger i ett kaloriunderskott så får du se det som att din kropp fått mer energi för att kunna bli starkare istället, vilket knappast kan ses som negativt om du tänker börja rehab snart!
Det är sant. Jag brukar inte inte ta halloumisalladerna, PT har skrivit att jag måste ta bort ost också. Om jag inte hittar lämplig sallad så köper jag bara avocado, mosar det och tillsätter citron & örtsalt och brer det över kolhydratsnål knäckebröd. Förresten, om du känner att du blir hungrig så är mitt tips att öka intaget av ägg. Jag brukar alltid ha omelett på morgonen. Det gör enorm skillnad. Idag skippade jag exempelvis middagen för att jag inte kände mig så hungrig, åt bara lite nötmix från ICA.

Men det har inte alltid varit så. Jag har skilda föräldrar och båda har heelt olika kostvanor. Pappa äter stark mat, gärna iransk & asiatisk husmanskost. Min farfar bedrev jordbruk när pappa var liten så då blev farfars barn per automatik väldigt selektiva. Mamma däremot bryr sig inte, hon kommer från en familj som låtit ungarna äta saker som de tyckte var gott, gärna kaloririk kost. Nu har det visat sig att mamma och hennes syskon/bröder är benägna att utveckla diabetes. Vissa är redan diabetiker. Eftersom barnen i första hand får mammas mytokondrier i X-kromosomen så känner jag en stark behov av att byta kost. Ok som kvinna har jag fördelen att ha 2st X-kromosomer så de kan ju kompensera varandra, men jag vill helst inte experimentera med kroppen och aktivera vilande gener.

Ang cardio så kör jag bara 15-20km-promenader för jag vill inte slita på knäna, men det känns extremt ovant att träna såhär som jag gör nu. Jag är van att ta i ordentligt på cardio, gillar att pusha mig, känna lungorna jobba, känna hur slem avlägsnas ur strupen och smaklökarna renas, hur nypumpad blod strömmar och försörjer musklerna & renar porerna... Sen står man där under lagomkalla duschen och känner sig som en nyfödd bebis. Ahhh... Så uppfriskande.

Men nu kör jag inte hård cardio och jag har märkt att jag blir helt slut mentalt efter promenaderna. Jag har ännu inte riktigt förstått varför det blir så. För det är inte som i fotboll att man måste integrera hjärnan i träningen, - typ planera nästa steg, förutse vad motståndare kommer göra, kommunicera i koder, utmana dig själv och andra osv, utan här är hjärnan på autopilot. Jag har märkt av det på andra också. Alla som kör cardio på gymmen sover mentalt, de tittar på TV-skärmarna, pillar i telefonerna, dagdrömmer... Finns noll stimulans mentalt och de blir trötta efter träningen. De klarar sig inte utan sina kaffekoppar. Men lustigt nog blir man inte trött ALLS av att köra hårdare cardio. Jag behövde iallafall ingen energidryck eller kaffe. Kände mig till och med mer "nykter" & pigg än andra som lever på koffein, mer uppmärksam, mer benägen att lära mig.

Oj det kanske blev en nördig post men... ah. Jag får köra ett tag till som PT instruerat och se om det går ner. Det kan vara jag som inte är tålmodig och förbiser andra faktorer, typ kvinnocykeln. Det här är ju en multidiciplinär fråga som kräver holistisk "approach".

EDIT:
Ahaaaa, kan det vara så att blodet åker ner när man kör långvarig lågintensiv cardio? Då kan man bli trött, särskilt om hjärtat inte pumpar upp blod till hjärnan på samma sätt som högintensiv cardio. Tänk typ blodtrycksfall. Det förklarar varför jag slocknar direkt efter promenaderna. Man kanske bör ha elektrolyter i sin flaska då. Även om det inte uppnår samma effekt som högintensiv cardio så kan elektrolyter hjälpa kroppen att reglera energinivåerna.
Senast redigerad av DinKurdia 2023-03-06 kl. 00:23.
Citera
2023-03-06, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Det är sant. Jag brukar inte inte ta halloumisalladerna, PT har skrivit att jag måste ta bort ost också. Om jag inte hittar lämplig sallad så köper jag bara avocado, mosar det och tillsätter citron & örtsalt och brer det över kolhydratsnål knäckebröd. Förresten, om du känner att du blir hungrig så är mitt tips att öka intaget av ägg. Jag brukar alltid ha omelett på morgonen. Det gör enorm skillnad. Idag skippade jag exempelvis middagen för att jag inte kände mig så hungrig, åt bara lite nötmix från ICA.

