Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Att Bob Dylan är fullständig förkrossande överlägsen musiker jämfört med alla andra.
Om vi skulle sätta in allt på en skala så spelar BD naturligtvis ensam i högsta ligan, sedan kommer ingenting, sedan kommer ingenting, sedan kommer Leonard Cohen i division 3, sedan kommer Morrissey i division 4, sedan kommer ingenting, sedan kommer alla andra i gärdsgårdsserien - division 6.
Detta brukar folk störa sig på, "Jävls musiksnobb" - brukar de säga, av någon oförklarlig anledning. Det finns inget snobbigt alls i detta. Dylan är en folksångare. Hans texter och musik appellerar till den vanliga människan, den lilla människan som ofta befinner sig på botten av samhället pga sitt sunda förnuft.
De snobbiga är ju posörerna, de som hycklar och godhetssignalerar. Karriärister med köpta pk-åsikter – de är snobbarna.
Fattar inre varför min musikåsikt är kontroversiell, men det är den, varför jag postar inlägget just i denna tråd.
Någon som håller med mig?
Alltså Dylan är en fantastisk låtskrivare men som musiker är han inte bland de bättre enligt mig. Faktum är att de bästa versionerna av hans låtar har jag hittat på covers.
Ex Patti Smith - Changing of the Guards, Joan Baez - North Country Blues. INTE Guns n Roses - Knocking on Heavens Door.
Sedan så gör Bob Dylan så himla fantastisk musik att jag lyssnar på mycket av det han framträder själv med.
Fö så är Guns n Roses inte heller bra, det är bara objektiv fakta. Enda bra de gjort är första halvan (tills han börjar sjunga med sin klassiska röst) av deras demoversion av Don't Cry.