2019-09-15, 11:44
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant att du tar upp detta fall. Det finns faktiskt likheter som är skrämmande. Dyra objekt som triggar fantasin och habegäret till den grad att liv förstörs.

I detta fall med en lägenhet med sjöläge på Norr Mälarstrand till underpris, ensidigt avtal utanför familjerättens ramar, och motpartens "förvaltning" av barnens framtida arv ger mig rysningar av obehag, för det finns likheter i hur egendom andra människor äger, hanteras.

Scheinvillan var en fastighet med sjöläge i Danderyd, där Dr.Brasa hade en kreativ finansiering som han kallade för "yeah" om jag minns rätt!

Dr.Brasas stora riv-och byggplaner skulle finansieras utan att det kostar honom något. Den "brillianta" planen var att försäkringsbolaget skulle bekosta härligheten. Därför tände han eld på huset, men det brann dåligt och polisen hittade spår.

Där var det fler fastighetsspekulanter med kassabrist som ville ha härligheten. En granne förfalskade testamente, och förlorade den tvisten och några miljoner i kostnader.

Det handlar om en brottslighet, där man genom kreativa avtal, bodelningar, gåvobrev, testamenten, får äganderätten till egendom, istället för att betala med reda pengar.

Den likhet mellan fallen som är uppseendeväckande är att HOL och Dr. Brasa väljer samma advokat, Thomas Olss*n, när det brinner i knutarna!

Det förekommer ofta i just bodelningar och testamenten, att saker får fötter, en brottslighet polisen har noll koll på och kallar civilrättsligt. Vi har haft diskussionen i trådar om gamlingar som får lagfarten kapad. Dr. Brasa tråden är också intressant, där han fortsätter att göra olika skenavtal, där egendom byter ägare utan att de rätta ägarnas vetskap. Flera intressanta tvister där.

Många bra inlägg du har skrivit! Hela historien är tragisk men även stinker av något svårdefinierad bakgrundshistoria! Karins görande är väldokumenterad och lämnar inget tvivel att det handlar om en mycket trasig människa i flera avseenden men det är bara halva sanningen. Hon beskylls konsekvent för att spela offer men när man tittar lite djupare i detta hittar man den "perfekta offret" gestaltad av Henrik! Henrik är hotad, förföljd, skjuten av en galen kvinna men hans kanske en aning "suspekta" roll inte kan ifrågasättas. Henrik samlar bevis, allt dokumenterad och anmält, Karin klarar inte av det enklaste momenten till att försvara sig själv. Hon dricker, våldsam, labil och mycket mer som bara belastar henne! Karin är det givna förloraren från dag ett! Och det visste Henrik och vet än idag!
Alla som har följt tråden och inte tjafsar i all oändlighet om Karins brister (hänvisad till egna erfarenheter) förstår att Henrik hade aldrig avsikt att göra upp med Karin på ett hederligt sätt! Om någon då är det H som hade de basta kunskaper om alla mentala labilitet hos Karin och skickligt nyttjat detta till sin egen fördel! H hänvisar till "barnens basta" men det mest genomskinliga är att "barnens basta" har enbart handlat om en lyxkåk på Norr Mälarstrand och ingenting annat!
Citera
2019-09-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Visst hade hon kunnat det, men hon ville behålla lägenheten. Hon hade 60% obelånat i den. Den var en bra penningplacering på objektiva grunder. En sak som måste ha varit retsamt för HOL, där det bara blir dyrare och dyrare att köpa ut KL genom korrekta juridiska åtgärder i bodelningen. Vad jag uppfattat lät hon barnen bo kvar, och lät HOL flytta in för barnens bästa.

Jag tror ingen som vägrar sälja hemmet i en bodelning misstänker att exet HOL som advokat, agerar i sin privata bodelning på ett sätt advokater inte agerar i bodelning när det rör klienter.

Varför anmäla och bråka med KL, när det finns helt normala legala åtgärder om man inte vill äga saker med sitt ex, är ju det som sticker ut som konstigt. Det är inte logiskt att blåsa folk som man tror kommer anlita torpeder. Om det är KL som anlitat torped, tror jag att den som är mest överraskad är HOL.

