Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffoth
Jaja men det är ju via LiU man ska gå efter HT 2010 (eller från ansökningen VT 2010 vad jag fattat det som) och då ska man ju bifoga elevgodkännandet i ansökan.

Då antar jag att man inte ska söka på det gamla hederliga sättet längre? Kan nämligen inte söka till skolan nu då jag endast har G i MaC men enligt Ansökan om alternativt urval till Kandidatprogrammet Flygtrafik och logistik vid Lindköpings universitet kommer jag inte behöva VG om jag söker HT 2010. Dock måste jag bifoga ett (eventuellt) godkännande och då vill jag veta var man får tag i det.

Eller är jag bara korkad nu? Ska jag skicka in den blanketten, få godkännandet trots att jag inte är behörig att gå utbildningen just nu?

Det är ju ett halvår kvar innan du kan söka via Linköping så det är ju ingen direkt brådska. Kommer garanterat mer info när det börjar bli dags att söka.

Det dokument du har läst är alltså Linköpings universitets ansökan till Högskoleverket att få använda sig av alternativa antagningsmetoder. Vet inte om de fått ok ännu.

Fram tills annan information ges så sker ansökan via http://bliflygledare.nu/sa-blir-du-flygledare/
Senast redigerad av m99 2009-11-15 kl. 21:05.
Citera
2009-11-15, 21:12
Medlem
Gubbar, två frågor:

1. Kan man söka hur många gånger man vill i Danmark?

2. Ska utbildningen förlängas något avsevärt?
Citera
2009-11-16, 00:57
Medlem
Slänger in en till fråga då jag ändå är igång och nattsuddar:

Är testerna exakt desamma i Holland (Eurocontrol) som de är i Sverige för LFV? Tänkte bara om man har precis samma chans att klara testerna i Holland som i Sverige.
Citera
2009-11-16, 08:38
Medlem
Jag tror att dom har någon slags gruppintervju eller liknande där nere i Holland, in addition till feast-testerna, men jag är inte hundra på det.
Citera
2009-11-16, 12:38
Medlem
clubbedseals avatar
Hittade ett multitasking-spel under "Lanktips"-forat och tankte att det kunde vara lite intressant att se hur bra alla gor ifran sig.

Skriv garna resultat samt om ni ar fardigutbildad flygledare, flygledarstudent eller om ni helt enkelt funderar pa att soka in till utbildning.

Sjalv kom jag som mest upp till 185 poang, av cirka 15 forsok. Har planer pa att soka in till Eurocontrol nasta ar.

Edit: sjalvklart glommer man att posta lanken.

http://www.jesper.nu/onlinespel/action/5302-multitask/
Citera
2009-11-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clubbedseal
http://www.jesper.nu/onlinespel/action/5302-multitask/

Haha! Enligt den där ska jag definitivt inte bli flygledare. Vilken tur att det inte är nån barndomsdröm eller nått sånt, då hade jag blivit ledsen

58 poäng på första försöket, ids inte mer sen, var ju skitsvårt
Citera
2009-11-16, 19:03
Medlem
clubbedseals avatar
Citat:
Haha! Enligt den där ska jag definitivt inte bli flygledare. Vilken tur att det inte är nån barndomsdröm eller nått sånt, då hade jag blivit ledsen

58 poäng på första försöket, ids inte mer sen, var ju skitsvårt

Fast nu bor man ju inte utga ifran detta spel om man ar i tankegangar om att soka in till flygledarutbildning, jag sag det mest som en kul grej att testa sin simultanformaga.

Ge inte upp pa forsta. Ovning ger fardighet!
Citera
2009-11-16, 20:29
Medlem
nexss avatar
Citat:
Slänger in en till fråga då jag ändå är igång och nattsuddar:

Är testerna exakt desamma i Holland (Eurocontrol) som de är i Sverige för LFV? Tänkte bara om man har precis samma chans att klara testerna i Holland som i Sverige.

