2022-06-23, 15:52
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Tycker du resonerar bra. Kan man mäta de gånger man rör sig så tror jag också att det innebär det antagligen att man sitter stilla mycket. Man ska klara sig utan en klocka. Barn klarar det där utmärkt och man torde vara smartare än ett barn som vuxen.

Absolut klarar man sig utan en klocka om man har någorlunda bra självinsikt.
Men även om man sitter ner så förbränner man olika mycket beroende hur aktiverad man är mentalt och jag tror många glömmer bort den biten.
Man borde fortfarande röra på sig av hälsoskäl även om man kan göra aktiviteter som förbränner mer än andra.
Citera
2022-06-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Absolut klarar man sig utan en klocka om man har någorlunda bra självinsikt.
Men även om man sitter ner så förbränner man olika mycket beroende hur aktiverad man är mentalt och jag tror många glömmer bort den biten.
Man borde fortfarande röra på sig av hälsoskäl även om man kan göra aktiviteter som förbränner mer än andra.

Ja, håller med dig om att man ska röra sig.
Att ha en "morsa" på armen som ska bedöma en dygnet runt låter som ett straff.
Det finns en inbyggd kalori-räknare i huvudet hos alla människor. Vill man inte lyssna på den så tror jag inte det hjälper att köpa prylar. Hälsa kan inte köpas för pengar.

Men dyra bilar verkar få oss ohälsosamma svenskar att må bättre i vardagen så jag vet inte om det påståendet stämmer.
Citera
2022-06-25, 12:03
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Ja, håller med dig om att man ska röra sig.
Att ha en "morsa" på armen som ska bedöma en dygnet runt låter som ett straff.
Det finns en inbyggd kalori-räknare i huvudet hos alla människor. Vill man inte lyssna på den så tror jag inte det hjälper att köpa prylar. Hälsa kan inte köpas för pengar.

Men dyra bilar verkar få oss ohälsosamma svenskar att må bättre i vardagen så jag vet inte om det påståendet stämmer.

Men är det inte lite vad som efterfrågas i tråden trots allt? Vill man räkna kalorier på riktigt med siffror och vara exakt osv så skulle jag aldrig personligen ha koll.
Det behöver inte heller vara som ett straff utan kanske även en uppmuntran när man upptäcker att man förbränner kalorier av sånt man inte hade förväntat sig.

Egentligen vill jag inte uppmuntra folk till köpa såna klockor , utan tycker folk borde förstå de lönar sig även för vikten att dammsuga och moppa golvet, hålla på med någon hobby där de sker tankeverksamhet och mycket mer.
Tanken om att enbart träningen är det som räknas får nog många att bara ge upp och kanske blir deprimerade.
Citera
2022-06-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Men är det inte lite vad som efterfrågas i tråden trots allt? Vill man räkna kalorier på riktigt med siffror och vara exakt osv så skulle jag aldrig personligen ha koll.
Det behöver inte heller vara som ett straff utan kanske även en uppmuntran när man upptäcker att man förbränner kalorier av sånt man inte hade förväntat sig.

Egentligen vill jag inte uppmuntra folk till köpa såna klockor , utan tycker folk borde förstå de lönar sig även för vikten att dammsuga och moppa golvet, hålla på med någon hobby där de sker tankeverksamhet och mycket mer.
Tanken om att enbart träningen är det som räknas får nog många att bara ge upp och kanske blir deprimerade.

Mjo du har nog rätt i att det är lite vad som efterfrågas. Jag förstår att tekniken lockar och blivit populär nu när den är mainstream och når alla samhällsgrupper. Det är gamla innovationer i grunden som man vidareutvecklat och det är fortfarande ungefär lika korkad kod som de var när man var ung och nästan bara unga killar använde internet och spelade datorspel. Minns själv att det var kul att utforska den världen av teknik. Men det är fortfarande bara "dumma leksaker" tycker jag och utbyggnaden av trådlöst internet har gjort att företagen kan koppla upp prylarna och hjärntvätta användaren med budskap alla dygnets timmar.
Dessa prylarna gynnar någon, men knappast användaren som väljer att tro på sin klocka istället för sin egna kropp.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-06-26 kl. 09:00.
Citera
2022-07-09, 12:54
Medlem
Jaggermeisters avatar
Ligger på low carb diet; Är quinoa för mycket?

