2024-02-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Där står det ju om skulder som handlat om Kronofogden. Har dina skulder hamnat där?
Ne inget sådant, betalat allt i tid och utan problem, verkade bara extra känsligt om man har kreditkort tex :/ men sålänge man sköter och kan hantera det så borde det väll inte vara någon fara.
Känns bara lite jobbigt att en sådan grej skulle kunna stoppa en
Citera
2024-02-22, 23:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysteriousMiss
Ne inget sådant, betalat allt i tid och utan problem, verkade bara extra känsligt om man har kreditkort tex :/ men sålänge man sköter och kan hantera det så borde det väll inte vara någon fara.
Känns bara lite jobbigt att en sådan grej skulle kunna stoppa en
Ah, okej, jag fattar.

Nu är det första gången jag kollat på det där dokumentet, men som jag tolkar det så är det folk som inte kan hantera sin ekonomi som de oroar sig för.

Ett färdigbetalt lån är ju snarare ett tecken på att man skött sin ekonomi ansvarigt, och CSN-lån är ganska normalt. Kreditkort har väl också var och varannan person idag, så så länge du skött det ansvarigt så låter det iaf i mina öron som att det inte skulle vara några problem.
Citera
2024-03-04, 12:59
Medlem
Har lite frågor kopplat till utbildningen och löneutvecklingen efter åt.

LFV skriver att utbildningstiden är ca 1,5+1 år totalt. Är de första 1,5 åren bara nere på EPn eller den förlagd på annan ort också? De 1 åren när man är elevanställd, är den tiden beroende på hur man presterar i sitt jobb eller hur mycket skiljer det sig där mellan olika personer?

Sedan är jag nyfiken på löneutvecklingen efter man är helt klar. Står idag att ingångslönen är 39tkr, vad kan man förvänta sig i löneutveckling i snitt de första fem åren om man jobbar på ett torn inom LFV?
Citera
2024-03-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waecki
Har lite frågor kopplat till utbildningen och löneutvecklingen efter åt.

LFV skriver att utbildningstiden är ca 1,5+1 år totalt. Är de första 1,5 åren bara nere på EPn eller den förlagd på annan ort också? De 1 åren när man är elevanställd, är den tiden beroende på hur man presterar i sitt jobb eller hur mycket skiljer det sig där mellan olika personer?

Sedan är jag nyfiken på löneutvecklingen efter man är helt klar. Står idag att ingångslönen är 39tkr, vad kan man förvänta sig i löneutveckling i snitt de första fem åren om man jobbar på ett torn inom LFV?

Räkna med att all grundutbildning är på EPN + ca 4v i Halmstad och sen ut på din kommande arbetsplats med elevanställning. Hur lång tid elevanställningen är (dvs hur lång tid det tar för dig att ta upp en lokal behörighet) beror på vilket torn du hamnar i och hur snabbt du lär dig.

Har inte koll på LFVs senaste tariff men på ACR så har du drygt 55k efter 5 år. Är nog något likande på LFV.
Citera
2024-03-06, 12:42
Medlem
Snurrighares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atco
Räkna med att all grundutbildning är på EPN + ca 4v i Halmstad och sen ut på din kommande arbetsplats med elevanställning. Hur lång tid elevanställningen är (dvs hur lång tid det tar för dig att ta upp en lokal behörighet) beror på vilket torn du hamnar i och hur snabbt du lär dig.

Har inte koll på LFVs senaste tariff men på ACR så har du drygt 55k efter 5 år. Är nog något likande på LFV.

Hur funkar det att byta mellan ACR och LFV och vice versa?
Citera
2024-03-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrighare
Hur funkar det att byta mellan ACR och LFV och vice versa?

Inga problem så länge du har den behörighet som krävs. Byta mellan torn-acc eller omvänt är lite mer invecklat.
Citera
2024-03-11, 00:13
Medlem
Citat:

Är det lön före ev OB-tillägg och liknande?
Citera
2024-03-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mkrispinsson
Är det lön före ev OB-tillägg och liknande?

Ja
Citera
2024-03-12, 16:30
Medlem
Snurrighares avatar
Citat:
Inga problem så länge du har den behörighet som krävs. Byta mellan torn-acc eller omvänt är lite mer invecklat.

Tack för ditt svar!
Vad finns det för fördelar/nackdelar med välja att jobba i torn eller en-route?
Citera
2024-03-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrighare
Tack för ditt svar!
Vad finns det för fördelar/nackdelar med välja att jobba i torn eller en-route?

Svårt att säga. Det som är en fördel för någon är en nackdel för någon annan...
Vill du vara säker på att hamna i en storstad (Malmö/Sthlm) så är det ju en-route som gäller. Större arbetsplats med fler kollegor runt dig. Arbetsmiljön består av en radarskärm.
Jobbar du torn så jobbar du troligtvis ensam i större omfattning vilket innebär större krav på att lösa saker själv. Finns lite fler orter att "välja" på. Du jobbar närmare "kunderna" dvs flygplats och piloter. Inte lika låst vid en radarskärm utan kan titta ut istället.
Kanske olika arbetsmiljö framför allt och finns för-/nackdelar med båda.
Citera
2024-03-15, 07:29
Medlem
Jannebigplays avatar
Nu har jag iofs inte gjort testerna men jag har fått ett lite sug på att byta bana i livet och det är synd att jag knappt ens visste om detta yrke förut. Min fråga är lite hur det blir med allt runtomkring. Har ni valt att bryta upp och flytta ner till Malmö eller bor ni närheten? Jag själv bor i Stockholm och det enda som hindrar mig från att söka är just själva tanken att sälja lägenheten och sticka från familj och vänner för att bara plugga 1,5 år. Jag har även ett hyffsat ok jobb med en hyffsad lön (lärare som tjänar 41k) och tanken att ta nya studielån när man redan har pluggat i fem år med fullt studielån är man inte jättesugen på heller.
Citera
2024-03-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Nu har jag iofs inte gjort testerna men jag har fått ett lite sug på att byta bana i livet och det är synd att jag knappt ens visste om detta yrke förut. Min fråga är lite hur det blir med allt runtomkring. Har ni valt att bryta upp och flytta ner till Malmö eller bor ni närheten? Jag själv bor i Stockholm och det enda som hindrar mig från att söka är just själva tanken att sälja lägenheten och sticka från familj och vänner för att bara plugga 1,5 år. Jag har även ett hyffsat ok jobb med en hyffsad lön (lärare som tjänar 41k) och tanken att ta nya studielån när man redan har pluggat i fem år med fullt studielån är man inte jättesugen på heller.

Statistiskt sett är det mest troliga att du inte kommer in på utbildningen. Skulle du ändå komma in och klara utbildningen kan du börja jobba i utlandet ett par år senare och tjäna in många svenska lärarlöner på mycket kort tid. Du förlorar ingenting på att söka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in