Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-04, 12:41
Medlem
Här finns någon kub och lite diagraming att testa sig på om man vill se hur det ser ut

http://natscareers.co.uk/docs/NATS_Practice_Leaflet2.pdf
Citera
2011-03-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Här finns någon kub och lite diagraming att testa sig på om man vill se hur det ser ut

http://natscareers.co.uk/docs/NATS_Practice_Leaflet2.pdf

Tack för ännu ett bra tips. Jag fick brev idag från LVC om att dom godkänt min ansökan och jag kan räkna med att få komma och börja göra testerna om 1-1,5 år

Det får mig att överväga att söka i England som du men jag skulle gärna vilja veta mer om det och vilka dina tankar är om att ha sökt i England. Hur lång är utbildningen där? När man har gått den kan man då få jobb i Sverige eller förbinder man sig att jobba i England ett tag. Tror jag läste på deras sida att man kunde bli placerad var som i England.
Citera
2011-03-05, 16:17
Medlem
Utbildningen är kortare, det varierar mellan 6 månader och ca 18 månader på skola (beroende på kurs, AD är kortast på ca 6 månader, area längst på ca 18). Sedan är det OJT efter det, till skillnad från Eurocontrol förbinder man sig inte till att arbeta hos NATS men dom erbjuder dig arbete på den plats du gör OJT.

För min del så har jag inget emot att flytta till england, att man kan placeras var som helst rör mig inte heller så mycket då jag inte har några rötter i England ändå.

Som jag förstått det kan man komma tillbaka och arbeta i Sverige, dock ska du notera att alla svenska flygledare har två kompetenser (AD och Approach eller Area och Approach) medan många i england (dock inte alla) bara har en. Det begränsar dina arbetsmöjligheter utan större vidareutbildning en del, jag personligen oroar mig dock inte så mycket eftersom jag börjar ställa in på att leva i England flera år (om inte hela livet).

Men om jag förstått rätt så är det inte omöjligt att komma tillbaka till Sverige senare, men helt utan komplikationer är det självklart inte (man måste ju även läsa in lokala regler och göra ny OJT innan man kan byta arbetsplats, det gäller ju alltid).
Citera
2011-03-05, 23:07
Medlem
Det låter inte helt fel att man blir erbjuden ett jobb direkt när man är klar. Vet du om ser är annorlunda i Sverige? Att det kanske inte finns jobba när man är klar? Läste engelska sidan om villkoren vid anställning sen och det var inte alls så dåligt.
Citera
2011-03-06, 11:10
Medlem
I nuläget så får alla svenska elever ett jobberbjudande när man är färdig, men det är inte säkert att det kommer vara så särskilt länge till.
Citera
2011-03-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
I nuläget så får alla svenska elever ett jobberbjudande när man är färdig, men det är inte säkert att det kommer vara så särskilt länge till.

Det låter bra, vet du om dom har någon kontaktinformation om man har lite frågor till dom?
Citera
2011-03-06, 22:48
Medlem
Pröva http://bliflygledare.nu/kontakt/
Citera
2011-03-09, 14:21
Medlem
Jag är väldigt osäker här, måste jag skicka med intyg om att jag inte bär glasögon e.d.? Har en vän som gjort det men enligt bliflygledare.nu så verkar de som om man inte behöver det? (om man nu inte har något synfel)..
Citera
2011-03-10, 21:01
Medlem
Om du inte har ett synfel så behöver du inte skicka med det pappret som skulle ha skrivits under av optikern eller liknande utan det är bara om du har glasögon eller liknande. Jag skickade inte med den och min ansökan accepterades
Citera
2011-03-14, 14:49
Medlem
Är det någon som har provat http://www.feasttest.com/prep_tool.html för att "träna" inför testen?

Vad tyckte ni i så fall om det?
Citera
2011-03-14, 17:18
Medlem
nexss avatar
Det kan vara onödigt att försöka direkt träna sig inför FEAST (förutom förbättra sin engelska då) eftersom syftet är att ta reda på om du har de egenskaper som behövs för att lyckas under utbildningen. Om du sitter och nöter de övningar som kommer är det självklart att du kommer bli bättre på just dom, men det kan innebära att du kommer få problem senare med att hänga med eftersom flygledning är dom inget likt såklart. Notera kan, det är standardiserade tester - det finns garanterat många som skulle passa som flygledare som inte klarar dom, men även vice versa.
Citera
2011-03-14, 17:28
Medlem
Har inte prövat men håller med nexs. FEAST är gjort för att du ska komma oförberedd, risken är bara att du kostar dig själv och relevant test-ansvarig massa tid och pengar. Sen är jag rätt säker på att det rättas så att även dom som ligger i gränszonen går vidare snarare än gallrar ut personer som har potential.

Så jag tycker du ska spara dig pengarna och bara gå dit och göra ditt allra bästa, förhoppningsvis räcker det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in