Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-25, 22:05
Medlem
Min källa på det är min gamla course supervisor under APS/TCL-fas på EPN. Känns som att hon borde ha lite koll, men I dunno, är ju inget skriftligt.
Citera
2010-02-26, 19:45
Medlem
Så här skrev jag tidigare:
"Sättet man utbildar på i eurocontrol är väl förmodligen ganska likt det sätt man utbildade på i Sverige och Danmark för 20-30 år sedan. Lite omodernt tankesätt tycker jag och ganska mycket resursslöseri. Lite militärt tankesätt där man gör allt för att sänka de antagna. Inte speciellt smart och jag tror inte du får inte bättre flygledare för det."

Danmark och Norge är har fortfarnade kvar en del av detta tankesätt varför Danmark inte borde stå med i ovanstående citat. Dock tror jag Eurocontrol, Skyguide, DFS mm mm är ytterligare lite extrema.

Varför det är så är väl lite svårare att svara på men vi är olika helt enkelt. Vet att en del av de norska och danska instruktörerna som har varit på EPN tycker att det svenska sättet verkar lite mer sunt.
Dock ska man passa sig för att vara för slapp, de senaste årens produkter från EPN har fått mycket kritik ute i sysmemet i Sverige. För dåliga helt enkelt.
Citera
2010-02-26, 20:25
Medlem
Ernie Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
Så här skrev jag tidigare:
"Sättet man utbildar på i eurocontrol är väl förmodligen ganska likt det sätt man utbildade på i Sverige och Danmark för 20-30 år sedan. Lite omodernt tankesätt tycker jag och ganska mycket resursslöseri. Lite militärt tankesätt där man gör allt för att sänka de antagna. Inte speciellt smart och jag tror inte du får inte bättre flygledare för det."

Danmark och Norge är har fortfarnade kvar en del av detta tankesätt varför Danmark inte borde stå med i ovanstående citat. Dock tror jag Eurocontrol, Skyguide, DFS mm mm är ytterligare lite extrema.

Varför det är så är väl lite svårare att svara på men vi är olika helt enkelt. Vet att en del av de norska och danska instruktörerna som har varit på EPN tycker att det svenska sättet verkar lite mer sunt.
Dock ska man passa sig för att vara för slapp, de senaste årens produkter från EPN har fått mycket kritik ute i sysmemet i Sverige. För dåliga helt enkelt.

Det lät ju nästan som jag citerade dig men det gjorde jag inte, inte medvetet i alla fall.

Av de norrmän som började klass 0716, eller om det var 0741 kanske, jag tror de var 10 stycken från början, så blev 7 stycken examinerade från skolan. 3 klarade OJT. I Danmark var det för något år sedan en handfull, 5 eller så, elever som blev avskilda pga. attitydproblem. Oklart då om attitydproblemen fanns hos eleverna eller hos Naviair. I Sverige är det ovanligt med avskiljningar på OJT men de förekommer såklart. Ge mig gärna siffror om någon har.

Källor: Instruktörer och lärare på skolan, folk på ATCC och norska flygledarfackets tidning.
Citera
2010-02-26, 23:30
Medlem
nexss avatar
3/10 är ju riktigt uruselt.. man skulle tro med alla tester de håller att de klarar att sålla något bättre än det.
Citera
2010-02-27, 00:06
Medlem
nexs, du verkar inte fattat vad de pratar om. Dom pratar om skillnaden under OJT tiden på synsättet som instruktörerna i de olika länderna lär ut. Inte att Danmarks och Norges elever är mer korkade/omotiverade än de svenska. Sen är det inte helt idiotiskt att bli flygledare i Sverige. Ja du kanske tjänar mindre än andra flygledare men lönen är ändå bra mycket högre än många andra yrken. Visst kan man jobba utomlands men om man trivs i Sverige så kommer du kunna leva gott på lönen.
Citera
2010-02-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabby
Sen är det inte helt idiotiskt att bli flygledare i Sverige. Ja du kanske tjänar mindre än andra flygledare men lönen är ändå bra mycket högre än många andra yrken. Visst kan man jobba utomlands men om man trivs i Sverige så kommer du kunna leva gott på lönen.

Vi är många som hoppas att du aldrig får något inflytande i fackliga frågor!!!
Citera
2010-02-27, 12:15
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabby
nexs, du verkar inte fattat vad de pratar om. Dom pratar om skillnaden under OJT tiden på synsättet som instruktörerna i de olika länderna lär ut. Inte att Danmarks och Norges elever är mer korkade/omotiverade än de svenska. Sen är det inte helt idiotiskt att bli flygledare i Sverige. Ja du kanske tjänar mindre än andra flygledare men lönen är ändå bra mycket högre än många andra yrken. Visst kan man jobba utomlands men om man trivs i Sverige så kommer du kunna leva gott på lönen.