Lät barnen bo kvar? Hon förlorade barnen och vad man sett av hennes beteende så förstår jag det. Och sedan fick HOL rätten att bo kvar i den gemensamma lägenheten pga att han fick barnen. HOL flyttade t o m ut från den gemensamma lägenheten och lämnade barnen med KL som borde fått ordning på sitt torp då. Men icke. Hon bråkade och sök och hamnade i klammeri med polisen. Hon hade all möjlighet att komma till skott då. I stället rantar hon runt efter HOL på krogar och söker upp honom i hans lägenhet.

Anmäla och bråka med KL? Det är så många anmälningar som kommit från andra håll så kan du länka till HOLs anmälningar mot KL som har med bostadsrätten att göra? Som jag skrev tidigare har KL samma möjlighet att använda paragraferna om hon velat. Tveksamt om KL blivit blåst utan jag ser att hon blåst sig själv genom sitt agerande och trilskande kring bodelningen då hon kunnat agera på ett vettigt sätt. Men KL är så sjuk och bitter att hon skulle ha varit missnöjd om hon hade fått lägenheten när skilsmässan var klar så bråket hade fortsatt ändå.

KL verkar vara så sjuk att hon skulle kunna hyra en torped. Det som får mig att tveka om hon gjort det är att polisen uppenbarligen inte hittat något substantiellt på henne. Anmärkningsvärt att de inte fått tag på skytten.
Citera
2019-09-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Tyvärr, locket ligger på stenhårt från polisens sida.
Bästa teori är att poliser får skjuts hem när dom gått av sitt pass, faller i detta fall på att poliskombin var uselt parkerad utanför 62:an, vilket inte stämmer med skjuts, dessutom bor de poliser som finns i området runt Pontonjärsgatan som går parallelt.

Sen läge att nagelfara själva skjutningen igen, för det finns detaljer som pekar åt annat håll:

* 62:an har porttelefoner, där man ringer på gammalt telefonisystem till varje lägenhet.
* Huset har stora hissen + "kökshissen" = 2 olika hissar med 2 olika trapphus.
* Huset har 2 olika portar.
* De stora lägenheterna från plan 1 och upp till högsta plan har huvudentre samt köksingång. (på 30-talet hade de välbärgade "jungfru" som oftast hade egen igång och eget rum typ "jungfru-kammare".

Så om GM nu stått gömd i trapphuset bakom den gamla hissen med nät mellan våningsplanen för huvudentren kunde HOL lika bra ha gått ut genom "köksingången" och då hade GM missat HOL helt.
Ser man sen till avspärrningarna som gjordes, var HOL hittades osv pekar det mer på följande scenario:

(Följande är alltså teori-baserat på bilder-ritningar-vittnesmål)

GM har suttit på parksoffan utanför 62:ans entre och inväntat HOL, HOL kommer ner och öppnar porten, GM springer fram, HOL springer in i trapphuset-GM efter, brottningsmatch startar och pistol går av 3ggr, GM springer sen ut, grannar kommer ut och hör HOL:s rop på hjälp, lånar mobil och ringer, tar sig sen ut genom port-går 20m på gången nedför trappan och lägger sig där dikt mot N.Mälarstrand för mera hjälp samt att skrämma bort GM då det är mest folk som rör sig precis där vid trappan mot port och entreer tandläkaremottagningen/Mäklarkontoret.

Att GM skulle ha stått i trapphuset mellan plan 4/5 tror jag inte på, hade någon annan granne kommit ut hade GM då varit rökt genom sin närvaro då hela huset har internt telefonsystem, och grannar hade ju observerat en "skummis" kvällen innan = något högre beredskap i huset.

Polisens ageranden pekar allt mer på att man mörklägger vissa "detaljer" i detta ärende.
Jämför gärna med andra skottlossningar där man efterlyser fordon/bilder/etc.
Känner folk nära brottsplatsen och polisen har "låtit bli" att göra viss efterforskning typ när man knackar dörr, istället ställde man ut en husbil och hoppades på tips.....

Jag tyder detta som om man gräver djupt i KL och HOL:s skit, kommer även vissa poliser att dras med.....

Mycket intressant, du som verkar vara väl bekant med huset o s v. Hur tror du skytten tagit sig därifrån?

