Citat:
Ursprungligen postat av clubbedseal
Det blir nog till att söka in nu strax efter julen.
Intervjuerna man tar strax efter de initiella antagningstesterna, hur är de upplagda? Är de som vanliga arbetsintervjuer? Vad vill de som håller i intervjuerna höra av den intervjuade? Jag gissar på att intervju-delen är det enda man kan förbereda sig litet inför, det är därför jag frågar!
Härligt!
Intervjun är självfallet en viktig del i ansökningen till utbildningen, både i Sverige och hos Eurocontrol. Men jag tror att vikten skall läggas på de tester man först måste genomgå, för det är där som man faktiskt visar om man är lämpad till att gå utbildningen eller ej. Den uppfattning jag har fått om intervjun är att de vill se så att dem som de tagit vidare i ansökningsprocessen är en normal person och som inte har några problem på ett privat plan. Jag tror att varje intervju är olik för varje person, då alla kommer från olika bakgrunder. Personligen har jag alltid haft ett genuint intresse för flyg och flygbranschen vilket de gillade, och som i sin tur ledde till en väldigt avslappnad och trevlig atmosfär under själva intervjun. Var dig själv, berätta friskt om dig själv, och slappna av. Intervjun är det sista steget för att sålla bort dem som verkligen inte passar till flygledaryrket.
Gällande frågor som man får på intervjun så varierar det troligtvis beroende på vilka som intervjuar. Jag fick mycket frågor om flygplan och om flygbranschen, och min bakgrund och mitt intresse hjälpte mig enormt mycket där. En fråga som jag hört att nästan alla som kommer utomlands ifrån har fått är vad för typ av flygplan de flög ned i. Så, även om ni inte har en aning eller kan ett dugg om flyg, titta i tidningarna i sätet på flyget och ta reda på vad för flygplan ni flyger! Det må låta lite löjligt men vill man slippa bli grillad om varför man har sökt så kan det vara ett hett tips att följa! =)
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Denna frågan är möjligtvis lite OT men hur gjorde du med boende när du vet att du endast skulle bo där i 4 månader? Och sen med osäkerheten kring om man kommer vidare osv? Fanns det någon billig bed and breakfest, eller kanske du kunde hyra ett rum hos någon?
En ganska viktig fråga i mina ögon! Eurocontrol har tidigare haft sin basic-utbildning i Luxemburg, här på IANS där de även har sin rating-kurs. De har nu valt att "outsorcea" basic-kursen till andra skolor i Europa för att se var de får bäst grundutbildning och för att få bättre tid för enbart rating på IANS i Luxemburg. Min klass, AI-51, var som tidigare nämnt i Tyskland, där Eurocontrol hade ordnat med hotellboende för vår klass precis bredvid skolan.
AI-50 var i Bryssel på sin basic, AI-52 är just nu i Wien, och AI-53 kommer troligtvis att vara i Toulouse i Frankrike. För detta ordnar Eurocontrol boende.
Man förväntas skaffa eget boende till rating-kursen i Luxemburg, men Eurocontrol kan hjälpa dig med det. Det finns flera som jobbar på IANS som hyr ut lägenheter eller rum. Jag och fem andra killar i min klass har på egen hand hyrt en villa där vi tillsammans bor ca. 15-20 minuter ifrån skolan.
Eurocontrol har (äntligen!) börjat inse att det är riktigt svårt att komma som ung till ett helt nytt land och försöka hitta någonstans att bo, och de funderar nu på att ordna boende för alla klasser efter vår under ratingen. Om så fallet blir har ni tur. Dock kommer ni att få betala det själva, men det ska inte vara något problem med den lön ni får. Jag betalar just nu 370€/mån för min del av vårt hus.