2017-09-14, 00:49
Medlem
Monorailcats avatar
Har Postnord helt sonika slutat dela ut försändelser från Kina? Har sporadiskt handlat en del prylar till elektronikprojekt och drönare senaste åren och aldrig haft problem med leveranser tidigare. På senaste tiden har dock 4 av 5 leveranser helt sonika uteblivit och har efter tre månader gett upp hoppet om att få se röken av dem. Två av försändelserna var spårbara och det står hos EMS att paketen ankommit till Sverige men sen är det dött. Är det leverans med DHL eller motsvarande som gäller nu om man ska handla från något från Kina?
Senast redigerad av Monorailcat 2017-09-14 kl. 00:51.
2017-09-14, 00:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Har Postnord helt sonika slutat dela ut försändelser från Kina? Har sporadiskt handlat en del prylar till elektronikprojekt och drönare senaste åren och aldrig haft problem med leveranser tidigare. På senaste tiden har dock 4 av 5 leveranser helt sonika uteblivit och har efter tre månader gett upp hoppet om att få se röken av dem. Två av försändelserna var spårbara och det står hos EMS att paketen ankommit till Sverige men sen är det dött. Är det leverans med DHL eller motsvarande som gäller nu om man ska handla från något från Kina?

Det har blivit en kraftig försämring på senare tiden vad det gäller Kina-paketen.

Förut som var det typ 9 av 10 som kom fram som dom skulle, nu är man glad om hälften kommer fram.

Jag köpte 10st e-bay prylar från olika säljare i slutet av Juli, ingen av dom har kommit fram (2 av dom har dock ett par dagar kvar innan leveranstiden går ut).
Av dom 5 prylar jag köpte i slutet av Augusti så har 4 kommt fram under veckan.

Verkar som en hel batch försändelser bara försvunnit.
2017-09-14, 02:33
Medlem
Monorailcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det har blivit en kraftig försämring på senare tiden vad det gäller Kina-paketen.

Förut som var det typ 9 av 10 som kom fram som dom skulle, nu är man glad om hälften kommer fram.

Jag köpte 10st e-bay prylar från olika säljare i slutet av Juli, ingen av dom har kommit fram (2 av dom har dock ett par dagar kvar innan leveranstiden går ut).
Av dom 5 prylar jag köpte i slutet av Augusti så har 4 kommt fram under veckan.

Verkar som en hel batch försändelser bara försvunnit.

Skit också. La totalt fem ordrar i slutet av Juni/början på Juli från säljare på Aliexpress jag handlat från förr utan problem och har bara fått en av fem. Postnord har ju grinat om att det kommer mycket från Kina. Man kan undra om paketen ligger på hög någonstans i väntan på sortering och kommer fram tillslut eller om de ligger på någon tipp vid det här laget. Att "tappa" bort några batchar vore ju ett tämligen effektivt sätt att avskräcka folk från att handla från Kina om man ska vara lite konspiratorisk. Det blir väl större enskilda ordrar med DHL-frakt framöver som gäller.
2017-09-14, 10:39
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kan komma fram senare ibland. Men om det inte är i norrlandsinland eller skärgård så borde paketet ha kommit fram på två veckor.

Vilket fraktjänst och bolag användes? Ibland så kan man få tillbaka pengarna plus ersättning för innehållet, men det beror på vilken tjänst som används.
Postnord valde jag, och skickade det som brev med frimärken. Vikt ca 2 kg, värde 1500 kr. Är väl helt oförsäkrat då?

Paketet skickades från Göteborg till en grannstad.
2017-09-14, 11:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Skit också. La totalt fem ordrar i slutet av Juni/början på Juli från säljare på Aliexpress jag handlat från förr utan problem och har bara fått en av fem. Postnord har ju grinat om att det kommer mycket från Kina. Man kan undra om paketen ligger på hög någonstans i väntan på sortering och kommer fram tillslut eller om de ligger på någon tipp vid det här laget. Att "tappa" bort några batchar vore ju ett tämligen effektivt sätt att avskräcka folk från att handla från Kina om man ska vara lite konspiratorisk. Det blir väl större enskilda ordrar med DHL-frakt framöver som gäller.

Lyckligtvis så är det ju enkelt att få pengarna tillbaka från Ebay/Ali.

Lite irriterande bara, frakten är ju inte direkt snabb som det är och sen behöva beställa om och vänta ytterligare 1-2 månader.
2017-09-16, 02:29
Medlem
vilka dagar kommer posten?

är det mån-fre mellan kl 10-12?
2017-09-16, 18:41
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
är det mån-fre mellan kl 10-12?

Om det inte är skärgården eller långt ut på landsbygden, så kommer vanligen posten mellan kl 9 och kl 16 måndag till fredag.
2017-09-17, 04:36
Medlem
Om man gör en beställning på nätet som skickas som paket, kommer den då tilll närmsta postombud? eller finns det en chans att jag får hem den i brevlådan?
2017-09-17, 09:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders2010
Om man gör en beställning på nätet som skickas som paket, kommer den då tilll närmsta postombud? eller finns det en chans att jag får hem den i brevlådan?

Ja, du kan få hem det, men...

Postlåda? Storlek?
Postfack? Storlek?
Brevinkast? Storlek?
Bostadsort kan spela in.
Vem brevbäraren är kan spela in. Är du känd av denne...

Och framförallt...

Vad är paketets storlek?

Att det eventuellt skulle få plats i din enhet är heller inget bevis på att det avlämnas där. Du kan lika gärna få gå till ombud.
2017-09-17, 12:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders2010

Om det går som paket utan "till dörren" tjänst eller lantbrevbärare så blir det att hämta hos ombud, går det som brev/varubrev så kommer det till dörren om det får plats (och ibland tar dom med sih det ändå och ringer på).
2017-09-17, 17:27
Medlem
-spitzlix-s avatar
Postnords " Skicka lätt " kommer avi via sms eller per brev?
2017-09-17, 19:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Postnords " Skicka lätt " kommer avi via sms eller per brev?

SMS om ett nummer för det har angetts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in