2022-10-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Exakt allt jag skrivit kan jag eller vad menar du, jag har inte kopierat något förutom dagens skörd av kost.

Jag har ju läst på universitet och att sätta mig in i kost / träning för att gå ner i vikt tog ungefär en eftermiddag :P Jag litar inte på slumpen!

Menade bara om du gjort något liknande förut. Det är ju ett stort projekt och jag undrade mest om du förläst dig senaste dagarna eller om detta bygger på din erfarenhet sedan en tid tillbaka. Jag frågar mest eftersom jag undrar om du vet hur du kommer må av att göra detta. Att må bra under tiden är nog bra om du ska lyckas.
Citera
2022-10-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Menade bara om du gjort något liknande förut. Det är ju ett stort projekt och jag undrade mest om du förläst dig senaste dagarna eller om detta bygger på din erfarenhet sedan en tid tillbaka. Jag frågar mest eftersom jag undrar om du vet hur du kommer må av att göra detta. Att må bra under tiden är a och o.

Jag har aldrig dietat egentligen har aldrig haft magrutor - nu är det dags.

Jag vet inte vad du syftar på i termer av jobbigt men just nu när jag har 1100 kalorier i mig känner jag mig inte hungrig?
Jag tycker inte det är så jobbigt? Det är lite det min trådstart handlar om. Jag har ökat protein intaget ganska mycket. Jag är alltså inte hungrig, jag känner mig lite svag möjligtvis men det är inte jobbigt.

Kan det vara så att jag har så lite muskler att min BMR (Ämnesomsättning) inte är särskilt hög d.vs jag behöver inte så mycket kalorier att hålla igång och att protein höjningen gör att jag helt enkelt har tillräckligt? jag vet inte
Citera
2022-10-27, 16:55
Medlem
Citat:
Jag har aldrig dietat egentligen har aldrig haft magrutor - nu är det dags.

Jag vet inte vad du syftar på i termer av jobbigt men just nu när jag har 1100 kalorier i mig känner jag mig inte hungrig?
Jag tycker inte det är så jobbigt? Det är lite det min trådstart handlar om. Jag har ökat protein intaget ganska mycket. Jag är alltså inte hungrig, jag känner mig lite svag möjligtvis men det är inte jobbigt.

Kan det vara så att jag har så lite muskler att min BMR (Ämnesomsättning) inte är särskilt hög d.vs jag behöver inte så mycket kalorier att hålla igång och att protein höjningen gör att jag helt enkelt har tillräckligt? jag vet inte

Kände det lite på mig när jag läste ditt första inlägg. Jag tycker att du har den typiska bilden av hur man uppnår ett skönhetsideal.
Du gör rätt så länge du inte är hungrig. Kommer hungern äter du fel och vanligast är att du inte äter tillräckligt stor volym mat. Volymen har inga gränser utan bara kalorier. Så volymen måste vara hög. Näringen får du i dig på ett sådant upplägg med ägg, fisk och grönsaker som grund.
Du kommer märka att vägen till magrutor är lång och jag hoppas du når hela vägen.
Citera
2022-10-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kände det lite på mig när jag läste ditt första inlägg. Jag tycker att du har den typiska bilden av hur man uppnår ett skönhetsideal.
Du gör rätt så länge du inte är hungrig. Kommer hungern äter du fel och vanligast är att du inte äter tillräckligt stor volym mat. Volymen har inga gränser utan bara kalorier. Så volymen måste vara hög. Näringen får du i dig på ett sådant upplägg med ägg, fisk och grönsaker som grund.
Du kommer märka att vägen till magrutor är lång och jag hoppas du når hela vägen.

Tack. Jag har räknat ut att det kommer ta uppemot 14 veckor för mig om jag äter som jag gör - jag tror dock snabbare om jag rör på mig mer.

Hur som helst om jag minns det här konversationen så kommer jag skicka PM till dig med före och efter bilder. =)
Citera
2022-10-28, 08:01
Medlem
Citat:
Tack. Jag har räknat ut att det kommer ta uppemot 14 veckor för mig om jag äter som jag gör - jag tror dock snabbare om jag rör på mig mer.

Hur som helst om jag minns det här konversationen så kommer jag skicka PM till dig med före och efter bilder. =)

Du glömmer en viktig sak i ekvationen känner jag och det är att du styrs av känslor. Vad är du för person? Är du social och rör dig mycket ute? Motivationen och att behålla den måste vara stark. Det finns bara detta i ditt liv nu och din tidigare kost kan aldrig komma tillbaka. Så den mentala biten är jag intresserad av och kanske kan hjälpa dig med.
Det finns en liten tråkig anledning att inte ens de flesta gymmare har 10-12% bf. Klart de vill ha det, men det är svårt att uppnå och bevara.
Men maten har tyvärr en för stor del i människors liv idag. Och stillasittandet. Dessa två saker sitter i hjärnan/känslorna och det kommer man få jobba med hela tiden. Hela tiden påverkas man av reklam som uppmanar en att göra saker som inte är hälsosamma.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-10-28 kl. 08:05.
Citera
2022-11-22, 20:16
Medlem
Gå ner i vikt. GI värde viktigt?

Hej,

Jag och polaren pratade lite häromdagen.

Jag försöker gå ner i vikt lite sådär halvfart. Jag successivt lär mig äta bättre. Jag orkar inte gå på en sån där omvänd zumobrottardiet och ramla ner i vikt utan jag gör det sakta och säkert. 0,5% i veckan är tanken.

