Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-06, 06:43
Medlem
ZoltiRs avatar
Ja okej, verkar som att de anställt en hel del blivande elever som simpiloter nu. Vi har haft ett antal nu under första delen av APS'n. Inte fått något datum än då?
Citera
2008-10-09, 04:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cavalera_
Var och gjorde tester inför en utbildning idag...
Är 99% säker på att jag misslyckades...

Va fan ska jag göra nu???
Det som jag i över 5 år har drömt om att göra är nu en omöjlighet (eftersom man inte får göra om).
Fy fan vad det känns piss...

Börjar bli gammal nu (25) och vill börja plugga så snart som möjligt. Men nu har jag ingen aning om till vad. Fy FAN!!!!!!!
gör något annar ist gräv ine ner dej
Citera
2008-10-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Tar ändå en viss tid mellan ansökan och en eventuell start. Tog ungefär ett år för mig och då var jag den som kom "sist" in i min klass, vissa hade väntat i över 2,5 år. Dock så är det lite andra tider nu när de startar kurser i princip hela tiden, men samtidigt har det varit väldigt många personer på tester så jag antar att de har en del folk att fylla kurserna med.

Oj, 2,5 år är ganska lång tid. Är det vanligt att väntetiden är så lång?

Tack för tipsen på hur man kan förbereda sig lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Ah, klantigt av mig! Nä, om jag minns rätt så menade jag tvärtom Bara man såg till att läsa instruktionerna så var testerna till FL rätt enkla (i synnerhet under andra testet)

Aha det trodde jag inte. Men ganska glädjande att höra kanske.

Jag har för övrigt försökt läsa på en del om utbildningen och antagningstesterna, men jag vet inte om jag förstått riktigt (det är visst ganska svårt att finna någon samlad information om det här).

När det gäller antagningstesterna: hur många tester är det? Vad menas med fas ett och två och är det fler faser än så? Hur lång tid har man på sig? Är alla tester på engelska? O.s.v. Ni som vet får gärna berätta lite hur det går till!

Och ni som går utbildningen får gärna berätta lite om den också. Är det t.ex. en väldigt tuff (mycket press?) och hektisk utbildning? Hurdana är instruktörerna? Är det många hem-/grupp-/skrivuppgifter (som på många universitesutbildningar) eller är det mest praktiska övningar samt plugga till en del teoretiska prov som gäller? Sker all utbildning på engelska eller är det blandat sve/eng?

Jag har fattat det som att man får göra ett omprov om man skulle underkännas på ett prov, men gäller det alla prov/test eller handlar det om bara ett omprov under hela utbildningen? Vad ska till för att man ska bli avskild? Jag har hört om folk som blivit avskilda när det bara varit VECKOR kvar av utbildningen (vad kan ha gått snett i ett sådant läge?) och det kan ju verkligen inte vara roligt när man har pluggat (till någonting som jag antar att man i den "vanliga världen" inte har så stor nytta av) i kanske två år samt samlat på sig studieskulder...

Många frågor och funderingar, men jag är verkligen jättenyfiken och tyvärr är det som sagt svårt att hitta någon information om sådant här. Så är det någon som vill och kan svara så är jag väldigt tacksam.
Citera
2008-10-12, 21:00
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntfu
Oj, 2,5 år är ganska lång tid. Är det vanligt att väntetiden är så lång?

Jag har för övrigt försökt läsa på en del om utbildningen och antagningstesterna, men jag vet inte om jag förstått riktigt (det är visst ganska svårt att finna någon samlad information om det här).

När det gäller antagningstesterna: hur många tester är det? Vad menas med fas ett och två och är det fler faser än så? Hur lång tid har man på sig? Är alla tester på engelska? O.s.v. Ni som vet får gärna berätta lite hur det går till!

