Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-06, 19:20
Medlem
Tänkte höra med dom som gjort testerna på Sturup hur länge man får vänta mellan varje fas om man går vidare? Ska göra fas 1 den 29 september på Sturup och undrar ungefär hur länge det kan dröja innan man får svar på om man klarat det och när man i så fall får göra nästa test. Anledningen till att jag undrar är för att jag har en utlandsresa bokad mellan den 5e och 12e oktober. Min magkänsla säger mig dock att de inte kör fas 2-tester redan två veckor senare.
Citera
2010-09-07, 16:18
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaKlockan
Kul för dig. Hur köpte du tågbiljetter? På plats eller online?

Jag köpte på plats, inga problem. Är typ vanligt pendeltåg.
Citera
2010-09-09, 01:48
Medlem
Jag tog flyget till Amsterdam och sedan tåg till Maastrich, och det var hur enkelt som helst då alla kunde engelska + att flygplatsen i princip innehåller ett köpcentrum, tågstation och busstation. Sen är det ett plus att de har turistinformation i princip överallt.
Citera
2010-09-09, 17:05
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaKlockan
http://becomeatco.blogspot.com/

Där kan du läsa en hel del. Hur går det med din ansökan?

Jadu det kan man undra. Skickade iväg det i slutet av juli och fortfarande inte fått svar med login o grejjer. Får väl ta och testa igen tror jag.... man blir trött
Citera
2010-09-14, 21:02
Medlem
nexss avatar
http://www.stpress.se/zino.aspx?articleID=16844

Nu börjar jag ju inte jobba förrän om minst 3 år från nu, men jag tycker ändå detta är förjävligt rent ut sagt. Har svårt att se att folk kommer gå med på dessa krav när vi redan har bland de sämst lönerna i västvärlden (bland flygledare självklart!). Men lönen i sig spelar mindre roll för mig, det är snarare att de vill öka på arbetstiden något enormt. Och nu när ett privat företag skall utsätta LFV för konkurrens också skall det bli intressant o se vad som händer..
Citera
2010-09-14, 22:31
Medlem
Suger. Tur att jag gjort testerna hos naviair och inte LFV.
Citera
2010-09-21, 01:08
Läste att man måste ha normalt färgseende för att bli flygledare. Är det någon som vet om det går att bli flygledare om man bara är röd-grön färgblind och inte fullständigt färgblind eller är det helt kört för alla färgblinda?
Citera
2010-09-21, 01:49
Medlem
Jag misstänker att det är kört men jag vet inte, så jag råder dig att maila dom du söker och frågar. Men t.ex. så har man ju i Sverige Röd text för STCA (short term collision avoidance), jag tror förvisso inte grönt används i Sverige. Men min poäng är att tyvärr så är det nog väldigt viktigt att kunna skilja på färger utan problem, så av den anledningen tror jag tyvärr inte du kan söka.

Men återigen, jag spekulerar nu, så maila eller ring dom du ska söka hos och få ett slutgiltligt svar den vägen. Jag hoppas för din skull att mina spekulationer är fel, för det är ju en grymt tråkig anledning att inte få söka på.
Citera
2010-09-21, 21:37
Bannlyst
Någon som kan beskriva lite mer ingående vad för utbildningar/betyg som behövs/bra att ha etc. Är bara lite nyfiken!¨Undrar även ifall det är svårt att få jobb som flygledare? Och ifall det skiter sig första gången man gör testen så kan man aldrig göra dem igen??
Senast redigerad av nyuu 2010-09-21 kl. 21:56.
Citera
2010-09-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyuu
Någon som kan beskriva lite mer ingående vad för utbildningar/betyg som behövs/bra att ha etc. Är bara lite nyfiken!¨Undrar även ifall det är svårt att få jobb som flygledare? Och ifall det skiter sig första gången man gör testen så kan man aldrig göra dem igen??

Betyg beror lite på, men i princip överallt kan dom vara mediokra till dåliga utan problem. I sverige behöver man väl religion, samhällskunskap, engelska, svenska och lite matte tror jag, detaljerna står på bliflygledare.nu

Jobb i Sverige har hittils alltid getts till alla som klarat utbildningen, jag har hört från insidan att för första gången har det nu diskuterats att inte göra så, men sannolikheten att få jobb är nog 99.9%, i och med att intaget styrs efter marknaden så är den så gott som alltid i balans.

I sverige får du bara göra testerna en gång, i england får man göra dom tre gånger. Så det varierar beroende på var du söker, dock är det generellt sätt så att kommer du in någonstans och blir utslängd, då kommer du inte in igen i andra länder heller (generellt sätt, inte till 100%).
Citera
2010-09-23, 20:30
Medlem
nexss avatar
Har hört ett rykte att de ska sätta totalstopp för intagning av flygledare på obestämd tid.. vi som går RO är troligen de sista som kommer börja på ett tag om det stämmer. Är uppenbarligen något stort på g med LFV - slopade avtal och stop i utbildningen om ryktet stämmer..
Citera
2010-09-25, 22:53
Medlem
Gjorde testerna hos Eurocontrol igår och gick tyvärr inte vidare. Dem där jävla kuberna gav mig huvudvärk!! De andra delarna kändes dock bra. Är trött efter ett par långa dagar så blir inget långt inlägg. Skulle bara rapportera och rekommendera alla som funderar att iaf testa. Det var en jävligt rolig resa med massa roligt folk man träffade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in