2016-12-15, 12:22
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Någon som har koll på USPS?

Hej!

Beställde en bok den 22 november, enligt försändelse-id har det den 11 december lämnat Turkiet(!) men efter det har det inte hänt något. Har försökt googla och enligt en del forum syns inte USPS försändelse-id utanför USA men att det kommit till Turkiet syntes tydligen. Hur länge ska det egentligen ta innan man får sitt paket? Företaget skickade det tydligen så billigt det gick och hade jag vetat det hade jag ju frågat om det gick att få det snabbare och dyrare.

Det är 2016 och själv flyger jag till USA hur snabbt som helst. Men ett paket ska tydligen ta mer än 3 veckor att få. Hade jag vetat om det hade jag skickat efter det mycket tidigare då det är en julklapp. Nu börjar jag bli orolig. Ringde till finska posten ( bor i Finland) och enligt dom så ska det inte vara något problem med tullningen utan det kommer att komma ganska så snabbt bara det kommer till Helsingfors flygplats. Hur många omvägar ska det ta innan det kommer till Finland? Är det fler omvägar än Turkiet, för därifrån har det ju tydligen redan "departed"?

Är det någon som har en mail till dom som faktiskt går att använda? Det enda jag hittar är där man kan skriva in att paketet är försvunnet och om man har ringt polisen o.s.v. och det känns ju inte riktigt rätt... Jag vill ju bara veta var mitt paket är...

Tacksam för svar då jag håller på att bli smått galen på det här då det inte är långt kvar till julafton...
2016-12-15, 20:15
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory.House
Beställde en parfym flaska som skulle ta 3 dagars frakt nu har det gått 1 vecka.

Inrikes?
2016-12-16, 14:36
Medlem
Bigtimepommess avatar
Citat:
Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
Fortfarande samma sedan den 4 december. Kul! tio arbetsdagar har gått och ännu ingen försändelse.
2016-12-16, 15:08
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Hej!

Beställde en bok den 22 november, enligt försändelse-id har det den 11 december lämnat Turkiet(!) men efter det har det inte hänt något. Har försökt googla och enligt en del forum syns inte USPS försändelse-id utanför USA men att det kommit till Turkiet syntes tydligen. Hur länge ska det egentligen ta innan man får sitt paket? Företaget skickade det tydligen så billigt det gick och hade jag vetat det hade jag ju frågat om det gick att få det snabbare och dyrare.

Det är 2016 och själv flyger jag till USA hur snabbt som helst. Men ett paket ska tydligen ta mer än 3 veckor att få. Hade jag vetat om det hade jag skickat efter det mycket tidigare då det är en julklapp. Nu börjar jag bli orolig. Ringde till finska posten ( bor i Finland) och enligt dom så ska det inte vara något problem med tullningen utan det kommer att komma ganska så snabbt bara det kommer till Helsingfors flygplats. Hur många omvägar ska det ta innan det kommer till Finland? Är det fler omvägar än Turkiet, för därifrån har det ju tydligen redan "departed"?

Är det någon som har en mail till dom som faktiskt går att använda? Det enda jag hittar är där man kan skriva in att paketet är försvunnet och om man har ringt polisen o.s.v. och det känns ju inte riktigt rätt... Jag vill ju bara veta var mitt paket är...

Tacksam för svar då jag håller på att bli smått galen på det här då det inte är långt kvar till julafton...

Vad jag vet så kan det ta flera veckor om avsändaren väljer first-class, som typ är som ekonomibrev i Sverige.

Så många omvägar borde det inte ta ifrån Turkiet till Finland.

Prioritaire eller helst ems går mycket fortare. Nu är det ju jul snart med många försändelser som skickas. Tror man behöver välja till registrered för att det vara spårbart efter avresa ifrån US.

Är nog bara att vänta.
Senast redigerad av miikos 2016-12-16 kl. 15:11.
2016-12-16, 23:21
Medlem
Elementarts avatar
Brukar folk skicka redan inslagna paket? Jag tänkte skicka en julklapp med lite blandande småsaker till en kompis.
2016-12-16, 23:25
Postnord har nog tagit till sig av kritiken. Jag skickade ett paket till en släkting +30 mil bort nu i juletider och den kom fram redan nästa dag. Förut kunde det ta en vecka minst.

Sen har man ändå hört om brev/paket som försvunnit i det tomma intet.
2016-12-17, 00:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Brukar folk skicka redan inslagna paket? Jag tänkte skicka en julklapp med lite blandande småsaker till en kompis.

Måste skicas "låda i låda" issåfall, dvs stoppa ner det fint inslagna paketet i en grov låda som skyddar det.
2016-12-17, 04:45
Medlem
Varför får ens folk som arbetar på Postnord lön?

Dom är helt värdelösa på att göra sitt jobb, nästa gång jag tänker beställa något åker jag nog hellre igenom hela landet och hämtar paketet själv.

Någon som vill starta en namninsamling för att göra så att folk som arbetar på Postnord aldrig mer får lön? eller att dom sparkar alla jävla IQ befriade personer som arbetar där och ersätter dem med nytt folk?
2016-12-17, 05:19
Medlem
Cannamupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Postnord har nog tagit till sig av kritiken. Jag skickade ett paket till en släkting +30 mil bort nu i juletider och den kom fram redan nästa dag. Förut kunde det ta en vecka minst.

Sen har man ändå hört om brev/paket som försvunnit i det tomma intet.

Kort och väldigt förenklat så ju längre avstånd ju snabbare leverans.
Varför? Försändelsen flygs då istället för att skickas med tåg/lastbil som då tar längre tid.

Sen beror det också på en hel del andra faktorer men i regel gäller detta för försändelser inrikes.
2016-12-17, 08:20
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrfblevjagbannad

Dom är helt värdelösa på att göra sitt jobb, nästa gång jag tänker beställa något åker jag nog hellre igenom hela landet och hämtar paketet själv.

Någon som vill starta en namninsamling för att göra så att folk som arbetar på Postnord aldrig mer får lön? eller att dom sparkar alla jävla IQ befriade personer som arbetar där och ersätter dem med nytt folk?

Jag personligen tror dock att mycket av felen ligger på organisatorisk nivå, t.ex. vid övergången till postnord var det ju helt bedrövligt, stora företag(jag jobbade där) som skickar 1000tals paket varje dag lyckades inte leverera om och om igen, sen ska ju såklart surkärringarna utnyttja detta till max och gnälla sig i fördärvet för att senaste kioskdäckaren inte dök upp på utlovad klockslag.
2016-12-17, 10:52
Medlem
Har inte fått SMS om uthämtning av paket

Jag har beställt lite grejer på internet, och spårningen av paketet (på Postnord) säger att paketet är framme på uthämtningsstället och att posten ska ha skickat SMS till mig om detta. Jag har dock inte fått något SMS. Detta SMS innehåller ju koden som gör att jag kan hämta ut paketet. Jag har kollat om jag har skrivit in fel mobilnummer på hemsidan men det har jag inte gjort.

Går det att hämta ut paket utan det där numret? T.ex. med enbart leg?
2016-12-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrfblevjagbannad

Tror du cheferna skulle sparka sig själva?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in