2020-04-12, 04:49
Medlem
Håkan Hellström och winnerbäck usch vilka jävla sopor.
Citera
2020-04-12, 05:47
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
man kanske vill ha konsten också
I de flesta seriösa torrenter finns det scans av booklets med..
Citera
2020-04-12, 06:11
Medlem
Det går att lyssna på musik från alla politiska riktningar, bara musiken är bra nog. Det gäller oavsett vilken kant du tillhör.

Alla människor har "guilty pleasure", omfamna dem istället för att skämmas för dem.

Jag föredrar inspelad musik framför livemusik.

Jag saknar tiden då musikvideon var ett måste. Speciellt MTV's 120 minutes med independentmusik och konstnärliga videos. Upptäckte många band därigenom, ibland genom att videon fascinerade, och efter ett tag uppskattade man låten också.

En CD som inte utsaats för loudness ears låter bättre än samma på vinyl, givet liknande utrustning.

The Beatles är överskattade, de simpla poplåtarna är trista, och deras försök in i djupare musik faller ganska platt.
Citera
2020-04-12, 06:14
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag antar att det är kontroversiellt att säga att Bob Dylan INTE är ett geni.. Jag älskar flera av hans album - men de flesta är knappast "geniala".. Endast skivorna från perioden 65-66 tycker jag kan kallas för geniala - övriga album har varierande kvalité.. ömsom vin, ömsom vatten..

Vad säger ni: är Dylan ett riktigt geni?

Tja, jämfört med fjanten Eddie Meduza så är han nog ett geni ändå..
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-04-12 kl. 06:16.
Citera
2020-04-12, 06:23
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Att Bob Dylan är fullständig förkrossande överlägsen musiker jämfört med alla andra.

Om vi skulle sätta in allt på en skala så spelar BD naturligtvis ensam i högsta ligan, sedan kommer ingenting, sedan kommer ingenting, sedan kommer Leonard Cohen i division 3, sedan kommer Morrissey i division 4, sedan kommer ingenting, sedan kommer alla andra i gärdsgårdsserien - division 6.

Detta brukar folk störa sig på, "Jävls musiksnobb" - brukar de säga, av någon oförklarlig anledning. Det finns inget snobbigt alls i detta. Dylan är en folksångare. Hans texter och musik appellerar till den vanliga människan, den lilla människan som ofta befinner sig på botten av samhället pga sitt sunda förnuft.

De snobbiga är ju posörerna, de som hycklar och godhetssignalerar. Karriärister med köpta pk-åsikter – de är snobbarna.

Fattar inre varför min musikåsikt är kontroversiell, men det är den, varför jag postar inlägget just i denna tråd.

Någon som håller med mig?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-04-12 kl. 06:25.
Citera
2020-04-12, 07:15
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Att Bob Dylan är fullständig förkrossande överlägsen musiker jämfört med alla andra.

Om vi skulle sätta in allt på en skala så spelar BD naturligtvis ensam i högsta ligan, sedan kommer ingenting, sedan kommer ingenting, sedan kommer Leonard Cohen i division 3, sedan kommer Morrissey i division 4, sedan kommer ingenting, sedan kommer alla andra i gärdsgårdsserien - division 6.

Detta brukar folk störa sig på, "Jävls musiksnobb" - brukar de säga, av någon oförklarlig anledning. Det finns inget snobbigt alls i detta. Dylan är en folksångare. Hans texter och musik appellerar till den vanliga människan, den lilla människan som ofta befinner sig på botten av samhället pga sitt sunda förnuft.

De snobbiga är ju posörerna, de som hycklar och godhetssignalerar. Karriärister med köpta pk-åsikter – de är snobbarna.

Fattar inre varför min musikåsikt är kontroversiell, men det är den, varför jag postar inlägget just i denna tråd.

Tycker du att de flesta av Dylans skivor är "förkrossande överlägsna"?
Citera
2020-04-12, 07:20
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Tycker du att de flesta av Dylans skivor är "förkrossande överlägsna"?

Nej, hans kristna plattor var inte alltid "överlägsna". Sedan gjorde han några medvetet svaga skivor, "intentional bad records". De senaste är kanske inte heller överlägsna, typ "Tempest". Men oj vad mycket bra han har producerat under så lång tid.
Citera
2020-04-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
YES Tuff-Pungskraparn! Skrev för några sidor sedan att jag tyckte att det var rätt av Elvis att fôrsöka banna dom från USA. Var i ett riktigt fyllebråk en kväll med engelsmän angående detta.
Så jo, jag har en riktig Beatles- irritation fast samtidigt så hör jag så många andra i ett riktigt brett spektrum- från Gene Simmons till Lemmy -som avgudar Beatles. Jag ger inte upp. Kanske kommer att lyssna lite. Men det är bara att man blir så irriterad på punkare och på Beatles då man är raggare. Man är äkta vara då dom alltid är så hala liksom. Hippie John Lennon blev ju trots allt skjuten av någon som han själv. Det händer inte oss rockare.
Oj! Dina åsikter var definitivt starkare än mina. Jag tycker Beatles är okej, lite bättre än det mesta som spelas på radio. Men förstår inte alls hur många som ändå anser sig vara musikintresserade tycker om dem så mycket.
Citera
2020-04-12, 10:12
Medlem
Citat:

Alltså Dylan är en fantastisk låtskrivare men som musiker är han inte bland de bättre enligt mig. Faktum är att de bästa versionerna av hans låtar har jag hittat på covers.
Ex Patti Smith - Changing of the Guards, Joan Baez - North Country Blues. INTE Guns n Roses - Knocking on Heavens Door.
Sedan så gör Bob Dylan så himla fantastisk musik att jag lyssnar på mycket av det han framträder själv med.

Fö så är Guns n Roses inte heller bra, det är bara objektiv fakta. Enda bra de gjort är första halvan (tills han börjar sjunga med sin klassiska röst) av deras demoversion av Don't Cry.
Citera
2020-04-12, 11:24
Medlem
skotittares avatar
Citat:

Att han är en bra låtskrivare är väl kanske en sak. Men på vilket sätt är han en fantastisk musiker?
Citera
2020-04-12, 11:55
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungskraparn
Oj! Dina åsikter var definitivt starkare än mina. Jag tycker Beatles är okej, lite bättre än det mesta som spelas på radio. Men förstår inte alls hur många som ändå anser sig vara musikintresserade tycker om dem så mycket.

Jo därför att jag inte är stolt över att vara en Beatles- hatare. Detta är en den grundläggande mesta kontroversiella musikalåsikten.
Jag är redo att betra mig därför att något måste göras.
Citera
2020-04-12, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag antar att det är kontroversiellt att säga att Bob Dylan INTE är ett geni.. Jag älskar flera av hans album - men de flesta är knappast "geniala".. Endast skivorna från perioden 65-66 tycker jag kan kallas för geniala - övriga album har varierande kvalité.. ömsom vin, ömsom vatten..

Vad säger ni: är Dylan ett riktigt geni?

Tja, jämfört med fjanten Eddie Meduza så är han nog ett geni ändå..

Dylan? Jösssssses! Han är en fruktansvärt tråkig gnällgubbe, (+ en usel sångare + munspelare + gitarrist å allt annat han rör i tonväg), som jag bara har hört en enda bra inspelad låt med ("It's not dark yet"). Jag hade oturen att gå förbi stora scenen på Roskilde då han spelade live där i slutet av 90-talet. Jag/vi stod ut i 2-3 låtar. Fruktansvärt tråkig livetillställning. Man står ju inte ut med karln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in