Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-30, 22:44
Medlem
Fysans avatar
Jaha, får man se någon flygledare i Norrköping i höst?
Citera
2010-05-06, 23:24
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fysan
Jaha, får man se någon flygledare i Norrköping i höst?

Om försvarsmakten dissar en, ja
Citera
2010-05-06, 23:55
Medlem
Fysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Om försvarsmakten dissar en, ja

När får ni reda på allt? Är nyfiken på hur många ni blir.
Citera
2010-05-07, 19:27
Medlem
larsis avatar
Fick brev hem om att jag blivit klar för att få komma ner på tester och att de skulle återkomma med datum. Har även sökt till LiU i år med och hoppas iaf att komma in där. Vad är de stora skillnaderna mellan att gå den akademiska vägen direkt och hoppa över testerna? Kommer man behöva göra testerna även om man blir accepterad in på LiU? Läste att man var garanterad plats ifall man klarat LFV's tester men jag lär ju inte få komma in på testerna i tid till detta år. Kan man kanske ringa och fråga om det går att tidigarelägga?

MVH
Citera
2010-05-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsi
Fick brev hem om att jag blivit klar för att få komma ner på tester och att de skulle återkomma med datum. Har även sökt till LiU i år med och hoppas iaf att komma in där. Vad är de stora skillnaderna mellan att gå den akademiska vägen direkt och hoppa över testerna? Kommer man behöva göra testerna även om man blir accepterad in på LiU? Läste att man var garanterad plats ifall man klarat LFV's tester men jag lär ju inte få komma in på testerna i tid till detta år. Kan man kanske ringa och fråga om det går att tidigarelägga?

MVH

Bara så du vet så är det väldigt långa köer. Räkna med upp emot ett år innan du får göra första testomgången.
Skillnaden med att gå direkt till LiU utan att ha klarat testerna, och att börja efter man klarat dem, är att du helt enkelt inte får börja på EPN (där den egentliga flygledarutbildningen hålls) om du inte klarat testerna. Alltså, om du går LiUs utbildning utan att ha klarat testerna så går du egentligen en helt vanlig högskolekurs i flyglogistik som inte leder till att du blir flygledare.
Och angående platsgarantin så har jag fattat det såhär: Man blir inte garanterad plats på LiU, där får man bara pluspoäng till ens betyg så att det blir lättare att komma in. Däremot blir man garanterad plats på EPN efter LiU om man har klarat testerna. Och återigen, man får INTE börja på EPN om man inte klarat testerna.

Tror för övrigt knappast att det går att tidigarelägga testerna. Det är väldigt många före dig i kön och alla är nog lika angelägna om att få göra testerna. De tar bara in folk för testning efter behov, därför kan det som sagt dröja väldigt länge innan man får göra första testomgången.
Citera
2010-05-07, 21:36
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fysan
När får ni reda på allt? Är nyfiken på hur många ni blir.

Dom sa kring midsommar. Det är 6 platser och på försvarsmaktens testdag 2 var det 7 personer där mig inkluderad. Och då hade ett par inte ens påbörjat LFVs tester. Så jag gissar väl på att cirka 4-5 pers får plats kanske, möjligtvis mindre, helt beroende på om det var folk med anlag som sökte eller inte. Och även om LFV godkänner en har ju FM helt andra krav.. ett sammelsurium helt enkelt
Citera
2010-05-14, 03:13
Medlem
larsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckokaka
Bara så du vet så är det väldigt långa köer. Räkna med upp emot ett år innan du får göra första testomgången.
Skillnaden med att gå direkt till LiU utan att ha klarat testerna, och att börja efter man klarat dem, är att du helt enkelt inte får börja på EPN (där den egentliga flygledarutbildningen hålls) om du inte klarat testerna. Alltså, om du går LiUs utbildning utan att ha klarat testerna så går du egentligen en helt vanlig högskolekurs i flyglogistik som inte leder till att du blir flygledare.
Och angående platsgarantin så har jag fattat det såhär: Man blir inte garanterad plats på LiU, där får man bara pluspoäng till ens betyg så att det blir lättare att komma in. Däremot blir man garanterad plats på EPN efter LiU om man har klarat testerna. Och återigen, man får INTE börja på EPN om man inte klarat testerna.

Tror för övrigt knappast att det går att tidigarelägga testerna. Det är väldigt många före dig i kön och alla är nog lika angelägna om att få göra testerna. De tar bara in folk för testning efter behov, därför kan det som sagt dröja väldigt länge innan man får göra första testomgången.

Stort tack för uttömligt och givande svar.
Citera
2010-05-16, 01:01
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsi
Stort tack för uttömligt och givande svar.

Om du vill snabba på det kan du försöka att söka till eurocontrol och göra FEAST-testerna där, klarar du dom går du vidare till intervju. Skulle du klara den är du ju golden och kan välja att köra på där i Holland, men om du verkligen vill plugga i Sverige kan du ju skita i det och söka i Sverige istället. Förutsatt att du klarat FEAST så kan du gå direkt till intervju i Sverige och slipper därmed mycket av väntetiden vad jag förstått (blev i varje fall så för mig när jag sökte som reservofficer).
Citera
2010-05-16, 14:34
Medlem
twiiis avatar
Jag har stått i test-kö hos LFV i mer än ett år och har nu äntligen fått tid till att komma och bli testad. Grejen är den att jag inte är speciellt sugen på att gå 1½ år på LiU först. Kan jag gå med mitt godkända FEAST-test till Naviair och slinka in direkt till EPN den vägen tror ni? Vad förbinder man sig till att söka genom Naviair? Man förväntas jobba i Danmark efter examina från EPN förmodar jag?

Tacksam för snabbt svar
Citera
2010-05-16, 14:42
Medlem
Då min intervju (och "informationsdag") närmar sig har jag tänkt lite mer på vad jag har att vänta mig.. Har förstått att den kommer att pågå mellan 09 till 14-15. Detta är längre än jag väntat - trodde jag skulle komma och prata lite och sedan knata iväg någon timma senare. Jag undrar så här: kommer hela dagen vara dedikerad mig, eller kommer fler sökanden vara där?
Citera
2010-05-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twiii
Jag har stått i test-kö hos LFV i mer än ett år och har nu äntligen fått tid till att komma och bli testad. Grejen är den att jag inte är speciellt sugen på att gå 1½ år på LiU först. Kan jag gå med mitt godkända FEAST-test till Naviair och slinka in direkt till EPN den vägen tror ni? Vad förbinder man sig till att söka genom Naviair? Man förväntas jobba i Danmark efter examina från EPN förmodar jag?

Tacksam för snabbt svar

Är ganska säker på att du inte förbinder dig men du har nog svårt att sluta när du inser vilken löneskillnad det är!
Citera
2010-05-16, 23:02
Medlem
Blackeneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mefi
Då min intervju (och "informationsdag") närmar sig har jag tänkt lite mer på vad jag har att vänta mig.. Har förstått att den kommer att pågå mellan 09 till 14-15. Detta är längre än jag väntat - trodde jag skulle komma och prata lite och sedan knata iväg någon timma senare. Jag undrar så här: kommer hela dagen vara dedikerad mig, eller kommer fler sökanden vara där?

Vilket datum? Jag är inbokad 31 maj nere i sturup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in