Citat:
Ursprungligen postat av
Oakenshield
Och när vi ändå är på humör kan vi ta en sak till. Progfansens elitism när det kommer till skräp som t.ex Magma.
Jag har varit ett progfan i snart när på 40 år och lyssnat på det mesta. Bland det värsta som finns är alla dessa "jag är mer prog än du"-fåntrattar som ska försöka läxa upp en med att man "inte fattar" band som Magma. Detta avskräde till dynga som endast hör hemma i den progressiva soptunnan. Jag fattar. Jag fattar att det är skräp och att ni försöker vara pretentiösa och lite finare i kanten om nån inte gillar denna hemska ensemble. Jag skiter i deras jävla språkuppfinnande eller hur excentriska de är. Det är skit och oavsett om du är en snorig 20-åring som plötsligt ska verka ball inom prog eller en fet stugsittande gubbe med stor skivsamling så är det skit. I mina öron. Kom inte farande med nån uppläxning eller historielektion.
Tveksamt om det är en kontroversiell åsikt, eftersom de flesta aldrig har hört talas om dem. Men du som brukar vara en vettig människa: vad är det som stör dig med Magma? Varför är det dynga? Jag var tretton bast när jag köpte min första platta med dem, och inte fan brydde jag mig om vad som var fint i kanten då (lika lite som nu), men det lät ju som ... ingenting annat. Hypnotiserande. Totalknasig prog-gospel-jazz, som jag blev absorberad av. Det är det fortfarande, sedan får de väl sjunga på vilket språk de vill. Har sett dem live två gånger nu, och det hör till mina bättre konsertupplevelser.