Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det är några månader kvar tills min steg 3.

Steg 1 är papperstester, man får ett material om flyg att läsa på som man testas på samt får göra ett ganska grundläggande mattetest (främst hastighet/sträcka/tid).

Klarar man det så får man stanna kvar och göra två papperstest till, dom handlar om spatialt tänkande och regeltänkande (kan lägga upp mer detaljer om ngåon vill ha det).

Steg 2 är datortester, först NATS egna testpaket (som är rätt likt FEAST fast enligt dom flesta inklusive mig kändes det svårare än FEAST) och sedan hela FEAST-paketet.

Steg 3 är gruppövningar och en strukturerad intervju, det vet jag dock inget om personligen ännu.

Finns en massiv tråd på PPrune om NATS rekryteringsprocess som jag rekommenderar ifall du funderar på att söka.

Jag hör gärna mer om testerna i steg 1 och även i de andra med för den delen.

Hur lång tid tog det från att du skickade in pappren till att du hörde från dom igen?
Citera
2011-03-02, 15:24
Medlem
En annan fråga.

Kan man som svensk ansöka till utbildningen i Danmark genom Naviair?

Är det is så fall någon här som har gjort det?
Citera
2011-03-02, 16:08
Medlem
Du kan ansöka i Danmark, bara man kan flytande svenska är det lugnt (ett nordiskt språk vill dom ha).

När jag sökte NATS gick det rätt fort att få svar, jag tror det är lite segare nu men oftast ser det nog ut ungefär så här.

Ansökan
Någon dag senare får man göra en onlinegrej
Sedan får man välja ett datum för steg 1, oftast blir det några månaders väntan (jag tog med flit ett datum två/tre månader framåt men även om man tar det första blir det nog lite väntan).

På steg 1 gör man först ett motvational paper och ett numeracy paper. Det går på tid men dom meddelar inte hur lång tid du har eller varnar innan det är slut.

Motivational paper är frågor på ett häfte man får skickat via mail, det innehåller information om flygledning i allmänhet, luftrumsstruktur, flygplansprestanda och liknande.

Numeracy består främst av speed distance time, med lite olika varianter. Det finns även lite beräkningar av descent rates och headings.

Sedan rättas dom pappren, efter det får dom som inte klarat godkänt lämna rummet (lite idol-känsla över det). Får man sitta kvar gör man två papper till, det är diagramming och cubes.

Diagramming består av spatialt tänkande och logik. Man har två kolumner med tre eller fyra rader (om jag minns rätt). I vänstra står symboler, i högra kommandon (som finns beskrivna i testdokumentet). Man ska arrangera om symbolerna i enlighet med kommandona, sedan väljer man det svarsalternativ som stämmer med den nya ordningen. Ibland finns även en symbol "hängd" längst ner som att man t.ex ska svara i omvänd ordning eller 3,4,1,2 etc.

Kuberna är också spatialt tänkande, man får ett papper med ett rutnät som kan vikas ihop till en kub (ifall man klipper ut det). Sedan får man fyra alternativ samt "ingen". Man ska välja den kub som kan vikas ihop av rutnätet, alternativt markera "ingen stämmer".

Sedan åker man hem igen, i mitt fall tog det tre veckor innan svaret kom. Då får man göra ett personlighetstest online. Matchar man profilen får man komma till steg2.

Steg 2 är datortester, det är först NATS egna tester. Dom består av både sortering, man ska sortera olika symboler eller nummer efter vissa kategorier. Det är samma som FEAST-testets sorteringstest.

Ett annat test är test av vänster och höger, man har en pil och en prick på skärmen. Sedan står det längst ner left eller right. Ifall pricken är till höger om pilen (i pilens riktning, pekar den neråt är pilens höger din vänster) och det står right längst ner trycker man på true. I del två av det testet får man även en pil som man ser "nerifrån", så pilens vänster är höger (allt blir omvänt). Lite svårförklarat kanske men förhoppningsvis förstår man.

Jag tror jag glömt något men ett av NATS deltest till jag minns är ett test där man ska undvika kollisioner mellan olika radarmål. Man får en "radar" där olika mål rör sig över skärmen, man ska plocka bort så många mål som behövs för att undvika kollisioner. I del två av det testet ska man samtidigt lösa matteproblem som dyker upp längst ner på skärmen.

Sedan är det FEAST-testet, det kan man läsa om på nätet (lättare än att jag skriver om det). http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test

Efter steg 2 får man också vänta på resultatet (upp till tre veckor, mitt kom på två veckor tror jag).

Steg 3 är som sagt en intervju, men den vet jag ännu inte så mycket om. Man får också göra ytterliggare ett onlinetest innan steg 3, detta kan man dock inte åka ut på (det kan man på det mellan steg 1 och 2).