Och ni som går utbildningen får gärna berätta lite om den också. Är det t.ex. en väldigt tuff (mycket press?) och hektisk utbildning? Hurdana är instruktörerna? Är det många hem-/grupp-/skrivuppgifter (som på många universitesutbildningar) eller är det mest praktiska övningar samt plugga till en del teoretiska prov som gäller? Sker all utbildning på engelska eller är det blandat sve/eng?

Jag har fattat det som att man får göra ett omprov om man skulle underkännas på ett prov, men gäller det alla prov/test eller handlar det om bara ett omprov under hela utbildningen? Vad ska till för att man ska bli avskild? Jag har hört om folk som blivit avskilda när det bara varit VECKOR kvar av utbildningen (vad kan ha gått snett i ett sådant läge?) och det kan ju verkligen inte vara roligt när man har pluggat (till någonting som jag antar att man i den "vanliga världen" inte har så stor nytta av) i kanske två år samt samlat på sig studieskulder...

Många frågor och funderingar, men jag är verkligen jättenyfiken och tyvärr är det som sagt svårt att hitta någon information om sådant här. Så är det någon som vill och kan svara så är jag väldigt tacksam.

Skall försöka svara på några av dina frågor i alla fall. Angående väntetiden så är nog inte 2,5 år så vanligt nu när de startar kurser rätt ofta, men de testar ju också en hel del folk så jag antar att de har lite personer att ta av.

Testerna består av två halvdagar, klarar man sig förbi första delen så får du komma tillbaka en tid senare för att göra del två. Första delen består av en mängd olika tester och om jag minns rätt är allt på tid. Andra delen är först en liten pappersuppgift där man använder lite mattekunskaper, jag tyckte den kändes rätt enkel. Sen är det en större datorbaserad uppgift där du får god tid på dig att läsa igenom instruktionerna och sen har du 30-40 min på dig att göra själva uppgiften.

Testerna är på engelska och om man klarar dessa så följer sen intervju och medecinsk undersökning.

Själva undervisningen tycker jag är mycket bra, mer teori i början för att sen bli mer och mer praktisk. Inte speciellt mycket hemuppgifter. Tycker tempot är bra, mycket mer undervisning jämfört med högskola men det passar i alla fall mig väldigt bra. Språkat är en blandning av engelska/skandinaviska, lite beroende på klass/instruktör och sådant.

Antalet omprov varierar men under första delen har du bara ett på totalt fyra prov. Den teoretiska delen är väl dock inte det större problemet utan det är väl oftast de praktiska övningarna där flest blir avskilda. Man kan bli avskild under hela utbildningen och även när du sedan är ute på din arbetsplats för att bli checkad. Har inte jättestor koll men den uppfattningen jag har är att avskiljningar oftast inte kommer som en chock. Har någon problem så försöker man ju hjälpa personen att komma upp till den nivå som krävs, men alla är ju inte lämpade för yrket så då blir avskiljningen ofrånkomligt.

Angående studieskuld så är ju utbildningen relativt kort, dessutom är lönen mycket bra så det är inget jag skulle oroa mig för. Hoppas du får någon nytta av svaren
Citera
2008-10-13, 00:18
Medlem
Jättetack för ditt svar! Det var intressant att få höra lite om utbildningen också och inte bara om själva yrket som sådant.

Jag hörde förresten en f.d. elev som menade att man känner sig konstant övervakad (på ett "jobbigt" sätt) under utbildningen och att det var väldigt jobbigt för självförtroendet o.s.v. - är det någonting som du känner igen?

Och angående studieskulder så är det ingenting jag oroar mig för rent generellt. Däremot vill jag åtminstone kunna känna att det är en utbildning/yrke som jag faktiskt tror kan passa mig, innan jag börjar samla på mig skulder. Det lär ju inte vara så roligt att bli avskild som sagt. Det finns det väl förstås aldrig någon garanti för att man inte blir, men chansen är väl större att man klarar utbildningen om man i alla fall kan vara säker på sig själv och känna att man valt rätt, tänker jag? (Apropå det måste jag förstås fråga om det är många som faktiskt blir avskilda?)