Hur som helst så sa polaren att vad som är viktigt är att äta rätt typ av mat också och inte bara rätta kaloriemängden.
Han menade att GI värde t.ex är viktigt och nämnde något i stil med att "En pizza innehåller på pappret 1250 kalorier säger vi. MEN själva degen är svin högt GI värde så den pizzan blir som 1800 kalorier istället för att det höjer ditt blodsocker."
Sen har vi andra faktorer? Stress? Hur mycket hämmar stress (kortisol) viktnedgång?
Kan inte någon kunnig förklara det här egentligen? Påverkas vi så mycket utav Kortisol och GI värdet? Vissa kan ju äta allt de kommer över och ändå inte gå upp i vikt medans andra har väldigt lätt för att gå upp i vikt, så det måste ju finnas statiska mekaniska (Biologiska) processer som skiljer sig avsevärt?
Citera
2022-11-22, 20:19
Medlem
Citat:
Hej,

Jag försöker gå ner i vikt lite sådär halvfart. Jag successivt lär mig äta bättre. Jag orkar inte gå på en sån där omvänd zumobrottardiet och ramla ner i vikt utan jag gör det sakta och säkert. 0,5% i veckan är tanken.

Hur som helst så sa polaren att vad som är viktigt är att äta rätt typ av mat också och inte bara rätta kaloriemängden.
Han menade att GI värde t.ex är viktigt och nämnde något i stil med att "En pizza innehåller på pappret 1250 kalorier säger vi. MEN själva degen är svin högt GI värde så den pizzan blir som 1800 kalorier istället för att det höjer ditt blodsocker."
Sen har vi andra faktorer? Stress? Hur mycket hämmar stress (kortisol) viktnedgång?
Kan inte någon kunnig förklara det här egentligen? Påverkas vi så mycket utav Kortisol och GI värdet? Vissa kan ju äta allt de kommer över och ändå inte gå upp i vikt medans andra har väldigt lätt för att gå upp i vikt, så det måste ju finnas statiska mekaniska (Biologiska) processer som skiljer sig avsevärt?

Krångla inte till det. Dra ned på bröd o kolhydrater o socker, lite alkohol så går du ned
Citera
2022-11-22, 20:20
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Hej,

Kan inte förklara GI vetenskapen, men jag lyckades gå ner typ 8 kg på GI diet under någon/några månader innan jag gick över till LCHF en gång i tiden. Min kropp mådde i mångt om mycket bättee när jag slutade med mjöl, potatis, ris och socker iaf.
Citera
2022-11-22, 20:27
Medlem
Varför har folk så jävla svårt att förstå? Varför vägrar ni?

Mindre kcal in än ut, så går du ned i vikt. PUNKT
Citera
2022-11-22, 20:47
Medlem
Som en tidigare skrev, krångla inte till det. Tror att gi, lchf och allt vad det heter, varför det fungerar är att man faktiskt aktivt tänker mer på vad man äter. Så oavsett diet eller vad man vill kalla det så kommer man gå ner i vikt om man just aktivt tänker på vad man äter. Det gäller i högsta grad även sås och potatis eller husman som man kallar det.

Det enda är att så fort man inte äter någon diet så är det fritt fram att äta hur fan man vill om man får tro hur dom flesta lever. Känns ju galet att man ska måste äta gi för att begripa att man inte kan käka pizza 24/7 eller det är föst då man får insikt att chip och godis inte kan konsumeras i obegränsad mängd.

Ät vanligt men tänk på hur mycket du äter, min högst personliga åsikt ska tilläggas
Citera
2022-11-22, 20:54
Avslutad
Det verkar bero på hur ofta man och när man äter också.
Jag trodde allt va jävligt enkelt. Och att man skulle hålla sig undan kolhydrater osv.

Men jag testade i tre månader att bara äta ett mål om dagen.
Och då åt jag PIZZA!! Fullt med bröd och ost fan vet allt.

Gick ju hur bra som helst.

Fyllde på med skinka och kebabkött och grejer så jag fick upp proteinhalten. Bakade själv.

Har pendlat så många gånger opp och ner och talar enbart av personlig erfarenhet.
Det verkar va skitsamma vad man äter så länge man håller koll på kalorierna

Förbrukar kroppen 2500 kcal per dag Så är det 2500 kilokalorier dvs ENERGI UT.
Intar du bara 1500Kcal så är det helt omöjligt att lägga på sig vikt.

För hur ska du kunna gå upp i vikt (energi) Om du inte tillför mer än du gör av med?

Det vore som att tanka bilen med 80 liter. Köra 50 mil och sen ha 120 liter i tanken.
Energi har alltså tillkommit helt magiskt vilket är helt omöjligt.

Nä man äter det man vill och håller koll på kalorierna det verkar va nr1.
Har pendlat upp och ner säkert 10ggr. kcal in och ut har alltid funkat oavsett mat
Citera
2022-11-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Kan inte förklara GI vetenskapen, men jag lyckades gå ner typ 8 kg på GI diet under någon/några månader innan jag gick över till LCHF en gång i tiden. Min kropp mådde i mångt om mycket bättee när jag slutade med mjöl, potatis, ris och socker iaf.

Fast nu va väl GI, att man skulle äta sådant som hade lågt GI?

Snabbmakaroner har högre GI än 12 minuters

Sedan så spelar ju sammansättningen roll med

Röd mjölk har lägre än blå mjölk

Det ger säkert en något bättre kosthållning att köra på det, och säkert något jämnare blodsocker.

Men men det gör nog bara lite marginell skillnad för hur fet eller smal man blir
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in