Hej,

Har blivit alldeles för rund om magen, så det börjar bl dags för viktminskning på allvar nu.

Längd : 169cm
Vikt: 77kg
Var vältränad förr, men nu är det enbart bukfett.

Började min diet för 3 dagar sedan. Brukar variera mellan lax och kyckling.
Äter 2 ggr om dagen.

Lax i ugn (en filé från ett 4-pack)
Salladsmix med böngroddar, gröna ärtor, bladspenat. Och så ca 0.5dl KOKT quinoa.

Låter det bra för viktminskning?
Citera
2022-07-09, 12:58
Medlem
vadsadusadus avatar
Det låter som om det inte kommer hålla i längden. Du kommer behöva äta mer, även om du satsar på viktminskning.
Citera
2022-07-09, 12:58
Medlem
Witkos avatar
Quinoa verkar innehålla 60% kolhydrater, om du kör lowcarb så lär det inte vara något bra att stoppa i sig.
Citera
2022-07-09, 13:03
Medlem
episcopuss avatar
Se över vad du äter och vad kroppen verkligen behöver. Ät mat som ger mycket volym per kcal, p s v håller magen sig mätt längre. Sen är det ju alltid viktigt att röra på sig för att stimulera ämnesomsättning. Och glöm inte att ligga på ett sunt energiunderskott för att gå ner i vikt. För stort energiunderskott gör bara att kroppen kommer att skrika efter snabb energi. Finns inga quick fixes, tänk långsiktigt.

Den här menyn tillsammans med ca 8km power walk och sneare löpning varannan dag fick mig att droppa 50+ kg på ett år. I efterhand lite extremt med ungefär 1 kg per vecka.

Frukost
150 gr fil
35 gr müsli
1 st knäckebröd m ost
1 kopp kaffe

Mellanmål
100 gr kvarg och lite nötter

Lunch
75gr ruccolasallat
150gr stekt kyckling
35gr kikärtor
35gr linser
35gr kidneybönor
30gr fetaost
20gr rödlök
3ml balsamvinäger
5gr jordnötter
5gr cashewnötter
2gr russin
2gr torkad papaya
1st kokt ägg

Mellanmål
100 gr kvarg och lite nötter

Middag
75gr ruccolasallat
150gr stekt kyckling
35gr kikärtor
35gr linser
35gr kidneybönor
30gr fetaost
20gr rödlök
3ml balsamvinäger
5gr jordnötter
5gr cashewnötter
2gr russin
2gr torkad papaya
1st kokt ägg

https://kostbevakningen.se
Senast redigerad av episcopus 2022-07-09 kl. 13:13.
Citera
2022-07-09, 13:04
Medlem
Masingas avatar
Ät mer, men undvik stärkelseprodukter.
Citera
2022-07-09, 13:05
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Quinoa verkar innehålla 60% kolhydrater, om du kör lowcarb så lär det inte vara något bra att stoppa i sig.
Du får ju kolla hur mkt per 100g oxå.

1dl okokt är ca 60gram. 1dl sväller till 2,5dl kokt. Jag äter ca 0.5dl kokt per måltid.
Citera
2022-07-09, 13:06
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Ät mer, men undvik stärkelseprodukter.
Kan du ge tips på vad?

Typ avokado? Äpple osv?
Citera
2022-07-09, 13:09
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Kan du ge tips på vad?

Typ avokado? Äpple osv?
Ja, avokado är bra fetter. Äpple kan du äta som mellanmål. Ägg,lax,kyckling,kött, grönsaker mm . Ät bara som vanligt men lite mindre portioner och kör din cardio. Det är väldigt enkelt så du behöver inte vara så osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in