Kan ju inte vara helt lätt att hitta en ledig parkering där för skytten om denne anlände till fastigheten vid låt säga 08.00 (för att vänta in när HOL kommer ut). Det rimliga och det bästa ur flyktsynpunkt borde väl att bara lugnt promenera därifrån, så detta med SUV:en känns ju som en dimridå? MEN det kan ju vara så att någon (eller t o m HOL) har sett MGM kliva in i SUV:en
Citera
2019-09-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Citat om saken:

Polisen på platsen långt innan
Nu berättar en källa till Mitt i, som bor i närheten av platsen, att en polisbil stod hastigt parkerad i närheten av advokatens bostad klockan 07.30 på morgonen. Alltså en och en halv timme innan skjutningen. Förbipasserande var tvungna att ta sig runt bilen.

Polisen vill inte bekräfta uppgifterna om att polisen skulle varit på platsen innan skjutningen. Inte heller göra en koppling mellan hotbilden och skjutningen.”

Jo, det har diskuterats och konspirerats om tidigare i tråden.
Nej, ingen förklaring har framkommit.
Kan det ha varit så enkelt att de faktiskt åt frukost på något fik i närheten. Även poliser måste äta.
Citera
2019-09-15, 11:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan det ha varit så enkelt att de faktiskt åt frukost på något fik i närheten. Även poliser måste äta.
Ligger det någon Dunkin' Donuts i närheten?
Citera
2019-09-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Du förstår det är ganska anmärkningsvärt att en kriminolog och polisprofessor väljer att helt förkasta en domares nekande om att ha anlitat en torped för att ha död på x-mannen.

Sen vet du mycket väl att det är Karins missbruk som är orsak till att hon blir av med vårdnaden om sina två fina barn. Tvisten om bostaden är det enbart hon som håller liv i. Eftersom utredningen om anstiftan lades ner tidigare år ligger den inte till grund för de besluten. Kontaktförbud mot Henrik ter sig helt naturligt för en person som gång på gång försöker misskreditera honom med falska misshandelanmälningar. Dina spekulationer faller med andra ord rätt platt när de ställs mot fakta.

Vid den här tidpunkten är endast äktenskapsskillnad klar. Resten som vårdnad, boskillnad och lägenhet ligger att avgöra i framtiden. Vad du säger är att endast skilsmässan skulle vara skäl för KL att anstifta mord? Varför? Vill hon vara kvar i relationen ?
Citera
2019-09-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skugglav
Visst är det så. De som pratar om att första glaset fick dem att fortsätta dricka, pratar inte om alkoholism. Då handlar det enbart om att man tycker om att vara berusad. Det kan få någon att börja dricka. Men alkoholism är ett tillstånd då man dricker för att det har blivit ett upplevt måste. Sen att det är en sjukdom är också sant. Det är en behandlingsbar sjukdom. Beroendesjukdom. Och om det kan man tycka vad man vill, men det förändrar inte faktum. Det finns kriterier för sjukdomar och det är inte något man kan bestämma över genom att tycka.

Det som stämmer dåligt är beskrivningarna av att hon inte klarar av någonting, som att få in papper i tid och vara nykter för att träffa barnen rimmar mindre bra med att hon klarar av att anstifta mord på sitt ex. Och att, vad det verkar hittills, inte finns ens något att ha kvar henne i buren. Det kräver ju lite skicklighet kan man tycka, så var kom den ifrån nu då helt plötsligt?

Precis. Att man tycker om att vara berusad är ju däremot en fördel om man jobbar mot alkoholism. Man kan väl välja att kalla det för ”att ha genen” antar jag.

Håller med om att anklagelserna haltar på den punkten, om hon nu är så nedsupen. Men det är ju en bra och kittlande story. Och det är ju lätt att gilla.
Citera
2019-09-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Då hinner man parkera lagligt! Plus att, enl tidigare uppgifter, polishuset ligger i absolut närhet. Googla
Citera
2019-09-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Då hinner man parkera lagligt! Plus att, enl tidigare uppgifter, polishuset ligger i absolut närhet. Googla
Nej, inte i absolut närhet, några hundra meter bortanför mot Hantverkargatan/Sheelegatan. Det är ganska mycket trafik på morgontimmarna också. Jo, jag förstod att de stod knepigt till. Och det kan vara så att de haft något på gång som de inte vill meddela pressen om heller. Bara spekulerar här. Men att kasta sig ur bilen och handla fika och macka går fort. Nån som vet hur länge de stod där?

