Citat:
Ursprungligen postat av hakkzpets
Blev lite intresserad av FL efter att läst lite av tråden. Men flygledare verkar extremt stressigt med tanke på hur många plan som lyfter/landar hela tiden samt att det handlar om människors liv.
Inte för att jag har så värst stora problem med stressade situationer, men exakt hur stressfullt är jobbet?
Endast ett litet antal flygledare tar hand om de faktiska avgångarna och landningarna (det är de som sitter i tornen). Det många inte tänker på är att det finns flygledare som har koll på planen hela vägen mellan avgång och landning också, så kallat "area control". Då är man ansvarig för en viss sektor och ser till att trafiken inom den flyter optimalt och säkert. Jag har varit och besökt kontrollrummet på Eurocontrol i Maastricht, som endast har hand om area control, och de hade det inte alls stressfullt. Snackade med dem och det är mest under träningen och precis när man börjar jobba som känner pressen. Han jag snackade med satt och snackade och svarade på våra frågor och var hur lugn som helst, samtidigt som han skötte sina uppgifter till fullo. Självklart finns det perioder under sommaren då man har mer att göra, men då hjälper det att man får ungefär 45 minuter rast varje 2 timmar, och att man inte tar med sig jobbet hem.
Jag skulle vilja påstå att en börsmäklare eller investment banker har det betydligt mer stressfullt i sig, det är inte själva uppgifterna med flygledning som är särskilt stressfulla utan som du säger just vetskapen att man faktiskt har folks liv på en datorskärm framför sig. Det är därför det finns ett antal system för att varna en för olika situationer, samt att man jobbar i par (i varje fall på Eurocontrol).