Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-10-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Längre bak i tråden hittar du de krav som ställs på en flygledares ögon, och det handlar inte alls om perfekt syn.

Skilj på syn och ögon, tack. Jag har läst tråden både en, två och tre gånger och ingenstans står det något om krav på en flygledares ögon. Jag har inte heller perfekt syn, men tillräckligt bra för att klara fas 4. Det är dock mitt problem med ögonen som ställer till det för mig.
Citera
2010-10-17, 17:15
Medlem
Ernie Balls avatar
Men du skrev att det kan korrigeras med glasögon? Fattar inte riktigt.
Citera
2010-10-17, 17:17
Medlem
Skulle det vara konstigt att ett fel med ögonen kan korrigeras med specialglasögon?
Citera
2010-10-17, 17:39
Medlem
Ernie Balls avatar
Du har alltså ett fel på ögonen som inte påverkar synen, men som kan korrigeras med glasögon? Låter skumt i mina öron, men så är jag varken ögonläkare eller optiker. Föreslår att du kontaktar Transportstyrelsen och frågar vad som gäller i ditt fall, eftersom du inte verkar sugen på att förklara mer detaljerat vad det handlar om för oss.
Citera
2010-10-17, 17:42
Medlem
Jag vet inte vad det kan vara för fel på ögonen som gör att du ej är behörig, så länge synskärpan är inom gränserna? Men jag vet å andra sidan inte mycket...
Citera
2010-10-17, 19:14
Medlem
Man kan förenklat säga att det är ett slags dubbelseende. Har absolut ingenting med synskärpan att göra, och har därav inte förekommit någonstans tidigare i denna tråd.
Citera
2010-10-17, 19:35
Medlem
Ernie Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosefia
text text ett slags dubbelseende text text text.

Det låter ju spontant lite farligt om man ska jobba med att hålla isär ekona på en radarskärm, men om det går att korrigera med glasögon så varför inte? Men jag spekulerar ju bara, så du gör nog bäst i att prata med transportstyrelen om detta.
Citera
2010-10-17, 21:46
Medlem
Om du inte upptäckt det förrän nu känns det ju som att du inte har besvär av det? Det gäller ju bara att du tar dig igenom testerna, eller?
Citera
2010-10-17, 23:06
Medlem
Det är så klart blandade känslor. Å ena sidan vill jag helst av allt bli flygledare. Å andra sidan vet jag inte bättre än det jag ser och har faktiskt aldrig haft det ansvar en flygledare faktiskt har. Jag tror egentligen inte att mitt ögonfel någonsin kommer att skada någon men kan inte fly ifrån det faktum att det faktiskt kan hända. Därmed är jag redo att acceptera mitt handikapp om det inte finns andra alternativ.

Ska ringa till Transportstyrelsen istället för att grubbla.
Citera
2010-10-17, 23:18
Medlem
Låter konstigt men spontant som ingen fara, tror inte transportstyrelsen har något speciellt bra svar till dig heller. Varför inte bara gå på undersökningen och se vad dom säger? Om du nu vill sluta grubbla tror jag du får bättre svar om du ringer typ flyg och dykmedicinskt centrum.
Citera
2010-10-17, 23:20
Medlem
Men vad är det för typ av dubbelseende då?

Alla kan ju se dubbelt bara man slappnar av med ögonen och skelar lite, alternativt ändrar linsen/fokus.
Citera
2010-10-17, 23:25
Medlem
Det stämmer som Merlinburen säger, men problemet är att det hos mig inte är så lite som hos medelsvensson. Hos mig blir det mycket dubbelseende när jag är trött. Jag behöver då blinka till och fokusera så blir det bra igen.

Jag har för närvarande inte ännu blivit kallad till fas 4, men jag håller er uppdaterade om hur det går.
Gör man fas 4 en och en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in