Funderar du på att söka eller?
Citera
2011-03-02, 18:15
Medlem
Citat:

Funderar du på att söka eller?

Ja jag postade min ansökan för att göra anlagstestet igår så jag är så mycket i början som man kan komma, men jag har i alla fall sökt nu. Det låter verkligen som ett kul jobb.

Jag sökte till svenska delen. Min tanke på att söka till Danmark var bara om det kanske gick fortare att få göra tester och så. Vet du om den danska utbildningen är tre år med eller det är bara den svenska delen för dom har gått ihop med univeritetet?

Du skriver att man ska räkna lite matte proböem samtidigt som man plockar bort hinder på radarn. Är det avancerad matte?

Jag vill tacka för ett informativt svar, det lät inte som att du fick vänta allt för länge innan du fick svar iaf.

Medan du väntade för att få komma och göra tester övade du på något då?
Citera
2011-03-02, 21:38
Medlem
Danmarks utbildning är inte ihopslagen med universitetet. Dock är dom lika sega som Svenskarna, jag sökte samtidigt i Danmark, Sverige och England. I England har jag intervju i Maj, Svenskar och Danskar har inte kunnat säga ännu när jag skulle kunna få göra första testerna

Vad gäller matten är det både och, en del var lätta och en del grymt svåra, men ta dig igenom steg 1 först så kan vi prata mer om dom sen

Inför steg 1 bör du läsa på motivationspappret ordentligt, sen rekommenderar jag http://www.speeddistancetime.info/test.php

Kuber och diagram finns lite på nätet men i slutändan handlar det nog faktiskt om skicklighet när det gäller dom. Det är främst dom första två papprerna man kan plugga till.
Citera
2011-03-02, 21:57
Medlem
Citat:
Danmarks utbildning är inte ihopslagen med universitetet. Dock är dom lika sega som Svenskarna, jag sökte samtidigt i Danmark, Sverige och England. I England har jag intervju i Maj, Svenskar och Danskar har inte kunnat säga ännu när jag skulle kunna få göra första testerna

Vad gäller matten är det både och, en del var lätta och en del grymt svåra, men ta dig igenom steg 1 först så kan vi prata mer om dom sen

Inför steg 1 bör du läsa på motivationspappret ordentligt, sen rekommenderar jag http://www.speeddistancetime.info/test.php

Kuber och diagram finns lite på nätet men i slutändan handlar det nog faktiskt om skicklighet när det gäller dom. Det är främst dom första två papprerna man kan plugga till.

Tack för tipsen. Det ska jag träna upp igen så att det går som rinnande vatten.

Så du går och tar testerna i England?
Hur är det med utbildningen och var man får jobba. Måste man jobba i det land som man utbildar sig i eller är det fritt att välja själv sen. Så att man kan utbilda sig i England och sedan jobba var som?
Citera
2011-03-02, 22:00
Medlem
Testerna är i england jo.

Din licens är giltlig även utanför england (dock inte i USA, där styr FAA och dom har annat för sig än vi i europa). Dock behöver du läsa in lokala regler och procedurer. Sen är det ju också så att du är validerad antingen på ett visst antal sektorer (som radarflygledare) eller på en viss flygplats (som tornflygledare). Med andra ord behöver du utbilda dig på dom nya lokala procedurerna ifall du byter arbetsplats.

Men det är inte alls omöjligt nej, även om det inte är helt enkelt så går det absolut att göra. Men utbildar du dig hos NATS kommer dom också erbjuda dig jobb inom sitt företag när du är färdig, det är inget tvingande dock men det är nog ett ganska bra erbjudande.
Citera
2011-03-02, 22:59
Medlem
Det låter väldigt intressant.

Skriv gärna hur det har gått när du har klarat av sista delen med. Antar att all matte sker genom huvudräkning?
Citera
2011-03-03, 12:32
Medlem
Dekk-sters avatar
Citat:

Har du nån länk där man kan träna kuber?
Citera
2011-03-03, 17:15
Medlem
Man har tillgång till kladdpapper för matten. Återkommer med en kublänk senare
Citera
2011-03-04, 12:20
Medlem
Hej, jag har läst igenom större delar av tråden.
Fast har inte riktigt hittat svaret på hurvida jag ska ha intyg som stärker att jag är s.k "fullt frisk" eller inte. Och hur går man till väga för att få detta "fullt frisk"-intyg?

Även, är det bara om jag bär glasögon e.d som jag ska bifoga intyg av optiker e.d?
Citera
2011-03-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurraburran
....som stärker att jag är s.k "fullt frisk" eller inte. Och hur går man till väga för att få detta "fullt frisk"-intyg?
Även, är det bara om jag bär glasögon e.d som jag ska bifoga intyg av optiker e.d?

Jag hittade det i FAQ'en på bliflygledare.nu, såg ju inte scrollen. Dumma upplösning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in