Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Tar ändå en viss tid mellan ansökan och en eventuell start. Tog ungefär ett år för mig och då var jag den som kom "sist" in i min klass, vissa hade väntat i över 2,5 år. Dock så är det lite andra tider nu när de startar kurser i princip hela tiden, men samtidigt har det varit väldigt många personer på tester så jag antar att de har en del folk att fylla kurserna med.
Oj, 2,5 år är ganska lång tid. Är det vanligt att väntetiden är så lång?
Tack för tipsen på hur man kan förbereda sig lite.
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Ah, klantigt av mig! Nä, om jag minns rätt så menade jag tvärtom

Bara man såg till att läsa instruktionerna så var testerna till FL rätt enkla (i synnerhet under andra testet)
Aha det trodde jag inte. Men ganska glädjande att höra kanske.
Jag har för övrigt försökt läsa på en del om utbildningen och antagningstesterna, men jag vet inte om jag förstått riktigt (det är visst ganska svårt att finna någon samlad information om det här).
När det gäller antagningstesterna: hur många tester är det? Vad menas med fas ett och två och är det fler faser än så? Hur lång tid har man på sig? Är alla tester på engelska? O.s.v. Ni som vet får gärna berätta lite hur det går till!
Och ni som går utbildningen får gärna berätta lite om den också. Är det t.ex. en väldigt tuff (mycket press?) och hektisk utbildning? Hurdana är instruktörerna? Är det många hem-/grupp-/skrivuppgifter (som på många universitesutbildningar) eller är det mest praktiska övningar samt plugga till en del teoretiska prov som gäller? Sker all utbildning på engelska eller är det blandat sve/eng?
Jag har fattat det som att man får göra ett omprov om man skulle underkännas på ett prov, men gäller det alla prov/test eller handlar det om bara ett omprov under hela utbildningen? Vad ska till för att man ska bli avskild? Jag har hört om folk som blivit avskilda när det bara varit VECKOR kvar av utbildningen (vad kan ha gått snett i ett sådant läge?) och det kan ju verkligen inte vara roligt när man har pluggat (till någonting som jag antar att man i den "vanliga världen" inte har så stor nytta av) i kanske två år samt samlat på sig studieskulder...
Många frågor och funderingar, men jag är verkligen jättenyfiken och tyvärr är det som sagt svårt att hitta någon information om sådant här. Så är det någon som vill och kan svara så är jag väldigt tacksam.