FEAST-testerna skall vara likadana. Tänker antaga att de har samma nivå på kraven där. Sedan är jag osäker på hur den svenska antagningen ser ut, men:

Citat:
Ursprungligen postat av Merlinburen
Jag tror att dom har någon slags gruppintervju eller liknande där nere i Holland, in addition till feast-testerna, men jag är inte hundra på det.

Detta stämmer delvis. Det är inte en gruppintervju utan tre olika uppgifter som löses delvis i grupp och delvis själv. Det är ett definitivt ett krav att kunna bra engelska då man redovisar den enskilda uppgiften inför examinatorerna och dom tittar på hur väl man formulerar sig under gruppdiskussionerna med mera.
Citera
2009-11-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
FEAST-testerna skall vara likadana. Tänker antaga att de har samma nivå på kraven där. Sedan är jag osäker på hur den svenska antagningen ser ut, men:

Om man får godkänt på FEAST-testerna, kan man använda det i Sverige då även om man inte kommer in på utbildningen? Om man faller på typ testet nedan?

Citat:
Detta stämmer delvis. Det är inte en gruppintervju utan tre olika uppgifter som löses delvis i grupp och delvis själv. Det är ett definitivt ett krav att kunna bra engelska då man redovisar den enskilda uppgiften inför examinatorerna och dom tittar på hur väl man formulerar sig under gruppdiskussionerna med mera.

Om man misslyckas på det ovan, kan man fortfarande söka i Sverige då ?
Citera
2009-11-17, 01:31
Medlem
nexss avatar
Citat:
Om man får godkänt på FEAST-testerna, kan man använda det i Sverige då även om man inte kommer in på utbildningen? Om man faller på typ testet nedan?

Om man misslyckas på det ovan, kan man fortfarande söka i Sverige då ?

Två frågor och jag har inga faktiskta svar faktiskt Men det fanns folk under phase 2 på Eurocontrol som hade lyckats med FEAST i sina hemländer och sedan inte kommit vidare som tilläts söka till Eurocontrol. Jag skulle tro det samma gäller Sverige - och hoppas även det! Skulle jag inte komma in på Eurocontrol hoppas jag kunna söka i Sverige eller Danmark istället, och fungerar det på samma vis skulle jag slussas direkt till intervju, men man vet ju aldrig.. Det kan vara enskilda bedömningar till och med.
Citera
2009-11-17, 01:35
Medlem
Citat:
Två frågor och jag har inga faktiskta svar faktiskt Men det fanns folk under phase 2 på Eurocontrol som hade lyckats med FEAST i sina hemländer och sedan inte kommit vidare som tilläts söka till Eurocontrol. Jag skulle tro det samma gäller Sverige - och hoppas även det! Skulle jag inte komma in på Eurocontrol hoppas jag kunna söka i Sverige eller Danmark istället, och fungerar det på samma vis skulle jag slussas direkt till intervju, men man vet ju aldrig.. Det kan vara enskilda bedömningar till och med.

Spelar väl ingen större roll egentligen då det här är en impulsgrej av mig så världen faller inte för att jag inte kommer in (försöker jag intala mig själv ).

Frågan är väl bara om jag vill spendera 6-7 år i Holland. Kanske jag ska ta reda på först. O andra sidan så är det ju bara och börja om man kommer in, en sån chans tackar man inte nej till.
Citera
2009-11-17, 01:46
Medlem
Citat:
Två frågor och jag har inga faktiskta svar faktiskt

Kan ställa en annan fråga som du kanske kan svara på

Om jag misslyckas på FEAST i Holland, kan jag göra det igen i Sverige? Eller måste jag först göra det i Sverige, misslyckas och kan sen göra det i Holland?

Av vad jag förstått låter Eurocontrol folk göra om testet med 2 års mellanrum. Då skulle jag alltså ha 2 chanser på mig till att göra testet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in