Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-08-28, 07:46
Medlem
SvC har fokus på skrift och muntligt. SvB är mer litteraturhistoria, och annat då svB är 100p, och SvC är 50p.

EPN är etikprövningsnämnden?
vill gärna ha ett långt svar!
Citera
2012-08-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newfagz
SvC har fokus på skrift och muntligt. SvB är mer litteraturhistoria, och annat då svB är 100p, och SvC är 50p.

EPN är etikprövningsnämnden?
vill gärna ha ett långt svar!
Epn = Entry Point North, Men det ser ut som du kan maila bliflygledare@lfv.se med frågan.

Långt svar:

Så länge det råder flygledarbrist är en ubildad flygledare intressant, förutsättningen är att du kan svenska men det kan du ju. Det enda luriga med Sverige är att alla flygleare är ubbeltränade i antingen twr+app eller acc+app, utomlands är det inte självklart. Det betyder att du blir mer begränsad om du är ubildad utomlands. Sen betor det ju alltid på vad man har i bagget, har du jobbat på tex eurocontrol är du ju mer attraktiv än om du suttit på Stornoway. Men så länge vi har brist kommer vi att vara väldigt attraktiva på marknaden, och så länge utbildningssystemet är utformat som det är kommer vi att ha en brist eftersom företagen inte vill lägga ett öre mer än vad som behövs på att träna folk.
Citera
2012-08-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Epn = Entry Point North, Men det ser ut som du kan maila bliflygledare@lfv.se med frågan.

Långt svar:

Så länge det råder flygledarbrist är en ubildad flygledare intressant, förutsättningen är att du kan svenska men det kan du ju. Det enda luriga med Sverige är att alla flygleare är ubbeltränade i antingen twr+app eller acc+app, utomlands är det inte självklart. Det betyder att du blir mer begränsad om du är ubildad utomlands. Sen betor det ju alltid på vad man har i bagget, har du jobbat på tex eurocontrol är du ju mer attraktiv än om du suttit på Stornoway. Men så länge vi har brist kommer vi att vara väldigt attraktiva på marknaden, och så länge utbildningssystemet är utformat som det är kommer vi att ha en brist eftersom företagen inte vill lägga ett öre mer än vad som behövs på att träna folk.

haha EPN..dumt av mig
Men tack så mycket för svar!
Citera
2012-08-29, 09:39
Medlem
Citat:
haha EPN..dumt av mig
Men tack så mycket för svar!

en till fråga!
Om man utbildar sig utomlands, är utbildningen giltig i Svea då?
till exempel om man är läkare i Sverige måste man omutbilda sig i USA osv. samma sak med FL?
Citera
2012-08-29, 11:14
Medlem
Citat:
en till fråga!
Om man utbildar sig utomlands, är utbildningen giltig i Svea då?
till exempel om man är läkare i Sverige måste man omutbilda sig i USA osv. samma sak med FL?

Det är typ samma sak som för läkare, usa har egna regler så usa-europa funkar inte, dock är utbildningen gångbar i större delen av världen. Det enda hindret är språket, dvs samm situation som för en läkare.
Citera
2012-08-29, 19:59
Medlem
Ivarthebests avatar
Allihopa, är det dyrt med utbildning till flygtrafikledare?
Citera
2012-08-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivarthebest
Allihopa, är det dyrt med utbildning till flygtrafikledare?
Det beror på vilken väg du går.

I sverige är det jämförbart med en universitetsutbildning, dvs du går på csn.

I UK finns möjlighet att självfinansiera en utbildning, det är lite som pilot, svindyrt och inga garantier till jobb.

Söker du eurpcontrol eller nats får du betald utbildning med lön, om du kommer in, du får också garanterat jobb. Dock förbinder du dig att arbeta för respektive företag i några år.
Citera
2012-09-02, 19:12
Medlem
Ivarthebests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Söker du eurpcontrol eller nats får du betald utbildning med lön, om du kommer in, du får också garanterat jobb. Dock förbinder du dig att arbeta för respektive företag i några år.

Sökte på google efter eurpcontrol men fann inget, sorry om jag är en noob men har aldrig hörtom dem, menar du eurocontrol?
Citera
2012-09-02, 19:50
Medlem
Ja, det menar han.

Nån som kan ge mig en sammanfattning för Nats nu när EC har uppehåll i sitt intag?
Citera
2012-09-02, 20:03
Medlem
Tror jag har gjort en längre bak i tråden, ska leta lite.
Edit: https://www.flashback.org/sp29226030
Vill du ha info om processen eller förtaget?
Citera
2012-09-13, 11:28
Medlem
spyder123s avatar
Gjorde tester nyligen. Måste säga att första delen var ganska lätt, inga större problem där. Andra delen dock, vilket helvete. 3D-delen var riktigt svårt enligt mig, kan inte ha satt många poäng där.

Aja, känns ändå bra att man inte kan bli, så kan man inte behöver fundera mer på det. Hade tänkt söka civiling. ändå.
Citera
2012-09-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Gjorde tester nyligen. Måste säga att första delen var ganska lätt, inga större problem där. Andra delen dock, vilket helvete. 3D-delen var riktigt svårt enligt mig, kan inte ha satt många poäng där.

Aja, känns ändå bra att man inte kan bli, så kan man inte behöver fundera mer på det. Hade tänkt söka civiling. ändå.

Var det FEAST? I såna fall antar jag att du med 3D menar kuberna? Det är ett sånt moment som man antingen älskar eller hatar, själv tyckte jag efter ett tag dom var lite mysiga på nåt sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in