Citat:
Ursprungligen postat av larsi
Fick brev hem om att jag blivit klar för att få komma ner på tester och att de skulle återkomma med datum. Har även sökt till LiU i år med och hoppas iaf att komma in där. Vad är de stora skillnaderna mellan att gå den akademiska vägen direkt och hoppa över testerna? Kommer man behöva göra testerna även om man blir accepterad in på LiU? Läste att man var garanterad plats ifall man klarat LFV's tester men jag lär ju inte få komma in på testerna i tid till detta år. Kan man kanske ringa och fråga om det går att tidigarelägga?
MVH
Bara så du vet så är det väldigt långa köer. Räkna med upp emot ett år innan du får göra första testomgången.
Skillnaden med att gå direkt till LiU utan att ha klarat testerna, och att börja efter man klarat dem, är att du helt enkelt inte får börja på EPN (där den egentliga flygledarutbildningen hålls) om du inte klarat testerna. Alltså, om du går LiUs utbildning utan att ha klarat testerna så går du egentligen en helt vanlig högskolekurs i flyglogistik som inte leder till att du blir flygledare.
Och angående platsgarantin så har jag fattat det såhär: Man blir inte garanterad plats på LiU, där får man bara pluspoäng till ens betyg så att det blir lättare att komma in. Däremot blir man garanterad plats på EPN efter LiU om man har klarat testerna. Och återigen, man får INTE börja på EPN om man inte klarat testerna.
Tror för övrigt knappast att det går att tidigarelägga testerna. Det är väldigt många före dig i kön och alla är nog lika angelägna om att få göra testerna. De tar bara in folk för testning efter behov, därför kan det som sagt dröja väldigt länge innan man får göra första testomgången.