Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-17, 02:02
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffoth
Kan ställa en annan fråga som du kanske kan svara på

Om jag misslyckas på FEAST i Holland, kan jag göra det igen i Sverige? Eller måste jag först göra det i Sverige, misslyckas och kan sen göra det i Holland?

Av vad jag förstått låter Eurocontrol folk göra om testet med 2 års mellanrum. Då skulle jag alltså ha 2 chanser på mig till att göra testet.

"2.Jag har hört att man bara får testa sig en gång – stämmer det?
SVAR:

Ja, man får endast testa sig till flygledare en gång."

Så säger LFV. Samtidigt säger Eurocontrol att de inte vill ha ansökningar från folk som misslyckats i deras egna land, dock stämmer det att om man misslyckas första gången på Eurocontrol kan man söka igen efter 2 år. Så det är upp till dig att välja var du vill försöka :P Som sagt klarar man FEAST är möjligheterna att söka på andra ställen betydligt högre. Dock borde man ta sig en funderare om flygledaryrket är något för en om man har problem med FEAST :P
Citera
2009-11-17, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
"2.Jag har hört att man bara får testa sig en gång – stämmer det?
SVAR:

Ja, man får endast testa sig till flygledare en gång."

Så säger LFV. Samtidigt säger Eurocontrol att de inte vill ha ansökningar från folk som misslyckats i deras egna land, dock stämmer det att om man misslyckas första gången på Eurocontrol kan man söka igen efter 2 år. Så det är upp till dig att välja var du vill försöka :P Som sagt klarar man FEAST är möjligheterna att söka på andra ställen betydligt högre. Dock borde man ta sig en funderare om flygledaryrket är något för en om man har problem med FEAST :P

Nä det är ju faktiskt sant.

Tack!
Citera
2009-11-17, 03:15
Medlem
raderat, kom på svaret själv till min dumma fråga
Senast redigerad av griffoth 2009-11-17 kl. 03:18.
Citera
2009-11-17, 14:40
Medlem
Blev lite intresserad av FL efter att läst lite av tråden. Men flygledare verkar extremt stressigt med tanke på hur många plan som lyfter/landar hela tiden samt att det handlar om människors liv.

Inte för att jag har så värst stora problem med stressade situationer, men exakt hur stressfullt är jobbet?
Citera
2009-11-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakkzpets
Blev lite intresserad av FL efter att läst lite av tråden. Men flygledare verkar extremt stressigt med tanke på hur många plan som lyfter/landar hela tiden samt att det handlar om människors liv.

Inte för att jag har så värst stora problem med stressade situationer, men exakt hur stressfullt är jobbet?

Det kan vara väldigt stressigt eller väldigt lugnt. Det beror på var du jobbar. Jämför t ex Arlandatornet med Borlängetornet...

Arbetsbelastningen går upp och ner beroende på en massa olika faktorer. Dock inte mer trafik än man klarar av på ett säkert sätt.
Citera
2009-11-17, 17:22
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkzpets

Endast ett litet antal flygledare tar hand om de faktiska avgångarna och landningarna (det är de som sitter i tornen). Det många inte tänker på är att det finns flygledare som har koll på planen hela vägen mellan avgång och landning också, så kallat "area control". Då är man ansvarig för en viss sektor och ser till att trafiken inom den flyter optimalt och säkert. Jag har varit och besökt kontrollrummet på Eurocontrol i Maastricht, som endast har hand om area control, och de hade det inte alls stressfullt. Snackade med dem och det är mest under träningen och precis när man börjar jobba som känner pressen. Han jag snackade med satt och snackade och svarade på våra frågor och var hur lugn som helst, samtidigt som han skötte sina uppgifter till fullo. Självklart finns det perioder under sommaren då man har mer att göra, men då hjälper det att man får ungefär 45 minuter rast varje 2 timmar, och att man inte tar med sig jobbet hem.

Jag skulle vilja påstå att en börsmäklare eller investment banker har det betydligt mer stressfullt i sig, det är inte själva uppgifterna med flygledning som är särskilt stressfulla utan som du säger just vetskapen att man faktiskt har folks liv på en datorskärm framför sig. Det är därför det finns ett antal system för att varna en för olika situationer, samt att man jobbar i par (i varje fall på Eurocontrol).
Citera
2009-11-18, 12:08
Medlem
Spännande. Får se om det blir en ansöknings till aspirant-utbildning isf, med fördjupning i flygledning.

Lite roligt att pappa också nämnde börsmäklare som mer stressfullt när jag pratade med honom, även om han inte har en aning om hur det är att vara FL.
Citera
2009-11-18, 15:50
Medlem
Är det någon här som sökt till Eurocontrol?

Tänkte om de bara vill ha gymnasiebetygen eller om jag måste rota fram högstadiebetygen också och skicka med?
Citera
2009-11-19, 01:11
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffoth
Är det någon här som sökt till Eurocontrol?

Tänkte om de bara vill ha gymnasiebetygen eller om jag måste rota fram högstadiebetygen också och skicka med?

Räcker med gymnasiebetygen.
Citera
2009-11-19, 15:37
Medlem
demitos avatar
Jag har funderat lite på att utbilda mig till flygledare. Överväger just nu att tenta av Religionskunskap A för att kunna söka. Har några frågor jag hoppas någon kan besvara.

Min huvudsakliga undran är hur pass fri ens fritid är när man är flygledare. Vad jag förstått arbetar en genomsnittlig flygledare 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, och har fyra veckors semester per år. Stämmer det? Även, hur pass fast är ens schema gällande skiftarbete? Varierar det vilket skift man har, eller har man alltjämt nattskiftet/dagskiftet/kvällsskiftet? Övertid?
Citera
2009-11-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demito
Jag har funderat lite på att utbilda mig till flygledare. Överväger just nu att tenta av Religionskunskap A för att kunna söka. Har några frågor jag hoppas någon kan besvara.

Min huvudsakliga undran är hur pass fri ens fritid är när man är flygledare. Vad jag förstått arbetar en genomsnittlig flygledare 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, och har fyra veckors semester per år. Stämmer det? Även, hur pass fast är ens schema gällande skiftarbete? Varierar det vilket skift man har, eller har man alltjämt nattskiftet/dagskiftet/kvällsskiftet? Övertid?

de flesta jobbar 36 timmarsveckor arbetspass mellan 7-10 timmar, 24 helger om året och ett par nätter i månaden, det varierar vilka pass du har men det finns sånt som reglerar hur mycket vila du måste ha. Övertid kan självklart hända.

Och vad menar du med hur fri fritiden är? jour tjänstgöring om du menar det är inte vanligt. vad jag vet.
Citera
2009-11-25, 21:21
Medlem
Rätta mig om jag har fel men:

Sverige = 1 chans
Holland (Eurocontrol) = Söka hur många gånger som helst med 2år mellan.
Danmark = Söka hur många gånger som helst, varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in