Jo jag fattar precis vad dom snackar om och menar precis vad jag sa. Förstår inte hur du kan uppfatta det som att jag tror att de danska eller norska eleverna är sämre, för det är inte alls det jag menar. Att 3/10 klarar det är, hur man än väljer att förklara det, riktigt dåligt. Om det nu är så att de danska/norska instruktörerna är hårdare så borde detta speglas även i deras antagningskrav, för att på så vis balansera ut detta och ge de elever de antar en ordentlig chans att klara det.
Citera
2010-03-01, 04:39
Medlem
Hej på er!

Jag har klarat fas 1 och fas 2 och precis varit på min intervjuv. Jag tror att det gick vägen och kollar nu lite på nästa steg : hälsoundersökningen. Ni som har gjort det här, är det främst synen eller hörseln man skall vara felfri på eller kan man åka dit på att t.ex. något så trivialt som att konditionen (som de väl b.la. mäter med spirometri?) är lite kass p.g.a rökning eller annat?

Om det har besvarats tidigare i tråden så ber jag om ursäkt, men jag hittade det inte.
Senast redigerad av Totalblackout 2010-03-01 kl. 04:50.
Citera
2010-03-01, 12:39
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalblackout
Hej på er!

Jag har klarat fas 1 och fas 2 och precis varit på min intervjuv. Jag tror att det gick vägen och kollar nu lite på nästa steg : hälsoundersökningen. Ni som har gjort det här, är det främst synen eller hörseln man skall vara felfri på eller kan man åka dit på att t.ex. något så trivialt som att konditionen (som de väl b.la. mäter med spirometri?) är lite kass p.g.a rökning eller annat?

Om det har besvarats tidigare i tråden så ber jag om ursäkt, men jag hittade det inte.

Du skulle inte vilja dela med dig lite kring intervjun? Var det som en vanlig arbetsintervju eller ville dom veta vad man kunde om seperation, dagens ATC system, olika länders varianter av LFV osv? Hur hårt gick dom på motivation? Efter min intervju i Maastricht fick jag höra att de inte tyckte jag kunde motivera min motivation ordentligt, vilket jag tycker är riktigt synd då det i så fall endast är min förmåga att framföra den som brast.

Angående din fråga kan jag tyvärr inte svara på den, men jag skulle anta att om du klarar att ta nödtrappan ner från tornet duger din kondition.. Sen skrev du säkert fel men man måste inte alls vara felfri på synen, utan dom har ganska generösa gränser angående glasögon och linser. Färgseendet får det dock inte vara något fel på.

I övrigt angående Maastricht har jag fått höra att av de 60 st som gjorde fas1 i januari, återstår det tre personer det är okänt hur det gick för. De andra 57 misslyckades samtliga (vid olika steg självklart). Dvs inte en enda bekräftad godkänd från den uttagningen än så länge..
Senast redigerad av nexs 2010-03-01 kl. 12:41.
Citera
2010-03-01, 21:10
Medlem
Detta kanske har tagits upp innan, men tråden är jävligt lång...

Hur går det till när man ska bli flygledare i Sverige nu? Först söker man alltså till Linköping och går där 3 (?) år. Är man färdigutbildad sen? Och när gör man testerna?
Citera
2010-03-02, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalblackout
Hej på er!

Har gjort alla steg i steg och ligger i kanditatbanken nu.
Angående läkarundersökningen. De kollar syn på många sätt, hörsel, blodprov, ekg, blodtryck, örongångar, näsgångar, lungkapacitet, vikt, längd, frågeformulär, lyssnar på hjärta lungor och ja mig klämde han även på ballen när han kollade efter ljumskbråck.

Resultatet: lite bullerskada på ena örat, lite dåliga blodvärden och några kilos övervikt.
Det var iaf inga problem.

Hoppas det var till nytta
Citera
2010-03-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sniskus
Detta kanske har tagits upp innan, men tråden är jävligt lång...

Hur går det till när man ska bli flygledare i Sverige nu? Först söker man alltså till Linköping och går där 3 (?) år. Är man färdigutbildad sen? Och när gör man testerna?

Linköping är inte infört än (till hösten är det dock dags). Oavsett finns all info på denna sidan
http://www.bliflygledare.nu/skolan-utbildningen/
Info om akademiseringen hittar du under nyheter.

Testerna måste göras för att få bli antagen, du kommer inte in på EPN utan att ha klarat testerna (dom är intagninsprov, därmed inte sagt att man inte kan åka ut även om man klarar dom dock ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in