Men ju mer jag hör om det hela desto intressantare låter det. Men frågan om jag verkligen har vad som krävs för att ens klara testen återstår förstås...
Citera
2008-10-13, 07:07
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntfu
Jag hörde förresten en f.d. elev som menade att man känner sig konstant övervakad (på ett "jobbigt" sätt) under utbildningen och att det var väldigt jobbigt för självförtroendet o.s.v. - är det någonting som du känner igen?

Och angående studieskulder så är det ingenting jag oroar mig för rent generellt. Däremot vill jag åtminstone kunna känna att det är en utbildning/yrke som jag faktiskt tror kan passa mig, innan jag börjar samla på mig skulder. Det lär ju inte vara så roligt att bli avskild som sagt. Det finns det väl förstås aldrig någon garanti för att man inte blir, men chansen är väl större att man klarar utbildningen om man i alla fall kan vara säker på sig själv och känna att man valt rätt, tänker jag? (Apropå det måste jag förstås fråga om det är många som faktiskt blir avskilda?)

Men ju mer jag hör om det hela desto intressantare låter det. Men frågan om jag verkligen har vad som krävs för att ens klara testen återstår förstås...

Sant är ju att man blir bedömd i allt man gör och i de praktiska momenten har man ju hela tiden en instruktör bakom, i början kan det kännas lite konstigt men man vänjer ju sig också. Jag personligen har inget större problem med det, de är ju där för att hjälpa dig! Överlag tycker jag också att de är väldigt proffsiga. Alla gör ju lite dåliga pass då och då, inte speciellt roligt men man får försöka bita ihop och komma igen. Jag tänker hellre på de gånger de går riktigt bra och självförtroendet får en grym boost

Vet inte exakt hur många som blir avskilda, någonstans har jag hört 5-10%, men jag vet inte riktigt var det kommer ifrån.
Citera
2008-10-13, 13:21
Medlem
Ja, jag kan tänka mig att det är väldigt olika hur man upplever det där (om det är jobbigt eller inte etc.). Men om det i alla fall är så att man får en del pepp och beröm när det går bra och kritiken är konstruktiv, så tycker inte jag det låter så farligt jobbigt. Fast jag vet förstås inte hur jag skulle tycka att det kändes om jag väl satt där. Men nåväl...

Jättetack för dina svar som sagt!
Citera
2008-10-13, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
Kan det var flygledare eller pilot?

Flygledarutbildningen sökte jag till. Men det gick åt helvete. Föll som en sten på intagningsprovet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Du vill ha det bra ekonomiskt ställt
Du vill jobba ca 4 dagar i veckan
Du är intresserad av flyg men orkar inte bli pilot eller vill inte
Du behöver inte vara 65år för att gå i pension, utan kan gå tidigare.
Utbildningstiden är 2-2,5år bara jämfört med andra
Du är garanterad anställning hos luftfartsverket resten av ditt verksamma liv.
Antalet flygledare lär knappast minska utan de rekryterar mer och mer. Jue fler processer som blir automatiserade i flyget dessto större roll har flygledaren då. De fungerar som övervakare för att inga kollisioner ska ske.
Du har en bra arbetsplats. En EXTRA BRA om du arbetar i Arlanda eller större flygplatser. I Arlanda har du fri gym/rest-vilorum/spelrum ja allt som kan tänkas att ge dig lite lugn och ro när du behöver det. Även massage eller yoga kan ordnas.
Du slipper ta med dig jobbet hem. Du pluggar in dig, när arbetspasset är slut pluggar du ut och åker hem.
Du jobbar aldrig i streck, utan arbetar bara 1timme i taget, paus, en timme igen, paus.
Du har extra bra sjukvård/tandvård osv. Slipper oroa dig för vårdköer etc.

