Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-27, 21:36
Medlem
darnes avatar
Har nu påbörjat sista året på gymnasiet och har bl a fastnat för flygledaryrket. Har läst runt en hel del och har egentligen inte så många frågor. Det går väl inte att ansöka till utbildningen redan innan studenten, vare sig hos FLV och Eurocontrol?

Hur lång tid ska man räkna med från ansökan till test/utbildning?
Citera
2009-09-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darne
Hur lång tid ska man räkna med från ansökan till test/utbildning?

För mig tog det ungefär 6 månader innan jag blev kontaktad för att göra första testfasen. Detta var när jag sökte till Entry Point North i Malmö. Jag vet inte hur det är när man söker direkt till Eurocontrol.

Du har även helt rätt i att du inte kan söka innan du har ett färdigt gymnasialt slutbetyg. Förbered dig genom att göra syntest innan du tar studenten, så kan du skicka din ansökan så fort du är klar med skolan.
Citera
2009-09-11, 13:17
Medlem
Jag har fått ett pris på att göra Eurocontrols synundersökning (certificate of visual performance, application-stadiet) i Sverige på 1700 kr, är det bra eller dåligt? Jag antar att Eurocontrol inte alls står för den här kostnaden?
Känns så himla surt när de ändå ska göra om testet senare(?).

Hur långt efter blir man kallad till testerna och intervjuerna när de nu har fått sista delen i min ansökan?
Citera
2009-09-11, 13:25
Medlem
Jag leker lite med tanken att söka till flygledare, jag tror inte jag skulle ha några större problem att ta mig in när det gäller lämplighet för den typen av uppgifter men jag är ganska rejält översynt, över gränserna, även ifall jag har 1.0 med linser eller glasögon. Jag funderar på hur man ligger till ifall man eventuellt skulle korrigera sin syn med hjälp av laser och sedan söka till Eurocontrol..?
Citera
2009-09-14, 14:44
Medlem
TRKL, jag betalade runt tusenlappen för min klass 1 synundersökning på Flyg & Dykmedicinskt centrum på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Jag tror det varierer ganska rejält beroende på var undersökningen genomförs. Titta på lite flygforum efter prisuppgifter för klass 1 synundersökning.

fioks, det är okej att göra en korrigering av sin syn med laser, OM den görs 12 månader innan man ansöker plus att synfelet innan operationen inte överskred +3 / -5 dioptrier.

För mer information rekommenderar jag den här fina FAQ'en. Notera dock att platserna för träningen kan komma att förläggas till alltifrån Tyskland som Frankrike. Detta gäller för första fasen av utbildningen, resten är som det står i FAQ'en.

http://www.eurocontrol.int/muac/public/faq/jobs_faq.html
Citera
2009-09-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
TRKL, jag betalade runt tusenlappen för min klass 1 synundersökning på Flyg & Dykmedicinskt centrum på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Jag tror det varierer ganska rejält beroende på var undersökningen genomförs. Titta på lite flygforum efter prisuppgifter för klass 1 synundersökning.

Rätta mig om jag har fel med flyg och dukmedicinskt centrum i Stockholm ligger väll på Sabbatsberg endast?
Citera
2009-09-14, 18:54
Medlem
raimon100s avatar
Citat:

fioks, det är okej att göra en korrigering av sin syn med laser, OM den görs 12 månader innan man ansöker plus att synfelet innan operationen inte överskred +3 / -5 dioptrier.

För mer information rekommenderar jag den här fina FAQ'en. Notera dock att platserna för träningen kan komma att förläggas till alltifrån Tyskland som Frankrike. Detta gäller för första fasen av utbildningen, resten är som det står i FAQ'en.

http://www.eurocontrol.int/muac/public/faq/jobs_faq.html

Grym länk Zyril.
Mer sådant!
Citera
2009-09-14, 22:38
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRKL
Jag har fått ett pris på att göra Eurocontrols synundersökning (certificate of visual performance, application-stadiet) i Sverige på 1700 kr, är det bra eller dåligt? Jag antar att Eurocontrol inte alls står för den här kostnaden?

Hur långt efter blir man kallad till testerna och intervjuerna när de nu har fått sista delen i min ansökan?

Jag gjorde min synundersökning på synsam. De hade alla instrument som var nödvändiga. Helt gratis också då jag är befintlig linskund..

"Dear Applicant,

We have received your application and copies of your school leaving diplomas re: the post of Student Air Traffic Controller.

Please follow the link below to the certificate of visual performance form that needs to be completed by an opthalmologist or optician and sent back to us."

..
Citera
2009-09-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabby
Rätta mig om jag har fel med flyg och dukmedicinskt centrum i Stockholm ligger väll på Sabbatsberg endast?

Tack för rättningen. Det ligger på Sabbatsberg.

raimon, du är välkommen!

nexs, trevligt för dig! Jag talade med Eurocontrol inför mitt test och då blev jag ombedd att gå till en ögonläkare.

Var det följande som du var tvungen att fylla i?

http://www.eurocontrol.int/muac/gallery/content/public/docs/CERTIFICATE%20OF%20VISUAL%20PERFORMANCE%20last%20v ersion.doc
Citera
2009-09-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRKL

Alla måste genomgå testet, och sedan kan du söka om dispans för eventuella synfel. Du får tillbaks pengarna om du blir antagen till utbildningen har jag för mig.
Citera
2009-09-19, 17:59
Medlem
nexss avatar
Citat:
Tack för rättningen. Det ligger på Sabbatsberg.

raimon, du är välkommen!

nexs, trevligt för dig! Jag talade med Eurocontrol inför mitt test och då blev jag ombedd att gå till en ögonläkare.

Var det följande som du var tvungen att fylla i?

http://www.eurocontrol.int/muac/gallery/content/public/docs/CERTIFICATE%20OF%20VISUAL%20PERFORMANCE%20last%20v ersion.doc

Japp, precis den.
Citera
2009-09-20, 23:21
Medlem
Fan!
Jag har bestämt mig för att plugga upp betygen för att bli behörig till att läsa till FL. När jag kollar på Eurocontrols sida står det "If you are under 25....."
Jag kommer vara 29 när jag är klar med alla behörigheter! Är jag körd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in