Men det har inte alltid varit så. Jag har skilda föräldrar och båda har heelt olika kostvanor. Pappa äter stark mat, gärna iransk & asiatisk husmanskost. Min farfar bedrev jordbruk när pappa var liten så då blev farfars barn per automatik väldigt selektiva. Mamma däremot bryr sig inte, hon kommer från en familj som låtit ungarna äta saker som de tyckte var gott, gärna kaloririk kost. Nu har det visat sig att mamma och hennes syskon/bröder är benägna att utveckla diabetes. Vissa är redan diabetiker. Eftersom barnen i första hand får mammas mytokondrier i X-kromosomen så känner jag en stark behov av att byta kost. Ok som kvinna har jag fördelen att ha 2st X-kromosomer så de kan ju kompensera varandra, men jag vill helst inte experimentera med kroppen och aktivera vilande gener.

Ang cardio så kör jag bara 15-20km-promenader för jag vill inte slita på knäna, men det känns extremt ovant att träna såhär som jag gör nu. Jag är van att ta i ordentligt på cardio, gillar att pusha mig, känna lungorna jobba, känna hur slem avlägsnas ur strupen och smaklökarna renas, hur nypumpad blod strömmar och försörjer musklerna & renar porerna... Sen står man där under lagomkalla duschen och känner sig som en nyfödd bebis. Ahhh... Så uppfriskande.

Men nu kör jag inte hård cardio och jag har märkt att jag blir helt slut mentalt efter promenaderna. Jag har ännu inte riktigt förstått varför det blir så. För det är inte som i fotboll att man måste integrera hjärnan i träningen, - typ planera nästa steg, förutse vad motståndare kommer göra, kommunicera i koder, utmana dig själv och andra osv, utan här är hjärnan på autopilot. Jag har märkt av det på andra också. Alla som kör cardio på gymmen sover mentalt, de tittar på TV-skärmarna, pillar i telefonerna, dagdrömmer... Finns noll stimulans mentalt och de blir trötta efter träningen. De klarar sig inte utan sina kaffekoppar. Men lustigt nog blir man inte trött ALLS av att köra hårdare cardio. Jag behövde iallafall ingen energidryck eller kaffe. Kände mig till och med mer "nykter" & pigg än andra som lever på koffein, mer uppmärksam, mer benägen att lära mig.

Oj det kanske blev en nördig post men... ah. Jag får köra ett tag till som PT instruerat och se om det går ner. Det kan vara jag som inte är tålmodig och förbiser andra faktorer, typ kvinnocykeln. Det här är ju en multidiciplinär fråga som kräver holistisk "approach".

EDIT:
Ahaaaa, kan det vara så att blodet åker ner när man kör långvarig lågintensiv cardio? Då kan man bli trött, särskilt om hjärtat inte pumpar upp blod till hjärnan på samma sätt som högintensiv cardio. Tänk typ blodtrycksfall. Det förklarar varför jag slocknar direkt efter promenaderna. Man kanske bör ha elektrolyter i sin flaska då. Även om det inte uppnår samma effekt som högintensiv cardio så kan elektrolyter hjälpa kroppen att reglera energinivåerna.

