Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Varför denna sarkasm? Det är ett faktum, att vissa sliter som djur men klarar ändå inte utbildningen. Menar du på allvar att någon på epn har sagt till dig att alla avskiljningar som sker beror på bristande arbetsinsats från eleven?

Ja, detta menar jag på allvar.
Citera
2010-10-20, 18:48
Medlem
Ernie Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosefia

Ok. Så är det inte. Men man ska heller inte överdriva risken att åka ut, det rör sig oftast om en handfull om året, drygt tio de senaste två åren. En del åker naturligtvis på attityd eller underkända teoriprov, men långt ifrån alla. Jag uppmuntrar alla som tycker det verkar spännande att söka, det är en fantastiskt rolig utbildning!
Citera
2010-10-20, 18:56
Medlem
Korrekt är att alla som börjar på skolan inte klarar sig. Och jag kan nog säga att alla som jag vet blivit avskiljda inte bara var lata.

Sen ska man vara införstådd med att bara klara epn inte räcker, och olika arbetsplatser ställer olika krav och har även där olika failrate, något man kan tänka på om man klarar utbildningen med bara näsan över ytan.
Senast redigerad av Slabby 2010-10-20 kl. 19:01.
Citera
2010-10-20, 19:06
Medlem
När jag gick på EPN så rök ett par personer, och för flera av dom kan man inte skylla det på bristande arbetsinsats eller motivation. Det finns en begränsning av vad man klarar av rent mentalt, och även om man testar innan så kan det visa sig senare att en viss person är skitbra upp till en viss nivå, men kapaciteten blir för låg till slut.

Det ska man ha klart för sig om man börjar på skolan!
Citera
2010-10-20, 20:30
Medlem
Jag är säker på att hon sa att alla som ryker gör det pga dålig självdisciplin. Om det stämmer är ju en annan femma. Det kan i så fall vara en slags triggning från rekryteringspersonalens sida.
"Alla ni kan, bara ni ger allt", typ.
Citera
2010-10-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gosefia

detta är dagens lögn.

Finns otroligt många faktorer som påverkar om man klarar eller inte klara utbildningen, det går helt enkelt inte att testa allt detta med FEAST testerna.
däremot sållas(stavning?) många bort igenom dom.

jag hade en klasskamrat som fick sluta, och nej han kämpade inte för dåligt. tyvärr lärde han sig inte tillräckligt fort och fick därför sluta. hade utbildningen varit ett halvår längre hade han säkert klarat det
Citera
2010-10-23, 01:17
Medlem
Jag har genomgått utbildningen på epn (basic, aps, tcl och adi). Tre personer i min klass slutförde ej utbildningen. En valde själv att sluta efter ett underskridande på tcl och efter det så tyckte han bara det var väldigt psykiskt jobbigt att sitta i position och valde att inte fortsätta. Två blev avskilda (en under aps och en under adi) och detta berodde på att när det blev maxbelastning räckte inte kapaciteten till utan säkerheten blev lidande. Trots actionplans och extra-pass så funkade det inte.

Det ÄR så att du kan inte garantera att den simultanförmåga, stresshantering och fokus som behövs för att klara utbildningen finns hos alla som klarar FEAST. Men det är ett väldigt bra hjälpmedel, tyvärr inte perfekt.
Citera
2010-11-09, 19:20
Medlem
Min pojkvän har klarat steg ett, nu undrar han vad som händer i steg två. Vad innehåller testet och hur kan man förbereda sig? Han är lite nojig och jättetacksam för svar.

Edit: Han gör testerna på Sturup.
Citera
2010-11-13, 06:38
Medlem
Har han mönstrat?. det är samma sak som proven man gör där fast med lite tidspress typ

går inte förbereda sig så mycket, sova kvällen innan är väl att föredra dock
Citera
2010-11-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beefilike
Har han mönstrat?. det är samma sak som proven man gör där fast med lite tidspress typ

går inte förbereda sig så mycket, sova kvällen innan är väl att föredra dock

FEAST del 2 är inte alls som på mönstringen...
Citera
2010-12-04, 12:20
Medlem
nexss avatar
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/katastroftillstand-hotar-i-spanien_5775349.svd

Spanien visar vad som händer när sämre villkor och längre arbetstider drivs utan kompromisser.

"Om en flygledare inte dyker upp på sin arbetsplats kommer han omedelbart att lagföras för ett brott som kan betyda ett långt fängelsestraff, sade inrikesministern."

Hur många andra yrken skulle man kunna göra ett sådant uttalande om? Skulle det kunna bli likadant i Sverige i framtiden tror ni? Med tanke på nuvarande slopade avtal, utförsäljning av delar av LFV och öppnandet för konkurrens för flygledning.

Utdrag från en post på ett forum av en som jobbar som flygledare i spanien:

"Please forget everything you might have heard about sallaries. Sallaries were the first thing to go many months ago, and it is not what we are fighting for.

If you must know as an experienced approach controller at LECB I made 4300 EUR last month. Our last colleagues to join are making 2300 eur.

I love this job and if it was only an issue of money I'd consider myself happy. But it's not. We've gone from 1200 to upwards of 2000 hours. Management has decided unilaterally to increase traffic loads with absolutely no safety studies. We are enduring monthly rosters of 200 hours. When some of us folded to pressure (18 people had already been medically evacuated when I last asked in august) the goverment forced the medical inspection to turn down sick leaves. Colleagues of my have been working while still on anxiety medication, or decided to drop the treatment ot of fear of government retaliation.

Just culture has been completely obliterated, and recordings have been used arbitrarily to attack employees. We have been robbed of our holidays, and sick leaves have gone unpaid. They are losing trial after trial because the company is denying basic rights (leaves to attend small children). Even after having lost these trials the continue the practice (hopefully we will end up having an obvious case of mobbing)

With today's decree it is the fourth time this year that legislation has been passed specifically to change our terms and conditions, collective negotiation be damned.

And to top it all off to this day we are to be available 24/365 to work in the company deems it necessary.

So yes. I _DO_ claim slavery when all the basic rights that had been painfully gained through the 20th centry haven been swiftly dragged from under our feet, all in the name of economic interest and a complete disregard of operational safety.

So please don't bring back the issue of money. Money has not been an issue for a long time now. It's all about basic rights, our dignity and the safety of operations. I don't think I would have to stress that the people that are RIGHT NOW sending untrained military personnel to take control of the operation are not thinking too much about safety.

With all my regards,
Juan Toledo "

Verkar ju helt sjukt..
Senast redigerad av nexs 2010-12-04 kl. 12:25.
Citera
2010-12-05, 01:25
Medlem
wow. tack för inlägget! funderade just på hur detaljerna för den strejken egentligen såg ut.

och jag håller med. helt sjukt. verkar vara ett riktigt mardrömsscenario de genomlever där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in