F ö behöver jag inte googla, jag har själv bott på Pilgatan för många år sen - jag vet exakt var polishuset ligger - om det nu inte flyttat på sig, vilket jag tvivlar på.
Citera
2019-09-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Vid den här tidpunkten är endast äktenskapsskillnad klar. Resten som vårdnad, boskillnad och lägenhet ligger att avgöra i framtiden. Vad du säger är att endast skilsmässan skulle vara skäl för KL att anstifta mord? Varför? Vill hon vara kvar i relationen ?

Är det verkligen det jag säger ? - att skilsmässan skulle vara skäl för KL att anstifta mord ?
Jag tycker annars det framgick tydligt att mitt svar till dig handlade om det här påståendet från dig :

Citat:
Efter den här mannens berättelse till polisen ligger allt klart som en räkmacka för H.

Dokument visar att Karin på egna meriter utan "H räkmacka" lyckas alldeles utmärkt att försätta sig i de svårigheter hon vill belasta alla andra för.
Citera
2019-09-15, 12:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Både skytt och anstiftare?

Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Men det är ingen som vet om det finns både och. Det är media som bygger upp den varianten för den säljer bäst med hjälp av HOL för det förvånar mig inte om han personligen eller via ombud är tidningarnas källa.

Du har helt rätt.

Ingen, åtminstone ingen här i tråden, vet om det finns både en skytt och en anstiftare antar jag. Jag vet det i a f inte. Det kan finnas både ock men också en ensam missnöjd GM. Även om det "bara" skulle finnas en skytt så är detta det viktigaste att få denne gripen och ev. kunna få fram vad som orsaken till att HOL blev skjuten.

Kan vara som så att HOL är källan till den här varianten och att det blir "bra" rubriker så media kan sälja fler extranummer.
Citera
2019-09-15, 12:23
Medlem
Herregud man blir helt matt av det som kommer fram och jag funderar fortfarande över varför det har varit så helt jävla omöjligt för domstolen att stoppa denna tvist i tid - för flera år sedan?

Jag citerar iLivid
^Båda barnen har vid samtal hos stadsdelsförvaltningen upprepat och konsekvent ställt upp flera villkor för ett eventuellt boende hos sin mamma i framtiden, men även för att alls träffa henne. Villkoren har uppställt utifrån beskrivningar av händelser som de upplevt jobbiga och svåra att hantera och omständigheterna har genomgående handlat om att Karin dricker alkohol eller varit berusad.

Villkoren som båda barnen uppställt vid skilda tillfällen och senast under september 2015 kan sammanfattas med att de vill att Karin ska ha ett eget boende, men också att hon ska sluta dricka^^

Om nu detta stämmer då har barnen sagt sitt och därmed PUNKT.
Då ska dom bo hos sin pappa tills deras mamma skärper till sig

Vad gäller lägenheten borde väl rimligtvis Karin få erbjudandet att köpa ut sitt ex?
Hon äger 60%, hon har ekonomi att klara köpet och hennes föräldrar köpte lägenheten en gång i tiden
Att Henrik måste ha lägenheten "för barnens skull" är skitsnack

Att Karin ska ha försökt mörda sin exman advokat Henrik finns det inga bevis för. Det finns inga bevis
Är det svårt att förstå att hon avskyr honom? Nej
Kanske t o m hatar honom? Nej
Om någon tar viktiga saker i livet som: pengar, boende, barn eller alltihop - då blir en normalt funtat person jävligt förbannad

Jag har full förståelse för om Karin är jävligt förbannad och t o m hatar sin exman
Jag har även förståelse för om advokat Henrik är livrädd för sin exfru när han tagit så mycket av deras tidigare gemensamma liv

Men att riskera hela sitt återstående liv med att hyra en torped som ska mörda sina barns pappa? NEJ
Och hade hon varit en psykopat hade hon gjort det för länge sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in