Har du så att du får mejla din pt och ta upp detta? Ett träningsschema är något man skräddarsyr så om detta inte fungerar perfekt just nu så skruvar man lite på upplägget. Filosofi är en stor del av livet så det är naturligt att du funderar och tänker som du gör ang aktiviteten. Så du kanske skulle behöva bolla lite med någon till en början.
När man är nybörjare så får man börja lite mer simpelt som du gjort med saker som "ät inte ost", medan när du blir kunnigare så blir det "jag/vi kommer äta det här idag" .
Citera
2023-03-06, 10:00
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Hade inte räknat med att kreatin bundit 2-3kg. Det är ju ändå ingenting man slutarmed under/efter deff om man nu inte ska göra en show eller något. Man brukar väl rekommendera viktnedgång på 0.5kg i veckan men första två-tre veckorna brukar det gå snabbare så 10kg kanske tar 15-20 veckor om man ska hålla det i lagom takt.

Det är värt att ta i beaktning när man beräknar hur mycket som behöver deffas är därmed tidsåtgången.
Kaloriunderskottet ska avta. Till en början ligger det för mig på 1100kcal men nöjer mig med 1000kcal. I slutet av deffen är underskottet 500kcal. Då har jag varit konservativ och tar då fettvikt*59,5 för att räkna ut det underskott som är lagom.
Deffen påbörjas 20 mars och är klar 3:e juni enligt plan. Då har jag en del marginal då målet är att vara i bra form till juli. Skulle jag sen ha ambitioner att tävla hade jag då fortsatt med så lite som 300kcal i underskott.
Senast redigerad av Triremer 2023-03-06 kl. 10:04.
Citera
2023-03-09, 18:11
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer

Kroppen kan säkert frigöra mer än så. Styrketräning och högt proteinintag är två faktorer som är muskelbesparande och som borde kunna göra att mer fett kommer från fett.

Koffein är en tredje faktor.

Fasta en fjärde.

Citat:
Vad menar du?

Att gå ut hårt och sedan gradvis minska underskottet är sällan ett framgångsrecept. Kroppen är snabb på att anpassa sig till en crash diet och sänker ämnesomsättningen rätt fort.

Han menar att av 7000 kcal kan kroppens kg fett bara förbränna 70 kcal per dygn. Alltså med 10 kg fettmassa så Max 700 kcal fett per dygn.
Citera
2023-03-10, 10:42
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Kroppen kan säkert frigöra mer än så. Styrketräning och högt proteinintag är två faktorer som är muskelbesparande och som borde kunna göra att mer fett kommer från fett.

Koffein är en tredje faktor.

Fasta en fjärde.

Han menar att av 7000 kcal kan kroppens kg fett bara förbränna 70 kcal per dygn. Alltså med 10 kg fettmassa så Max 700 kcal fett per dygn.

Ja precis så. Ju mindre fett du har ju mindra ska underskottet vara. Deffen går alltså snabbast i början men den visuella effekten mellan 10% och 8% är dock större än mellan säg 16% och 14%.

J Theor Biol. 2005 Mar 7;233(1):1-13
Citera
2023-03-20, 17:07
Medlem
Craiggs avatar
Jag kombinerade banandieten med pizza/hamburgerdieten.

Körde varannan. Ena dagen åt jag bara massa bananer (ca 10 stycken, 3 på morgonen, 3-4 på eftermiddagen och 3 på kvällen). Andra dagen åt jag panpizza eller hamburgare.

På en månad hade jag gått ner typ 8-10 kilo.
Så visst kan man äta gott och gå ner i vikt också.
Citera
2023-03-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag kombinerade banandieten med pizza/hamburgerdieten.

Körde varannan. Ena dagen åt jag bara massa bananer (ca 10 stycken, 3 på morgonen, 3-4 på eftermiddagen och 3 på kvällen). Andra dagen åt jag panpizza eller hamburgare.

På en månad hade jag gått ner typ 8-10 kilo.
Så visst kan man äta gott och gå ner i vikt också.

Vilken av dagarna var din favoritdag?
Citera
2023-03-21, 00:09
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Vilken av dagarna var din favoritdag?

Pizza/hamburgerdagen. Då fick man ju äta livets goda. Banandagarna var väl okej men jag kände mig aldrig riktigt mätt dessa dagar, antagligen för att bananer saknar fett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in