Sedan tillkommer dina personliga intressen utöver det.
Du gillar att använda huvudet under arbetstid
Du gillar tillfredställelsen av lagom stress och tycker om att hålla fler bollar i luften samtidigt.

Räcker det som svar?

Jobbar du som flygledare eller?
Senast redigerad av Red_Sea 2008-10-13 kl. 14:06.
Citera
2008-10-21, 11:54
Medlem
ViEys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Ingen. Ännu så länge så flyger jag era plan, men jag är i banken.

Vad ligger lönen på som simulatorpilot och känner du att det är bra träning inför flygledarutbildningen?
Citera
2008-10-21, 21:22
Medlem
Ernie Balls avatar
Lönen lämnar en del övrigt att önska, c:a 18000:- brutto för heltid. Men jobbet ger ju en massa bra erfarenhet, när utbildningen börjar kommer den som har jobbat ett tag som simulatorpilot att ha järnkoll på alla simulatorer inklusive det fiktiva luftrummet man jobbar med, kunna en miljon förkortningar (flygplatser, callsigns, flygplanstyper, meteorologitermer mm), och inte minst flygledarlingot. Detta sammantaget gör det nog lättare att fokusera på själva flyglederiet, som är en historia för sig. Så framförallt i början av utbildningen kan man nog ha fördel av att ha arbetat som simulatorpilot.
Citera
2008-10-22, 00:04
Medlem
NestTests avatar
Har läst genom nästan hela tråden, skulle läst hela om jag inte vore så trött.

Vad jag kommit fram till: Detta måste vara ett drömjobb!

En sak jag inte förstår. Nånstans i tråden stod det att man behövde vara medborgare i landet man arbetar i. Någon annan stans stod det att jättemånga arbetar utomlands. På någon av dessa påståenden måste jag missuppfattat. Vilket stämmer?

Bra arbetstider, skitbra lön, kort utbildning, stimulerande, allt är bra. Dock är det en sak som jag saknar, och det är möjligheten att avancera. Direkt när man är färdig med flygutbildningen så är man flygledare. And that's it! Sen är du det resten av din karriär! Detta stör mej lite, men fortfarande så, med den lönen kan man faktiskt ta det...

Hur gammal måste man vara för att göra testerna, jag är 18. Antar att det för resultatet inte borde spela någon större roll om jag gör testet nu eller om två år. Kan jag det så kan jag det, annars inte...
Citera
2008-10-22, 19:25
Medlem
rapidshits avatar
Jag har läst denna tråden med stor spänning då jag själv har varit inställd på att bli flygledare i ungefär ett halvår nu. Jag håller just nu på att läsa upp lite kurser på komvux för att kunna göra testet. Jag vill verkligen förbereda mig fullt ut, även om man påståeligen inte ska kunna göra det. Att vara mentalt förberedd tror jag räcker långt.

• Kan ni förklara lite i detalj hur FEAST-testet ser ut rent konkret? Jag är även mycket intresserad av intervju-frågorna. Jag har inte varit på speciellt många arbetsintervjuer i mitt liv så jag är lite nervös över att jag inte kan skryta om mig själv speciellt bra.

• Tror ni att man får lägre prioritet som lite äldre? (Jag kommer vara 25 när jag gör testet)

• Jag var ganska distraherad och uttråkad i gymnasiet så mina betyg är skrämmande dåliga. Spelar detta in på uttagningen tro? Bör jag fixa ett vettigt högskoleprovresultat innan jag vågar mig på att söka?

• Jag har inte räknat matte på massor med år. Vad exakt var det på det där skriftliga matte-provet egentligen? Vore tragiskt att falla på enkel matematik bara för att man inte kommer ihåg.

Jag är verkligen taggad och det känns som att detta yrket är helt rätt för mig. Jag håller nästan på att slå knut på mig själv i förberedelserna, fastän jag har en bit kvar.

Tacksam för all hjälp som ges.
Senast redigerad av rapidshit 2008-10-22 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in