Du kan ansöka i Danmark, bara man kan flytande svenska är det lugnt (ett nordiskt språk vill dom ha).
När jag sökte NATS gick det rätt fort att få svar, jag tror det är lite segare nu men oftast ser det nog ut ungefär så här.
Ansökan
Någon dag senare får man göra en onlinegrej
Sedan får man välja ett datum för steg 1, oftast blir det några månaders väntan (jag tog med flit ett datum två/tre månader framåt men även om man tar det första blir det nog lite väntan).
På steg 1 gör man först ett motvational paper och ett numeracy paper. Det går på tid men dom meddelar inte hur lång tid du har eller varnar innan det är slut.
Motivational paper är frågor på ett häfte man får skickat via mail, det innehåller information om flygledning i allmänhet, luftrumsstruktur, flygplansprestanda och liknande.
Numeracy består främst av speed distance time, med lite olika varianter. Det finns även lite beräkningar av descent rates och headings.
Sedan rättas dom pappren, efter det får dom som inte klarat godkänt lämna rummet (lite idol-känsla över det). Får man sitta kvar gör man två papper till, det är diagramming och cubes.
Diagramming består av spatialt tänkande och logik. Man har två kolumner med tre eller fyra rader (om jag minns rätt). I vänstra står symboler, i högra kommandon (som finns beskrivna i testdokumentet). Man ska arrangera om symbolerna i enlighet med kommandona, sedan väljer man det svarsalternativ som stämmer med den nya ordningen. Ibland finns även en symbol "hängd" längst ner som att man t.ex ska svara i omvänd ordning eller 3,4,1,2 etc.
Kuberna är också spatialt tänkande, man får ett papper med ett rutnät som kan vikas ihop till en kub (ifall man klipper ut det). Sedan får man fyra alternativ samt "ingen". Man ska välja den kub som kan vikas ihop av rutnätet, alternativt markera "ingen stämmer".
Sedan åker man hem igen, i mitt fall tog det tre veckor innan svaret kom. Då får man göra ett personlighetstest online. Matchar man profilen får man komma till steg2.
Steg 2 är datortester, det är först NATS egna tester. Dom består av både sortering, man ska sortera olika symboler eller nummer efter vissa kategorier. Det är samma som FEAST-testets sorteringstest.
Ett annat test är test av vänster och höger, man har en pil och en prick på skärmen. Sedan står det längst ner left eller right. Ifall pricken är till höger om pilen (i pilens riktning, pekar den neråt är pilens höger din vänster) och det står right längst ner trycker man på true. I del två av det testet får man även en pil som man ser "nerifrån", så pilens vänster är höger (allt blir omvänt). Lite svårförklarat kanske men förhoppningsvis förstår man.
Jag tror jag glömt något men ett av NATS deltest till jag minns är ett test där man ska undvika kollisioner mellan olika radarmål. Man får en "radar" där olika mål rör sig över skärmen, man ska plocka bort så många mål som behövs för att undvika kollisioner. I del två av det testet ska man samtidigt lösa matteproblem som dyker upp längst ner på skärmen.
Sedan är det FEAST-testet, det kan man läsa om på nätet (lättare än att jag skriver om det).
http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test
Efter steg 2 får man också vänta på resultatet (upp till tre veckor, mitt kom på två veckor tror jag).
Steg 3 är som sagt en intervju, men den vet jag ännu inte så mycket om. Man får också göra ytterliggare ett onlinetest innan steg 3, detta kan man dock inte åka ut på (det kan man på det mellan steg 1 och 2).
Funderar du på att söka eller?