Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melander90
Någon mer än jag som ska till Kastrup 22 mars för tester?

Jag håller på att leta efter ansökningsdatum osv. Går ur gymnasiet till sommaren, så mailade dit och fick svaret att det var okej. Men hur är det upplagt? Sista ansökningsdatum? Hur ofta görs testerna?
Citera
2010-02-23, 00:05
Medlem
Jag ska göra tester på Sturup i april eller juni har jag fått reda på. Men gillar dock inte riktigt deras nya idéer om att man först ska plugga i Linköping för att sedan fortsätta på Sturup. Vore det bättre att söka sig till Danmark för att göra testerna och sedan gå den vägen?
Citera
2010-02-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wini
Jag ska göra tester på Sturup i april eller juni har jag fått reda på. Men gillar dock inte riktigt deras nya idéer om att man först ska plugga i Linköping för att sedan fortsätta på Sturup. Vore det bättre att söka sig till Danmark för att göra testerna och sedan gå den vägen?

Oj, glöm allt jag skrev innan. Jag syftade på Eurocontrol i holland.
Citera
2010-02-23, 06:33
Medlem
melander90s avatar
Citat:

Nej jag har också det som anledning att inte söka i Sverige. Dessutom bor jag någon mil ifrån Malmö så att ta sig till Kastrup är relativt smärtfritt för min del. Sen kan man även titta på löneskillnaden när man börjar jobba. I Danmark ligger ingångslönen på 50k, i Sverige är ingångslönen 27k.

Nu när jag tänker efter vet jag iofs inte om Danmarks utbildning kommer vara lagd på Sturup eller Kastrup när Sveriges ändras till Linköping. Dessutom har jag svårt att tänka mig att på och jobba i typ..Ålborg..som ligger i princip längst bort i Danmark. I Sverige spelar det inte så stor roll om man hamnar i Norrland, Göteborg, Skåne osv för här känner man lite folk överallt. I Danmark är man verkligen helt utan vänner till en början. Tungt.
Senast redigerad av melander90 2010-02-23 kl. 06:43.
Citera
2010-02-23, 17:51
Medlem
nexss avatar
Vad jag förstått skall väl inte de som ligger i kandidatbasen eller de som söker nu innan förändringen tvingas läsa på det "nya" sättet i Linköping utan endast när denna ändring är genomförd blir framtida sökande tvingade till detta. Eller har jag fel?
Citera
2010-02-24, 19:35
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Nej jag har också det som anledning att inte söka i Sverige. Dessutom bor jag någon mil ifrån Malmö så att ta sig till Kastrup är relativt smärtfritt för min del. Sen kan man även titta på löneskillnaden när man börjar jobba. I Danmark ligger ingångslönen på 50k, i Sverige är ingångslönen 27k.

Nu när jag tänker efter vet jag iofs inte om Danmarks utbildning kommer vara lagd på Sturup eller Kastrup när Sveriges ändras till Linköping. Dessutom har jag svårt att tänka mig att på och jobba i typ..Ålborg..som ligger i princip längst bort i Danmark. I Sverige spelar det inte så stor roll om man hamnar i Norrland, Göteborg, Skåne osv för här känner man lite folk överallt. I Danmark är man verkligen helt utan vänner till en början. Tungt.

Kan meddela att själva flygledardelen av utbildningen fortfarande kommer hållas nere på sturup, delen man gör i linköping är av ren akademisk karaktär där man läser högskolekurser.
Citera
2010-02-25, 12:51
Medlem
Citat:

Jag har heller inte särskilt långt till Kastrup, ca 1,5 timme. Men som du säger, att bli placerad borta i Ålborg för att jobba känns kanske inte jättelockande, men istället har man en hög ingångslön att se fram emot. Jobbigt dilemma det här, men får väl först och främst se om jag är man nog att klara testerna.
Citera
2010-02-25, 13:43
Medlem
Citat:
Jag har heller inte särskilt långt till Kastrup, ca 1,5 timme. Men som du säger, att bli placerad borta i Ålborg för att jobba känns kanske inte jättelockande, men istället har man en hög ingångslön att se fram emot. Jobbigt dilemma det här, men får väl först och främst se om jag är man nog att klara testerna.

Nog mest troligt att de svenskar som utbildas av Naviair hamnar på Kastrup och förmodligen ACC. Ni som funderar på att jobba i Sverige, tänk om! Mycket låg lön jämfört med i princip alla andra länder. Ett alternativ är att utbilda sig genom LFV och sedan snarast söka sig till något annat land.
Citera
2010-02-25, 15:55
Medlem
Åas är det mycket lättare att bli checkad i sverige än i danmark
Citera
2010-02-25, 18:43
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinburen
Åas är det mycket lättare att bli checkad i sverige än i danmark

Att bli godkänd på testerna eller vad menar du? Utveckla.
Citera
2010-02-25, 19:41
Medlem
Ernie Balls avatar
Danmark och Norge har betydligt högre failrate på behörighetsskedet, eller OJT (On the Job Training) som det heter. Kan ligga på 50% eller mer ibland medan de allra flesta bli godkända i Sverige. Eftersom de har samma utbildning som svenskarna kan jag inte se någon annan förklaring än att man i Norge och Danmark misslyckas med att bygga vidare på den grund som eleverna kommer ut på arbetsplatserna. Åtminstone i Danmark har man kvar en betydligt mer hierarkisk arbetsordning, med lite gammalt kustjägartänk, vad jag har förstått. Bryt ner och bygg upp. Det verkar inte fungera sådär värst, och därför är det övergivet i Sverige.
Citera
2010-02-25, 19:59
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Danmark och Norge har betydligt högre failrate på behörighetsskedet, eller OJT (On the Job Training) som det heter. Kan ligga på 50% eller mer ibland medan de allra flesta bli godkända i Sverige. Eftersom de har samma utbildning som svenskarna kan jag inte se någon annan förklaring än att man i Norge och Danmark misslyckas med att bygga vidare på den grund som eleverna kommer ut på arbetsplatserna. Åtminstone i Danmark har man kvar en betydligt mer hierarkisk arbetsordning, med lite gammalt kustjägartänk, vad jag har förstått. Bryt ner och bygg upp. Det verkar inte fungera sådär värst, och därför är det övergivet i Sverige.

Hur vet du detta? F.E.A.S.T-testet spelar väl ingen roll vart man gör? Alla kör väl på samma standard? 50% OJT låter jävligt högt så den siffran vill jag ha någon sorts källa på. Danskarna är inte dummare än att de förstår något är knas om så många failar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in